Kirjoittaja Aihe: Ubuntu uusilla ohjelmilla (Oli:Vs: Ubuntu 10.04: Lucid Lynx)  (Luettu 2452 kertaa)

Matti Tuomas

  • Vieras
Ehkä väärä paikka kirjottaa tää kommentti mut voiku tulis Ubuntu Don't Fix It If It's Not Broken Remix. Perustuis vaikka 8.04 LTS:n mut ois ikuisesti (toistaiseksi) tuettu ja kaikki ohjelmat päivittyis uusimpii versioihin. Uus versio vois tulla sitten joskus ku ois tarpeeks vakaa ja toimiva uus versio normi Ubuntusta.
« Viimeksi muokattu: 23.03.10 - klo:08.50 kirjoittanut Tomppeli »

HMi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1424
    • Profiili
Vs: Ubuntu 10.04: Lucid Lynx
« Vastaus #1 : 22.03.10 - klo:13.50 »
Ehkä väärä paikka kirjottaa tää kommentti mut voiku tulis Ubuntu Don't Fix It If It's Not Broken Remix. Perustuis vaikka 8.04 LTS:n mut ois ikuisesti (toistaiseksi) tuettu ja kaikki ohjelmat päivittyis uusimpii versioihin. Uus versio vois tulla sitten joskus ku ois tarpeeks vakaa ja toimiva uus versio normi Ubuntusta.

Noihan tuo periaatteessa nytkin menee, tulee vain puolenvuodeon tai kahdenvuoden välein isompi päivitys, ihan miten itse haluaa.

Ymmärrän ehkä mitä haet, eikös tuollaista sanota rolling releaseksi jollaisia löytyy muilta distroilta?

Matti Tuomas

  • Vieras
Vs: Ubuntu 10.04: Lucid Lynx
« Vastaus #2 : 22.03.10 - klo:14.11 »
Niin rolling release niin ku Arch Linux vois olla hyvä, mutta ehkä enemmän mietin semmosta kun Windows on. Siinä on niin ku käyttöjärjestelmä ja ohjelmat erikseen että voi käyttää vaikka jotain vanhaa XP:tä mutta siinä voi olla asennettuna uusin Firefox ja mese ja silleen. Paitsi jos ite lisäis paketti lähteitä joka ohjelmalle erikseen ni oisko se vähän sama sitten?

Lasse.

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1668
  • Techjunkie.
    • Profiili
    • Liquid Flower Games
Vs: Ubuntu 10.04: Lucid Lynx
« Vastaus #3 : 22.03.10 - klo:14.42 »
Niin rolling release niin ku Arch Linux vois olla hyvä, mutta ehkä enemmän mietin semmosta kun Windows on. Siinä on niin ku käyttöjärjestelmä ja ohjelmat erikseen että voi käyttää vaikka jotain vanhaa XP:tä mutta siinä voi olla asennettuna uusin Firefox ja mese ja silleen. Paitsi jos ite lisäis paketti lähteitä joka ohjelmalle erikseen ni oisko se vähän sama sitten?
En nyt oikein oikein ymmärrä mitä tarkoitat, että käyttis ja ohjelmat erikseen? Niinhän se on Linuxissakin? Rolling releasesta näin Arch-käyttäjänä pidän suuresti, mutta siinä on kuitenkin omat ongelmansa. Jatkuvat muutokset eivät sovi ympäristöihin joissa halutaan pitää systeemit kohtuullisen samanlaisina pitemmän aikaa. Rolling release on myös alttiimpi bugeille, kun testausta ei ehditä tehdä kovinkaan paljon.

Tutustuhan Matti siduxiin tai Chakraan tai sitten ihan siihen puhtaaseen Arch Linuxiin ellet ole jo. Luulen, että löydät sen mitä haluat.
Kone 1: Intel Core i5 2500K, 8GB DDR3, nVidia GTX 560 Ti 1GB, 2x1TB & 1x 250GB HDD, Windows 7 & Arch
Kone 2: Lenovo Ideapad Z370 (i5-2410M, 4GB RAM & GeForce 410M) Chakra
Google LG Nexus 4 (ParanoidAndroid)
Linuxia noin vuodesta 2004.

Matti Tuomas

  • Vieras
Vs: Ubuntu 10.04: Lucid Lynx
« Vastaus #4 : 22.03.10 - klo:16.46 »
En nyt oikein oikein ymmärrä mitä tarkoitat, että käyttis ja ohjelmat erikseen?
No että käyttis ois kahdeksanvuotta vanha (niin ku Win XP) mut surffais netissä uusimmalla Firefoxilla.
...tuntuu olevan parempi kuin 9.10...
Wau! Toi kuulostaa hyvältä! En vaan tiiä jaksanko odottaa vielä siihen viralliseen julkasuun vai asentaisko jo betan.

Mario92

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 691
  • OMNOMNOMN
    • Profiili
    • Marioplaneetta
Vs: Ubuntu 10.04: Lucid Lynx
« Vastaus #5 : 22.03.10 - klo:17.15 »
Lainaus
No että käyttis ois kahdeksanvuotta vanha (niin ku Win XP) mut surffais netissä uusimmalla Firefoxilla.
Minkä ihmeen takia haluaisit tuollaisen?
Itsekin aloin oikein lukemaan. Tottakai se Windows on se 4-5 vuotta aina sama, kunnes tulee uusi versio. Tosin tässä on se poikkeus että Windows on melkein pakko formatoida ainakin vuoden välein, viimeistään version vaihdon yhteydessä.
Ubuntun voi päivittää suoraan LTS versioiden välillä ja konevaatimukset ovat lähes samat, joten ei ole mitään syytä tuollaiseen 8 vuotta vanhoihin käyttiksiin uusimmilla ohjelmilla. Jos noin vanhaa käyttistä haluaa niin alkaa sitten kääntämään lähdekoodista tai palaa sen xp:n pariin.

Lisää [ratkaistu] ketjun ensimmäisen viestin otsikkoon, kun ongelma ratkeaa.

Matti Tuomas

  • Vieras
Vs: Ubuntu 10.04: Lucid Lynx
« Vastaus #6 : 22.03.10 - klo:18.40 »
Öö... hetkinen. Siis ku yks kysy et "käyttis ja ohjelmat erikseen?" ni mä annoin esimerkin, winXP=8-9v. mut silti firefoxin uusin versio toimii siinä. Korjatkaa jos olen väärässä mut ubuntu 8.04:ssä on viel joku FF3.0. Mitä mä haluan on Windows 7:n ja mac osx snow leopard ja google os mut mul ei oo varaa niihin eikä se viiminen oo viel ees valmis (note to self: oliks siitä beta? jos oli ni lataa ja koklaa vboxis). mut nyt kirjotan tätä 10v koneella jossa on windows 98se (oma all time favorite windows tähän mennessä kaikista joita oon kokeillu) ja hyvin toimii. ainoo asia mitä ei voi tehä on jos joku uus ohjelma ei tue tätä wanhaa käyttistä enää ni ei voi käyttää.

mut ei siitä enempää ku tää viestiketju koskee ubuntun seuraavaa versiota joten privaatti viestiä mulle jos haluaa vastata mun ihme höpötyksiini asioista mitkä ei tähän viestiketjuun kuulu.

koitin jo ubuntu 10.04 alphaa vboxissa ja toimi ihan mainoisti. harmi vaa ku jätetty pois gimppi ja jotain muuta et joutuu asentaan ja sit joutuu viel säätään niit ikkuna nappei ni tulee paljon työtä "yksinkertaisesta" päivityksest. alunperin just rupesin käyttää ubuntuu ettei tarttis säätää niin ku debianii. vois kyl jättää pois evolutionin ja empathyn ku ite tykkään thunderbirdistä ja haluun jatkaa pidginin käyttöö.

anteeks ku oon olemassa ja sori ku oon syntyny ja rauhallista loppu iltaa kaikille.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Ubuntu 10.04: Lucid Lynx
« Vastaus #7 : 22.03.10 - klo:19.53 »
Rivien välistä: Eli vanhat kirjastot ja uudet ohjelmat...? ;) Ei tule toimimaan.

Mutta siis kyllä niihin vanhempiikin Ubuntuihin voi ne uudemmat ohjelmat asentaa. Eri asia on kuinka paljon siitä tulee työtä, mutta ei varmaan (paljoa) enempää kuin XP:eenkään kanssa jos se Ubuntu on justiinsa Hardy, joka on ~2v nyt. Tietysti jos on joku kirjasto jonka se tarvitsee niin se pitää päivittää ja jos se ei sovi muille ohjelmille niin voi voi...
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

juyli

  • Vieras
Vs: Ubuntu 10.04: Lucid Lynx
« Vastaus #8 : 22.03.10 - klo:20.57 »
Öö... hetkinen. Siis ku yks kysy et "käyttis ja ohjelmat erikseen?" ni mä annoin esimerkin, winXP=8-9v. mut silti firefoxin uusin versio toimii siinä.

Toimii minkä toimii. Mutta tietoturvallisuuden vuoksi sattuu ISO MS tarjoamaan XP-versioosi päivityksiä, jotka ovat enemmän tai vähemmän välttämättömiä ;)
Linux-järjestelmät taas päivittyvät muulloinkin kuin MS:n kuukausittaisten päivitysten aikana. Myös ohjelmakirjastot, jotka vaaditaan, kun uusi versio ohjelmasta tarjotaan asennettavaksi.
Kun ISO MS päättää lopettaa XP:n tuen - se vain loppuu...
Ymmärtänet, että mm. tiettyjen Ubuntu-jakeluiden tuki päättyy - eikä tukemattomia pitäisi käyttää, jos et itse huolehdi niiden tietoturvasta esim. kääntämällä ohjelmat vaadittavine korjauksineen lähdekoodista.
Ehkä ymmärrät, mistä on kyse - ehkä et.

Matti Tuomas

  • Vieras
Vs: Ubuntu 10.04: Lucid Lynx
« Vastaus #9 : 22.03.10 - klo:23.20 »
mut ei siitä enempää ku tää viestiketju koskee ubuntun seuraavaa versiota joten privaatti viestiä mulle jos haluaa vastata mun ihme höpötyksiini asioista mitkä ei tähän viestiketjuun kuulu.
Mä oon vaan tietokoneen käyttäjä. PC tarkoittaa nettiä ja pelejä jos multa kysytään. Unohtakaa mun hölmöt möläytykseni.

Lasse.

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1668
  • Techjunkie.
    • Profiili
    • Liquid Flower Games
Vs: Ubuntu 10.04: Lucid Lynx
« Vastaus #10 : 23.03.10 - klo:01.15 »
Mä oon vaan tietokoneen käyttäjä. PC tarkoittaa nettiä ja pelejä jos multa kysytään. Unohtakaa mun hölmöt möläytykseni.
Noh noh, tules hei mies takaisin. Ei täällä kukaan sinua ole pilkannut. Vertailtiin vaan Linux-distrojen ja Windowsin eroja.  :)

Tietokoneen käyttäjiähän täällä kaikki (kai?), jotkut enemmän tietävia ja toiset vähemmän, eikä ketään katsota kieroon.
Kone 1: Intel Core i5 2500K, 8GB DDR3, nVidia GTX 560 Ti 1GB, 2x1TB & 1x 250GB HDD, Windows 7 & Arch
Kone 2: Lenovo Ideapad Z370 (i5-2410M, 4GB RAM & GeForce 410M) Chakra
Google LG Nexus 4 (ParanoidAndroid)
Linuxia noin vuodesta 2004.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Ubuntu uusilla ohjelmilla (Oli:Vs: Ubuntu 10.04: Lucid Lynx)
« Vastaus #11 : 23.03.10 - klo:09.03 »
Juu ei ollut ainakaan mulla tarkoitus loukata, vaikka ehkä vähän ajattelemattomasti (viimeksi) kirjoitin. Anteeksi se (ja muukin loukkaava). Mutta tosiaan Windowsin ja Linuxin "filosofia" ovat usein vähän eri tyyppiset tässä suhteessa.

Senkin takia on hyvä päivittää, kun uusien laitteiden tukikaan ei ole ajan tasalla. Ne ajurit kun kuuluvat kerneliin, eivätkä ole erillisiä kuten NT:ssä (=mm. Windows XP). Toisaalta jos et osta ollenkaan uusia laitteita niin mikäs siinä. Sitten vaan tulee ongelmaksi ohjelmien kohdalla se, että kirjastot ovat vanhoja, joten jos joku ohjelma vaatii uudempaa niin et voi sitä asentaa. Pakettienhallinta pakottaa päivittämään, vaikka toisaalta se myös helpottaa sitä. Jos haluaa tuollaisen jakelun niin taitaa melkein joutua luopumaan tuosta pakettienhallinasta. Niin ja ne tietoturvapäivitykset...
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

henri_aleksi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 319
    • Profiili
Vs: Ubuntu uusilla ohjelmilla (Oli:Vs: Ubuntu 10.04: Lucid Lynx)
« Vastaus #12 : 23.03.10 - klo:15.50 »
Mikäänhän ei estä päivittämästä uusinta firefoxia Ubuntu 8.04 LTS:ään.
Sitä on olemassa jopa repositoryjä joita voit lisätä apt:n sources-listaan.

Se, että hardy:ssä on oletuksena vanhemman sukupolven firefox (haluttu pitää samana softaversiot riippuvuussyistä luulisin) ei tarkoita ettei sitä voisi päivittää halutessaan.
"Theory is when you know something, but it doesn't work. Practice is when something works, but you don't know why.
Programmers combine theory and practice: Nothing works and they don't know why."