Kirjoittaja Aihe: Debian [Ratkaistu]  (Luettu 4162 kertaa)

OpaMox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 52
    • Profiili
Debian [Ratkaistu]
« : 04.04.10 - klo:23.10 »
Voisiko ihmiset kertoa omakohtaisia kokemuksia Debianista? Minkälainen on käyttää verrattuna Ubuntuun mikä minulla on nyt koneella? Kaikki mahdollinen inffo tervetullutta! Käytetäänkö terminaalissa samoja komentoja, lähteekö netti päälle samalla tavalla kuin ubuntussakin ilman suuria hässäköitä? näytönohjainajurit, äänet vai onko ubuntu näissä asioissa edellä vai perässä vsiko kenties samalla viivalla..?
« Viimeksi muokattu: 05.04.10 - klo:12.02 kirjoittanut OpaMox »

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5676
    • Profiili
Vs: Debian
« Vastaus #1 : 04.04.10 - klo:23.31 »
http://debian.fi/
http://wiki.ubuntu-fi.org/Esittely

Periaatteessa Ubuntu on pitkälti Debianiin pohjautuva, mutta Debian ei sisällä oletusasennuksen jälkeen mitään graafista työpöytäympäristöä tms. Debian "kasataan" itse halutuista ohjelmista.

Exitium

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1013
    • Profiili
Vs: Debian
« Vastaus #2 : 04.04.10 - klo:23.39 »
http://debian.fi/
http://wiki.ubuntu-fi.org/Esittely

Periaatteessa Ubuntu on pitkälti Debianiin pohjautuva, mutta Debian ei sisällä oletusasennuksen jälkeen mitään graafista työpöytäympäristöä tms. Debian "kasataan" itse halutuista ohjelmista.

Sisältääpäs. Gnomen.
Welcome to my signature!

Please note that this signature is licensed under the General Public License. By embedding the signature, or parts of it, into your brain other than by mere aggregation, your brain becomes a combined, and therefore derived, work and thus must be licensed under the GPL too

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5676
    • Profiili
Vs: Debian
« Vastaus #3 : 04.04.10 - klo:23.42 »
Sisältääkö? Taisikin olla kyllä minimal levy miltä joskus olen tuon asennellut. Ei voi muistaa.

Storck

  • Vieras
Vs: Debian
« Vastaus #4 : 04.04.10 - klo:23.44 »
Sisältääkö? Taisikin olla kyllä minimal levy miltä joskus olen tuon asennellut. Ei voi muistaa.

Lainaus
ja sisältää KDE-, GNOME-, Xfce- ja LXDE-työpöytäympäristöt.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5676
    • Profiili
Vs: Debian
« Vastaus #5 : 04.04.10 - klo:23.47 »
Pieni täsmennys vielä noihin muihin

Lainaus
Debian GNU/Linux voidaan asentaa useilta eri asennusmedioilta kuten DVD:ltä, CD:ltä, USB-muisteilta ja levykkeiltä tai suoraan verkosta. GNOME on oletustyöpöytäympäristö ja se sisältyy ensimmäiselle CD:lle. Muut työpöytäympäristöt, KDE, Xfce ja LXDE, voi asentaa kahdelta uudelta vaihtoehtoiselta CD-vedokselta
http://www.debian.org/News/2009/20090214.fi.html

Exitium

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1013
    • Profiili
Vs: Debian
« Vastaus #6 : 04.04.10 - klo:23.53 »
Kuitenkin, Debiania ja Ubuntua voidaan verrata lyhyesti seuraavasti:

- Ubuntu on läski Debian, eli siis siinä on enemmän tavaraa mukana.
- Ubuntu on helpotettu Debian, paljon tehty etukäteen. Debianissa joutuu configuroimaan paljon itse.
- Debian suuntautuu voimakkaasti nimenomaan vapauteen. Ubuntu on tehnyt kompromisseja suljetun lähdekoodin kanssa. Debianissa esimerkiksi suljetut codecit on suoraan sanoen hankala laittaa käyttöön.
- Debianin vakaa versio on vakaa. Sitä ei saa nuijallakaan alas. Toisaalta, paketit ovat pirun vanhoja. Sid repo puolestaan on bleeding edge. Eli versiointi on eri tavalla toteutettu kuin Ubuntussa.
Welcome to my signature!

Please note that this signature is licensed under the General Public License. By embedding the signature, or parts of it, into your brain other than by mere aggregation, your brain becomes a combined, and therefore derived, work and thus must be licensed under the GPL too

Sysi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 259
    • Profiili
Vs: Debian
« Vastaus #7 : 04.04.10 - klo:23.55 »
Ubuntulle on laajemmin ajureita laitteistolle, ja monet jutut toimivat suoremmin ja helpommin kuin debianissa. Epävakautta voi esiintyä etenkin julkaisuissa jotka eivät ole pitkäaikaisesti tuettuja (LTS).

Itse en pitänyt debianista, ubuntu vaan toimii ja debian ei. Toisaalta debiania voi käyttää 5 vuotta kunhan säätää kerran kuntoon.

OpaMox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 52
    • Profiili
Vs: Debian
« Vastaus #8 : 04.04.10 - klo:23.59 »
Kuitenkin, Debiania ja Ubuntua voidaan verrata lyhyesti seuraavasti:

- Ubuntu on läski Debian, eli siis siinä on enemmän tavaraa mukana.
- Ubuntu on helpotettu Debian, paljon tehty etukäteen. Debianissa joutuu configuroimaan paljon itse.
- Debian suuntautuu voimakkaasti nimenomaan vapauteen. Ubuntu on tehnyt kompromisseja suljetun lähdekoodin kanssa. Debianissa esimerkiksi suljetut codecit on suoraan sanoen hankala laittaa käyttöön.
- Debianin vakaa versio on vakaa. Sitä ei saa nuijallakaan alas. Toisaalta, paketit ovat pirun vanhoja. Sid repo puolestaan on bleeding edge. Eli versiointi on eri tavalla toteutettu kuin Ubuntussa.

Tuon kommentin perusteella valitsen siis ubuntun =) Tattista!

Exitium

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1013
    • Profiili
Vs: Debian
« Vastaus #9 : 05.04.10 - klo:00.05 »
Tiedoksi sitten vielä, että on olemassa Live-CD distro "Sidux", joka on nimenomaan Debian Sid-repoilla höystettynä sekä siihen on tehty hieman juttuja etukäteen (esim. KDE-työpöytäympäristö ja joitakin työkaluja valmiiksi asennettuna).

Sid repoihin tulee siis kaikki uusi tavara suoraan. Se on tämä ns. "epävakaa" repo. Uutta tavaraa, mutta mahdollisesti epävakaata.
Welcome to my signature!

Please note that this signature is licensed under the General Public License. By embedding the signature, or parts of it, into your brain other than by mere aggregation, your brain becomes a combined, and therefore derived, work and thus must be licensed under the GPL too

oobetimer

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1470
    • Profiili
Vs: Debian
« Vastaus #10 : 05.04.10 - klo:10.45 »
13/2/2009 and friday....

http://debian-fi.dy.fi/

oobetimer

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1470
    • Profiili
Vs: Debian
« Vastaus #11 : 05.04.10 - klo:10.48 »
Kuitenkin, Debiania ja Ubuntua voidaan verrata lyhyesti seuraavasti:

- Ubuntu on läski Debian, eli siis siinä on enemmän tavaraa mukana.
- Ubuntu on helpotettu Debian, paljon tehty etukäteen. Debianissa joutuu configuroimaan paljon itse.
- Debian suuntautuu voimakkaasti nimenomaan vapauteen. Ubuntu on tehnyt kompromisseja suljetun lähdekoodin kanssa. Debianissa esimerkiksi suljetut codecit on suoraan sanoen hankala laittaa käyttöön.
- Debianin vakaa versio on vakaa. Sitä ei saa nuijallakaan alas. Toisaalta, paketit ovat pirun vanhoja. Sid repo puolestaan on bleeding edge. Eli versiointi on eri tavalla toteutettu kuin Ubuntussa.

Tuon kommentin perusteella valitsen siis ubuntun =) Tattista!

Tuon logiikan mukaan kannattaa valita LinuxMint ..  ;)
13/2/2009 and friday....

http://debian-fi.dy.fi/

OpaMox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 52
    • Profiili
Vs: Debian
« Vastaus #12 : 05.04.10 - klo:11.17 »
Oiskaan pari viikkoa sitten kun kokeilin tuota, tunnin oli systeemi ollut koneella kun asensin ubuntun takas. Ei ollut ainakaan minun juttu, tuntui todella sekavalta ja kun 10.04 oli takas myllyssä niin fiiliskin oli heti kohdillaan.  :)

Mistä saan tuon 10.4 ladattua ku päivityksissä sitä mahdollisuutta ei ainakaan tule?

HMi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1424
    • Profiili
Vs: Debian
« Vastaus #13 : 05.04.10 - klo:11.33 »
Oiskaan pari viikkoa sitten kun kokeilin tuota, tunnin oli systeemi ollut koneella kun asensin ubuntun takas. Ei ollut ainakaan minun juttu, tuntui todella sekavalta ja kun 10.04 oli takas myllyssä niin fiiliskin oli heti kohdillaan.  :)

Mistä saan tuon 10.4 ladattua ku päivityksissä sitä mahdollisuutta ei ainakaan tule?

Löytyy täältä mutta se on beta versio, kannattaisi odotella vielä ellei ole kiinnostunut säätämisestä.
Lopullinen versio julkaistaan 29.4.2010

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11443
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Debian
« Vastaus #14 : 05.04.10 - klo:11.39 »
Oiskaan pari viikkoa sitten kun kokeilin tuota, tunnin oli systeemi ollut koneella kun asensin ubuntun takas. Ei ollut ainakaan minun juttu, tuntui todella sekavalta ja kun 10.04 oli takas myllyssä niin fiiliskin oli heti kohdillaan.  :)

Mistä saan tuon 10.4 ladattua ku päivityksissä sitä mahdollisuutta ei ainakaan tule?

Se on vielä kehitysversio eli ei valmis ja sen kanssa voi esiintyä ongelmia (siis todennäköisemmin kuin esimerkiksi 9.10:llä). Huomaa, että siihen liittyvät ongelmat kirjoitetaan tällä foorumilla alueelle: Ubuntun kehitysversio, kehittäminen ja suomentaminen
Tuossa päivittämisestä: http://www.ubuntu.com/testing/lucid/beta1
eli paina Alt+F2 ja kirjoita "update-manager -d" (ilman lainausmerkkejä) ja klikkaa suorita.
Jos haluat asentaa puhtaan asennuksen lataa esimerkiksi tuolta (ruotsin palvelin), mutta voit myös käyttää muita ylempänä olevassa linkissä olevia peilejä: http://se.releases.ubuntu.com/10.04/
Joku voisi tietysti myös etsiä sopivan dailyn (tai googlailla itse), joka sisältäisi vähän enemmänkin paketteja kuin tuo beta1. Beta2 on näköjään kolmen päivän päässä.

Tuon logiikan mukaan kannattaa valita LinuxMint ..  ;)
Niinpä. :)

EDIT: HMi vastasi näköjään, mutta laitanpa tämän tähän, kun tässä on päivittämisestäkin.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

OpaMox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 52
    • Profiili
Vs: Debian
« Vastaus #15 : 05.04.10 - klo:11.51 »
Oiskaan pari viikkoa sitten kun kokeilin tuota, tunnin oli systeemi ollut koneella kun asensin ubuntun takas. Ei ollut ainakaan minun juttu, tuntui todella sekavalta ja kun 10.04 oli takas myllyssä niin fiiliskin oli heti kohdillaan.  :)

Mistä saan tuon 10.4 ladattua ku päivityksissä sitä mahdollisuutta ei ainakaan tule?

Löytyy täältä mutta se on beta versio, kannattaisi odotella vielä ellei ole kiinnostunut säätämisestä.
Lopullinen versio julkaistaan 29.4.2010

Mua sanottiin säätäjäksi pienenä joten 10.4 koneeseen :P

CVTP

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 192
  • Artif.sweeteners are used not by me, nor my family
    • Profiili
Miksei Dual boot?
« Vastaus #16 : 05.04.10 - klo:12.07 »
Oiskaan pari viikkoa sitten kun kokeilin tuota, tunnin oli systeemi ollut koneella kun asensin ubuntun takas. Ei ollut ainakaan minun juttu, tuntui todella sekavalta ja kun 10.04 oli takas myllyssä niin fiiliskin oli heti kohdillaan.  :)

Mistä saan tuon 10.4 ladattua ku päivityksissä sitä mahdollisuutta ei ainakaan tule?

Löytyy täältä mutta se on beta versio, kannattaisi odotella vielä ellei ole kiinnostunut säätämisestä.
Lopullinen versio julkaistaan 29.4.2010

Mua sanottiin säätäjäksi pienenä joten 10.4 koneeseen :P
Jos haluat Debianin kokeiluun, jonka voi myös ryssiä solmuun, mutta kuitenkin tutulla tapaa toimivan koneen nettiin, mikset asenna ensin Debianin valitsemallasi työpöytäympäristöllä, ja kakkoseksi toivomaasi Ubuntua? Mulla oli parhaimmillaan kolme Linuxia ja Windus samalla kovalevyllä, ja käynnistäessä valitsin tarpeen mukaisen systeemin. LXDE-työpöytä kiinnostaa, vaikkakin aika suppealta vaikuttaa.. Gnome vähän helpottaa..jokatapauksessa nyt allamainitut systeemit.
Ubuntu14041+CrunchB11/Lenovo 510i i5
FreeBSD 9.3/Dell D600
OS X Leopard/MacMini PPC
FreeBSD9.3/ASUS 701 4G
Android 4.X.X. NEXUS ASUS 7"
Android 4.X.X. LenovoA1000 7"
FreeBSD 10/Lenovo Thinkcenter M55

Luurit erikseen..