Kirjoittaja Aihe: Ikkunoinen automaattikoko?  (Luettu 1967 kertaa)

hezma

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Ikkunoinen automaattikoko?
« : 17.04.10 - klo:19.36 »
En tiennyt miksi tuota ominaisuutta voisi kutsua, mutta onko Ubuntuun mitään lisäosaa jolla saisi ikkunat muuttumaan puolen ruudun kokoiseksi kun sen raahaa ruudun reunaan? Eli samanlainen ominaisuus mikä tuli Windows 7:ssa. Muuten tykkään Ubuntusta enemmän, mutta tuo ominaisuus on sellainen jota kaipaan Windows 7:sta. Kiitoksia kaikille vastanneille!

oobetimer

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1470
    • Profiili
Vs: Ikkunoinen automaattikoko?
« Vastaus #1 : 17.04.10 - klo:22.23 »
En tiennyt miksi tuota ominaisuutta voisi kutsua, mutta onko Ubuntuun mitään lisäosaa jolla saisi ikkunat muuttumaan puolen ruudun kokoiseksi kun sen raahaa ruudun reunaan? Eli samanlainen ominaisuus mikä tuli Windows 7:ssa. Muuten tykkään Ubuntusta enemmän, mutta tuo ominaisuus on sellainen jota kaipaan Windows 7:sta. Kiitoksia kaikille vastanneille!

Kokeilin tuota (9.04:llä), ja ainakin minulla ikkuna pienenee hiirellä raahatessa. Luulen, että sinun täytyy määritellä ensin sen puolinaisen ikkunan koko, jolloin pienennys onnistuu raahatessa.. :)

Ikkunan koon määrittelet hiirellä silloin kun ikkunan reunassa näkyy jotain tällaista  -->|
13/2/2009 and friday....

http://debian-fi.dy.fi/

hezma

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Vs: Ikkunoinen automaattikoko?
« Vastaus #2 : 18.04.10 - klo:12.18 »
En tiennyt miksi tuota ominaisuutta voisi kutsua, mutta onko Ubuntuun mitään lisäosaa jolla saisi ikkunat muuttumaan puolen ruudun kokoiseksi kun sen raahaa ruudun reunaan? Eli samanlainen ominaisuus mikä tuli Windows 7:ssa. Muuten tykkään Ubuntusta enemmän, mutta tuo ominaisuus on sellainen jota kaipaan Windows 7:sta. Kiitoksia kaikille vastanneille!

Kokeilin tuota (9.04:llä), ja ainakin minulla ikkuna pienenee hiirellä raahatessa. Luulen, että sinun täytyy määritellä ensin sen puolinaisen ikkunan koko, jolloin pienennys onnistuu raahatessa.. :)

Ikkunan koon määrittelet hiirellä silloin kun ikkunan reunassa näkyy jotain tällaista  -->|

Siis tuollainen tavallinen ikkunan koon muuttaminen onnistuu kyllä :) Windows 7:ssa tuli sellainen ominaisuus, että jos raahaat selaimen ikkunan vaikkapa kuvaruudun oikeaan reunaan niin se muuttaa ikkunan kokoa automaattisesti puolen kuvaruudun kokoiseksi. Tämmöistä ominaisuutta ei ainakaan tietääkseni Ubuntu 9.10 ole.

Immo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 776
  • Ammuin sheriffin.
    • Profiili
Vs: Ikkunoinen automaattikoko?
« Vastaus #3 : 18.04.10 - klo:14.00 »
Ehkä jostain Compiz-ikkunamanagerin liitännäisestä saattaisi löytyä.
Itselläni ikkunan suurentaminen toimii, kun sen raahaa ruudun yläreunaan, aivan kuten Windows 7:kin, mutta ikkunan 'puolentamista' en ole löytänyt. (vaikea keksiä termejä noille  :D)
"there's two types of people. Those who are very good. And those who are dead. I'm very good"

nore

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 302
    • Profiili
Vs: Ikkunoinen automaattikoko?
« Vastaus #4 : 18.04.10 - klo:16.43 »
Kokeilepa tällaista pakettia:
http://packages.ubuntu.com/karmic/wmctrl

Kirjoitan nyt Openboxista eikä ole Gnomea jolla testata tuota, mutta Ubuntu-foorumilla oli joku toteuttanut tuolla paketilla juuri saman ominaisuuden:
Windows 7 half screen feature
resizing windows from the command line

Ruudun puolitusta ei tässä ratkaisussa tehdä hiirellä seinään paukauttamalla vaan näppäinyhdistelmällä.

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Ikkunoinen automaattikoko?
« Vastaus #5 : 18.04.10 - klo:22.49 »
Jos et välttämättä tarvitse Gnomea, niin kokeile Kubuntua, joka käyttää työpöytäympäristönään KDE:ta. Ainakin Lucidissa tuo tulee oletuksena. Vahingossa tuli testattua, kun olin vain laittamassa ikkunaa pois tieltä.