Kirjoittaja Aihe: Kumpi onpi parempi prosessorijäädytin?  (Luettu 4205 kertaa)

peran

• Vieras
Kumpi onpi parempi prosessorijäädytin?
« : 19.04.10 - klo:10.39 »
Tietenkin olettaen, että molemmat mahtuvat koppaan...
Tämä
http://www.jimmspc-store.fi/tuote/NH-C12P-SE14

vai tämä
http://www.jimmspc-store.fi/tuote/NH-U12P-SE2

Itse veikkaisin ensimmäistä, koska se on hiljaisempi. Tietenkin, jos tiedätte vielä paremman prosessorijäähyn LGA1366-kannalle, niin kertokaa ihmeessä.

HMi

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: Kumpi onpi parempi prosessorijäädytin?
« Vastaus #1 : 19.04.10 - klo:10.51 »
Itse valkkaisin tuon ensimmäisen, kotelostahan se on paljon kiinni kumpi on järkevämpi.

Bysmyyr

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 20.04.10 - klo:12.45 »
mulla taitaa olla tuon alemman siilin edellinen versio. Hyvin toimii pelkän koteloilmankierron varassa.(on kyl aika vähäsähkönen prossu.)

ilu

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 23.04.10 - klo:11.36 »
On kyllä nykyiset ilmajäähyt niin isoja ja painavia rohjoja, että tämä taitaa olla se järkevin.
http://www.jimmspc-store.fi/tuote/CL-W0121?t=false
Eikä maksa kuin 119€
Tiedä sitten saako blokkia LGA1366-kannalle kiinnitettyä.
« Viimeksi muokattu: 23.04.10 - klo:11.39 kirjoittanut ilu »

|PuLi|

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #4 : 23.04.10 - klo:11.43 »
tässä on kanssa hyvälaatuinen prossun jäähdytin.

http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=43969
GA-Z68XP-UD3 (Rev 1.0) U1j (UEFI BIOS) | i5-2500K | NH-U12S | GTX 970 | 16GB DDR3 | Samsung 850 EVO | SB Recon3D | Fractal Design Define R3 | EIZO FS2332 | Genelec 6010A X 2 + 5040A | Windows 10 1909

Lenovo Thinkpad T430 | Void Linux + KDE

peran

• Vieras
« Vastaus #5 : 24.04.10 - klo:01.30 »
ilu ja |PuLi|, jos minun nykyinen tämän koneeni jäähdytys toimii kuvan mukaisella vesijäähdytyksellä, niin luuletteko minun kaipaavan uuteen jäähdytykseeni nestemäisiä ratkaisuja?

Siis koneeseeni tulee mahdollisimman isolla 'siilillä' varustettu ilmajäähdytys.

Kuva tosin on ratkaistusta vesijäähdytysongelmastani. Hintaa korjaukselleni tuli 5,40 + työt. Työtä oli vain n. 1h ja sekin tuli omasta takaa.

Koppa on pahuksen ahdas, mutta sillä tulee toistaiseksi toimeen.

Ongelmat, jotka tuli korjattua aikaisemmasta systeemistäni olivat: Veden kiertosuunnan vaihtaminen ja putkitaitoksen (putki kuristi veden kulun) poistaminen.

Itse asiassa katselin jo mahtuisko tämä hirviö koneeseeni:
http://www.jimmspc-store.fi/tuote/NH-D14

Mutta siis toistaiseksi ainakin näyttää vesijäähdytykseni vihdoin toimivan, joten sillä mennään.
Jos joku tarttee syyläriä, niin voin sellaisen myydä. Privana voi kysellä sitä.

Edit - Näyttää taas olevan ikävän näköinen putken taitos punpun luona.  >:(
Pitäneen näyttää kopalle dremeliä.

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: 24.04.10 - klo:01.35 kirjoittanut peran »

ilu

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #6 : 25.04.10 - klo:07.07 »
ilu ja |PuLi|, jos minun nykyinen tämän koneeni jäähdytys toimii kuvan mukaisella vesijäähdytyksellä, niin luuletteko minun kaipaavan uuteen jäähdytykseeni nestemäisiä ratkaisuja?

No toi oli vain mun toteamus noista järkyttävän kokoisista ilmajäähyistä kun tullu nyt tutustuttua vesijäähdytykseen, ja toisekseen kun en tunne sua ja ensimmäisestä viestistä ei ilmene että olet vaihtamassa vesijäähdytyksestä pois niin mistä mä olisin voinu tietää että sulla olis vesijäähy tällä hetkellä....en mistään...mut mä kyllä pitäisin sen vesijäähyn kun se jo on olemassa.

peran

• Vieras
« Vastaus #7 : 25.04.10 - klo:08.13 »
No toi oli vain mun toteamus noista järkyttävän kokoisista ilmajäähyistä kun tullu nyt tutustuttua vesijäähdytykseen, ja toisekseen kun en tunne sua ja ensimmäisestä viestistä ei ilmene että olet vaihtamassa vesijäähdytyksestä pois niin mistä mä olisin voinu tietää että sulla olis vesijäähy tällä hetkellä....en mistään...mut mä kyllä pitäisin sen vesijäähyn kun se jo on olemassa.

Joops, eipäs tullut mainittua nykyistä ratkaisuani. Nykyinen on kuitenkin ihan ok, mutta aluksi sellaisen saatuani (ostin koneeni käytettynä), luulin sen olevan huono, koska se ei toiminut kovin kauaa. Nykyinen toimii ihan ok. Alkuperäisessä vesijäähyssä oli ongelmana pumpun väärin asennus. (Putket oli väärinpäin kytketty).

Nykyisessä asennuksessani ääni on hivenen kovempi ääni kuin ilmajäähytteisessä P4 shuttlessani, mutta kuitenkin ihan siedettävät äänet. Lisäksi mielyttävämmät kuin Shuttlessani.

Immo

• Käyttäjä
  • Ammuin sheriffin.
    • Profiili
« Vastaus #8 : 25.04.10 - klo:15.17 »
Omassa kopassa on NH-D14. Loistava jäähdytin, pitää i5-750:n lämpötilat alle 30 celsiuksessa, eikä ole edes kovaääninen (kummatkin tuulettimet on speksattu alle kahteenkymmeneen desibeliin). U.L.N.A-adapterien avulla tuulettimien minuuttivallankumoukset saa pienennettyä 1300 -> 900:n ja hiljentää ääntä entisestään (tosin Asuksen mobolla tuulettimet ei saa enää tarpeeksi virtaa, vaan ne täytyy avittaa sormella käyntiin, joten en adaptereita käytä  :P)

Ja voihan tuota passiivisestikin käyttää. Lämmöt suunnilleen 40 celsiusta tällä neliytimellä.
Ohessa vielä scheisse kuva tsydeemistä

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: 25.04.10 - klo:17.40 kirjoittanut Immo »
"there's two types of people. Those who are very good. And those who are dead. I'm very good"

peran

• Vieras
« Vastaus #9 : 25.04.10 - klo:16.27 »
Mielenkiintoista. Mitkähän on koneesi speksit: Siis emolevy, prosessori, ja onko koppa torni vai minitorni?

Siis toi nykyinen patenttinikin rupesi prakaamaan.

Edit - Siis mullakin on Asuksen emo (P6T).
« Viimeksi muokattu: 25.04.10 - klo:16.35 kirjoittanut peran »

Immo

• Käyttäjä
  • Ammuin sheriffin.
    • Profiili
« Vastaus #10 : 25.04.10 - klo:17.55 »
Kotelo on Fractalin Define R2 (midi) Atx-kotelo, ei täysi torni, muttei myöskään mATX. Toisin sanoen normaalikokoinen.
Prosessorina Intelin i5-750 ja mobona Asuksen standardi ATX-mobo P55-kannalla.

Jos tuon monsterin hankkii kannattaa varmistua, että se ylipäätään mahtuu koteloon (mitat 160x140x130mm). Myöskin ainakin P55-kantaisilla emoilla yksi muistipaikka jää jäähdyttimen alle, eli jos neljää kampaa käyttää, kannattaa varmistua, ettei sitä tarvitse usein (ikinä) vaihtaa. Muuten täytyy jäähdytinkin ruuvata paikoiltaan. Lisäksi korkeaprofiilisten muistikampojen käyttö estää toisen tuulettimen käytön, joten sopivuus pitää siltäkin osin varmistaa etukäteen.
"there's two types of people. Those who are very good. And those who are dead. I'm very good"

peran

• Vieras
« Vastaus #11 : 25.04.10 - klo:22.21 »
Harmi, kun ei ole täsmälleen samanlainen kuin omani emolevy+prosessori, mutta näyttäisi olevan samantyylinen.

Mittailin tossa, ja näyttäisi mahtuvan koppaan, vaikka powerin sijainti omassa kopassani ei ole ihan niin otollinen kuin sinun kopassasi. Koppa kuitenkin näyttäisi olevan saman kokoinen kuin sinullakin.

Mittailin kuitenkin, että monsteri mahtuisi koppaani suurinpiirtein samalla tavalla kuin sinullakin. Eli veisi tilaa kopasta yhden muistipaikan verran, joten koneeseeni jäisi 6 Gt muistia pysyvästi. No se taitaakin riittää.

Corstairin muistit ovat kuitenkin sen verran korkeita, ettei ne sovi siilin alle. Mulla kuitenkin on korkeaprofiiliset muistit koneessa. Miten se estää toisen tuulettimen käytön? Mittausteni mukaan se mahtuu siinä olemaan ja tuuletusaukkoa on hurjat 5 mm, kunnes tulee muistikamman reuna vastaan (Saattaa tosin tulla ulinaa, kun se on niin lähellä). Kolme korkeaprofiilista kampaa siis itselläni on emossa kiinni.

Kiitos kuitenkin vinkeistä, joten taitaa toi mennä tilaikseen. Täällä parikin firmaa lupasivat suorittaa asennuksen kohtuu hintaan, ja poistaa ton vanhan vesijäähyn.

Jos olisin asennellut johonkin varhaisempaan malliin prosessorijäähyn jo aikaisemmin, niin uskaltaisin itsekin tehdä asennuksen, mutta on sen verran isot rahat kyseessä, joten en ensimmäiseksi prosessorijäähyn asennukseksi uskalla kyseistä monsteria asentaa omaan koneeseeni.

Immo

• Käyttäjä
  • Ammuin sheriffin.
    • Profiili
« Vastaus #12 : 27.04.10 - klo:20.50 »
Corsairin Dominatoreista saa siilit ruuvattua irti, jolloin ne mahtumat nätisti tuulettimen alle. Tosin 120mm tuulettimen voi myös huolettaa jättää pois tai sijoittaa koppaan ilmankiertoa parantamaan.
Lämpötila nousee sen johdosta abouttiarallaa viisi astetta. Ei ihan sitäkään. Nyt en voi testata, sillä kone on telakalla.
En keksi mitään negatiivista sanottavaa jäähdyttimestä lukuun ottamatta kokoa, joka syö yhden DIMM-paikan emolevyltä.

peran

• Vieras
« Vastaus #13 : 04.05.10 - klo:22.54 »
En keksi mitään negatiivista sanottavaa jäähdyttimestä lukuun ottamatta kokoa, joka syö yhden DIMM-paikan emolevyltä.

Tilasin tämän siilin, ja olen (tänään ensimmäistä kertaa testissä) todella tyytyväinen. Äänestä en vielä osaa sanoa muuta kuin, että on todella hiljainen.

Se miksi en osaa sanoa äänestä vielä mitään, on vieressä huutava Shuttle, jonka ääni on sen verran kova, ettei sen alta kuule tätä nykyistä tehokoneeni ääntä. Shuttlenkaan ääni ei ole kovinkaan häiritsevä.

Tietoasemalla asentajat sanoivatkin konetta hiljaiseksi. Ehkä sen takia ne innostuivat testaamaan vähän rautaa, tai ehkä heillä kuuluu testaukset asennuksiin. Nopeuksia ei raudasta otettu, mutta kaikki mitattiin toimivaksi.

Mainostetaan nyt tota Lahden Tietoasemaa, jossa tekivät todella siistiä jälkeä. Hintaa asennukselle tuli n. 120 joten kokonaishinnaksi n. 200 euroa, mutta se todella näyttäisi kannattaneen.

Sen verran ropeileissa on tehoa, että kone jonkin verran värähtelee, l. vielä hiljaisemmaksi koneen saisi lyijybitumi-levyillä.

Kunhan kettelen, mitä pusseista löytyy, laitan ton vanhan vesijäähyn myyntiin.

Itse en tosiaan uskaltanut ensimmäiseksi prosessoriasennuksekseni ottaa tätä projektia, ja näyttäisi etten tehnyt ainakaan kovin huonoa valintaa.

Immo

• Käyttäjä
  • Ammuin sheriffin.
    • Profiili
« Vastaus #14 : 05.05.10 - klo:16.13 »
Lainaus
Itse en tosiaan uskaltanut ensimmäiseksi prosessoriasennuksekseni ottaa tätä projektia, ja näyttäisi etten tehnyt ainakaan kovin huonoa valintaa.

Noctua toimittaa mukana niin hyvät ohjeet tuon pulttaamiseksi, että amatööriltakin onnistuu  ;) Omani ei ainakaan ole vielä rysähtänyt lankulta pois, joten oletan asennuksen onnistuneen.

Hiljaisuudesta sen verran, että olen samaa. Tuo on erittäin hiljainen suhteessa jäähdytystehoon. Onkos sinulla tuulettimet U.L.N.A.-adapterein kiinni vai ilman? Mitenkäs tuo koko LGA1366-emolla (oletan alustasi olevan X58)? Syökö torni kuinka monta paikkaa alleen?

peran

• Vieras
« Vastaus #15 : 06.05.10 - klo:03.46 »
Noctua toimittaa mukana niin hyvät ohjeet tuon pulttaamiseksi, että amatööriltakin onnistuu  ;) Omani ei ainakaan ole vielä rysähtänyt lankulta pois, joten oletan asennuksen onnistuneen.

Jos olisi ollut poltettavana pienempi summa rahaa, niin silloin varmaan olisin asentanutkin sen itse. Minusta ei ollut huono idea maksaa 120,-, kun jos oikein pahasti kömmää menettää 580 euroa. (Emo+prossu+siili). Toisaalta kyseinen homma vaikutti heille varsin mieluisalta, kun kehuivat, että koneessa on hyvä emo, hyvä prosessori ja hiljainen käyntiääni.

Hiljainen käyntiääni tulee varmaankin siitä, kun grafiikkamoottorina on lievästi tehovammanen passiivijäähdytyksellä.

Tosin siili vaikutti sen verran jykevältä laitokselta, että sitä ei varmaankaan vahingossa hajota. (Ellei tule ylivoimaiseksi houkutukseksi katsoa, mitä se on syönyt.

Hiljaisuudesta sen verran, että olen samaa. Tuo on erittäin hiljainen suhteessa jäähdytystehoon. Onkos sinulla tuulettimet U.L.N.A.-adapterein kiinni vai ilman? Mitenkäs tuo koko LGA1366-emolla (oletan alustasi olevan X58)? Syökö torni kuinka monta paikkaa alleen?

Mulla menee ropelin alle ehkä 3 paikkaa, mutta näyttäisi kuitenkin siltä, että ensimmäiseenkin saan juuri ja juuri tungettua tarvittaessa muistikalikan ropelin alle. Tietenkin ropeli tulee väliaikaisesti poistaa. Tosin se saattaa koskettaa jäähdytyslevyjä.

Nykyisellä 6 Gt muistilla ei omassa käytössäni ole näköpiirrissä lisä ram-muistin tarvetta.
« Viimeksi muokattu: 06.05.10 - klo:04.17 kirjoittanut peran »

Immo

• Käyttäjä
  • Ammuin sheriffin.
    • Profiili
« Vastaus #16 : 07.05.10 - klo:19.38 »
Lainaus
Minusta ei ollut huono idea maksaa 120,-, kun jos oikein pahasti kömmää menettää 580 euroa. (Emo+prossu+siili).

Ihan viisas idea kasauttaa kone ammattilaisilla. Itsekin mietin pitkään uskallanko itse alkaa räpeltämään kalliilla komponenteilla, mutta loppujen lopuksi halusin tehdä homman itse alusta loppuun, enkä mitään saanut hajotettua onneksi. Tosin yksi muistikampa oli viallinen. Sitä en tiedä käräytinkö itse vai oliko valmiiksi mäsä. Veikkaan jälkimmäistä, sillä käytin antistaattista ranneketta.

Lainaus
Hiljainen käyntiääni tulee varmaankin siitä, kun grafiikkamoottorina on lievästi tehovammanen passiivijäähdytyksellä.

NH-D14:sta varaan voi helposti rakentaa passiivisesti jäähdytettävän järjestelmän. Intelin neliytiminen i5-750 ei lämmennyt paljoakaan yli neljänkymmenen celsiuksen, kun ilman tuulettimia käytin.
Kiva peli kellotuksia ajatellen.

Lainaus
Nykyisellä 6 Gt muistilla ei omassa käytössäni ole näköpiirrissä lisä ram-muistin tarvetta.

Jos tarvetta tulee, voit pistää emolle näitä juuri julkaistuja Corsairin palikoita sen kuusi kappaletta. Hintaa yhdelle kertyy vaatimattomat 325$.
« Viimeksi muokattu: 07.05.10 - klo:19.41 kirjoittanut Immo »