Linux on vain siitä vaikea alusta varmasti Valvellekin, kun distroja on kuitenkin niin paljon. Yhteensopivuuden varmistaminen on aika vaikeaa paketoinnin, ytimien, Xorgin, jne. eri versioitten takia.
Distrojen määrä ei ole mikään ongelma. Kaikki käyttää yhtä ja samaa käyttistä (linux kun on se käyttis) joten helppo tehdä sille softaa. Xorgi päivittyy tasasin aikavälein ja siitä ei tarvi paljoo välittää loppupelissä enää.
Täytyy vain tehdä softa LSB (
http://www.linuxfoundation.org/collaborate/workgroups/lsb) yhteensopivaksi jolloin saadaa joko BIN tai RPM paketti joka sitten asennetaan ja homma pelittää ainakin 6-8 vuotta. Jonka jälkee voikin tulla samoja ongelmia kuin windowsin kanssa että ei ole sopivia kirjastoja. Mutta aina saa vanhat kirjastot muualle ja linkattua ne pelille niin että toimii. Tämä on mahtava asia komentorivissä ja Unix ideassa.
LSB idea on estää linux käyttistä sirpaloitumasta useaksi eri käyttikseksi. Niin ei ole käynyt tähän asti ja LSB varmistaa että ei tule käymään. Samalla kun on helppo kehittää suljetun koodin softia sitten.
Valven pitäis siis vain tehdä Steam LSB mukaisesti ja sitten päivittää sitä sitä mukaan kun tarvii ja homma olisi selvä. Pelien tekijät voisi ihan hyvin myös linkata tarvittavat kirjastot ihan peliin että sitä voisi pelata koska vain sitten 6 vuodenkin jälkeen varmuudella. Moni tekee sitä eikä isojen pelitalojen kanssa pitäisi ongelma. Unreal pelimoottori löytyy Linuxille ja OpenAL sekä OpenGL tarjoo mitä tarvitaan.