Kirjoittaja Aihe: Ubuntun uusi ulkonäkö?  (Luettu 14232 kertaa)

Matti Tuomas

  • Vieras
Ubuntun uusi ulkonäkö?
« : 05.03.10 - klo:13.37 »
Näyttääkö Ubuntu 10.04 tältä:
http://arstechnica.com/open-source/news/2010/03/ubuntu-dumps-the-brown-introduces-new-theme.ars

Ruskea ja oranssi väri kelpasi kyllä minulle vaikka pidänkin vihreästä ja sinisestä enemmän, mutta lila näyttää kyllä aika ihmeelliseltä. Onhan se toki Debianin väri mutta ehkä siksi en ole sitä kokeillutkaan. Ja entäs sitten nappien vaihto ikkunan oikeasta yläreunasta vasempaan a la Apple? Voisi tulla aika paljon harha napsautuksia ja etsimistä tehtyä kun yrittäisi sulkea ikkunoita ja kun kumminkin käyttää edelleen Windosia joskus samalla koneella ja muilla eikä Mac OS:ssä ole ikinä päässyt kokeilemaan niin voisi vähän ottaa hermoon kun pitäisi aivojen pystyä aina ohjaamaan hiiri käsi eri puolelle ruutua kuin on tottunut.

Tämä aikaisempi uutinen oli kiinnostavampi:
http://www.omgubuntu.co.uk/2009/12/lucid-to-get-aero-style-rgba.html

Läpinäkyvyys Windows Aero tyyliin ilman että itse rupeaa säätämään olisi todella hienoa saada. Kyllä tykkään säätää ja leikkiä tietokoneillani mutta itse kritiikin ja koneen tehojen loppumisen takia Compizilla vääntäminen ei kiinnosta niin paljoa että tuollainen kevyt ja toimiva out-of-the-box ratkaisu olisi kiva.

Ubuntu 9.10:ssä on ollut niin monia ihme juttuja ja ongelmia mitä ei pysty ratkaisemaan että jos 10.04:ssä vielä samat ongelmat pysyy ja oletus teemakin yököttää niin taitaa tulla Linux Mintin kokeilu tai Fedoraan vaihto eteen.

Mitä mieltä muut ovat?
« Viimeksi muokattu: 06.03.10 - klo:19.47 kirjoittanut Matti Tuomas »

Storck

  • Vieras
Vs: Ubuntun uusi ulkonäkö WTF?!?
« Vastaus #1 : 05.03.10 - klo:13.40 »
Tässä näkee juuri sen mikä koneen sisuksissa on ratkaisevinaan. Oletuksena oleva ulkonäkö ei miellytä niin vaihdetaan distroa - hahahah.

Itse vaihdoin lilat pois ja taas mennään, oli minuutin mittainen operaatio.

 ???

Mario92

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 691
  • OMNOMNOMN
    • Profiili
    • Marioplaneetta
Vs: Ubuntun uusi ulkonäkö WTF?!?
« Vastaus #2 : 05.03.10 - klo:13.59 »
Tässä näkee juuri sen mikä koneen sisuksissa on ratkaisevinaan. Oletuksena oleva ulkonäkö ei miellytä niin vaihdetaan distroa - hahahah.

Itse vaihdoin lilat pois ja taas mennään, oli minuutin mittainen operaatio.

 ???
Itseasiassa ei taida viedä puoltakaan minuuttia, lukuunottamatta kirjautumisruutua jonka vaihto tehty yllättävän vaikeaksi. Sitäkään ei tosin näe jos on autologini.

Itseäni ihan hyvin miellyttää. Sävy olisi voinut olla hieman jompaankumpaan suuntaan.

Lisää [ratkaistu] ketjun ensimmäisen viestin otsikkoon, kun ongelma ratkeaa.

Turbineair

  • Vieras
Vs: Ubuntun uusi ulkonäkö WTF?!?
« Vastaus #3 : 05.03.10 - klo:14.06 »
Distroista en paljoakaan tiedä, mutta kolmea kokeilleena sanoisin, että omanlaisiaan lapsuksia on olleet kaikki. Distriktion ei pitäisi olla itsellinen arvo. Yhdessä toimii tämä muttei tuo. Olisiko syytä kutoa räsymattoa kasaan ja erottaa työpöytä ja alusta toisistaan? Ikuinen kirosana lienee standardien puute. Kokeilemastani 3:sta distrosta saisi koottua varsin käypäisen kokonaisuuden. Kakofoninen kuoro pitäisi vain saada laulamaan samaa harmoniaa.

Arvatenkin oikaisin muutaman mutkan, mutta tämä on suoran puheen luonne.

Matti Tuomas

  • Vieras
Vs: Ubuntun uusi ulkonäkö WTF?!?
« Vastaus #4 : 05.03.10 - klo:14.16 »
@Storck: et vissiin lukenut ihan loppuun. Mainitsin sen että on muitakin pulmia ollut uusien Ubuntu versioiden kanssa ja sitten jos käyttöliitymäkin vielä muuttuu niin se kyllä katkaisee sen kuuluisan kamelin selän että vaihtuu oma ykkös suosikki jakelu toiseen monen vuoden onnellisen yhteistyön jälkeen.

@Mario92: itsekin ajattelin että aika vaikea teeman vaihto jos kestää minuutin. Sekunneista itse puhuisin. Splash kuvat vaatii sitten enemmän tekemistä.

@Turbineair: Linux Mintistä olen kuullut että se olisi niin hyvä että on lopettanut monilta sen hienon harrastuksen jota distro hopping:ksi kutsutaan ja jota itsekin olen harrastanut. Toivoa en menetä että vielä löydän itselleni parhaiten sopivan Über distron.

Niinhän on sanottu että jos se toimii niin älä muuta sitä mutta Ubuntu toimi vielä 9.04:ssä mutta sitten sitä piti alkaa muuttelemaan.

Mario92

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 691
  • OMNOMNOMN
    • Profiili
    • Marioplaneetta
Vs: Ubuntun uusi ulkonäkö WTF?!?
« Vastaus #5 : 05.03.10 - klo:14.26 »
Olisiko syytä kutoa räsymattoa kasaan ja erottaa työpöytä ja alusta toisistaan?
Tietääkseni artworkki on omassa paketissaan ja itse ainakin olen onnistuneesti asentanut mm. mintin ja susen artworkit ubuntuun testimielessä :D
Taisi olla 8.* versio mihin testailin ja siirryin sitten vähäksi aikaa Mintin pariin.

Lisää [ratkaistu] ketjun ensimmäisen viestin otsikkoon, kun ongelma ratkeaa.

DonJuha

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 205
    • Profiili
Vs: Ubuntun uusi ulkonäkö WTF?!?
« Vastaus #6 : 05.03.10 - klo:14.27 »
Jo oli aikakin tehdä jotain ulkonäölle. Ulkonäkö on kuitenkin yksi iso asia, joka vaikuttaa ensivaikutelmaan tuotteesta. Ainakin omaan silmään tuo uusi teema näyttää huomattavasti paremmalta ja nykyaikaisemmalta.

terom

  • Vieras
Vs: Ubuntun uusi ulkonäkö WTF?!?
« Vastaus #7 : 05.03.10 - klo:14.29 »
Ihan vain tämmöisenä välihuomautuksena.

Voi myös kannattaa kokeilla distroja, joissa ei paljoa ole valmiiksi tehty vaan saa ihan itse kasata paketin.
Vähän se vaatii enemmän vaivaa, mutta lopuksi sitten palkitsee kun on kaikki itse kasattu semmoiseksi kun haluaa.

Vaikka onhan se distrohopping ihan kivaa myöskin.  ;)

Ja omaan silmään kyllä pieni muutos tuohon ubuntun perus teemoitukseen on ihan tervetullutta.
Vaikkei nyt ehkä tarvitsisi noita ikkunan nappuloita heittää vasemmalle.

vesurimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 120
    • Profiili
Vs: Ubuntun uusi ulkonäkö WTF?!?
« Vastaus #8 : 05.03.10 - klo:14.45 »
Ubuntun uusi logofontti on mielestäni parempi. Jotenkin "ammattimaisemman" ja nopeamman näköinen. Makuasia tieten, mutta jos joku minulta kysyy (eikä kukaan ikinä kysy minulta mitään) niin mielestäni uusi fonttilogo on parempi.

Sitten tuosta väristä. Ei haittaa tippaakaan, sillä kaikki on muokattavissa. Eri asia on tieten se, miten se vaikuttaa potentiaaliseen uuteen käyttäjään. Oranssi väri on ollut omiaan antamaan erilaisuutta winukan sinisyydelle ja niin edelleen.

Mintistä kun puhutaan niin sanotaanko että itse dissaan sitä valikkojen vuoksi. KDE on myös jotenkin sekava härpäke, puhdas GNOME sen olla pitää! Mistä mitin valikot on muuten kasattu?

Ystävällisin terveisin,

Vesurimies
---Hän joka ei tiedä mitään ja tietää ettei tiedä mitään, tietää enemmän kuin se, joka ei tiedä mitään eikä tiedä ettei tiedä mitään---

Turbineair

  • Vieras
Vs: Ubuntun uusi ulkonäkö WTF?!?
« Vastaus #9 : 05.03.10 - klo:15.13 »
Ok. Kirvestä pöytään!
Ubuntu jättää huomioimatta, että työkalupalkit (paneelit) 16:9 näytöissä tarvitsevat sijoittelun pois ylä- ja alalaidasta. Laidoille jää "löysää" tilaa. kun ohjelmille tarjotaan maximi vertikaali tila. Xfce työpöytä on "ainut" tp, joka vastaa haasteeseen. Omine puutteineen sekin.
Default=Suhteellisen hyvä.
Jos edes kellon numerot ilosi tälloin eikoinpiän...

Storck

  • Vieras
Vs: Ubuntun uusi ulkonäkö WTF?!?
« Vastaus #10 : 05.03.10 - klo:15.36 »
@Storck: et vissiin lukenut ihan loppuun.

Kyllä luin - kirjoitukseni ei ollut sinulle vaan yleisesti. Melko moni sanoo vaihtavansa distroa koska vaikkapa kuvakkeet on erilaiset kuin mihin on tottunut.

haukkis

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 45
    • Profiili
Vs: Ubuntun uusi ulkonäkö WTF?!?
« Vastaus #11 : 05.03.10 - klo:15.38 »
Ok. Kirvestä pöytään!
Ubuntu jättää huomioimatta, että työkalupalkit (paneelit) 16:9 näytöissä tarvitsevat sijoittelun pois ylä- ja alalaidasta. Laidoille jää "löysää" tilaa. kun ohjelmille tarjotaan maximi vertikaali tila. Xfce työpöytä on "ainut" tp, joka vastaa haasteeseen. Omine puutteineen sekin.
Default=Suhteellisen hyvä.
Jos edes kellon numerot ilosi tälloin eikoinpiän...

Tämän takia itse käytän KDE:tä. Saa hukkatilan hyötykäyttöön.
Arch ja monia muita.

Turbineair

  • Vieras
Vs: Ubuntun uusi ulkonäkö WTF?!?
« Vastaus #12 : 05.03.10 - klo:16.00 »
Siinä vaiheessa kun itse kokeilin KDE:tä kaatui koko sydeemi, joten ymmärrettävästi heivasin koko hoidon ketunheiniksi. Yritäppäs vakuutella minut takaisin? Tässähän tämä huonoista valitseminen, jotenkin kiteytyy. Kaikki puolustavat sitä "itselleen parasta" frustraation kulminaatiopistettä?
Huutelen vaan sitä "seuraavaa" Idioottivarmaa "best hits" kokoelmaa.

~unknown

  • Vieras
Vs: Ubuntun uusi ulkonäkö WTF?!?
« Vastaus #13 : 05.03.10 - klo:16.33 »
Tuohan on paljon hienompi, itse ainakin tykkään enemmän. Kuitenkin aion käyttää vastaisuudessakin ihan omia teemojani.
Ja kuitenkin
Linux Mint
perustuu lähes täysin Ubuntuun.

idioottiaasi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 99
  • En osaa, eikä kiinnosta.
    • Profiili
Vs: Ubuntun uusi ulkonäkö WTF?!?
« Vastaus #14 : 05.03.10 - klo:17.01 »
Jos muistini ei petä, niin ensimmäinen ajatus joka pulpahti mieleen kun testasin ensimmäisen kerran Ubuntua oli: Miks ihmeessä tää on ruskea???

Itse en tuota väriä säikähtänyt mutta aika monelle ruskia antaa ankean ensivaikutelman, joten minusta oli aikakin vaihtaa ulkonäköä.
Allekirjoitus sijaitsee varsinaisen tekstin alla.

Minna S

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1053
    • Profiili
Vs: Ubuntun uusi ulkonäkö WTF?!?
« Vastaus #15 : 05.03.10 - klo:18.04 »
Hienoltahan tuo uusi teema näyttää ja kuten sanottu, teeman voi heelposti vaihtaa.

Linux user # 406601

Jtkone

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 876
    • Profiili
Vs: Ubuntun uusi ulkonäkö WTF?!?
« Vastaus #16 : 05.03.10 - klo:18.20 »
Väreiksi: musta, valkoinen ja sininen. Taustakuvaksi vihertävä pelto ja taivas jolla pilviä= menestys  ;)



Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3932
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
Vs: Ubuntun uusi ulkonäkö WTF?!?
« Vastaus #17 : 05.03.10 - klo:18.31 »
nappulat vaihtanu puolta, mac mac mac
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

asuspoju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 640
  • Linux_Eki useissa verkkopeleissä, palveluissa jne.
    • Profiili
    • Youtube kanavani.
Vs: Ubuntun uusi ulkonäkö WTF?!?
« Vastaus #18 : 05.03.10 - klo:18.40 »
Ihan ok teema. Kunhan saa vaihettua, ihan vain teeman säädöstä, noi namiskat ikkunoista.
http://www.youtube.com/user/LinuxEki
"Varkaat tulee ikkunoista"
http://tinyurl.com/ltspopin - Opinnäytetyöni LTSP-järjestelmästä

Matti Tuomas

  • Vieras
Vs: Ubuntun uusi ulkonäkö WTF?!?
« Vastaus #19 : 05.03.10 - klo:18.41 »
Niin teemaa voi vaihtaa itse ja niin minäkin teen melkein viikoittain joten toisaalta miksi sitä oletus teemaa muutetaan ollenkaan. Antaisivat olla saman vanhan vaikka monet ei siitäkään tykännyt ja korjaisivat konepellin alla olevia ongelmia.

Linux Mint on tehty Ubuntusta mutta kun Canonical tekee mitä itse lystää niin Mintin kehittäjät tekevät enemmän mitä käyttäjät haluavat. Tai niin olen kuullut.

Mutta eikös Ubuntussa oletus hakukonekin vaihtunut Yahooksi? Ja Yahoon väri on juuri lila. Julkaisisivat sitten erikseen ruskean Ubuntun ja lilan Yahoobuntun.