Terve,
Itse aloittamaani kysymykseen liittyen aihetta sivuavaa juttua.
Ubuntu Tutorials sivusi aihetta omassa kirjoituksessaan. Olin todella huojentunut, että ilmiö ylipäätään oli olemassa, eikä ainoastaan minun omia horotuksia.
Tässä kyseinen kirjoitus:
Ubuntu 10.04 “Lucid” Blank Screen at Startup : WorkaroundOheessa siis neuvottiin modaamaan grub-fileä.
Tässä oman kokeilun tulokset. Kuten aikaisemmassa postissani tulostelinkin, on siis koneessani Intellin integroitu näytönohjain.
1) Valinta:
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT=”quiet splash i915.modeset=1″
-Ei tuottanut mitään eroa oletusarvoon startatessa. Musta ruutu näkyy edelleen ja kone starttaa suoraan työpöydälle. Sammuttaessa splash screen pysyy normaalina, kuten tähänkin asti.
2) Valinta:
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT=”quiet splash i915.modeset=0″
- Muutti toimintaa siten, että nyt splash screen tuli hetkeksi näkyviin, mutta todella karkealla resolla, ja sen jälkeen muuttui hetkellisesti pixxelipuuroksi ennen kuin työpöytä starttasi. Sammuttaessa kone, splash screen näkyi normaalisti, mutta edelleen todella karkealla resolla.
Eli ei ollut valitettavasti tästä apua puuttuvaan startti-kuvaan.
Jäin vielä pohtimaan, että tuo ohjehan on nyt tarkoitettu siis Intelin 915-piirisarjan ohjaimille?
Näkisikö jostakin, mikä mahtaa olla minun näyttiksen piirisarja? Onko kyseessä juuri tuo 915, vai jokin muu? (onko se tulostessa näkyvä 960 tms?)
Ja lopuksi yleistä tilitystä aiheesta:
Hetkellisesti tunne tämän jälkeen oli että nytkö tämä ajurirumba alakoi omalle kohdalleni?
Kaksi edellistä ubuntun versiota sain olla kokonaan erillään kaikesta tästä. Kaikki toimi 'straight outta box'
Joku Linuxin softakehityksestä tietävä voisi tietysti valistaa, että miten ihmeessä versiot näin ylipäätään "kehittyy" tällä tavalla; saadaan edellinen toiminnallisuus rikki? Eiköstä yleensä koodia kirjoiteta jo olemassa olevan päälle täydentäen olemassa olevaa?
Vai käytetäänkö nyt jotakin 'uutta ja mullistavaa' tekniikkaa startissa, että ollaan taas saatu niitä ihan helevetin tärkeitä sekuntteja pois startupista??