Kirjoittaja Aihe: Ubuntu 9.10 ja miniläppäri täysin sekaisin..  (Luettu 9329 kertaa)

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Ubuntu 9.10 ja miniläppäri täysin sekaisin..
« Vastaus #20 : 28.04.10 - klo:22.15 »
Tuon komennon kun laitat päätteeseen (Sovellukset - Apuohjelmat - Pääte), se antaa sinulle saman tyylisen listauksen kuin tuo aiemmin tekemäsi "df -h" -käsky. Voit ohjata tuon komennon palauttaman listan suoraan tiedostoon ja tutkia asiaa myöhemmin tästä tiedostosta.

Eli avaa pääte ja laita siihen komento
Koodia: [Valitse]
sudo du -h / > listaus.txt
Tuo ">" on siis se ohjausmerkki. Tämän jälkeen kotikansiostasi pitäisi löytyä "listaus.txt", josta voit katsoa, mitä tuo komento palautti.

juyli

  • Vieras
Vs: Ubuntu 9.10 ja miniläppäri täysin sekaisin..
« Vastaus #21 : 28.04.10 - klo:22.21 »
Lainaus
Koodia: [Valitse]
sudo du -h / Ohjaamalla tuon vaikkapa tiedostoksi,

Anteeksi, nyt ei taas taidot riitä... Eli siis, mitä mun pitäisi siis tehdä, konkreettisesti? Alan slangi ei ole hallussa. :)

Jeps. Linux/Unix -järjestelmissä tuo uudelleenohjaus on ihan arkipäivää.
http://linux.fi/wiki/Standardivirrat


Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11442
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Ubuntu 9.10 ja miniläppäri täysin sekaisin..
« Vastaus #22 : 28.04.10 - klo:22.27 »
Toki noita voi tutkia myös tiedostoselaimella eli se missä kaikki hakemistot ja tiedostot yleensäkin näytetään, mutta siitä ei ole yhtä kätevää laittaa tänne tietoja mikä on syönyt mitäkin (siis miten paljon tavaraa). Myös Levynkäytön analysointi (kts. apuohjelmat) on hyvä, mutta edelleenkin se on hankalampi avun antamisessa, koska siitä ei saa järkevästi syötettä pihalle.
« Viimeksi muokattu: 28.04.10 - klo:22.31 kirjoittanut Tomppeli »
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

peran

  • Vieras
Vs: Ubuntu 9.10 ja miniläppäri täysin sekaisin..
« Vastaus #23 : 28.04.10 - klo:22.32 »
Pitäisköhän mun vaan luovuttaa ja asentaa uudestaan?

Itse tekisin ainakin niin. Koska olet ilmeisesti saanut jo turvaan tiedostosi, niin nyt voi jo asentaa Ubuntun uudestaan. Tosin itse odottaisin pari päivää, jotta saisin 10.04:sen iso-tiedoston ladattavakseni.

Olettaen, että osaat tehdä boottaavan tikun.

Koneesi 8 Gt levytilaa on riittävä, mutta pieni tila Ubuntulle. Swappiakin joutuu käyttämään, koska keskusmuistia on vain 512 Mt. (Optimaalinen miniläppärin muisti on 1 Gt ilman swappia).

oobetimer

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1470
    • Profiili
Vs: Ubuntu 9.10 ja miniläppäri täysin sekaisin..
« Vastaus #24 : 28.04.10 - klo:23.35 »
Pitäisköhän mun vaan luovuttaa ja asentaa uudestaan?

Itse tekisin ainakin niin. Koska olet ilmeisesti saanut jo turvaan tiedostosi, niin nyt voi jo asentaa Ubuntun uudestaan. Tosin itse odottaisin pari päivää, jotta saisin 10.04:sen iso-tiedoston ladattavakseni.

Olettaen, että osaat tehdä boottaavan tikun.

Koneesi 8 Gt levytilaa on riittävä, mutta pieni tila Ubuntulle. Swappiakin joutuu käyttämään, koska keskusmuistia on vain 512 Mt. (Optimaalinen miniläppärin muisti on 1 Gt ilman swappia).

Myös muistitikusta voi tehdä swap-osion..  :)
13/2/2009 and friday....

http://debian-fi.dy.fi/

anu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 45
    • Profiili
Vs: Ubuntu 9.10 ja miniläppäri täysin sekaisin..
« Vastaus #25 : 04.05.10 - klo:21.19 »

Tauti tuossa lannisti muutamaksi päiväksi, mutta nyt vielä yksi yritys ennen uudelleenasennusta:

Herjailee muistista tuo kone vaan koko ajan, vaikka deletoin ohjelmia ja tiedostoja minkä kerkiän.

Eniten näyttäis vievän muistia var/log. Se on täynnä kamaa, jota en ole pätevä arvioimaan. Voiko sitä tyhjentää? Tai onko asetuksia, joilla vois estää kamaa kerääntymästä, tms? Myös usr/lib ja usr/share ovat kovin täynnä.

Yritin selvittää mitä nää on ja onko turvallista lähteä siivoamaan, mutta vähän epäselväksi jäi.
Sanooko tää viisaamille mitään?

cabaro

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 131
    • Profiili
Vs: Ubuntu 9.10 ja miniläppäri täysin sekaisin..
« Vastaus #26 : 04.05.10 - klo:22.10 »

Tauti tuossa lannisti muutamaksi päiväksi, mutta nyt vielä yksi yritys ennen uudelleenasennusta:

Herjailee muistista tuo kone vaan koko ajan, vaikka deletoin ohjelmia ja tiedostoja minkä kerkiän.

Eniten näyttäis vievän muistia var/log. Se on täynnä kamaa, jota en ole pätevä arvioimaan. Voiko sitä tyhjentää? Tai onko asetuksia, joilla vois estää kamaa kerääntymästä, tms? Myös usr/lib ja usr/share ovat kovin täynnä.

Yritin selvittää mitä nää on ja onko turvallista lähteä siivoamaan, mutta vähän epäselväksi jäi.
Sanooko tää viisaamille mitään?


Älä tyhjennä /var/log hakemistoa, ohjelmat kirjoittelee sinne logitietoja, eikä tulos ole 'nätti' jos tuon menet tyhjentämään.
(suomeksi älä koske tuonne, jollet tiedä)

sinuna pakottaisin seuraavalla bootilla levyn tarkistuksen, komennolla:

Koodia: [Valitse]
sudo touch /forcefsck
Tämän perään boottia, niin pitäisi ajaa käynnistyksessä.


Jos ei auta, niin alkuperäinen virheilmoitus kopioituna tänne voisi auttaa. Myös missä vaiheessa virhe tulee.

anu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 45
    • Profiili
Vs: Ubuntu 9.10 ja miniläppäri täysin sekaisin..
« Vastaus #27 : 05.05.10 - klo:09.48 »
Ei reagoinut tuohon oikein mitenkään. Ei vikailmoitusta (eikä muutakaan ilmoitusta), mutta ei myöskään mitään reaktiota buutatessa.

cabaro

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 131
    • Profiili
Vs: Ubuntu 9.10 ja miniläppäri täysin sekaisin..
« Vastaus #28 : 05.05.10 - klo:11.47 »
Ei reagoinut tuohon oikein mitenkään. Ei vikailmoitusta (eikä muutakaan ilmoitusta), mutta ei myöskään mitään reaktiota buutatessa.

No kokeile tällä:

Koodia: [Valitse]
sudo shutdown -F -r now

anu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 45
    • Profiili
Vs: Ubuntu 9.10 ja miniläppäri täysin sekaisin..
« Vastaus #29 : 05.05.10 - klo:14.13 »
Nyt kone sulketui ja käynnistyi uudelleen.

Vika/fiba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 652
    • Profiili
Vs: Ubuntu 9.10 ja miniläppäri täysin sekaisin..
« Vastaus #30 : 05.05.10 - klo:20.27 »
Oletko tyhjentänyt roskakorin?

anu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 45
    • Profiili
Vs: Ubuntu 9.10 ja miniläppäri täysin sekaisin..
« Vastaus #31 : 05.05.10 - klo:21.34 »
Joka kerta kun kone herjaa muistin vähyydestä - eli noin kolme kertaa päivässä.

cabaro

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 131
    • Profiili
Vs: Ubuntu 9.10 ja miniläppäri täysin sekaisin..
« Vastaus #32 : 06.05.10 - klo:13.44 »
Laitatko, mitä nämä komennot antaa ulos:

Koodia: [Valitse]
cat /proc/meminfo
Koodia: [Valitse]
df -h
Koodia: [Valitse]
sudo fdisk -l
Koodia: [Valitse]
free -m -t
« Viimeksi muokattu: 06.05.10 - klo:13.46 kirjoittanut cabaro »

peran

  • Vieras
Vs: Ubuntu 9.10 ja miniläppäri täysin sekaisin..
« Vastaus #33 : 06.05.10 - klo:14.43 »
Siis minusta on turha kiusata anua arvailuilla, mikä tiedostojärjestelmässä vie liikaa muistia.

Se voisi tietenkin olla vaikka joku juutuuppi cache tai vastaava.

8 Gt on kuitenkin varsin ahdas ratkaisu Linuxillekin, joten jos vain osaat tee uusi asennus. Sen tekemiseen menee vain n. 2 tuntia (, niin kauan, koska on aloittelija kyseessä ja hidas kone).

Uuteen asennukseen alkutietoina voisit kertoa vaikka kuinka olet kiinni nettiin. (Oletko kaapelilla  kiinni mötikässä, joka johtaa seinän lankapuhelinpistokkeeseen tai antennipistokkeeseen, vai oletko kiinni mokkulalla. (Tämä tuottaa enemmän harmia).

Nyt kun on jo julkaistu 10.04 LTS, niin sillä pärjääkin jo pitkälle.

Lisäksi, vaikka te löytäisittekin muistisyöpön, niin kaikki uurastus menee hukkaan, jos hän painaa päivityksestä päivittymään 10.04:seen.


anu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 45
    • Profiili
Vs: Ubuntu 9.10 ja miniläppäri täysin sekaisin..
« Vastaus #34 : 07.05.10 - klo:11.43 »
Ok, luovutetaan ;)

Sain viimeksi kaverilta muistitikun lainaan, eiköhän asennus onnistu tällä kertaa samalla tavalla. Näenkin häntä sopivasti tässä viikonloppuna.
Lisäksi mulla on tuossa netistä tilattu lisämuisti paketissa, joten ruuvimeisseli käteen ja hommiin vaan.

Kiitos kaikille! Kirjoitan sitten taas kun olen hukannut koneen ruuvit ja asentanut lisämuistin väärin ja uusi käyttöjärjestelmä on jumissa  ;D

peran

  • Vieras
Vs: Ubuntu 9.10 ja miniläppäri täysin sekaisin..
« Vastaus #35 : 07.05.10 - klo:15.49 »
Ok, luovutetaan ;)

Sain viimeksi kaverilta muistitikun lainaan, eiköhän asennus onnistu tällä kertaa samalla tavalla. Näenkin häntä sopivasti tässä viikonloppuna.
Lisäksi mulla on tuossa netistä tilattu lisämuisti paketissa, joten ruuvimeisseli käteen ja hommiin vaan.

Kiitos kaikille! Kirjoitan sitten taas kun olen hukannut koneen ruuvit ja asentanut lisämuistin väärin ja uusi käyttöjärjestelmä on jumissa  ;D

Jos sulla on lisämuistia tiedossa, niin kannattaa asentaa ilman swap:pia. l. osioi itse poistaa osiot ja sen jälkeen laittaa yksi suuri osio ext4-tiedostojärjestelmälle ja asettaa sen mounttauspisteeksi juuren l. '/'.

Illu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1061
    • Profiili
Vs: Ubuntu 9.10 ja miniläppäri täysin sekaisin..
« Vastaus #36 : 08.05.10 - klo:10.53 »
Ok, luovutetaan ;)

Sain viimeksi kaverilta muistitikun lainaan, eiköhän asennus onnistu tällä kertaa samalla tavalla. Näenkin häntä sopivasti tässä viikonloppuna.
Lisäksi mulla on tuossa netistä tilattu lisämuisti paketissa, joten ruuvimeisseli käteen ja hommiin vaan.

Kiitos kaikille! Kirjoitan sitten taas kun olen hukannut koneen ruuvit ja asentanut lisämuistin väärin ja uusi käyttöjärjestelmä on jumissa  ;D

Jos sulla on lisämuistia tiedossa, niin kannattaa asentaa ilman swap:pia. l. osioi itse poistaa osiot ja sen jälkeen laittaa yksi suuri osio ext4-tiedostojärjestelmälle ja asettaa sen mounttauspisteeksi juuren l. '/'.

Mitenkäs keskeytys- ja lepotila toimii ilman swappiä? Vai tuoko ext4 jotenkin vaihtoehdon sille? Nykyisin on kiintolevyt jo niin suuria, ettei swapin poisjättämisestä tai liian pieneksi asettamisesta ole kovin suurta etua. Käsittääkseni.

Storck

  • Vieras
Vs: Ubuntu 9.10 ja miniläppäri täysin sekaisin..
« Vastaus #37 : 08.05.10 - klo:11.02 »
Mitenkäs keskeytys- ja lepotila toimii ilman swappiä? Vai tuoko ext4 jotenkin vaihtoehdon sille? Nykyisin on kiintolevyt jo niin suuria, ettei swapin poisjättämisestä tai liian pieneksi asettamisesta ole kovin suurta etua. Käsittääkseni.

Swappia ei tarvitse jos on muistia paljon, kiintolevyjen koko ei ratkaise. Itselläni on neljä gigaa muistia eikä swappia ollenkaan.

Illu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1061
    • Profiili
Vs: Ubuntu 9.10 ja miniläppäri täysin sekaisin..
« Vastaus #38 : 08.05.10 - klo:17.26 »
Mitenkäs keskeytys- ja lepotila toimii ilman swappiä? Vai tuoko ext4 jotenkin vaihtoehdon sille? Nykyisin on kiintolevyt jo niin suuria, ettei swapin poisjättämisestä tai liian pieneksi asettamisesta ole kovin suurta etua. Käsittääkseni.

Swappia ei tarvitse jos on muistia paljon, kiintolevyjen koko ei ratkaise. Itselläni on neljä gigaa muistia eikä swappia ollenkaan.

Niin eihän sitä ajossa tarvitse (yleensä). Olen vaan käsittänyt että lepotilaan mennessä muistin sisältö siirretään swappiin, josta se sitten haetaan palatessa toimintaan. Kiintolevyn koolla tarkoitin sitä, että jos levyllä on kokoa vaikka 500 gigaa, ei luulisi tilan enää olevan niin piukalla, ettei siitä voisi muutaman gigan lohkaista swapille. Onpahan sitten ainakin sellainenkin.

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Ubuntu 9.10 ja miniläppäri täysin sekaisin..
« Vastaus #39 : 08.05.10 - klo:22.34 »
Mitenkäs keskeytys- ja lepotila toimii ilman swappiä? Vai tuoko ext4 jotenkin vaihtoehdon sille? Nykyisin on kiintolevyt jo niin suuria, ettei swapin poisjättämisestä tai liian pieneksi asettamisesta ole kovin suurta etua. Käsittääkseni.

Muistaakseni ainakin jompi kumpi ei toimi ilman swappia.