Kirjoittaja Aihe: H.264 vai HTML 5 video?  (Luettu 3690 kertaa)

timbba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1413
    • Profiili
H.264 vai HTML 5 video?
« : 12.03.10 - klo:18.01 »
Mulla on tällä hetkellä käytössä flash player, joka pyörittelee H.264 koodattuja videoita ok. Itse haluaisin tuosta Adobesta eroon lähinnä Adoben suljetun koodin sekä "avoimien-ovien" koodaustaitojen takia.

Yksi vaihtoehto olisi korvata videot Theora+Vorbis kombinaatiolla ja unohtaa kokonaan tuki näiltä browsereilta, jotka eivät halua vapaata codeccia tukea. Kokeilinkin ffmpegillä konvertoida videoita tuohon muotoon, mutta ongelmaksi osoittautui, että sekä Opera että Firefox eivät ymmärtäneet kuinka pitkästä klipistä on kyse. Tosin sitten taas esimerkiksi Wikipedian sivuilla oleva ogg-video pyörii oikein molemmissa selaimissa tunnistaen keston.

Mikähän mahtaa olla oikea tapa konvertoida video tuohon Theora+Vorbis formaattiin ffmpegillä, niin että browserit tunnistavat kestonkin?

Toinen kysymys: Mites muuten pitääkö H.264 koodatuista videoista maksaa oikeasti lisenssi-maksuja, jos niitä näyttää kasapäin interwebin ihmeellisessä maailmassa? Parempi codechan tuo h.264 on, joten siinä mielessä olisi järkevämpää pitää ehkä tuo muoto flash playerin kera jolloin tuettujen selaimienkin määrä olisi isompi.. Mutta toisaalta..  :)

Edit: Tälläistä rimpsua testasin (bat-skriptissä eli siis windows-koneella, jossa taitaa olla hiukan vanhahko ffmpeg.. joten olisiko se syy?):
Koodia: [Valitse]
ffmpeg.exe -y -i "%~f1" -vcodec libtheora -vb 768k -acodec libvorbis -ac 2 -ab 64k "%~d1%~p1%~n1".ogg >> NUL 2>&1
« Viimeksi muokattu: 12.03.10 - klo:19.12 kirjoittanut timbba »

eheh

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 72
    • Profiili
Vs: H.264 vai HTML 5 video?
« Vastaus #1 : 12.03.10 - klo:18.23 »
Toinen kysymys: Mites muuten pitääkö H.264 koodatuista videoista maksaa oikeasti lisenssi-maksuja, jos niitä näyttää kasapäin interwebin ihmeellisessä maailmassa?

Ei tällä hetkellä. Siirtyikös se nyt pari vuotta eteenpäin, kun seuraavan kerran tuosta päättävät. Itse H.264 codekki, eli ohjelma (selain) joka videon purkaa ja ohjelma joka H.264:aa videoksi pakkaa, kuuluu kyllä nytkin lisenssimaksujen piiriin, ainakin niissä osissa maailmaa, missä noiden patentit ovat voimassa.

timbba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1413
    • Profiili
Vs: H.264 vai HTML 5 video?
« Vastaus #2 : 12.03.10 - klo:19.09 »
Kiitos eheh infosta.

Päivitin Windowsiin ffmpegin täältä. Ei ollut apua siitäkää, sillä tuon ogg-videon kesto ei vaan tunnistu selaimessa.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5676
    • Profiili
Vs: H.264 vai HTML 5 video?
« Vastaus #3 : 12.03.10 - klo:19.24 »
Linkkasin juuri toiseenkin ketjuun tämän, mahtaisiko auttaa?
http://diveintohtml5.org/video.html#what-works

timbba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1413
    • Profiili
Vs: H.264 vai HTML 5 video?
« Vastaus #4 : 12.03.10 - klo:20.05 »
Linkkasin juuri toiseenkin ketjuun tämän, mahtaisiko auttaa?
http://diveintohtml5.org/video.html#what-works

Tän linkin alaosassa on myös ogv-tiedosto videona ja siinäkää muuten ei Firefox 3.6 -selain tunnista kestoa. Outoa..
« Viimeksi muokattu: 12.03.10 - klo:20.09 kirjoittanut timbba »

JTMT

  • Vieras
Vs: H.264 vai HTML 5 video?
« Vastaus #5 : 12.03.10 - klo:20.56 »
Itse olen testaillut tuota Theora+ogg videoon pakkaamista. Ennen käytin h.264+ogg+mkv leffojen ripaamiseen. Sellaisia 1000MB tiedostoja niistä yleensä tuli. Theora+ogg (Thoggen) en saa ollenkaan miellyttävää kuvaa jota kehtaisi katella.

Millaisiahan säätöjä tuolle pitäis olla, että kuva ei olis niin suttuista ja videon koko olisi kuitenkin sellainen 1GB. Siis sellainen että kehtaa koko tietokoneen ruudulta sitä katsella.

UbunTux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2046
  • KubunTux
    • Profiili
Vs: H.264 vai HTML 5 video?
« Vastaus #6 : 13.03.10 - klo:02.31 »
Käyttöön tarkoitettu työkalu eli ffmpeg2theora tuolta -->
http://v2v.cc/~j/ffmpeg2theora/

Pelkkä ffmpeg voi tehdä huonompaa jälkeä, riippuen siitä miten se on  pultattu ffmpegiin.

Ja voi sitä HTML5 videota ja H.264 käyttää yhdessä, koska  Googlekin tekee niin. Toinen asia on pykäläviidakko. Selaimeksi tarvitaan chrome.
« Viimeksi muokattu: 13.03.10 - klo:02.33 kirjoittanut UbunTux »
KDE neon
Uudempaa KDE:tä Ubuntulla

UbunTux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2046
  • KubunTux
    • Profiili
Vs: H.264 vai HTML 5 video?
« Vastaus #7 : 13.03.10 - klo:02.45 »
Itse olen testaillut tuota Theora+ogg videoon pakkaamista. Ennen käytin h.264+ogg+mkv leffojen ripaamiseen. Sellaisia 1000MB tiedostoja niistä yleensä tuli. Theora+ogg (Thoggen) en saa ollenkaan miellyttävää kuvaa jota kehtaisi katella.

Millaisiahan säätöjä tuolle pitäis olla, että kuva ei olis niin suttuista ja videon koko olisi kuitenkin sellainen 1GB. Siis sellainen että kehtaa koko tietokoneen ruudulta sitä katsella.

Tuskin tulet saamaan mutta minä taas rippaan ne dvd:t sinne 2 Gt tuntumaan.  ;). Resoluution vähennys ja/tai kohinanpoisto voivat auttaa.

ffmpeg2theoran -v 10 (korkein) ei mielestäni ole juurikaan laadullisesti kehuttava ja sillä ei kannata lähteä pakkaamaan dvd-kuvaa. Theoraa voisi vain suositella laadullisesti keskilaatuisen nettistriimin pakkaukseen. Tämä on vain oma mielipiteeni.
KDE neon
Uudempaa KDE:tä Ubuntulla

timbba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1413
    • Profiili
Vs: H.264 vai HTML 5 video?
« Vastaus #8 : 13.03.10 - klo:05.12 »
Käyttöön tarkoitettu työkalu eli ffmpeg2theora tuolta -->
http://v2v.cc/~j/ffmpeg2theora/

Pelkkä ffmpeg voi tehdä huonompaa jälkeä, riippuen siitä miten se on  pultattu ffmpegiin.

Kokeilin tuotakin, mutta ei auttanut sekää.

Ja voi sitä HTML5 videota ja H.264 käyttää yhdessä, koska  Googlekin tekee niin. Toinen asia on pykäläviidakko. Selaimeksi tarvitaan chrome.

Tiedän tämän, mutta kahta eri formaattia en ala käyttämään.


Onkohan vika selainpäässä ogg-tiedostojen pyörittämisen suhteen? Onkohan mitään niksiä millä tuon Ogg-formaatin saa toimimaan keston suhteen oikein?

UbunTux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2046
  • KubunTux
    • Profiili
Vs: H.264 vai HTML 5 video?
« Vastaus #9 : 13.03.10 - klo:12.02 »
oggissa taitaa olla synnynnäisesti tuota vikaa. Saisivat xiphissä dumpata sen ja vaihtaa matroskaan.  :P
theora +vorbis toimivat mainiosti matroskassa.
KDE neon
Uudempaa KDE:tä Ubuntulla

timbba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1413
    • Profiili
Vs: H.264 vai HTML 5 video?
« Vastaus #10 : 13.03.10 - klo:12.11 »
oggissa taitaa olla synnynnäisesti tuota vikaa. Saisivat xiphissä dumpata sen ja vaihtaa matroskaan.  :P
theora +vorbis toimivat mainiosti matroskassa.

Niinpä.. Matroskaa noi selaimet ei vaan taida ymmärtää. Harmi.
Pidetään toistaiseksi Flash Player + H.264 formaatti, vaikka tuo flash onkin kauheaa kuraa.

peran

  • Vieras
Vs: H.264 vai HTML 5 video?
« Vastaus #11 : 13.03.10 - klo:13.25 »
Mä en noista standardeista tiedä, mutta eikö tämä toimi sitten kaikissa selaimissa?

Koodia: [Valitse]
 <object width="384" height="288" align="middle" >
    <param name="quality" value="high" />
    <param name="bgcolor" value="#ffffff" />
    <param name="movie" value="video.mkv" />
    <embed width="384" height="288" align="center"
     type="video/mkv"
      quality="high"
      bgcolor="#ffffff"
      src="video.mkv" />
  </object>

Ketussa se siis toimii minulla. Tosin siis tarttee plugarin lempi soittimeen.

Edit - Näyttää toimivan Operassakin.

Edit 2 - Muttei taida saada näkyviin Videon ohjaus namiskoita.
« Viimeksi muokattu: 13.03.10 - klo:13.50 kirjoittanut peran »

timbba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1413
    • Profiili
Vs: H.264 vai HTML 5 video?
« Vastaus #12 : 17.03.10 - klo:17.13 »
Tosin siis tarttee plugarin lempi soittimeen.

Jäi kommentoimatta.. mutta siis juuri tästä plugin härpäkkeestä oli tarkoitus päästä eroon. HTML5 kuulostaa hyvältä, mutta pilattu sillä ettei määritelty video-tagia codecceineen. Avointa softaa kunnioittaen olisin kuitenkin Theora+Vorbis kombinaatiolla voinut tuon flash-kökkösurkeuden korvata. Mua ei kiinnosta Applen ynnä muiden tuet, sillä hekin kyllä voisivat jos haluaisivat tehdä tuen myös Theora/Vorbis formaateille.

Mutta ongelmana oli juurikin tuo klipin pituuden tunnistaminen. Joko ffmpeg ei osaa tehdä kunnollista ogg-containeria tai selaimisssa on jotain häikkää tai sitten ogg-formaatissa on jotain häikkää. Itse en ole mikää fyysikko noiden suhteen, niin en edes jaksa yrittää keksiä mikä mättää. Jos joku tietää miten videoformaatin saa selaimen tunnistamaan kelvolliseen muotoon, niin kertokaa ihmeessä. Keston tunnistus siis ainoastaan ongelma, kun itse videot pyörivät kyllä ok.