Kirjoittaja Aihe: Minkä vuoden supertietokone minulla on?  (Luettu 2707 kertaa)

pirttima

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 71
    • Profiili
Minkä vuoden supertietokone minulla on?
« : 18.05.10 - klo:22.40 »
Tulipa pohdittua tälläista aihetta.

Minulla on ihan tavallinen pöytätietokone, pari vuotta vanha ja halvemmasta päästä hankittu, kysymyksen kannalta tarkemmat speksit ovat jopa epäoleellisia. Kuinkahan monen vuoden takaista supertietokonetta se vastaa? Sellaista jollainen oli ainoastaan Nasalla tai CIAlla tai vastaavalla ja jota käytettiin ydinpommien suunnitteluun tai johonkin muuhun yhtä tärkeään ja salaiseen. Vuoden 1990 supertietokoneen tasalle en taatusti omalla koneellani yllä, mutta vuoden 1950 tason taidan ylittää kirkkaasti. Mutta mikähän mahtaisi olla täsmällinen vuosi?

Onko supertietokoneiden mennyt kehitys edennyt suunnilleen samaa tahtia oletetun tavallisten PCeitten tulevan kehityksen kanssa. Jos minun tämän vuoden koneeni vastaa (sanotaan arvaamalla) 30 vuoden takaista supertietokonetta, onko viiden vuoden kuluttua hankkimani PC jäljessä tehoissa edelleen tuolloisen 30 vuoden takaista supertietokonetta, tuleeko rakoa enemmän vai saako tuleva pöytäkoneeni päin vastoin kurottua tuota aikaeroa kiinni?

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5676
    • Profiili
Vs: Minkä vuoden supertietokone minulla on?
« Vastaus #1 : 18.05.10 - klo:22.45 »
Pakkaa sekoittaa myös se että nykyään on myös pilvessä toimivat projektit, kuten f@h yms. jotka voi tavallaan laskea mukaan, ainakin jos ajatellaan noin, että laskentatehoa käytetään johonkin kohdistettuun käyttöön.

whiski

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 292
    • Profiili
    • Fotopiironki
Vs: Minkä vuoden supertietokone minulla on?
« Vastaus #2 : 19.05.10 - klo:08.19 »
On vaikea arvioida koneesi oleellista huippuhetkeä pelkkien aika määreiden perusteella. Aikoinaan markka-aikaan opetin atk- alkeita ja silloin yritin kertoa uuden koneen ostajille, jonkinlaista kartoitusta siihen hinta haarukkaan, seuraavalla tavalla. Alennusmyynnistä ostettu 3000 mk kone on vanha noin 1 - ½1 ikäistä kalustoa, josta myyjä haluaa eroon. n 7000 mk kone on vajaan vuoden ikäinen 10 000 mk kone on uutta, mutta ei huippu varusteltua ja n 15 000ja siitä ylöspäin on parasta sen hetken konetta, jota rahalla saa! Mitä tulee tehoihin, niin esm Disney yhtiöt osti 90- luvun puolivälissä jumalattomasti maksavia koneita, että pystyivät luomaan kolmiulotteista grafiikkaa, eli saivat esm helikopterin lentämään piirroksessa kerrostalon ympäri ja tietokone pystyi sen piirtämään kuvaruudulle. Samaan pystyi 2000 luvun alussa ihan komeasti 800 Mzh koneet 128 megan muistilla näytönohjaimen tehoa en muista. Vielä kun mennään vähän taaksepäin, niin Turussa Peltolan lähellä on Kelan kuntoutuskeskus, siellä oli alkuun kellarissa ilmastoitu huone, jota valvoi insinöörit, koska siellä oli valtavat lattiasta kattoon ulottuvat tietokoneet. Niiden tehosta voi päätellä jotain, kun Kelan henkilökunnasta eräs henkilö sanoi, että oli aika hassua kun tuli Commodore 64, niin se voitti nämä Kelan koneet mennen tullen.
Ei ole häpeä olla pelle, kunhan vain itse tietää olevansa sitä.

http://www.fotopiironki.fi/palsta/index.php
http://www.malmilandia.fi/kuvagalleria/main.php
Kuvagalleria Fotopiirongin jäsenille valmis

Ryppy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 837
    • Profiili
Vs: Minkä vuoden supertietokone minulla on?
« Vastaus #3 : 19.05.10 - klo:21.27 »
gwertyy mainitsi laskenta tehon ja niissä "oikeissa" supertietokoneissa tuo
laskentateho olikin ainoa asia joka merkitsi.
Näytöksi riitti vaikkapa merkkivalomatriisi tai auton mekaanisen matkamittarin
tyyppinen kiekkorivi.
Grafiikkaa - ei tarvittu, koneet olivat pelkkiä laskukoneita.
Poistuu taka vasemmalle - - -

plo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 44
    • Profiili
Vs: Minkä vuoden supertietokone minulla on?
« Vastaus #4 : 20.05.10 - klo:00.21 »
Superkoneitahan rankataan FLOPSien mukaan.
Core i7 920 pystyy n. 50-80 GFLOPS vauhtiin.
http://en.wikipedia.org/wiki/Supercomputer tuolta alempaa löytyvästä taulukosta voi vähän katella superkoneiden kehitystä.
Ton mukaan i7 920 sijoittuis johonkin 1993 paikkeille. Jos otetaan näytönohjain mukaan, vaikka uus ATI, päästään jo johonkin 1996 - 1997 vuoden supertietokoneen tasolle. Vähän vaikee tietysti vertailla kun on alunperin niin eri tarkotuksiin kehitetty, mutta kai tää laskutapa jotain suuntaa antaa.

Echramath

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 242
    • Profiili
    • http://iki.fi/ech/
Vs: Minkä vuoden supertietokone minulla on?
« Vastaus #5 : 20.05.10 - klo:04.49 »
gwertyy mainitsi laskenta tehon ja niissä "oikeissa" supertietokoneissa tuo
laskentateho olikin ainoa asia joka merkitsi.
Näytöksi riitti vaikkapa merkkivalomatriisi tai auton mekaanisen matkamittarin
tyyppinen kiekkorivi.
Grafiikkaa - ei tarvittu, koneet olivat pelkkiä laskukoneita.

Toki niihinkin sentään haluttiin vähintäänkin pääte, jahka sellainen ensin keksittiin. Sellainen helpottaa käyttöä ja ylläpitoa kuitenkin vähän enemmän kuin kasa valoja ja kytkimiä. Tässä esimerkiksi Cray X-MP-koneen operaattori vuodelta 1983.

[ylläpito on poistanut liitteen]

pirttima

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 71
    • Profiili
Vs: Minkä vuoden supertietokone minulla on?
« Vastaus #6 : 21.05.10 - klo:18.23 »
Googlettamisen jälkeen päättelin oman koneeni tehon olevan noin 1 Gflop, vähän sinne tai tänne. Tällä tuloksella pääsen supertietokoneiden listalla tasoihin Gray X-MP/4 ja vuoteen 1983. 
Mielenkiintoista ajatella, että penskat katsovat netistä tuhmia kuvia koneella jonka laskentateho ylittää 20 vuoden takaisen supertietokoneen.