Kirjoittaja Aihe: Ubuntu löytää väärän määrän vähäisestä muistista  (Luettu 2489 kertaa)

Pasi_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Moi,

Ongelmanani olisi sellainen, että Ubuntu löytää 433,1 MiB muistia koneesta, kun siellä on BIOSin mukaan 512. Onko kyseessä vain tulkinta, vai voiko asiaan vaikuttaa Ubuntusta käsin?

Ero ei ole suuri, mutta kun on vähän, niin pienikin vaikuttaa :O)

-Pasi_

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Onko osa muistista annettu emolle integroidulle näytönohjaimelle?

Immo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 776
  • Ammuin sheriffin.
    • Profiili
Eli käytätkö läppäria? Niissä on miltei poikkeuksetta integroitu näyttis, tosin löytyy niitä pöytäkoneittenkin emoista.
"there's two types of people. Those who are very good. And those who are dead. I'm very good"

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11471
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Eli käytätkö läppäria? Niissä on miltei poikkeuksetta integroitu näyttis, tosin löytyy niitä pöytäkoneittenkin emoista.
Heh. Itselläni on ihan päin vastoin. :D No niin vähän offtopiciksi meni, mutta minäkin veikkaan tuon olevan syynä.
Tuota näytönohjaimen käyttämää muistia voi luultavasti säätää pienemmäksi BIOSista. Luultavasti jo 32MB:n näyttömuistilla ei tule juuri millään tarkkuudella ongelmia näyttömuistin vähyyden suhteen jos ei käytetä ollenkaan 3D:tä (en tiedä videoista) eli ei myöskään työpöytätehosteita (yleensä Compiz Fusion, kts. Ulkonäön asetukset ja Tehosteet-välilehti).
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Immo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 776
  • Ammuin sheriffin.
    • Profiili
Lainaus
Heh. Itselläni on ihan päin vastoin.

Millä tavalla päinvastoin? Pöytäkoneessa integroitu ja kannettavassa erilliskortti?
"there's two types of people. Those who are very good. And those who are dead. I'm very good"

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11471
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Lainaus
Heh. Itselläni on ihan päin vastoin.

Millä tavalla päinvastoin? Pöytäkoneessa integroitu ja kannettavassa erilliskortti?
Juu. Kannettavassa (jolla pelaan) Nvidia GeForce Go 7700 (512MB VRAM, kokonaan omaa) ja palvelimessa (se pöytäkone) Nvidia GeForce 7050PV (muistaakseni 32MB, jaettua). Se näyttis on kannettavassa erillisellä kortilla (ei MXM, vaan Asuksen oma). Sen olen ihan itse tarkistanut.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Karvameduusa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1055
    • Profiili
Lainaus
Heh. Itselläni on ihan päin vastoin.

Millä tavalla päinvastoin? Pöytäkoneessa integroitu ja kannettavassa erilliskortti?
Juu. Kannettavassa (jolla pelaan) Nvidia GeForce Go 7700 (512MB VRAM, kokonaan omaa) ja palvelimessa (se pöytäkone) Nvidia GeForce 7050PV (muistaakseni 32MB, jaettua). Se näyttis on kannettavassa erillisellä kortilla (ei MXM, vaan Asuksen oma). Sen olen ihan itse tarkistanut.

Yhdessä HP:n läppärissä voi biosista varata virtuaalimuistia näytönohjaimelle (joku 6000 sarjalainen Nvidia). Tämä myös vähensi keskusmuistia, jos nostit virtuaalimuistia. Tietenkin tämä voi olla malli kohtaista.

Pasi_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
No niin. Meni hetki ennen kuin pääsin takaisin vastaamaan. Tosiaan. En paljon antanut taustatietoja kysymykselle  :o

Kone on pöytäkone. HP:n Pavilion AMD:n sempronilla. Kyllästyin Xp:n hitauteen ja vedin viimein Ubuntu 9.10:n koneeseen kun aikani olin tikulta käyttänyt Puppy linuxia.

Periaatteessa tuo näytönohjaimen teoria voisi olla oikea vastaus. Toisaalta muistelisin, että tässä olisi omaa muistia näytönohjaimessa, mutta en voi olla varma  :-\

Ihmetyttää tuo lukema. Se kun näkyy järjestelmän valvonnassa koneentiedoissa ja free -m komennolla samana. Josko sitä voisi uskoa, että kyseessä on ihan ok juttu. Ainakin kone tuntuu toimivan niinkuin pitää  ;D

Pasi_

 

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Tuo puuttuva muisti lienee BIOS:issa määritettävä AGP-aperture (muitakin termejä olen nähnyt, mutten muista). Voit kokeilla muuttaa sen kokoa ja katsoa vaikuttako.

T:Jallu59
« Viimeksi muokattu: 14.04.10 - klo:22.19 kirjoittanut Jallu59 »
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

Pasi_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Biossissa on ilmoitettu cache memory 128, mutta ainakaan kokonaisuutena se ei täsmää laskuihin. muistia on Ubuntun mukaan 433 MiB. Joskus olen joutunut vastaavan tapaisessa tilanteessa painimaan Biosin kanssa, mutta tämä saattaisi olla vain laskutapa ero. Pitääpä vilkaista mitä puppy sanoo lukemaksi.

Muuta vaihtoehtoa ei biossista löytynyt.

Lasse.

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1668
  • Techjunkie.
    • Profiili
    • Liquid Flower Games
Vs: Ubuntu löytää väärän määrän vähäisestä muistista
« Vastaus #10 : 14.04.10 - klo:21.18 »
Biossissa on ilmoitettu cache memory 128, mutta ainakaan kokonaisuutena se ei täsmää laskuihin. muistia on Ubuntun mukaan 433 MiB. Joskus olen joutunut vastaavan tapaisessa tilanteessa painimaan Biosin kanssa, mutta tämä saattaisi olla vain laskutapa ero. Pitääpä vilkaista mitä puppy sanoo lukemaksi.

Muuta vaihtoehtoa ei biossista löytynyt.
Voipi olla, ettei haukkaa tuota 128MB kerrallaan vaan se on tällä hetkellä pelkkä kattoraja.
Kone 1: Intel Core i5 2500K, 8GB DDR3, nVidia GTX 560 Ti 1GB, 2x1TB & 1x 250GB HDD, Windows 7 & Arch
Kone 2: Lenovo Ideapad Z370 (i5-2410M, 4GB RAM & GeForce 410M) Chakra
Google LG Nexus 4 (ParanoidAndroid)
Linuxia noin vuodesta 2004.