Kirjoittaja Aihe: PCLinuxOS 2010  (Luettu 25280 kertaa)

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3408
    • Profiili
Vs: PCLinuxOS 2010
« Vastaus #20 : 24.04.10 - klo:10.47 »
Vaikea sanoa, kun itsellä (ainakin gnome-versiossa ja Firefoxilla - sekä oikeassa asennuksessa että VBoxissa) tuntuvat äänet toimivan kaikkialla.

Koodia: [Valitse]
lspcidrake -v | fgrep -i AUDIO
snd_hda_intel   : nVidia Corporation|MCP61 High Definition Audio (vendor:10de device:03f0 subv:1043 subd:8234) (rev: a2)

Koodia: [Valitse]
grep sound-slot /etc/modprobe.confei kyllä näytä mitään.

Koodia: [Valitse]
/sbin/lsmod
Näyttää muuten melko samanlaiselta, mutta minulla ei ole siellä "snd_hda_codec_realtek" mainintaa.

Ääniä testasin mm. sivulla http://www.dream-link.org/AVI/


Ei tullut ääniä mpeg:stä, avi:sta eikä MOV:sta, kun tuolta sivulta kokeilin. Mov sai selaimen ihan jumiinkin, piti tappaa se. Vähän turhauttavaa kyllä...

Jos tämä olisi Windows, niin koodekin puuttumista olisi helppo epäillä, mutta tässä PCLosissa pitäisi kai melkein kaikki olla valmiina.

salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Vs: PCLinuxOS 2010
« Vastaus #21 : 24.04.10 - klo:11.28 »
Nyt kyllä huomasin, ettei yle-dl -skriptillä ladatuissa Areenan ohjelmissa äänet toimineet Totemilla soitettaessa.
Kaikilla muilla soittimilla (VLC, SMPlayer, Gnome MPlayer) kyllä pelasi.

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3408
    • Profiili
Vs: PCLinuxOS 2010
« Vastaus #22 : 24.04.10 - klo:11.32 »
Dodii, nyt ei kuulu enää mp3:tkaan ja Amarokkikin lakkasi kokonaan toimimasta. Muut soittimet toimivat, mutta nekään eivät toista enää edes mp3:a. Jo on peliä...

salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Vs: PCLinuxOS 2010
« Vastaus #23 : 24.04.10 - klo:11.48 »
Dodii, nyt ei kuulu enää mp3:tkaan ja Amarokkikin lakkasi kokonaan toimimasta. Muut soittimet toimivat, mutta nekään eivät toista enää edes mp3:a. Jo on peliä...
Amarok, käytätkö KDE:tä siis?
Minulla ei ole ollut mitään ongelmia gnome-versiossa äänten kanssa - paitsi ensimmäisellä kerralla Me-tv sotki jotain, ehkä.

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3408
    • Profiili
Vs: PCLinuxOS 2010
« Vastaus #24 : 24.04.10 - klo:11.58 »
Amarok, käytätkö KDE:tä siis?
Minulla ei ole ollut mitään ongelmia gnome-versiossa äänten kanssa - paitsi ensimmäisellä kerralla Me-tv sotki jotain, ehkä.

Juu, KDE:tä. Harmillisia kyllä nämä äänihommat, koska jakelu tuntuu muuten tosi hyvältä itselle liki kaikin puolin. 

Teho

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 477
    • Profiili
Vs: PCLinuxOS 2010
« Vastaus #25 : 24.04.10 - klo:12.01 »
Koitappa vaihtaa phononin backend gstreamerista -> vlc/xine. Jos ongelma johtuu gstreamerista niin tuon pitäisi sitten ratkaista se. Toisaalta taas, jos amarok ei käynnisty ollenkaan niin ongelma on kyllä muualla.

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3408
    • Profiili
Vs: PCLinuxOS 2010
« Vastaus #26 : 24.04.10 - klo:12.10 »
Koitappa vaihtaa phononin backend gstreamerista -> vlc/xine. Jos ongelma johtuu gstreamerista niin tuon pitäisi sitten ratkaista se. Toisaalta taas, jos amarok ei käynnisty ollenkaan niin ongelma on kyllä muualla.

Missä tuo tehdään? Täältä löytyi joku "backend" ja "xine", mutta ei siellä mitään voinut tehdä:


Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3408
    • Profiili
Vs: PCLinuxOS 2010
« Vastaus #27 : 24.04.10 - klo:12.43 »
Koitappa vaihtaa phononin backend gstreamerista -> vlc/xine. Jos ongelma johtuu gstreamerista niin tuon pitäisi sitten ratkaista se. Toisaalta taas, jos amarok ei käynnisty ollenkaan niin ongelma on kyllä muualla.

Missä tuo tehdään? Täältä löytyi joku "backend" ja "xine", mutta ei siellä mitään voinut tehdä:



Nojoo, asensin phonon-gstreamerin, kokeilin, ei toiminut äänet. Buuttasin, Amarok taas toimikin ja oli ainoa soitin, joka osasi soittaa mp-kolmosia. Vaihdoin xinen takaisin päälle, ei mitään vaikutusta mihinkään. Amarok edelleen ainoa, joka soittaa mp-kolmosia. Ei VLC, ei SMPlayer...

Huhhuh...

Teho

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 477
    • Profiili
Vs: PCLinuxOS 2010
« Vastaus #28 : 24.04.10 - klo:12.47 »
Kieltämättä aika erikoista, kun eikös PCLinuxOS yksi "erikoisuuksista" ole juuri se, että kodekit ovat valmiiksi asennetuina :d

Senior

  • Vieras
Vs: PCLinuxOS 2010
« Vastaus #29 : 24.04.10 - klo:13.26 »
Asensin Virtual Boxiin PCLinux 2010 Englightenmentin ja Firefox soittaa videot ja äänetkin ainakin Youtubessa tulevat. Sen sijaan Add locale-toiminta muutti suomenkielisiksi vain käynnistysvalikot mutta kaikki sovellusohjelmat, mm. Firefox ovat edelleen englanninkielisiä vaikka Add-onsseissa suomenkielinen pakettiasennettua ja "enabled". Ts. Add locale toiminta ei pystynyt muuttamaan esim. sovelluksien valikkorakenteita suomenkieliseksi eikä edes alavalikkoa. Höh! Mitäs tässä olisi seuraavaksi tehtävä jotta kielisyys tulisi todella voimaan myös käytännössä?  ::)

salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Vs: PCLinuxOS 2010
« Vastaus #30 : 24.04.10 - klo:14.15 »
E17 kieliasennusten vaihto neuvotaan kotikansioon syntyvässä tiedostossa addlocale_Enlightenment_info.txt.

Esim. näin:

StarMenu > Settings > Settings Panel:
Yläpaneelissa mennään oikealle > Language ja sieltä Language Settings, valitaan Finnish
Sitten Apply + Close + Close

Logataan ulos ja sisään ja Firefox näkyy ainakin olevan suomenkielinen.


Senior

  • Vieras
Vs: PCLinuxOS 2010
« Vastaus #31 : 24.04.10 - klo:14.28 »
Kiitos. Homma toimi. Kuvittelin että ajamalla Add Locale-toiminnan järjestelmä muuttaa sovellukset ja työpöydän valikotkin suomenkielisiksi ja että ne näkyisivät uloskirjautumisen jälkeen. Näin ei käynyt vaan tuolla toiminalla tosiaan muutemaan vasta käynnistysvalikkojen kielisyys. Työpöydällä näkyvät kielimuutokset saadaan voimaan tuolla neuvomallasi tavalla.

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3408
    • Profiili
Vs: PCLinuxOS 2010
« Vastaus #32 : 25.04.10 - klo:11.52 »
Koitappa vaihtaa phononin backend gstreamerista -> vlc/xine. Jos ongelma johtuu gstreamerista niin tuon pitäisi sitten ratkaista se. Toisaalta taas, jos amarok ei käynnisty ollenkaan niin ongelma on kyllä muualla.

Missä tuo tehdään? Täältä löytyi joku "backend" ja "xine", mutta ei siellä mitään voinut tehdä:



Nojoo, asensin phonon-gstreamerin, kokeilin, ei toiminut äänet. Buuttasin, Amarok taas toimikin ja oli ainoa soitin, joka osasi soittaa mp-kolmosia. Vaihdoin xinen takaisin päälle, ei mitään vaikutusta mihinkään. Amarok edelleen ainoa, joka soittaa mp-kolmosia. Ei VLC, ei SMPlayer...

Huhhuh...

Luovutin PCLOSin suhteen ainakin toistaiseksi, äänien pitää toimia...

Timo Tamminen

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 571
    • Profiili
Vs: PCLinuxOS 2010
« Vastaus #33 : 28.04.10 - klo:18.09 »
Mikrobitin päivän ohjelma on....  PCLinuxOS 2010  :D

http://www.mbnet.fi/paivanohjelma/?from=etusivu

Virtual Boxilla näköjään testailleet, ääniongelmista ei mitään mainintaa...
(tuskin ovat edes kunnolla testanneet, katsoneet vaan minkä näköinen on)

Minä vastaan noista päivän ohjelmista.

Ja kyllä, olen testannut melko perinpohjaisesti PCLinuxOS 2010:aa. Ääniongelmia en havainnut (Audigy SE), vaan äänikortin ajurit asentuivat ihan kauniisti ja toimivat kuin unelma. VirtualBoxilla sen vuoksi, että mulla on natiiviasennuksena Ubuntu, enkä viitsi tälle ykköskoneelle muita natiiviasennuksia ottaa Windowsin lisäksi.
Ubuntu 20.04 LTS
Kubuntu 22.04 LTS
Intel Core i5-10400F
Nvidia GeForce GTX 1660 Super 6 Gt
16 Gt RAM
Intel nvme ssd 512 Gt
Samsung Spinpoint F1 640Gt SATA

Timo Tamminen

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 571
    • Profiili
Vs: PCLinuxOS 2010
« Vastaus #34 : 29.04.10 - klo:16.12 »
Minä vastaan noista päivän ohjelmista.

Ja kyllä, olen testannut melko perinpohjaisesti PCLinuxOS 2010:aa. Ääniongelmia en havainnut (Audigy SE), vaan äänikortin ajurit asentuivat ihan kauniisti ja toimivat kuin unelma. VirtualBoxilla sen vuoksi, että mulla on natiiviasennuksena Ubuntu, enkä viitsi tälle ykköskoneelle muita natiiviasennuksia ottaa Windowsin lisäksi.

Ok. Asia tuli selväksi vakituinen avustaja Timo Tamminen.

No sen verran vielä, että vastaatko myös windows & mac puolen päivän ohjelmista vai pelkästään linuxin?
Ihan mielenkiinnosta kysyn, kun muutamissa windows puolen päivän ohjelmissa (virustorjunta) oli virheellistä tietoa. (ei mitään isoja virheitä, mut kuitenkin)
Sen takia mulle on tullut "mielikuva", et näinköhän kunnolla testaavat?
Mut samapa tuolla, kun nyt pysyvästi siirryin linux "maailmaan".  :D

Vastaan kaikista. Jos siellä on virheitä, niin kannattaa jättää palautetta. Mulla ei yksinkertaisesti ole aikaa testata noista syvällisemmin kuin ne, jotka itseäni eniten kiinnostavat. Muista katsellaan sitten vain, että ne asentuvat ja toimivat suunnilleen kuten luvataan.

Esittelyteksteissä käytetään apuna valmistajan omia sivuja, eli niitä ominaisuuksia ei keksitä päästä. :) Millaisia virheitä olet löytänyt?
Ubuntu 20.04 LTS
Kubuntu 22.04 LTS
Intel Core i5-10400F
Nvidia GeForce GTX 1660 Super 6 Gt
16 Gt RAM
Intel nvme ssd 512 Gt
Samsung Spinpoint F1 640Gt SATA

Lasse.

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1668
  • Techjunkie.
    • Profiili
    • Liquid Flower Games
Vs: PCLinuxOS 2010
« Vastaus #35 : 29.04.10 - klo:17.41 »
Totta, Comodo ei ole ikinä minulla ainakaan vaatinut rekisteröintiä.
Kone 1: Intel Core i5 2500K, 8GB DDR3, nVidia GTX 560 Ti 1GB, 2x1TB & 1x 250GB HDD, Windows 7 & Arch
Kone 2: Lenovo Ideapad Z370 (i5-2410M, 4GB RAM & GeForce 410M) Chakra
Google LG Nexus 4 (ParanoidAndroid)
Linuxia noin vuodesta 2004.

Timo Tamminen

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 571
    • Profiili
Vs: PCLinuxOS 2010
« Vastaus #36 : 29.04.10 - klo:18.01 »
Vastaan kaikista. Jos siellä on virheitä, niin kannattaa jättää palautetta. Mulla ei yksinkertaisesti ole aikaa testata noista syvällisemmin kuin ne, jotka itseäni eniten kiinnostavat. Muista katsellaan sitten vain, että ne asentuvat ja toimivat suunnilleen kuten luvataan.

Esittelyteksteissä käytetään apuna valmistajan omia sivuja, eli niitä ominaisuuksia ei keksitä päästä. :) Millaisia virheitä olet löytänyt?

Esimerkiksi tietoturvaohjelmisto Comodo Internet Security (32-bit). Mikrobitissä on maininta, että tuote vaatii maksuttoman rekisteröinnin 30 päivän kuluttua. Mulla oli kyseinen ohjelma käytössä versiosta 3.11.xxxxx ---> 4.0.xxxx eikä koskaan vaatinut rekisteröintiä!  ::) Jos mulla oli maanantai kappele ohjelmasta?  :D (avast! ainakin vaatii rekisteröinnin 30 päivän kuluessa)
http://www.mbnet.fi/apaja/alueet/tiedostot.asp?ParentID=&faid=445&Sort=Name&Order=ASC&Kohta=61

Samasta ohjelmasta myös MikroPC kirjoitti väärin. Väittivät, että on saatavilla englanniksi. Jo versio 3.11.xxxx oli myös suomeksi.  :D Muistaakseni jo Comodo Firewall + Antivirus 3.10.xxxx oli suomeksi. (ei liity tosin mikrobitin esittelyyn millään tavalla)
http://mikropc.net/tiedostot/alue.jsp?categoryId=w9

Muutama muukin ohjelma oli, mutta ei niiden esittelyteksteissä mitään isoa virhettä ollut. En tosin muista mitä ne oli, enkä jaksa niitä etsiä.  :P

Haha. Tämäpä sattui hyvin. Puolustaudun sillä, että tuo kyseinen Comodo Internet Security on MikroBitin toimittajan lisäys. Ei siis minun vastuullani.  ;D

Mutta ehkä tämä offtopic riittää.
Ubuntu 20.04 LTS
Kubuntu 22.04 LTS
Intel Core i5-10400F
Nvidia GeForce GTX 1660 Super 6 Gt
16 Gt RAM
Intel nvme ssd 512 Gt
Samsung Spinpoint F1 640Gt SATA

Senior

  • Vieras
Vs: PCLinuxOS 2010
« Vastaus #37 : 30.04.10 - klo:15.10 »
En ole koskaan kotiutunut käyttämään tuota Amorokia Mandrivassa enkä yhtään ihmettele vaikka se aikaansaisi ongelmia myös PCLinux 2010 KDE:ssa, josta poltin live-cd:n ja olen myös testaillut. Mandrivassa se vienyt pojiltani myös hermot ja olen aina neuvonut heitä avaamaan multimediatiedostot mieluummin VLC:llä. Nämä kielteiset kokemukset ovat vain entisestään työntäneet minua VLC-playerin ystäväksi. Se toimii, ja siinä pitäisikin olla todella hyvä koodek-tuki.

Senior

  • Vieras
Vs: PCLinuxOS 2010
« Vastaus #38 : 28.05.10 - klo:13.49 »
FLV-tiedostojen soittojen kanssa oli aluksi ongelmia joillakin soittimilla (mplayer soitti nekin). Päivitysten jälkeen kaikki soittimet ovat kyllä taitaneet tuon homman.

Sitten Chromiumiin liittyvä kysymys. Mistä saada repot ym. jotta voisin asentaa Cromium 5.0.388:n tilalle version 6.0.xxx:n?

salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Vs: PCLinuxOS 2010
« Vastaus #39 : 06.07.10 - klo:00.02 »
PCLinuxOS:stä on julkaistu uudet ISOt, joissa on viimeisten kuukausien päivitykset ja muutamia muutoksia paketeissa:
http://ftp.nluug.nl/ibiblio/distributions/pclinuxos/live-cd/english/preview/

Noissa versioissa toimii myös persistent-optio usb-tikulta käynnistettynä, esim. seuraavanlaisella syslinux.cfg rimpsulla:
Koodia: [Valitse]
label ubnentry1
menu label LiveGnome_Persistent
kernel /isolinux/vmlinuz
append initrd=/isolinux/initrd.gz livecd=livecd  fromusb root=/dev/rd/3 apci=on vga=788 vmalloc=256M keyb=fi changes_dev=LABEL=PC-EXT2 splash=verbose

missä PC-EXT2 on usb-tikulla oleva partitio, johon muutokset talletetaan
fromusb vaaditaan, jotta käyttis sulkeutuu ilman kovaa resettiä
vmalloc=256M mahdollisti nVidian ajurin käytön usb-buutissa
(bugi lienee on jo korjattu uusissa eilisissä pclinux-gnome-2010.07 ja -kde-2010.07 -isoissa)

Flashin äänet katoavat persistentissä ensimmäisen buutin jälkeen ja ne pitää korjata alsaconfin avulla: LINKKI
« Viimeksi muokattu: 06.07.10 - klo:07.23 kirjoittanut salai »