mail-komennon. Monta kertaa ihmetellyt palvelimelle logatessa, että miks rootilla näkyy "you have new mail". Nyt selvis sekin
Kertoisitko meille muillekkin tiedottomille?
Cron lähettää kaikki ulosteensa mailina käyttäjälle. Noita pääsee sitten lukemaan mail-käskyllä. Tuon takia cronissa on usein käskyjen perässä noita ">/dev/null 2>&1", joita olen ihmetellyt. Selvisipähän tuokin.
Ja uutta opiskeltavaa pukkaa. Tänään rupesin pähkimään, miten saan Webminin asennettua, kun päivitin palvelimen Jaunty --> Lucid puhtaalla asennuksella. Googlella selvisi, että Webmin ei täytä Debianin (eikä täten Ubuntun) softapolitiikkaa joiltain osin ja sitä ei ole siksi tullut mukana Dapperin jälkeen. Löysin sitten tuolle vaihtoehdoksi
eBoxin. Vaikuttaa pikatestailulla vielä Webminiäkin monipuolisemmalta laitokselta. Saa nähdä, osaako noista ominaisuuksista puoliakaan hyödyntää.
Toinen opittu asia oli, että kannattaa dokumentoida kunnolla. Olin laittanut ennen päivitystä ylös mysq:n pääkäyttäjän salasanan, mutta unohtanut, että olin tehnyt erillisenkin käyttäjän. Ihmettelin hieman, miksi kotisivut näytti tyhjää Lucidissa. Onneksi php-koodista sai ongittua puuttuvan käyttäjän tiedot ja tuolla eBoxilla sai helposti lisättyä käyttäjän mysql:ään.