Kirjoittaja Aihe: Liian vilkas hiiri  (Luettu 6282 kertaa)

redu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 487
    • Profiili
Liian vilkas hiiri
« : 01.03.10 - klo:08.53 »
Karmic + Samsung nc10 lättähiiri:

Hiiren sensitivity ja acceleration säädöt ovat minimissä, mutta silti hiiri on liian vilkas. Esimerkiksi kun pidän sormea keskellä lättähiirtä, niin kursori väpisee 2..3 mm:n alueella. Tulee huteja.
Itse asiassa sensitivity-säätö ei näytä vaikuttavan mitään, ja acceleration-säätö vaikuttaa lupaavasti, mutta skaala lopuu kesken. Jauntyssa pelitti ilmeisesti paremmin, koska hiiren vilkkaus ei ilmennyt riesana?

Pöytäkoneen perushiiri pelittää ihan hyvin Karmicissa, vaikka kursorin liikealue on suunnilleen sama kuin NC10:ssä! Eikä acceleration-säädön tarvitse olla edes "slow"-tapissa. Acceleration-skaala-tarve on siis hardware-riippuva = esimerkiksi nc10:n lättähiiri on huomattavasti kriittisempi. Muittenkin läppärien lättähiiret saattavat olla kriittisiä Karmic-käytössä?

Olimitenoli, mutta nc10:ssä acceleration-skaalaa pitäisi saada siirretyksi alaspäin. Vaan kun ei onnistu sitten millään!

Ref:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1124557&page=2

Ei onnistu xset m 1/50 1 tempulla eikä onnistu hal fdi tempulla (referenssin mukaan hal fdi temppu pelitti kyllä Jauntyssa).

Olen ollut siinä uskossa, että Linuksissa voi säätää mitä tahansa, mutta nyt usko horjuu...

redu
Ubuntua 98%, Winkua 2%

Villelj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 22
    • Profiili
Vs: Liian vilkas hiiri
« Vastaus #1 : 18.03.10 - klo:14.32 »
Puhut asiaa, asensin omaan NC10 tänään tämän uusimman Kubuntu 9.1 XP:n rinnalle ja toimii kuin unelma, lukuun ottamatta liian nopeaa hiirtä...

Oletkohan jo löytänyt jo tähän asiaan ratkaisua?

-Sancha-

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 71
    • Profiili
Vs: Liian vilkas hiiri
« Vastaus #2 : 18.03.10 - klo:16.50 »
ite en osais neuvoo muuta ku järjestelmä - asetukset - hiiri mut jos on kokeiltu niin enpä osaa auttaa..

vellu@vmach

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 348
  • Kiroitusvirheitä jo vuodesta feisty
    • Profiili
Vs: Liian vilkas hiiri
« Vastaus #3 : 18.03.10 - klo:16.56 »
Minulla on lucid ja tässä on sellainen pikkubugi - ainakin tällä hiirellä - että säätäessä hiiren Sensitivyä, Low ja Fast ovat väärinpäin. Eli kun laittaa Fast asentoon, niin hiiri on todella hidas.

Dost

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 725
    • Profiili
Vs: Liian vilkas hiiri
« Vastaus #4 : 18.03.10 - klo:20.08 »
Jotta päästäisiin vähän johonkin, niin kertokaa vaikkapa emolevynne mallin, niin voidan katsoa mitä yhteistä niissä on. Itsellänikin on liian nopea hiiri ja emolevyn merkki ja malli on ASUS P5Q.

Gnomessa ja KDE:ssa säädöt eivät riitä ja iman työpöytäympäristöä "xset m":llä saa vähän hidastettua, mutta liian nopea silloinkin.
« Viimeksi muokattu: 18.03.10 - klo:20.10 kirjoittanut Dost »

Storck

  • Vieras
Vs: Liian vilkas hiiri
« Vastaus #5 : 18.03.10 - klo:20.38 »
Jotta päästäisiin vähän johonkin, niin kertokaa vaikkapa emolevynne mallin, niin voidan katsoa mitä yhteistä niissä on. Itsellänikin on liian nopea hiiri ja emolevyn merkki ja malli on ASUS P5Q.

Gnomessa ja KDE:ssa säädöt eivät riitä ja iman työpöytäympäristöä "xset m":llä saa vähän hidastettua, mutta liian nopea silloinkin.

Minulla myös P5Q jossa Lucid, ei ongelmia oikeastaan minkään asian kanssa. Muillakaan/aikaisemmillakaan distroilla/versioilla.

Villelj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 22
    • Profiili
Vs: Liian vilkas hiiri
« Vastaus #6 : 18.03.10 - klo:20.47 »
Minulla on lucid ja tässä on sellainen pikkubugi - ainakin tällä hiirellä - että säätäessä hiiren Sensitivyä, Low ja Fast ovat väärinpäin. Eli kun laittaa Fast asentoon, niin hiiri on todella hidas.

Ei ollut tätä bugia kyllä....
Alempiin viesteihin koskien emolevyä niin itsellä on käytössä Samsungin NC10 miniläppäri.

Karvameduusa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1055
    • Profiili
Vs: Liian vilkas hiiri
« Vastaus #7 : 18.03.10 - klo:23.00 »
Suorita sovellus (ALT+F2): gconf-editor

Liikekynnyksen kasvattaminen (suurempi pixeli arvo):
/desktop/gnome/peripherals/mouse/motion_threshold
/desktop/gnome/accessibility/mouse/threshold

Kiihdytyksen poistaminen (arvo nollaan):
/desktop/gnome/peripherals/mouse/motion_acceleration

Dost

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 725
    • Profiili
Vs: Liian vilkas hiiri
« Vastaus #8 : 19.03.10 - klo:14.53 »
Suorita sovellus (ALT+F2): gconf-editor

Liikekynnyksen kasvattaminen (suurempi pixeli arvo):
/desktop/gnome/peripherals/mouse/motion_threshold
/desktop/gnome/accessibility/mouse/threshold

Kiihdytyksen poistaminen (arvo nollaan):
/desktop/gnome/peripherals/mouse/motion_acceleration

Laitoinpa minkä tahansa arvon, niin hiiri vain kiihtyy, eikä hidastu. Hitaimillaan se on:
/desktop/gnome/peripherals/mouse/motion_acceleration - arvo 0.20000000298023224
/desktop/gnome/peripherals/mouse/motion_threshold - arvo 1.

(/desktop/gnome/accessibility/mouse/threshold arvo ei vaikuta mihinkään)

Villelj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 22
    • Profiili
Vs: Liian vilkas hiiri
« Vastaus #9 : 19.03.10 - klo:14.57 »
Sama homma, itsekin onnistuin vaan kiihdyttämään hiirtä noita asetuksia muuttamalla....

Karvameduusa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1055
    • Profiili
Vs: Liian vilkas hiiri
« Vastaus #10 : 19.03.10 - klo:17.40 »
Nostakaa thresholdia joku 10px.

Villelj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 22
    • Profiili
Vs: Liian vilkas hiiri
« Vastaus #11 : 20.03.10 - klo:12.12 »
Nostakaa thresholdia joku 10px.

Kuten tuossa ylempänä jo todettiin, ei tuon tresholdin säätäminen näytä vaikuttavan yhtään mitään. Itse kokeilin arvot -10 - +30 ja hiiren käytös ei muuttunut mihinkään.

Karvameduusa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1055
    • Profiili
Vs: Liian vilkas hiiri
« Vastaus #12 : 20.03.10 - klo:14.05 »
Nostakaa thresholdia joku 10px.

Kuten tuossa ylempänä jo todettiin, ei tuon tresholdin säätäminen näytä vaikuttavan yhtään mitään. Itse kokeilin arvot -10 - +30 ja hiiren käytös ei muuttunut mihinkään.

Selvä.  :(
Viimeinen mitä voit vielä kokeilla.

Villelj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 22
    • Profiili
Vs: Liian vilkas hiiri
« Vastaus #13 : 24.03.10 - klo:14.53 »

Selvä.  :(
Viimeinen mitä voit vielä kokeilla.

KIITOS tästä linkistä. Tuon ensimmäisen kohdan neuvon mukaan laitoin päätteeseen "Xset m 1 1" ja hiiri muuttui huomattavasti paremmaksi!

Dost

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 725
    • Profiili
Vs: Liian vilkas hiiri
« Vastaus #14 : 24.03.10 - klo:15.48 »
Lainaus käyttäjältä: Villelj
KIITOS tästä linkistä. Tuon ensimmäisen kohdan neuvon mukaan laitoin päätteeseen "Xset m 1 1" ja hiiri muuttui huomattavasti paremmaksi!

Hyvä! Minulla tuo ei vaikuta yhtään hitaampaan suuntaan.

Villelj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 22
    • Profiili
Vs: Liian vilkas hiiri
« Vastaus #15 : 24.03.10 - klo:16.33 »
Näihän ketjun aloittajakin oli näemmä todennut. Sokea kun olen niin en huomaa näitä pääte-komentoja koskaan viestien joukosta...
Toivottavasta asia olisi ratkaistu tuohon seuraavaan julkaisuun mennessa, onko se nyt sitten tuo 10.4 kun se joskus vakaana ulos tulee.

redu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 487
    • Profiili
Vs: Liian vilkas hiiri
« Vastaus #16 : 01.05.10 - klo:12.45 »
Näihän ketjun aloittajakin oli näemmä todennut. Sokea kun olen niin en huomaa näitä pääte-komentoja koskaan viestien joukosta...
Toivottavasta asia olisi ratkaistu tuohon seuraavaan julkaisuun mennessa, onko se nyt sitten tuo 10.4 kun se joskus vakaana ulos tulee.

Lucid final tuli, ja hiiriongema senkun paheni:
Asensin Lucid:in pöytäkoneeseen, jossa ei ollut hiiriongelmaa Karmicissa, mutta nyt esimerkiksi ikkunan leveyden raahaaminen ikkunan reunasta on vaikeaa, kun kursorin tarttuma-alue on älyttömän kapea. Hassua kyllä, pystysuunnassa tätä riesaa ei ole.

Sensitivitysäätö ei tee mitään. Accelerationsäätö vaikuttaa, muttei pelasta sensitivity-ongelmaa.

En taidakaan uskaltaa asentaa Lucidia Samsung NC10-koneeseen. Hiiri on Karmicillakin ihan mahdoton.

Tuota:
Foorumeilla väittävät, että tietyt udev-rivit tiedostossa /etc/udev/rules.d/xxxxx.rules voisivat auttaa. Esimerkki:
http://www.bhagwad.com/blog/2010/technology/alps-synaptics-touchpad-configuration-in-lucid-lynx-ubuntu-10-04.html
En ole itse onnistunut. Mitähän tuonne pitäisi lisätä, että sensitivity pienenisi?

redu
Ubuntua 98%, Winkua 2%

-Sancha-

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 71
    • Profiili
Vs: Liian vilkas hiiri
« Vastaus #17 : 06.07.10 - klo:19.50 »
Minulla on lucid ja tässä on sellainen pikkubugi - ainakin tällä hiirellä - että säätäessä hiiren Sensitivyä, Low ja Fast ovat väärinpäin. Eli kun laittaa Fast asentoon, niin hiiri on todella hidas.

Ei ollut tätä bugia kyllä....
Alempiin viesteihin koskien emolevyä niin itsellä on käytössä Samsungin NC10 miniläppäri.

joo no mulla on ihan sama kone eikä oo millään tavalla liian vilkas hiiri..