Kirjoittaja Aihe: YLE Areena ja Elävä arkisto Ubuntu 10.04:ssä; kyseisen tallenteen voit avata vain Suomessa  (Luettu 66874 kertaa)

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Ylen Areena ja Elävä arkisto Ubuntu 10.04:ssä
« Vastaus #40 : 05.07.10 - klo:14.22 »
Oikeastaan, Elävän Arkiston clipin esittelykuvahan näkyy - joten Flash ilmeisesti kuitenkin toimii kaikilla koneilla, ainakin jollakin tasolla ... vaikka itse videon käynnistys heittääkin tämän kuuluisan herjan. Niinpä:

Olin yhteydessä Yleen ja ehkä tästä lähtee jotakin purkautumaan ... heidän suhtautumisensa asiaan oli sinänsä erittäin hyvä:

1. Palomuuriohjeet.

Portit 443 ja 1935 pitää olla auki. Ensinnäkin minulla on sama yhteys koko ajan, joten portit ovat samalla tavalla kaikilla koneilla. Ei kai nyt sentään 32-bit, 64-bit, 9.04/10.04 tässä suhteessa oletuksena toimi mitenkään eri tavalla? Käsittääkseni mikään palomuuri ei ole oletuksena päällä? Korjatkaa toki jos olen ymmärtänyt väärin.

Joten ei tämä voi olla kyseessä.

2. 10 s:n aikaraja. No, virhemessu tulee alle sekunnissa.


3. YLEllä tutkitaan että kulkeeko käyttämäsi internet-yhteys  FICIX-runkoverkon kautta Areenaan. En tiedä miten tämä aikuisten oikeasti tutkitaan. Joka tapauksessa ainahan minä käytän samaa internet-yhteyttä.

Mutta voiko uudempi Ubuntu tai 64-bit Ubuntu näyttää ulospäin osoitteen jotenkin eri tavalla? Ainakin "ping" näyttää aivan eri tavalla osoitteen jos on 64-bit 9.04 versus 32-bit (muistaakseni). Voisiko tämä olla kiinni esim. ipv6 -aktivoinnista? Oletuksenahan se on päällä?

hirvi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 91
    • Profiili
Ylen Areena ja Elävä arkisto Ubuntu 10.04:ssä
« Vastaus #41 : 05.07.10 - klo:14.53 »
Oletko yrittänyt katsoa sellaisia tallenteita, jotka näkyvät vain Suomessa?

Minun mielestä Flashin saa helposti pelaamaan, mutta jostain syystä Areena kuvittelee käyttäjän olevan ulkomailla, vaikka olisikin suomessa.

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Ylen Areena ja Elävä arkisto Ubuntu 10.04:ssä
« Vastaus #42 : 05.07.10 - klo:15.02 »
Oletko yrittänyt katsoa sellaisia tallenteita, jotka näkyvät vain Suomessa?

Minun mielestä Flashin saa helposti pelaamaan, mutta jostain syystä Areena kuvittelee käyttäjän olevan ulkomailla, vaikka olisikin suomessa.

No joo, kyllä, tosin en tiedä mitkä sellaiset ELÄVÄN ARKISTON tallenteet ovat, jotka EIVÄT vaadi Suomessa oloa. Olen lähinnä klikkaillut etusivulla olevia clippejä, jotka välillä aina vaihtuvatkin.

Mutta tietysti palvelun harhautuskin on yksi tapa ... mikähän se mahtaa olla? Tosin en menisi takuuseen, että sekään toimii ...

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Ylen Areena ja Elävä arkisto Ubuntu 10.04:ssä
« Vastaus #43 : 05.07.10 - klo:16.49 »
Lisäsin edellä esittämääni testikokoonpanooni uuden ympäristön ja päivitin vanhat testitulokset ehkä paremmin jäsenneltyyn muotoon.

Windowsissa toimii myös NAT-virtuaalikoneessa, vaikka pääkone ei toimi ... joten pääkoneen verkosta se ei ole kiinni ... tarkemmin yllä.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Ylen Areena ja Elävä arkisto Ubuntu 10.04:ssä
« Vastaus #44 : 05.07.10 - klo:19.15 »
Ei missään  jossain  olosuhteissa, vaan puhtaalla koneella heti asennuksen ja päivityksen jälkeen.

Tein juuri puhtaan 10.04 64-bit -asennuksen ilman mitään säätöjä, enkä edelleenkään onnistu toistamaan ongelmaa. Täällä siis toimii suoraan flashplugin-installerin asennuksella, sekä ilman päivittämistä että päivitysten asentamisen jälkeen.

Lainaus
Mutta voiko uudempi Ubuntu tai 64-bit Ubuntu näyttää ulospäin osoitteen jotenkin eri tavalla? Ainakin "ping" näyttää aivan eri tavalla osoitteen jos on 64-bit 9.04 versus 32-bit (muistaakseni).

Millaiset osoitteet näet ja miten/mistä olet pingannut?

Lainaus
Voisiko tämä olla kiinni esim. ipv6 -aktivoinnista? Oletuksenahan se on päällä?

Kyllä tämä ongelma riippuu jollain tavalla verkkoympäristöstä ja IPv6 on yksi mahdollinen syyllinen. Kannattaa kokeilla kytkeä se pois.

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Ylen Areena ja Elävä arkisto Ubuntu 10.04:ssä
« Vastaus #45 : 05.07.10 - klo:21.13 »
...
Tein juuri puhtaan 10.04 64-bit -asennuksen ilman mitään säätöjä, enkä edelleenkään onnistu toistamaan ongelmaa. Täällä siis toimii suoraan flashplugin-installerin asennuksella, sekä ilman päivittämistä että päivitysten asentamisen jälkeen.
...
Perin on kummallista. Fyysisellä koneella, tämän ongelma juuri herätti kokeilemaan tätä, tein perusasennuksen, suomenkielisen, uudella koneella, latasin kaikki päivitykset, eikä toiminut.

Täytyy jatkaa kokeilua. Tarkoitatko että sinulla ipv6 on oletusasetuksilla? Käytätkö varmasti langallista yhteyttä?

Voihan tämä tietysti olla Ubuntu/ISP/reititinpurkki -kombinaatio-ongelma ... ihan kiva koska Windowsilla toimii aina teki mitä hyvänsä.

Niin, siis, minkälainen yhteys ja minkälaiset palomuuri/reititin järjestelyt? Omat ovat oikeastaan molemmat, varsinaisesti testatut, yrityspuolen yhteyksiä (tosin toimiihan niillä Windows).
« Viimeksi muokattu: 05.07.10 - klo:22.58 kirjoittanut Ganymedes »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Ylen Areena ja Elävä arkisto Ubuntu 10.04:ssä
« Vastaus #46 : 06.07.10 - klo:00.46 »
Täytyy jatkaa kokeilua. Tarkoitatko että sinulla ipv6 on oletusasetuksilla? Käytätkö varmasti langallista yhteyttä?

Uusimmassa asennuksessa kaikki verkkoasetukset ja tällä hetkellä melkein kaikki muutkin asetukset ovat oletusasennossa. Lähiverkko on molemmissa sijainneissa langallinen 100 Mbps ethernet. Toisessa nettiyhteys on DNA:n ADSL ja modeemina Telewellin perusmalli, jonka perässä sillattuna palomuurikone/palvelin (Debian squeeze) ja sen takana kotiverkko. Toisessa paikassa kiinteistöön tulee Soneran kuituyhteys, joka on jaettu asuntoihin ethernetillä. NAT-boksina ja palomuurina on Linksys BEFSX41.

Lainaus
Voihan tämä tietysti olla Ubuntu/ISP/reititinpurkki -kombinaatio-ongelma ... ihan kiva koska Windowsilla toimii aina teki mitä hyvänsä.

Aiemman keskustelun perusteella monilla on toiminut myös jokin vanhempi Ubuntu ja ongelma ilmaantui 10.04:n myötä. Joissain tapauksissa NAT-boksin poistaminen välistä on auttanut.

Sinulla taas ei toimi edes 9.04 kaikissa tapauksissa, mikä on kai hieman poikkeuksellista.

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Päivitin testini vielä kolmannella systeemillä, jossa näitä samoja (= suora kopio muuttamatta mitään koneen sisällä) Ubuntu-koneita ajetaan Vista Enterprise 64-bit koneen alla. Tulokset ovat aivan yhteneväisiä, 64-bit ei toimi, 32-bit toimii. Lisäkommenttina se, että vaikka listoillani ei näy, niin kaikki alustojen alla ajettavat Windows XP -koneet toimivat aina.

nm: Sinulla on siis operaattorin ip-osoitteet käytössä. Sitä ei minulla ole, eikä näissä verkoissa koskaan voi ollakaan. Joten tämä voi tietysti olla yksinkertainen syy sille miksi Ubuntu ei toimi (versiossa 10.04 ja 64-bit 9.04:ssa). Ei kai tuollaista verkkoa kukaan yleisessä tapauksesssa muutoinkaan käytä ...

Lisäksi kerrot systeemistä jossa on NAT, mutta et kerro, että mitä systeemiä siinä kokeilit.

Mitä tulee näihin "ping" -eroihin 32 versus 64 bit, niin muistin väärin - Windowshan näyttää "ihmeellisiä" eroja oletuksena, ei Ubuntu. Ubuntun oletus näyttää olevan localhost :in näyttäminen kun pingaa itseään.

Onhan minulla tietysti näillä 64-bit Ubuntu 9.04 fyysisillä koneilla se, että niissä on VMware verkkoja pelissä mukana. Toisaalta virtuaalikoneessa ei näitä ole, eivätkä tunnu haittaavan 9.04 32-bit versiota, joka siis minun testeissäni on AINA toiminut (myös NBR-versio).

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
nm: Sinulla on siis operaattorin ip-osoitteet käytössä.

Ulospäin on suora pysyvä osoite, mutta lähiverkossa olevat Ubuntu-asennukset ovat molemmissa paikoissa NATin takana sisäisillä osoitteilla (192.168.1.xxx). Arkkitehtuurin ei pitäisi poiketa merkittävästi normaalista yritysverkkojärjestelystä.

Lainaus
Lisäksi kerrot systeemistä jossa on NAT, mutta et kerro, että mitä systeemiä siinä kokeilit.

Käytän useampaa 64-bittistä Ubuntu 10.04-asennusta molemmissa paikoissa, ja lisäksi muita 32- ja 64-bittisiä asennuksia. Nämä ovat siis pääkäyttöjärjestelmiä sekalaisella raudalla, virtuaalikoneita ei ole käytössä.
« Viimeksi muokattu: 06.07.10 - klo:12.21 kirjoittanut nm »

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Merkillistä että sinulla kaikki nuo toimivat ja minulla ei yksikään 64-bit tai 10.04.

Olen tehnyt aivan puhtaat, uudet asennukset oletuksilla. Ei tule heti mieleen miten muutoin voisi "puhtaan asennuksen oletuksilla" edes tehdä. Eihän siinä ole kuin muutama vaihe ja "ok-napin" painamista, joiden jälkeen voi ladata kaikki päivitykset sen mukaan mitä se ehdottaa.

Herää tietysti kysymys, mitä sinä ymmärrät "puhtaalla asennuksella" - oletko tehnyt jotakin taikoja asennuksen aikana tai sen jälkeen?  ;D

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Olen tehnyt aivan puhtaat, uudet asennukset oletuksilla. Ei tule heti mieleen miten muutoin voisi "puhtaan asennuksen oletuksilla" edes tehdä. Eihän siinä ole kuin muutama vaihe ja "ok-napin" painamista, joiden jälkeen voi ladata kaikki päivitykset sen mukaan mitä se ehdottaa.

Herää tietysti kysymys, mitä sinä ymmärrät "puhtaalla asennuksella" - oletko tehnyt jotakin taikoja asennuksen aikana tai sen jälkeen?  ;D

En. Asensin Ubuntun kuvaamallasi tavalla ubuntu.comista ladatulla levykuvalla. Perusasennuksen jälkeen asensin sovellusvalikoimasta flashplugin-installer-paketin ja kokeilin palveluja Firefoxilla sekä ennen päivityksiä että päivitysten jälkeen. Sitten asensin vielä koko ubuntu-restricted-extras-paketin.


Kertokaahan muutkin keskustelua seuraavat ihmiset kokemuksia, niin yritetään löytää jokin yhdistävä tekijä! Antakaa myös tarkat tiedot verkkoympäristöstä ja kokeilluista järjestelmistä.

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
...
Perusasennuksen jälkeen asensin sovellusvalikoimasta flashplugin-installer-paketin
...
ja kokeilin palveluja Firefoxilla sekä ennen päivityksiä että päivitysten jälkeen.

Kerropa vielä mitä tuo asennus tarkoittaa? Itse en tehnyt mitään tuollaista vaan asensin suoraan tämän "restricted-extras" -jutun. Mitä tuo tarkoittaa 32-bitillä ja mitä tuo tarkoittaa 64-bitillä (32-bitillähän on vaihtoehtona valita suoraan "valikoimasta" - ei toimi 64-bitillä).

Joillakin koneilla tein jälkeenpäin toimenpiteitä, aiemmin keskustelluiden ohjeiden mukaisesti, mutta sehän on eri. Nimittäin asennusjärjestyshän voi hyvin vaikuttaa (varsinkin jos pakettien päiväyksissä tms on jotakin häikkää, miten se nyt sitten tarkalleen toimiikin).


Toisena asiana, en kylläkään ottanut imagea NYT vaan se on peräisin joltakin ajalta, luultavasti heti ilmestymisen jälkeen otettu, tai joskus. Ei kai Canonical salaa päivitä tätä imagea, ilman että kertoo sitä lataussivulla ...?
« Viimeksi muokattu: 06.07.10 - klo:14.27 kirjoittanut Ganymedes »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Kerropa vielä mitä tuo asennus tarkoittaa? Itse en tehnyt mitään tuollaista vaan asensin suoraan tämän "restricted-extras" -jutun. Mitä tuo tarkoittaa 32-bitillä ja mitä tuo tarkoittaa 64-bitillä (32-bitillähän on vaihtoehtona valita suoraan "valikoimasta" - ei toimi 64-bitillä).

Sekä 32- että 64-bittisessä 10.04:ssä voi tehdä näin:
Sovellukset->Ubuntun sovellusvalikoima, kirjoitan oikean yläkulman hakukenttään flashplugin ja asennan ylimmän vaihtoehdon:

Adobe Flash -liitännäinen
Asennusohjelma Adobe Flash -liitännäiselle Mozilla-selaimiin


Sama päätteessä: sudo apt-get install flashplugin-installer

ubuntu-restricted-extras -paketti asentaa tämän paketin riippuvuutena, eikä sekään ole laukaissut minulla tätä ongelmaa. Näiden pakettien keskinäisellä asennusjärjestyksellä ei voi olla merkitystä.

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Eihän tuo Adoben logolla varustettu liitännnäinen suostu noista menuista asentumaan - sanoo ettei onnistu 64-bittisellä, muistaakseni.

Kokeilin 9.04:llä, ei onnistu siinäkään 64-bittisellä. Tällä vanhalla koneella on kyllä kaikenlaisia muitakin Flashejä ... mutta joka tapauksessa tuo puhuttu 10 versio on myös.

En tiedä onko tälläkään sinänsä väliä, koska "restricted-extras" -näyttäisi toimivan, tosin en ole lukenut siitä joka riviä ja verrannut.

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Flashplugin-installer asentaa 32-bittisen flashin *buntun bittisyydestä riippumatta.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Eihän tuo Adoben logolla varustettu liitännnäinen suostu noista menuista asentumaan - sanoo ettei onnistu 64-bittisellä, muistaakseni.

Paketin logo on valkoinen f-kirjain punaisella taustalla ja kuvauksena tuo yllä mainittu. Asentuu varmasti 64-bittisessä, jos valitset sovellusvalikoimasta oikean paketin. Lisätiedoista voi vielä tarkistaa, että kyseessä on flashplugin-installer.

Lainaus
En tiedä onko tälläkään sinänsä väliä, koska "restricted-extras" -näyttäisi toimivan, tosin en ole lukenut siitä joka riviä ja verrannut.

Ei ole väliä, vika on muualla.

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Flashplugin-installer asentaa 32-bittisen flashin *buntun bittisyydestä riippumatta.

No joo, kokeilin vielä kertaalleen (vanhalla installaatiolla) 9.04 64-bitillä ottaa pois ja asentaa tuolla komentorivijutulla. Kaikin puolin näyttäisi menevän sisään ihan oikein, vaikka "sovellusohjelma menuista" ei suostukaan asentumaan (valittaa amd64 arkkitehtuurista).

Joten en minä ainakaan huomaa mitään vikaa näissä Flash-installaatioissa sinänsä ...

hirvi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 91
    • Profiili
Anteeksi, että tulen tähän väliin, mutta haluasin vähän kommentoida.

Minulla oli niin, että vanhalla 8.04 näkyi myös ne, joiden katselu oli rajattu Suomeen. Nykyisellä 10.04 näkyy vain ne, joita voi katsoa myös ulkomailla. Muista tulee otsikon mukainen ilmoitus.

Tuon ilmoitus on käsittääksenin Flashin "tulostama".

Mutta miten Ylen areena tunnistaa onko katselija Suomessa? Eikö vika voi olla myös selaimessa tai verkkoasetuksessa? Jossain tämän viestiketjun viestissä oli linkki, jonka avulla voi "tarkastaa" sijaintinsa. Se ilmoitti minun olevan Suomessa.

Oikeastaan pitäisi selvittää kuinka areena tunnistaa katselijan sijainnin ja miksi klikkaamalla suoraan linkkiä selain näyttää oikein sijainnin, mutta areena ei tiedä?

Itse olen lähettänyt Ylelle viestiä asiasta. Itsellä ei oikein taidot riitä tämä syvällisempään tutkiskeluun. Olen tarkastanut tämän viestiketjun vinkit, ja kaiken pitäisi olla kunnossa. IPV6 ei ole käytössä, viimeisimpänä tarkistuksena.

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Tuolla muutama viestini sitten kerroin juuri mitä Yle sanoi asiasta ja miten he tunnistavat Suomessa oloa.

Tarkempaan analyysiin ei taida päästä, koska asiaa paremmin tuntevat ovat ehkä nyt lomalla YLEllä, ainakin tällaista varoittivat.

Kaiken pitäisi olla kunnossa, mutta tietyt Ubuntut eivät vain halua sijaita Suomessa - YLEn mukaan arvioituna ... klassinen kukaan ei ole vastuussa tilanne, oikeastikin ei ole vastuussa. No, YLE vaikutti kuitenkin hyvin halukkaalta paneutua ongelmaan.

WipeOut

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Kubuntu Lucid 10.04:

Helpoiten homma hoituu näin:

Asenna Guarddog (Universe repository).

Avaa Guarddog -> Advanced (välilehti) -> New Protocol:
Name: [esim] RMTP
Type: TCP
Ports: 1935 - 1935 (Bidirectional rastitettu)

Sen jälkeen:
Protocol (välilehti), jossa listasta "User defined" ja rasti kohtaan RMTP (tai minkä nimen äsken kirjoititkaan).

Sen jälkeen "Apply".

Nyt on portti 1935 molempiin suuntiin avattu ja Yle Areenan streamit toimii ilman ongelmia.

[Kokeiltu tänään 6.7.2010 -> toimi]

Portin voi halutessaan ja paranoiassaan sulkea katselun jälkeen, jolloin edellä mainittu rasti kohdasta RMTP poistetaan.

Itse en avannut mitään muita portteja (paitsi tietysti vakiot eli DNS, HTTP ja HTTPS, jotka löytyy valmiina Guarddogin listalta.

Ilmoitelkaa toimiiko myös teillä näillä ohjeilla....

EDIT: Lisäys: Lucidissa on normaalista IPtablella tuo 1935 piilotettu / suljettu, josta syystä areenan streami ei toimi.

EDIT2: jos Guarddog tai muu palomuuri on aiemmin asennettu ja käyttöön on määritetty "local zone", niin luonnollisesti vastaava muutos täytyy kaksisuuntaisena tehdä kyseiselle zonelle.
« Viimeksi muokattu: 06.07.10 - klo:21.47 kirjoittanut WipeOut »