Kirjoittaja Aihe: Kuvakkeet pöydälle ja pois. 10.04 (Ratkaistu)  (Luettu 2745 kertaa)

TimOlli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 245
    • Profiili
No niin. Taas kuumenee mieli...

Ensinnäkin, olen lukenut monesti useimmat aiemmat aihetta käsittelevät viestit ja olenpa itsekin kirjoittanut sellaisen aiemminkin. Niistä ei ole apua juuri nyt, joten...

Tilanne:
Minulla on kaksi kovoa. Toisessa on käyttikset ja osiot tiedostoille. Toinen on pelkkä (tai olisi) mediavarasto.
Tahtoisin niin kovin siirtää kuvakkeen työpöydälle tuosta mediavarastosta.
Olen koettanut jo vaikka mitä ohjelmaa, mutta menee vain entistä sekavammaksi. Koodista en ymmärrä juuri mitään.
Kysynkin, että miksi tämä edelleen on näin vaikeaa. W:ssa riitii, kun raahasi kuvakkeen työpöydälle ja se oli siinä. Jos tahtoi poistaa, siirsi roskiin. Argh. En tahdo siirtyä W:iin.
Aiemmassa viestiketjussani samasta aiheesta joku kertoi kyseessä olevan virhe jossakin Ubuntun syövereissä ja että se olisi korjattuna 10.04:ssa. Ei ole.
Olen erilaisilla ohjelmilla ja ohjeilla nyt siinä tilanteessa, että kuvake on työpöydällä, mutta siellä on sinne kuulumatonkin kuvake, jonka tahdon pois. Eikä oikea kuvake käynnisty, ellei sitä klikkaa neljästi! Gparted ja Levytyökalu eivät sitä pois saa, enkä minä. Käynnistyksen yhteydessä herjaa; The disk drive for /media/sdb1 is not ready yet or not present. Siitä selviää painamalla s-kirjainta. Tämä sdb1 on se levy, joka sisältää sen mediavaraston, jonka olen onnistunut saamaan työpöydälle.

Nyt tästä uhkaa, hermojen mentyä, tulla turhan pitkä viesti... jos jaksoit lukea ja osaat auttaa, niin please.

Olen koodi-allerginen, mutta jos se on ainoa tapa, niin sekin käy, kunhan on tarpeeksi yksinkertaista.

Kiitos jo vinkeistä.
« Viimeksi muokattu: 04.05.10 - klo:07.05 kirjoittanut TimOlli »

Antifilatelisti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 258
    • Profiili
Vs: Kuvakkeet pöydälle ja pois. 10.04
« Vastaus #1 : 02.05.10 - klo:17.17 »
Minulla kuvake luodaan seuraavasti.(Ubuntu 10.04 käytössä)

1.Siirry tiedostoselaimella haluamaasi paikkaan
2. klikkaa tiedostoa hiiren oikealla
3. Valitse tee linkki
4. Raahaa juuri tehty linkki työpöydälle.

Huom!
Jos mountattava levy vaihtaa nimeään jokaisella mounttauskerralla niin tästä ei ole apua.
« Viimeksi muokattu: 02.05.10 - klo:17.20 kirjoittanut Antifilatelisti »

Lasse.

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1668
  • Techjunkie.
    • Profiili
    • Liquid Flower Games
Vs: Kuvakkeet pöydälle ja pois. 10.04
« Vastaus #2 : 02.05.10 - klo:17.52 »
Huom!
Jos mountattava levy vaihtaa nimeään jokaisella mounttauskerralla niin tästä ei ole apua.
Jolloin levyn voi mountata kiinteästi fstabin kanssa.
Kone 1: Intel Core i5 2500K, 8GB DDR3, nVidia GTX 560 Ti 1GB, 2x1TB & 1x 250GB HDD, Windows 7 & Arch
Kone 2: Lenovo Ideapad Z370 (i5-2410M, 4GB RAM & GeForce 410M) Chakra
Google LG Nexus 4 (ParanoidAndroid)
Linuxia noin vuodesta 2004.

TimOlli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 245
    • Profiili
Vs: Kuvakkeet pöydälle ja pois. 10.04
« Vastaus #3 : 02.05.10 - klo:19.39 »
Kiitos näistä, mutta nämä eivät auta minua juuri nyt.

- Kuinka saan kuvakkeen pois työpöydältä?
Saan yrittäessäni seuraavan viestin, koetin sitä sitten missä ohjelmassa tai kansiossa tahansa:
Error unmounting: umount exited with exit code 1: helper failed with:
umount: only root can unmount UUID=30081FEC081FB038 from /media/sda1
Tarkoittaako tuo "root" pääkäyttäjää? Sellainen minä tietty olen.

- Saan käynnistys -errorin pois siten, että poistan kaikki osiot toiselta kovoltani (varaamattomaksi siis), eli tuon tekstin:
"The disk drive for /media/sdb1 is not ready yet or not present"
Mutta mutta... Kun tahtoisin osioida sen, jotta voisin sinne laittaa mediatiedostoja itseni ja perheeni riemuksi ja vieläpä sen kuvakkeen työpöydälle.

Näihin kahteen kun nyt ensin saisin pienet vinkit, niin olisin erityisen kiitollinen.

Kiitos

Timo Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2083
    • Profiili
Vs: Kuvakkeet pöydälle ja pois. 10.04
« Vastaus #4 : 02.05.10 - klo:20.53 »
En ole varma ymmärsinkö ongelmasi oikein, mutta äsken itsellä  oli toisen kovalevyn asennus käynnissä. Ubuntu ei löytänyt sitä heti, joten levytyökalulla alustin sen ext4 muotoon ja mounttasin levyn. Ks kovalevyn kuvakkeen sain Työpöydälle  seuraavasti: Sijainnit>osoitin kovalevyn kohdalle ja hiiren vasemmalla painikkeella raahataan työpöydälle. Kuvakkeen poisto yksinkertaisesti "siirrä roskakoriin". Minulla uusi kovalevy toimisi myös mediavarastona. Käytössä 10.04, kovalevyt 80G ja 250G SATA. terveisin Timo
"Linux, made in Finland"

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Kuvakkeet pöydälle ja pois. 10.04
« Vastaus #5 : 03.05.10 - klo:00.06 »
Tuosta kuvakkeen poistosta. Kokeilepa käynnistää graafinen tiedostoselain ylläpitäjän oikeuksilla ja sitten poistaa tuo kuvake. Varovasti, sillä tuolla voi parilla harhaklikkauksella saada kivoja tuhojakin aikaan ;) Saat tiedostoselaimen auki seuraavasti.

1) Klikkaa alt + f2
2) Aukeavaan ikkunaan komento
Koodia: [Valitse]
gksudo nautilus3) Annat salasanasi ja ohjelman auettua alat metsästämään omaa työpöytääsi ja kuvaketta.

TimOlli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 245
    • Profiili
Vs: Kuvakkeet pöydälle ja pois. 10.04
« Vastaus #6 : 03.05.10 - klo:07.03 »
Timolle:
Osaan Gpartedia käyttäen tehdä media-kovolleni osiot jne, mutta tuo mounttaaminen, sitä en osaa.
Edelleen herjaa käynnistyksen yhteydessä "The disk drive for /media/Media is not ready yet or not present" ja "The disk drive for /media/sdb1 is not ready yet or not present", vaikka kumpaakaan ei ole olemassakaan.

Tha-Foxille:
Kun avaan tuon tiedostoselaimen, niin siinähän se työpöytäkuvake on heti vasemmalla. Kun klikkaan sitä, se on tyhjä, vaikka minulla on työpöydällä kaksi kuvaketta.

Taitaa olla helpompaa taas tehdä koko asennus uudestaan. Alkaa vaan väsyttämään, kun ei tajua yksikertaisia asioita.

Kiitos neuvoista.

Timo Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2083
    • Profiili
Vs: Kuvakkeet pöydälle ja pois. 10.04
« Vastaus #7 : 03.05.10 - klo:07.30 »
Käyttämäni ohjelma oli Levytyökalu, joka löytyy Järjestelmä>Ylläpito>Levytyökalu. Siellä on nappi, josta painamalla liitetään/mountataan kovalevy järjestelmään. Mielestäni yksi parhaimmista työkaluista Ubuntussa. Helpompi kuin Gparted. terveisin Timo
"Linux, made in Finland"

TimOlli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 245
    • Profiili
Vs: Kuvakkeet pöydälle ja pois. 10.04
« Vastaus #8 : 03.05.10 - klo:20.35 »
No nyt toimii.

On vaan aina niin kauhea asentelu uuden asennuksen jäljiltä, että joutuu pohtimaan ja muistelemaan kaikki asennetut paketit jne.

Tuo "mounttaaminen" ilmeisesti oli minun ongelmieni ydin. Se täytyy tehdä, vaikka kuinka asentaisi käyttiksen uudelleen.
Muutama ihminen täällä on sanonut sen olevan bugi käyttiksessä ja että se olisi hyvä saada korjattua... olen samaa mieltä. Joten ne jotka osaavat, siinä olisi iltapuhdetta.

Kaikille kovasti kiitoksia taas. Ja erityisesti Tha-Foxille, jonka toisessa ketjussa ehdottama ohjelma pelasti minut koodin kirjoittamiselta ja sitä kautta uusilta virheiltä.

Siis näin (josko tästä joku muukin hyötyisi):
Storage Device Manager -ohjelma pakettienhallinnasta (muistaakseni nimeltä PySDM), lataus, ohjelma auki, vasemmalta valitsen oikean osion ja sitten siellä lukee laatikossa, että "mount". Siitä klik ja uudelleen käynnistys ja se on siinä ja pysyi.
Että piti olla helppoa ja että piti monesti syödä rauhoittavia.

Kiitos

Timo Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2083
    • Profiili
Vs: Kuvakkeet pöydälle ja pois. 10.04
« Vastaus #9 : 03.05.10 - klo:21.04 »
Hyvä homma, että pelittää  :D ja kiitokset vinkistä, tuo PySDM on minulle uusi juttu. Näin se homma etenee ja opitaan uutta puolin ja toisin. Laita se "Ratkaistu" sana otsakkeeseen, jotta muutkin löytävät apuja vastaavaan pulmaan. terveisin Timo

ps. opettelen juuri IRC käyttöä .... jännää ...  ;D
"Linux, made in Finland"

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Kuvakkeet pöydälle ja pois. 10.04
« Vastaus #10 : 03.05.10 - klo:21.47 »
Hyvä, että ratkesi! Samaa fstab-tiedostoahan tuo PySDM:kin käsittelee, mutta varmasti helpompi alussa omaksua kuin fstabin krypiseltä näyttävä syntaksi.

TimOlli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 245
    • Profiili
Vs: Kuvakkeet pöydälle ja pois. 10.04
« Vastaus #11 : 04.05.10 - klo:07.04 »
Kiitos poijjaat.