Kirjoittaja Aihe: kielen valinta  (Luettu 4071 kertaa)

apassi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 98
  • Ubuntu hakkaa
    • Profiili
    • Ilkan harrastesivut
kielen valinta
« : 15.04.10 - klo:09.04 »
Moi
Testaan ubuntu 10.4 cd:ltä. Kysymys kuuluu pystyykö käyttiksen kieleks vaihtaa suomen? Nyt herjailee Lontoon murteella. Näppiksen onnistuin vaihtaa suomalaiseks, mutta yrityksistä huolimatta en löytänyt koko systeemin muuttamiseksi suomenkieliseks kohtaa.

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: kielen valinta
« Vastaus #1 : 15.04.10 - klo:09.52 »
Pitäisi kai sen onnistua? Siitä on kyllä aikaa, kun Gnomen puolella Lucidia testailin. Jos Järjestelmä-valikosta Kieli-asetuksista tarkistaa, että suomen kohdalla on kunnon täppä, tarjoutuuko se lataamaan suomalaiset kielipaketit?

apassi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 98
  • Ubuntu hakkaa
    • Profiili
    • Ilkan harrastesivut
Vs: kielen valinta
« Vastaus #2 : 15.04.10 - klo:10.43 »
poltin kuvakkeen dvd :lle kun sinne sopii enemmän kamaa, mutta sekään ei auttanut muuten paitsi haki noi kielipaketit. Niin ainakin luulen.
 Polku oli: system-->administration-->language support

Herjaa näin:
"Could not install the selected language support
This is perhaps a bug of this application. Please file a bug report at https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/language-selector/+filebug"


Testailen siis tätä betaa dvd:tä. Imuroin myös kaikki päivitykset levylle. Liekkö sillä sitten merkitystä?
Ajattelin asentaa koneelle sitten kun varsinainen päivitys tulee.
« Viimeksi muokattu: 15.04.10 - klo:10.49 kirjoittanut apassi »

Storck

  • Vieras
Vs: kielen valinta
« Vastaus #3 : 15.04.10 - klo:11.01 »
Minun mielestä ei pysty koska asennuksenkin jälkeen kone pitää uudelleenkäynnistää ja sen jälkeen kieli on "täydellinen".

Loogisesti pääteltynä siis.



gedit. Joo pystyy, Synapticista säätämällä ensin pakettilähteitä ja sen jälkeen kieliasetuksista jollain tavalla ainakin onnistuu. Vakiona ei onnistu kuin näppiksen säätö..
« Viimeksi muokattu: 15.04.10 - klo:18.20 kirjoittanut Storck »

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: kielen valinta
« Vastaus #4 : 15.04.10 - klo:17.38 »
Minun mielestä ei pysty koska asennuksenkin jälkeen kone pitää uudelleenkäynnistää ja sen jälkeen kieli on "täydellinen".

Loogisesti pääteltynä siis.
Ainakin Kubuntulla pystyy. Asentaa vain suomenkielisen kielipaketin. Kirjautuu ulos. Kirjautuu sisään.

Storck

  • Vieras
Vs: kielen valinta
« Vastaus #5 : 15.04.10 - klo:17.41 »
Minun mielestä ei pysty koska asennuksenkin jälkeen kone pitää uudelleenkäynnistää ja sen jälkeen kieli on "täydellinen".

Loogisesti pääteltynä siis.
Ainakin Kubuntulla pystyy. Asentaa vain suomenkielisen kielipaketin. Kirjautuu ulos. Kirjautuu sisään.

Tuotahan juuri sanoin. Kirjautuminen/sammutus. Ehkä sekoitti.


gedit.  Pointtinahan oli että LIVE-käytössä ei saa "täydellistä" suomea käyttöön. Eihän?

gedit2. Otan sanat takaisin, saattaapa toimiakin. Ei ihan yhdellä klikkauksella tosin. Testasin puoliksi ja jollain tavalla ainakin se onnistuu/onnistui.  [kysyy salasanaa uloskirjautumisen jälkeen ;) ]
« Viimeksi muokattu: 15.04.10 - klo:18.23 kirjoittanut Storck »

apassi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 98
  • Ubuntu hakkaa
    • Profiili
    • Ilkan harrastesivut
Vs: kielen valinta
« Vastaus #6 : 16.04.10 - klo:07.56 »
Latailin paketteja ja käynnistin uudestaan levykkeeltä, mutta ei auttanut. Näköjään lähtee aina oletusasetuksista liikkeelle. Näppiskin muuttuu takas usa versioon.

 Noh.ehkei  mun taidot riitä.

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: kielen valinta
« Vastaus #7 : 16.04.10 - klo:08.36 »
Tuo uudelleenkäynnistys taitaa olla liikaa. Eihän siihen levylle tallennu mitään vaan kaikki ajetaan muistissa ja sehän tyhjenee koneen sammuessa. Riittääkö, jos pakettien asentamisen jälkeen vain kirjautuu ulos ja takaisin sisään?

apassi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 98
  • Ubuntu hakkaa
    • Profiili
    • Ilkan harrastesivut
Vs: kielen valinta
« Vastaus #8 : 16.04.10 - klo:09.44 »
Minulla ei kysy kirjautumista missään vaiheessa? Herjaa tosin "jotain virhettä" kun asentelen kielipaketteja, mutta en muista mitä.

Täytyypi vielä testailla jahka pääsen omalle koneelle.

Storck

  • Vieras
Vs: kielen valinta
« Vastaus #9 : 16.04.10 - klo:10.08 »
Ei se kysy ei, muutos ei tule voimaan kun uudestaan kirjautumisella (tai käynnistämällä joka ei tule kyseeseen jos ei asenna Ubuntua).

Synapticiin pakettivarastoja lisää, päivitys, kielipakettien asennus, niiden käyttöön ottaminen ja uloskirjaus - sen jälkeen saattaa olla tutumpaa kieltä.
Kirjautumisen jälkeen kysyy tunnuksen ja salasanan  ;)