Kirjoittaja Aihe: Ubuntu juttuja  (Luettu 8939 kertaa)

nico97

• Käyttäjä
    • Profiili
Ubuntu juttuja
« : 13.03.10 - klo:21.17 »
kai mä voi tässä samassa kohassa kysellä asioita mitä tarttee tietää ettei aina tartte uutta tehä. Mulla on nyt tulostettu toi kirja ja sitä kattelen ne päivtysjutut olen tehny ja ottanu noita taustakuvia koneelle. sain nyt oman pankkijutun ja kortin käyttöön, eli voikos tällä nyt käydä pankissa vai pölliikkö joku mun rahat ??? Mitään lisäturva juttuja mulla ei ole kun luin ettei tartte.

Jakke77

• Käyttäjä
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
Vs: Ubuntu juttuja
« Vastaus #1 : 13.03.10 - klo:21.20 »
eipä nuo oo hävinny. laita ufw päälle, sudo ufw enable päätteeseen ja mielenrauha on taattu.
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

nico97

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 13.03.10 - klo:21.36 »
eipä nuo oo hävinny. laita ufw päälle, sudo ufw enable päätteeseen ja mielenrauha on taattu.

kiitti mutta en löytäny kirjasta enkä pankin sivusta mitään tommosta kohtaa.Tietsikasta löysin verkkopalvelun, mutta ei siinäkään mitään rastia ollu, mun täytyy mennä kohta nukkuu mut katon huomenna onks joku neuvonu ton kohan

Jakke77

• Käyttäjä
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
« Vastaus #3 : 13.03.10 - klo:21.39 »
sovellukset - apuohjelmat - pääte ja siihen kirjotat tuon
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

HMi

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #4 : 13.03.10 - klo:21.46 »
No enpä tiedä onko tuo ufw nyt sitten niin tarpeellinen homma, miten se turvaa pankki juttuja?

Jakke77

• Käyttäjä
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
« Vastaus #5 : 13.03.10 - klo:21.49 »
eipä se muuten ku laittaa palomuurin päälle
U_G_H

Tomin

• Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
« Vastaus #6 : 13.03.10 - klo:21.59 »
Se on sitten eri asia tarvitseeko sitä palomuuria mihinkään, kun senkin kanssa lienee yhtä turvallista, kuin ilman. Ubuntussa kun mitään portteja ei oletuksena (=Ubuntun asennuksen jälkeen) kuunnella. Käytetty selain (oletuksena yleensä Firefox, minulla käytössä Opera, myös nettipankissa) ja tarvittavat liitännäiset, joita ei saisi olla IMHO nettipankeissa, määrittävät aika pitkälle miten turvallista se surffaus ja nettipankin käyttö ovat. Flashit ja Javat kun tuovat lisää reikiä systeemiin, joten ne eivät minusta sovi pankkisivulle, ja onneksi kaikki pankit eivät niitä käytä.

Tuolle ufw:lle vaihtoehtona (tai lisänä) on gufw joka on sitten graafinen versio tuosta ufw:stä. Sen voi asentaa Ubuntun sovellusvalikoimasta (tosin taitaa olla oletuksena 9.10:ssä) tai Lisää/Poista sovelluksia -toiminnolla. Sen jälkeen se löytyy Järjestelmä → Ylläpito → Firewall configuration.

EDIT: Kuten tavallista tulin kirjoittaneeksi joka kohtaan uwf ufw:n sijaan. ::) Korjasin ne.
« Viimeksi muokattu: 14.03.10 - klo:10.12 kirjoittanut Tomppeli »
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

nico97

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #7 : 13.03.10 - klo:22.05 »
joo kiitti taas, mä kyllä kirjotin ton jutun sinne S merkin perään mut ei siihen mitään jäänny eli en osannu tehä. Täytyy nyt sammuttaa kone vetää porukat hernettä. Huommena yritän ton kattoo

audi

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #8 : 14.03.10 - klo:00.30 »
mä kyllä kirjotin ton jutun sinne S merkin perään mut ei siihen mitään jäänny eli en osannu tehä.

Kopioi Jakke77:n koodi sellaisenaan päätteeseen > enter > kirjoita salasanasi, jonka teit asentaessasi ubuntun > enter. Turvallisuussyistä mitään salasanaa ei tule näkyville.
Mozillazine

A1398 ym romua,  macOS 10.13
Linux Mint 18, Mate

nico97

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #9 : 14.03.10 - klo:10.22 »
okei tota pitää kokeilla. Työpöytä jutut kiehtoo ja niitä rupeen rakentelee ja testailee. Tikkuun sainkin jo taustakuvia haettua, ei tää Ubuntu niin vaikee taida ollakaan ainakaan vielä ;D

nico97

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #10 : 16.03.10 - klo:09.14 »
Moi.

En saanu tohon mitään tekstiä en tiedä menikö se oikein vai ei. Löysin jutun alottajan linux on Helena voiskos totakin koklata koneelle vai kuuluuks toi tälle sivulle edes, onks toi hyvä ja turvallinen? Mulla on nyt 500 varattu win7, sitten 100 ubuntulle loput on tyhjää, kait sinne voi laittaa?

HMi

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #11 : 16.03.10 - klo:09.32 »
Moi vaan.

Tarkoitatko että et saanut mitään tekstiä kirjoitettua päätteeseen kun yritit tuota palomuuria laittaa päälle?

Mitäpä tarkoitit tuolla helenalla, kenties Linux Mint 8 Helena? Mint on Ubuntu pohjainen distro joka on ilmeisesti ihan ok viritys, itse en ole sitä kummemmin käyttänyt mutta ihan positiivisia mielipiteitä olen kuullut.

Suosittelen kuitenkin että jos olet vasta aloittelija linux maailmassa niin tutus ensin Ubuntun kanssa perus asioihin ennen kuin alat asentelemaan lisää distroja, kysy neuvoa jos joku homma ei meinaa toimia.

nico97

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #12 : 16.03.10 - klo:14.53 »
Joo toi juttu oli kotimikrossa että sopii kun alottelee. Tää on mun eka kone mun piti saada ensin vanha mutta iskä kävi kysymässä win7 niin se olis maksanu 200 euroo onneksi ei sitten ostanu sain uuden acer koneen, tää on hyvä ainakin mulle.
Niin ei siihen sudo juttuun mitään jääny, olen pankissa käyny win7 kun siinä on f-sekure.
Mun kaverilla on ubuntu mut ei sekään taida osata se omaa konettaa säätelee niin näytössä menee vaan pitkän ajan pelkkkiä väriraitoja ja sit aukee jos aukee. mun kone kävi jo huollos kun toi mun levyn jako ei ihan onnistunut, makso 50 euroo kun laittovat takasi kuntoon, aattelin jos sais neuvot täältä ei tarttis iskän taas vetää herneitä ::)

Jakke77

• Käyttäjä
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
« Vastaus #13 : 16.03.10 - klo:15.10 »
täältä ne neuvot kannattaakin hakea, itsekin ulkopuolisilla neuvoilla olen saanut koneen sekasin, joten tämä foorumi on auttanut minutkin alkuun ubuntu ihmeellisessä maailmassa.
U_G_H

HMi

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #14 : 16.03.10 - klo:17.07 »
Se palomuuri juttu ei todellakaan ole pakollinen homma jotta voit pankkiin mennä Ubuntulla.

Storck

• Vieras
« Vastaus #15 : 16.03.10 - klo:17.31 »
Joo toi juttu oli kotimikrossa että sopii kun alottelee. Tää on mun eka kone mun piti saada ensin vanha mutta iskä kävi kysymässä win7 niin se olis maksanu 200 euroo onneksi ei sitten ostanu sain uuden acer koneen, tää on hyvä ainakin mulle.
Niin ei siihen sudo juttuun mitään jääny, olen pankissa käyny win7 kun siinä on f-sekure.
Mun kaverilla on ubuntu mut ei sekään taida osata se omaa konettaa säätelee niin näytössä menee vaan pitkän ajan pelkkkiä väriraitoja ja sit aukee jos aukee. mun kone kävi jo huollos kun toi mun levyn jako ei ihan onnistunut, makso 50 euroo kun laittovat takasi kuntoon, aattelin jos sais neuvot täältä ei tarttis iskän taas vetää herneitä ::)

Jos kone tavallisessa nettikäytössä niin et tarvitse virustorjuntoja etkä palomuureja.

Eri asia jos on palvelin.

nico97

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #16 : 16.03.10 - klo:18.29 »
kiitti, luin ettei mitään tartte kun on asentanut ihmettelin tota. Hyvä sitte vaan käyttämään. Apua saa täältä kyllä helposti se on hyvä, mä kuvailen ja otan filmei luonnosta ja eläimistä niitä seuraavaks opettelen laittaa ubuntuu. Noi eri linux versiot sillee kiinostas, mut mä nyt käytän ubuntuu kun toimii ihan hyvin.

nikama75

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #17 : 19.03.10 - klo:17.43 »
ajattelin kokeilla tuota ubuntua, koska toi vista on aikas, noh eniten varmaan palaa hihat tuohon käynnistysnopeuteen ja jatkuvaan päivittelyyn. kai se syö koneen tehojakin ihan lahjakkaasti. XP olis ollu varmaan paras mulle, kun en noiden ajureiden yms. kanssa ole oikein sinut, mut vistan alla en oikeestaan käytä mitään microsoftin softaa.. jos vertaa vaik windowsin mediaplayeria winamppiin tai leffojen suhteen vlc-soittimeen, niin hieman kevyemmin toimivat nämä vapaanlähdekoodin softat..tuon vista windowsin voi ilmeisesti jättää tuonne taustalle? muistitikulle avasin tuon .rar ubuntun. jos sen asentaisi ja kokeilisi vko:nlopun aikana..ei oo vaan oikein pelannu näitten käyttisten kaa, muuten on atk-perusteet kutakuinkin hallussa. :)
Tekeminen on sanomisen korkein muoto.
-joku viisas-

Jakke77

• Käyttäjä
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
« Vastaus #18 : 19.03.10 - klo:17.50 »
muistitikulle avasin tuon .rar ubuntun. jos sen asentaisi ja kokeilisi vko:nlopun aikana..ei oo vaan oikein pelannu näitten käyttisten kaa, muuten on atk-perusteet kutakuinkin hallussa. :)

http://wiki.ubuntu-fi.org/Asentaminen_Windowsin_rinnalle
U_G_H

nikama75

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #19 : 19.03.10 - klo:18.14 »
kiitos.  :)
Tekeminen on sanomisen korkein muoto.
-joku viisas-