Kirjoittaja Aihe: lisä tilaa linukkaan?  (Luettu 2366 kertaa)

EnNe_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 113
    • Profiili
lisä tilaa linukkaan?
« : 26.05.06 - klo:22.08 »
Kysyisin mielenkiinnosta että olisiko mahdollista "ottaa" lisää tilaa windowsista linuxiin.
siis että koneella on kummatkin käyttikset, tavallaan kuin siirtää sitä tilaa linuxiin lisää?
Vapaus ja vastuu
Ubuntu 7.10 & Windows Xp Pro
Acer TravelMate 5520-7A2GMi, Ati Radeon Xpress 1250, 256mb Up To 869 HyperMemory, AMD Turion 64 X2 TK-57, 1900 Mhz, 2048 Mb, AMD M690G

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Re: lisä tilaa linukkaan?
« Vastaus #1 : 26.05.06 - klo:22.32 »

Se ei käy ihan helposti...

Jos koko kovalevy on käytetty (=windowsin ja ubuntun osiot täyttävät levyn kokonaan) niin joudut luultavasti turvautumaan uuteen kiintolevyyn tai kopioimaan kaiken Windowsin puolelta talteen ja asentamaan sen uudelleen.

Tämä riippuu sekä windowsin, että linuxin käyttämistä tiedostojärjestelmistä. Jos Winissä on käytössä NTFS, ei sen osion koon muuttamiseen löydy (kai) muita työkaluja, kuin Partition Magic (kaupallinen). Jos sillä tai muuten saat Windows-osion kokoa pienennettyä, ei vapaan tilan ottaminen käyttöön linuxissa ole ongelma. (Se vain pitää mountata tiettyyn hakemistoon, eli sitä ei "suoraan" saa kasvattamaan linux-osion kokonaistilaa.)

Linux osion ext3-tiedostojärjestelmän koon muuttamiseen olen itsekin etsinyt keinoja niitä löytämättä. Olen asentanut konetta uudelleen senkin takia, mutta itse olen koht. tottunut siihen, mutten voi suositella kokemattomalle.

amokoura

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 54
    • Profiili
Re: lisä tilaa linukkaan?
« Vastaus #2 : 26.05.06 - klo:22.38 »
NTFS:ää voi pienentää Linuxin kautta. Oiskohan ollut gparted-ohjelma. Moni muukin osiointisofta varmaankin pystyy. Ensiksi vain täytyy eheyttää NTFS-osio, jotta jää oikeasti vapaata tilaa. Sen jälkeen sen voi muuntaa vaikkapa ext3:ksi. Ihan kaikkea vapaata tilaa ei varmaankaan pysty käyttämään, mutta pitäisi toimia.

EnNe_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 113
    • Profiili
Re: lisä tilaa linukkaan?
« Vastaus #3 : 26.05.06 - klo:23.49 »
kits vastauksista :)
voisinpa kokeilla tuota gpartedia.  Miten muutenkun vaihdoin breezy:stä dapperiin, niin alkoi näkymään tuo sda1(windows,osio) ihan automaattisesti.. on kyllä ollu kätevää siirrellä tiedostoja sieltä käsin ubuntulle.

Pystynkö käyttämään sieltä osin ohjelmia (winellä) tai vaikka katsomaan leffan jos haluan?
Olen tähän mennessä vain kopioinut kuvia.
Vapaus ja vastuu
Ubuntu 7.10 & Windows Xp Pro
Acer TravelMate 5520-7A2GMi, Ati Radeon Xpress 1250, 256mb Up To 869 HyperMemory, AMD Turion 64 X2 TK-57, 1900 Mhz, 2048 Mb, AMD M690G

amokoura

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 54
    • Profiili
Re: lisä tilaa linukkaan?
« Vastaus #4 : 26.05.06 - klo:23.58 »
Pystynkö käyttämään sieltä osin ohjelmia (winellä) tai vaikka katsomaan leffan jos haluan?

Ohjelmien käyttö kuulostaa hieman arveluttavalta. Videoita pitäisi pystyä katsomaan, koska NTFS:n käyttö Linuxin kautta salliin tiedoston luvun.

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Re: lisä tilaa linukkaan?
« Vastaus #5 : 27.05.06 - klo:01.58 »
NTFS:ää voi pienentää Linuxin kautta. Oiskohan ollut gparted-ohjelma. Moni muukin osiointisofta varmaankin pystyy. Ensiksi vain täytyy eheyttää NTFS-osio, jotta jää oikeasti vapaata tilaa. Sen jälkeen sen voi muuntaa vaikkapa ext3:ksi. Ihan kaikkea vapaata tilaa ei varmaankaan pysty käyttämään, mutta pitäisi toimia.

Totta... Kun tämä ei ollut mun tarve, niin tuli tietty tutkittu asiaa vain toiselta kannalta. Yksi ohje tähän on mm. osoitteessa http://www.linux.com/article.pl?sid=06/04/25/1917228. (engl.)

Kuten sielläkin todetaan, ei vapaata tilaa (ainakaan gpartedilla) saa suoraan lisätilaksi olemassaolevalle linux-osiolle, mutta sen voi sitten toki mountata johonkin hakemistoon.

Ohjelmien käyttö tuskin onnistuu, koska ntfs-mountille ei ole kirjoitusmahdollisuutta. Siitä, että sulla on win-osio olemassa on kyllä hyötyä winen konffaamisessa. Lue vaikkapa http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=3334.0.