Kirjoittaja Aihe: Grub ei saa auki Ubuntua  (Luettu 1461 kertaa)

jussivee

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Grub ei saa auki Ubuntua
« : 07.04.10 - klo:12.22 »
Laite on FS Notebook Amilo Xi3650, näytönojain Nvidia GeForce 9600m GT, kaksi kiintolevyä joista alkuperäisessä WinVista ja jälkiasennetusta Ubuntu 9.10, Grub joku 1.97~beta4. Nyt tässä päivän muutaman olen kärsinyt siitä että Grubi ei saa Ubuntua auki. Näyttö menee mustaksi ja kun painaa esciä, alkaa ajatusviiva vilkkua vas yläkulmassa.

Yritin vikasietotilaakin, mutta kun tulee "login: " en tiedä mitä kelvollista siihen kirjoittaisi. Passwordista olen tasan tarkkaan varma että se on oikea. Eli mitä ihmettä sen loginin kaksoispisteen jälkeen pitäisi kirjoittaa. Luulin että riittäisi oma etunimi, varsinkin kun olen ainoana käyttäjänä siellä omalla nimellä. yritin jopa Adminia. Onko se mahdollisesti sitten case-sensitive?

Toinen kysymys on että jos päivitän Grub2:een, niin eikö sen voi tehdä vasta kun olen saanut Ubuntun auki.

Kolmas kysymys on että pitäisikö tässä vain odottaa että uusi Ubuntu on jakelussa ja tehdä sitten uusi asennus? Ja häviääkö kaikki mun tiedostot bittitaivaaseen siinä yhteydessä, kuten olen tottunut wintoosan korjausoperaatioissa?

Voisiko muuten vaihtaa fyysisesti niiden kovalevyjen paikkaa siten että Ubuntu-kovo olis hdd1 paikalla ja wintoosa hdd2? ???

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: Grub ei saa auki Ubuntua
« Vastaus #1 : 07.04.10 - klo:12.25 »
login: käyttäjätunnus (kirjainkoolla merkitystä)

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Grub ei saa auki Ubuntua
« Vastaus #2 : 07.04.10 - klo:12.40 »
Ilmeisesti pääset siis grubin valikkoon kuitenkin? Aukeaako Vista oikein? Tuo beta on siis Ubuntun "kakkosversio", eli ainakaan vielä et voi uudempaan päivittää.

Oletko kokeillut, saatko virtuaalikonsolin auki tuossa, kun näytöllä pyörii tuo ajatusviiva? Sen pitäisi aueta painamalla ctrl+alt+f1. Sieltä kun kirjautuu sisään ja kokeilee komentoa "startx", niin käynnistyykö graafinen puoli tai antaako jotain virheilmoituksia?

jussivee

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Vs: Grub ei saa auki Ubuntua
« Vastaus #3 : 07.04.10 - klo:13.41 »
Enpä ole älynnyt kokeilla näppäinyhdistelmiä. Vista kyllä aukeaa Grubin kautta normaalisti. Täytyy vielä katsoa se käyttäjätunnuksen oikeus, mielestäni se on etunimi, samoin kuin koneenkin nimeksi tuli Jussi-Laptop..

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11455
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Grub ei saa auki Ubuntua
« Vastaus #4 : 07.04.10 - klo:16.12 »
Enpä ole älynnyt kokeilla näppäinyhdistelmiä. Vista kyllä aukeaa Grubin kautta normaalisti. Täytyy vielä katsoa se käyttäjätunnuksen oikeus, mielestäni se on etunimi, samoin kuin koneenkin nimeksi tuli Jussi-Laptop..
Joo, mutta käyttäjätunnuksessa ei voi olla kuin pieniä kirjaimia. Sitten salasanan merkit eivät näy, vaikka rekisteröityvätkin.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.