Avoimiin ajureihin on tulossa VDPAU:lle tuki, joskin ei mitään tietoa milloin valmistuu. Ks. http://www.x.org/wiki/RadeonFeature
Tuo on tarkoitus toteuttaa Gallium3D:llä, eli video puretaan näytönohjaimen stream-prosessoreilla ajettavalla ohjelmalla. Tällainen videon purkaminen ei ole läheskään yhtä tehokasta kuin näytönohjaimessa olevan erillisen rautadekooderin käyttäminen, mutta näytönohjainten valmistajat tuskin julkaisevat rautadekooderin rajapinnan dokumentaatiota, jolloin avointen ajurien vaihtoehdoksi jää tämä tai tyytyminen tavalliseen softapurkuun.
Tällä hetkellä Gallium3D:ssä vain MPEG-2-purku on käyttökelpoisessa pisteessä. H.264- ja VC-1-tuen kehittämistä ei ole vielä edes aloitettu, mutta ehkä joku ryhtyy hommiin Google Summer of Code 2010:ssä:
http://xorg.freedesktop.org/wiki/SummerOfCodeIdeasOfftopic, jos asetan mplayerin video-ajuriksi xv:n sijasta gl2 niin tapahtuuko silloin purkaminen näytönohjaimen voimin?
Ei. MPlayerin gl- ja gl2-ajurit tekevät vakiona vain skaalauksen näytönohjaimella, eli ne ovat yleensä hitaampia kuin xv. Väriavaruusmuunnoksen saa mukaan yuv-parametria säätämällä:
-vo gl:yuv=x (missä x on luku välillä 1..6; jotkut arvot toimivat paremmin kuin toiset näytönohjaimesta ja ajurista riippuen).
OpenGL-videotoiston etuna XVideoon nähden on vain se, että joissain ajureissa XVideo on toteutettu huonosti tai siinä on bugeja. Esimerkiksi vanhemmilla ATI:n fglrx-versioilla videon repeilystä pääsi eroon vain OpenGL:n sync to vblank -toiminnolla, ja se edellytti OpenGL:n käyttämistä videon piirtoon XVideon sijaan.