Hello
Ensimmäinen postaukseni tälle foorumille.
Olen vuoden verran tutustunut Ubuntuun. Windows pohjalta olen hädin tuskin tutustunut kyllä synaptikin käyttöön. Päätekomentoja ja conffitiedostojen muokkaamista en vielä hallitse. (Yritin eilen conffifilettä muuttaa netissä olleiden uusien rimpsujen mukaisesti, mutta eipäs Ubuntu antanutkaan minun tallentaa tekemiäni muutoksia ...)
Tämänkertainen ongelma. Viikko sitten asensin Brother HL-4040CN printterin verkkotulostimeksi. Ubuntu tunnisti printterin ja pienten alkukankeuksien jälkeen tulostin asentui ja toimi ihan ok. Perheen toiseen Ubuntuun tulostin asentui vielä vaivattomammin.
Nyt tulostin pysyy mykkänä. Poistin tulostimen Ubuntusta ja yritin asentaa sitä uudelleen. Ubuntu ei edes näe eikä tunnista mitään verkkotulostinta yhtään missään.
Taisi printterin kohdalla olla jokin maininta ennen poistamista että DNNS (??) has failed.
Eilen yritin saada tätä Ubuntu-pöytäkonetta toiminmaan DNA mokkulalla. Ajoin päätteellä joitakin rimpsuja joita löysin mokkulan asennuskeskusteluista jotta kone tunnistaisi Nokian mokkulan USB-portissa, (
https://launchpad.net/~network-manager/+archive/ppa ). Olisivatko ne sekoittaneet Ubuntun verkkoympäristön nyt jotenkin?
Ainakin tämä kone kyllä on säilyttänyt kyvyn mennä nettiin Soneran @450 antennimodeemin kautta. (Soneran 450-modeemi on kiinni WLAN-purkissa, jossa on kiinni pari tietokonetta ja em. Brotherin verkkotulostion).
Tulostin toimii perheen Windows koneilla verkkotulostimena ihan hyvin.
Nyt tämä "viallinen" Ubuntu on alkanut käynnistyksen yhteydessä valittamaan että verkkopalveluiden haku on kytketty pois päältä.
Neuvoja ja vinkkejä otetaan vastaan mistä alan purkamaan tätä dilemmaa. Olkaa hyvä ja laittakaa vinkkiin mukaan ihan kädestä pitäen neuvoja, jos tänne foorumille tulee linkittää jotain conffitietoja jostain fileestä, että miten ja mistä jonkun conffitiedoston löydän.
Eräs pitkäaikainen ongelma on että tämä Ubuntu kaatuu noin kerran joka ilta. Hiiri liikkuu mutta sillä ei voi klikata yhtään mitään. Pakkoboottaus virtanapista on ainoa asia mitä kone tottelee. Sen jälkeen se usein toimii taas koko loppuillan ihan ookoo. Pahimmillaan kone kaatuu 3-4 kertaa illan aikana.
- terv. Arto