Hei.
Tuossa on käyttämättömänä Compaq Presario 7479, josta arvelin värkätä kotipalvelimen. Ideana olisi, että
a) Pystyisin käyttämään koneen hurjaa 15gt levyä tallennusmediana ykköskoneelta käsin
b) Kykenisin pitämään nickini irkissä 24/7.
Tällaisesta palvelinräpellyksestä ei ole juurikaan kokemusta, vaikka linuxeja olen käyttänyt jo monta vuotta.
Ongelmia aiheuttaa tässä lähinnä ram-muisti: 120mt
Mikähän distro tähän pitäisi olla ja millä ohjelmilla sitä pitäisi virittää käyttöön soveltuvaksi, miten ohjelmia käytetään? Onko joku kirjoittanut aiheesta manuaalia? Linux.fi ei valottanut suunnattomasti.
Tällä hetkellä asennettuna VectorLinux Light edition ja ykköskoneena Ubuntu 9.10.
Kiitos.
EDIT:
Palvelin hurisee nyt tyytyväisenä komerossa ja tyytyväinen olen minäkin. Näin sen tein:
1. Asensin palvelinkoneelle Ubuntu 9.10 server editionin.
2. Asensin palvelinkoneelle OpenSSH-serverin.
3. Katsoin palvelinkoneen IP-osoitteen komennolla
ip-addr
4. Säädin serverille pääsyn ainoastaan omalla käyttäjätunnuksellani Ubuntu suomen ohjeilla:
http://wiki.ubuntu-fi.org/ssh-palvelin5. Yhdistin palvelimeen tiedostonjakoa varten menemällä päätekoneella Sijainnit->Yhdistä palvelimeen. Osoitteeksi kelpasi kohdassa 3 ongittu IP. Lisäsin vielä kirjanmerkin vaatehuonedata, jota Sijainnit-valikosta klikkaamalla saan yhdistettyä palvelimeen kun olen avannut päätekoneen.
6. Asensin irssin ja screenin palvelimeen.
7. Avasin screeniin irssin palvelimella komentamalla
screen irssi
8. Avasin ssh-yhteyden palvelimeen päätekoneen konsolilla komennolla ssh käyttäjätunnus@ip-osoite ja kysyttäessä kirjoitin salasanan.
9. Komensin screen -r ja irssi aukesi naamani eteen vaikka sijaitseekin palvelimella.
10. Kiitin kaikkia auttajia vuolaasti.
11. Otin oheislaitteet pois ja piilotin palvelimen komeroon.
12. Kiitän kaikkia auttajia vuolaasti uudelleen. Kiitos kaikki auttajat!
Toivottavasti tästä on iloa jollekkin joka aikoo räveltää vielä tällaisten juttujen kanssa