Kirjoittaja Aihe: Linuxkäyttäjät muita reilumpia  (Luettu 3788 kertaa)


Storck

  • Vieras
Vs: Linuxkäyttäjät muita reilumpia
« Vastaus #1 : 08.05.10 - klo:12.16 »
Pelibisneksen ansaintamallit ovat muuttuneet ja muuttuvat edelleen. Jonkin verran myyntiä on siirtynyt paketoiduista peleistä ladattaviin, ja nettipelit keräävät tuottonsa muusta kuin pelien myynnistä. Riippumaton pelitalo Wolfire kokeilee jotakin aivan muuta: lataa kopiosuojaamaton peli ja maksa mitä huvittaa.

Humble Bundle -kampanjassa ladattavana on viisi firman peliä, joista tunnetuin mahtaa olla suomalaisissakin pelilehdissä kiitelty World of Goo. Mielenkiintoista on myös, että kaikista peleistä on Windows-, Mac- ja Linux-versio. Peleissä ei ole minkäänlaista kopiosuojausta, joten lataajat saavat esimerkiksi asentaa ne aivan niin moneen koneeseen kuin tahtovat.
Linux-käyttäjät reiluimpia
indie pelipiirakka 200

Peleille ei ole ilmoitettu hintaa, mutta lataussivun kautta voi lahjoittaa esimerkiksi Paypal-maksulla haluamansa summan. Rahan voi halutessaan määrätä menemään kokonaan tai osittain hyvään tarkoitukseen. Kampanja päättyy tiistaina.

Humble-tempauksella on muutamassa päivässä koottu jo noin 340 000 euroa vastaava taalakeko. Maksajia on ollut noin 55 000, ja keskimääräinen summa on ollut 8 dollaria eli hieman yli 6 euroa.

Enemmistö maksajista on luonnollisesti Windows-käyttäjiä, mutta Mac- ja etenkin Linux-väki on raottanut lompakoitaan reilummin. Windows-ihmisten keskimääräinen panos on ollut 6,78 dollaria, Mac-väen 9,61 dollaria ja Linux-käyttäjien peräti 13,65 taalaa eli tuplasti enemmän kuin Windowsia käyttäviltä.

Musiikkibisneksessäkin ”maksa omantunnon mukaan” -mallia on testattu, mutta kokemukset eivät ole olleet ruusuisia. Radiohead-yhtye kokeili vuonna 2007 antamalla uuden albuminsa ladattavaksi vapaaehtoista maksua vastaan. Noin kolmannes lataajista maksoi muutaman euron, suurin osa ei mitään.

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Linuxkäyttäjät muita reilumpia
« Vastaus #2 : 08.05.10 - klo:23.24 »
FIksu veto, näitä saisi tulla lisää. Itse en ole tuota (vielä) hankkinut, mutta kaverit tuota kokeilivat Macilla ja Linuxissa ja hyvä paketti oli heidän mukaansa.

henri_aleksi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 319
    • Profiili
Vs: Linuxkäyttäjät muita reilumpia
« Vastaus #3 : 09.05.10 - klo:00.01 »
Itse tuli hankittua ihan world of goo:n takia. Tosin penumbraa meinaan koeajaa myös. Molemmat pelit ovat olleet pitkään harkinnassa.
"Theory is when you know something, but it doesn't work. Practice is when something works, but you don't know why.
Programmers combine theory and practice: Nothing works and they don't know why."

amarkula

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Vs: Linuxkäyttäjät muita reilumpia
« Vastaus #4 : 09.05.10 - klo:02.28 »
Itse tuli hankittua ihan world of goo:n takia. Tosin penumbraa meinaan koeajaa myös. Molemmat pelit ovat olleet pitkään harkinnassa.

Samoin itsellä, ton goo:n demoversio tuli aikoinaan taottua lähes jokainen taso OCD:lle ja nyt oikeastaan kaikki dollarit annoin sen takia. Olihan se kiva, että siinä tuli kylkiäisenä noi muut, mutten ollu koskaan kuullutkaan niistä.
Jotenkin positiivisesti tästä tulee mieleen, että "Connect with the fan + Reason to buy = $$$".

Senior

  • Vieras
Vs: Linuxkäyttäjät muita reilumpia
« Vastaus #5 : 10.05.10 - klo:10.18 »
En ihmettele miksi Macin käyttäjät eivät ole muita reilumpia. Hehän maksavat koneistaan ja ohjelmistaan eniten. Tutkimuksien mukaan myös Linux-käyttäjien ensisijainen syy Linuxiin siirtymiseen ei ole ollut ilmainen softa ja käyttöjärjestelmä vaan - toimivuus ja turvallisuus.

Whig

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 333
  • puppu-generaattori
    • Profiili
    • localhost
Vs: Linuxkäyttäjät muita reilumpia
« Vastaus #6 : 10.05.10 - klo:14.24 »
En ihmettele miksi Macin käyttäjät eivät ole muita reilumpia. Hehän maksavat koneistaan ja ohjelmistaan eniten.

Eikös Macin käyttäjät ole niitä joilla on sitä varaa ja muut ovat vain kateellisia heille kalliista leluista? ;-D ;-)

Nimimerkillä myös Mäkin käyttäjä Lin/Win ohella.
puppu-generaattorin outputtia
"minä olen kansainvälinen supertähti"

eGetin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1093
  • Milloin mitäkin
    • Profiili
Vs: Linuxkäyttäjät muita reilumpia
« Vastaus #7 : 10.05.10 - klo:18.36 »
En ihmettele miksi Macin käyttäjät eivät ole muita reilumpia. Hehän maksavat koneistaan ja ohjelmistaan eniten.

Eikös Macin käyttäjät ole niitä joilla on sitä varaa ja muut ovat vain kateellisia heille kalliista leluista? ;-D ;-)

Nimimerkillä myös Mäkin käyttäjä Lin/Win ohella.
Kaikki Mäkin käyttäjät jotka tunnen, ovat varsin persaukisia :D
Pöytäkone: Intel i7 920 | Asus P6X58D Premium | 12Gb DDR3 1600MHz | Asus Radeon HD 6950 1Gb | 60GB OCZ Vertex 2 SSD + 2TB WD Caviar Green + Samsung 830 120GB
HTPC: Intel C2D E4400 | Asus P5B | 4Gb DDR2 800MHz | Asus Geforce GT210 | 500GB WD Caviar GP
Kannettava: Asus Eee PC 1225B

Whig

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 333
  • puppu-generaattori
    • Profiili
    • localhost
Vs: Linuxkäyttäjät muita reilumpia
« Vastaus #8 : 11.05.10 - klo:08.33 »
En ihmettele miksi Macin käyttäjät eivät ole muita reilumpia. Hehän maksavat koneistaan ja ohjelmistaan eniten.

Eikös Macin käyttäjät ole niitä joilla on sitä varaa ja muut ovat vain kateellisia heille kalliista leluista? ;-D ;-)

Nimimerkillä myös Mäkin käyttäjä Lin/Win ohella.
Kaikki Mäkin käyttäjät jotka tunnen, ovat varsin persaukisia :D

Pöh... totuus löytyy digitodayn kommenteista:
"
Eipä Applen tuotteita persaukisille ole tehtykään. Sama pätee BMW, MB ja vaikkapa Audiin.

Ne jää kauppaan ylihintaisina? Toisilla on varaa nauttia elämästä. Hintalaatusuhde edellämainituissa on kuitenkin kohdallaan. Applen tuotteissa on vastinetta jokaiselle eurolle joka on yli kilpailijoiden hintojen.
"

:-D
« Viimeksi muokattu: 11.05.10 - klo:08.37 kirjoittanut Whig »
puppu-generaattorin outputtia
"minä olen kansainvälinen supertähti"

CVTP

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 192
  • Artif.sweeteners are used not by me, nor my family
    • Profiili
Vs: Linuxkäyttäjät muita reilumpia
« Vastaus #9 : 11.05.10 - klo:08.56 »
Paha tuota persaukisuuttakaan on niin yleistää.. uutenaostettu Mac on toki kallis, mutta eMac, jota käytän yhtenä monista(jees, en taidakaan lukeutua persaukisiin..) maksoi pari vuotta sitten 150€. Sensijaan iBookini maksoi reilusti yli tonnin, samoin MacMineista on pitänyt maksaa liki 900, vaikka ystävättärelleni ostin lahjaksi MiniMacin karvalakeimman version, tais olla jotain vajaa 600€, iBookia edeltävän version muistaakseni lahjoitin kaverilleni, hintaa en niin muista, mutta ylläolevien hinnat 2000-luvun ensivuosilta.

Kuitenkin on käynyt niin, etten enää ole tarvinnut rahaa noihin niin paljoa lykätä. Piireihinpääsy avasi monia portteja, samoin OSXn käytön helppous. Noita koneita on sitten vaihdeltu kavereitten kesken, joskus MiniPCkin, jota edelleen käytän, pääsi mukaan.

Mutta tällä hetkellä käytän pääasiassa Ubuntua ja Lubuntua. Emännälle annoin iBookini, koska käyttö niin perin helppoa ;).
Ubuntu14041+CrunchB11/Lenovo 510i i5
FreeBSD 9.3/Dell D600
OS X Leopard/MacMini PPC
FreeBSD9.3/ASUS 701 4G
Android 4.X.X. NEXUS ASUS 7"
Android 4.X.X. LenovoA1000 7"
FreeBSD 10/Lenovo Thinkcenter M55

Luurit erikseen..

nore

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 302
    • Profiili
Vs: Linuxkäyttäjät muita reilumpia
« Vastaus #10 : 11.05.10 - klo:09.01 »
Eipä Applen tuotteita persaukisille ole tehtykään. Sama pätee BMW, MB ja vaikkapa Audiin.

Kaikki minun tuntemani pääasialliset Mac-käyttäjät tekevät töitä työnantajan laitteilla tai sitten he ovat graafisen alan yrittäjiä tai muusikoita. Itsekin omputan firman vehkeillä sen vähän, mitä täytyy. Tyypillinen Mac-käyttäjä on minun vinkkelistäni musiikinopettaja, joka käyttää omppukonetta vuodelta -96 (koska siinä toimii hänen mielestään paras nuotinnusohjelma), käytettynä ostettua Mac-bookia (kun on pakko nettiin päästä) ja ajaa työpisteittensä välillä rapaisia sivuteitä -84 Audilla.

Whig

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 333
  • puppu-generaattori
    • Profiili
    • localhost
Vs: Linuxkäyttäjät muita reilumpia
« Vastaus #11 : 11.05.10 - klo:10.35 »
Eipä Applen tuotteita persaukisille ole tehtykään. Sama pätee BMW, MB ja vaikkapa Audiin.

Kaikki minun tuntemani pääasialliset Mac-käyttäjät tekevät töitä työnantajan laitteilla tai sitten he ovat graafisen alan yrittäjiä tai muusikoita. Itsekin omputan firman vehkeillä sen vähän, mitä täytyy. Tyypillinen Mac-käyttäjä on minun vinkkelistäni musiikinopettaja, joka käyttää omppukonetta vuodelta -96 (koska siinä toimii hänen mielestään paras nuotinnusohjelma), käytettynä ostettua Mac-bookia (kun on pakko nettiin päästä) ja ajaa työpisteittensä välillä rapaisia sivuteitä -84 Audilla.

Ja jotta saadaan tuo MB mukaan kuvioihin niin lisätään, että lukee mikrobittiä? ;-D
Lainaukseen muuten voisi korjata, että joku digitodayn kommenteissa noin sanoi en minä.
puppu-generaattorin outputtia
"minä olen kansainvälinen supertähti"

nore

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 302
    • Profiili
Vs: Linuxkäyttäjät muita reilumpia
« Vastaus #12 : 11.05.10 - klo:11.08 »
Ja jotta saadaan tuo MB mukaan kuvioihin niin lisätään, että lukee mikrobittiä? ;-D
Ei lue, eikä ole muutenkaan kiinnostunut tekniikasta tai Apple-hypestä, ei edes omista iPhonea tai iPodia. Tuleeko BMW ilmailuharrastuksesta?

Lainaus
Lainaukseen muuten voisi korjata, että joku digitodayn kommenteissa noin sanoi en minä.
Lainausmerkki pahalainen hämäsi. No, kyllä tuon varmaan jokainen ymmärsi, että "totuus löytyy" oli ironiaa.

Lantuttaa vain näissä keskusteluissa ihmisten lokerointi teknologian tai muun kulutuksen perusteella. Meitä on joka junaan ja vielä riittää onnikkaankin.

linukka

  • Vieras
Vs: Linuxkäyttäjät muita reilumpia
« Vastaus #13 : 11.05.10 - klo:16.49 »
Itse tuli hankittua ihan world of goo:n takia. Tosin penumbraa meinaan koeajaa myös. Molemmat pelit ovat olleet pitkään harkinnassa.
Samassa paketissa oleva Gish on todella hyvä ja se on arvosteluissakin kerännyt paljon kehuja. traileri