Kerron nyt lyhyesti uudestaan FQDN / postipalvelin asiat mistä kirjoitin noin vuosi sitten. Tein itse Postfix: in kanssa mutta tämä lienee sovellettavissa muihinkin postipalvelinohjelmiin. Eli:
- Jos posti ei lähde niin katso logista mitä tapahtuu
- FQDN (= Fully Qualified Domain Name = pitkä domain nimi = host nimi + domain nimi)
- Sain itse fqdn -herjan logiin yrittäessäni Ubuntulla Postfixiä, aiemmin olin käyttänyt sitä Mandrake: lla vuosia ja vuosia ongelmitta. Pienen tutkailun tuloksena päättelin että Soneran postipalvelin tarkastaa lähettäjän postipalvelimen domainin spämmin estämiseksi ja lähettäjän pitää olla "inet.fi" hallinnoimassa osoiteavaruudessa / domainissa. Sitten alkoi pähkäily: Mistä ihmeestä näkee mitä tuo Soneran palvelin mahdollisesti toivoisi ? Päättelin että Soneran oma DHCP antaisi tuohon vastauksen. Tästä on kerrottu tuossa aiemmassa FQDN viestissäni. Itse muutin koneen nimen niin että se oli pitkä nimi tyyliin "aaa.bbb.inet.fi" ja posti alkoi kulkea herjoitta. Tähän on varmaan toinenkin hieman tyylikkäämpi ratkaisu mutta en lähtenyt tutkimaan sitä.
Laitoin siis Ubuntu postipalvelinkoneen host-nimeksi koko pitkän rimpsun jonka rakensin siitä mitä Soneran DHCP oli tarjonnut.
Tässä linkki vanhempaan tarinaani:
http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=26606.msg203404#msg203404PS. Vaikka tuo kone on muuttuvalla ip: llä (DHCP) niin havaintoni mukaan ip-osoite säilyy kun kone on aina päällä.