Kirjoittaja Aihe: Ubuntu XP:n rinnalle | XP:n ntldr/boot.ini -ongelma [Ratkaistu]  (Luettu 7488 kertaa)

eskofd

• Käyttäjä
    • Profiili
Olen asentamassa Ubuntua vanhaan koneeseeni XP:n rinnalle. Koneessa XP on D-asemalla ja C-asema on käytännössä tyhjä ja tilaa sopivasti 5 gb Ubuntulle. Tässähän ei olisi muuten ongelmaa, mutta huomasin, että jostain syystä XP:n tarvitsemat boot.ini ja ntldr -tiedostot sijaitsevat C:n juuressa eivätkä D:n juuressa, missä itse XP siis sijaitsee.

Siksi rupesin miettimään, uskallanko uhrata C-aseman Ubuntulle, jos siellä on vielä ko. tiedostot? Voinko siirtää tiedostot vain D-asemalle vai pitääkö myös muuttaa jotain muuta? "Active partition" on control panelin mukaan tällä hetkellä D-asema. Googlettamalla ymmärsin, että bootin yhteydessä koneen pitäisi jotenkin löytää ntldr- ja boot.ini -tiedostot, jotta se ylipäätään voisi käynnistää XP:tä.

Vastauksesta kiittäen,
linux-aloittelija eskofd
« Viimeksi muokattu: 09.03.10 - klo:14.10 kirjoittanut eskofd »

Illu

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: Ubuntu XP:n rinnalle | XP:n ntldr/boot.ini -ongelma
« Vastaus #1 : 01.03.10 - klo:11.27 »
Onnistuisikohan tuo niin, että tyhjennät kaiken tarpeettoman c -asemalta ja pienennät sen jollain sopivalla ohjelmalla varsin pieneksi, muutama kymmenen megaa. Sitten vaan Ubuntun asennus lopputilaan.

Hajakenttä

• Käyttäjä / moderaattori
    • Profiili
« Vastaus #2 : 01.03.10 - klo:12.04 »
En uskalla yllyttää kokeilemaan, mutta sellaista olen itsekin yhden koneen kohdalla miettinyt, että onnistuisikohan, jos ajaisi Ubuntua livenä cd-levyltä ja gparted työkalulla muuttaisi Windowsin molemmat (C ja D) levyt yhdeksi yhtenäiseksi levyksi ja sitten asentaisi Ubuntun sopivan kokoisena normaaliin tapaan rinnakkaisasennukseen?

Olisin myös kiitollinen, jos joku asiaan tutustunut kertoisi: kuinka sille Windowsille tällä konstilla kävisi? Asiakas nimittäin tahtoisi säilyttää myös Windowsinsa, ja sen koneen C-levy on lähes täysi. Tarkoitus olisi saada tilaa D-levyltä myös sille vanhalle xp:lle ja nipistää vai parikymmentä gigaa Ubuntun opetteluun.

Kerran olen muuttanut koneen 20+20 Gt:n levyt yhdeksi 40 Gt:n levyksi gpartedilla. Mutta silloin uusittiin sekä, Windowsin, että Ubuntun asennukset. Lopputulos on ihan hyvä. Nyt vaan pitäisi aika raskas Windowsin varustus säästää ehjänä.

Vai olisiko otettava jonkinlainen levykuva Windowsista talteen ja sitten uudelleenjärjestelyn jälkeen siirtää se taas omalle paikalleen? Siinä tapauksessa tarvitsen neuvoa: kuinka se levykuva tehdään?

Anteeksi kun lainaan keskustelua, mutta sivuaahan tämäkin alkuperäistä aihetta. :)
DELL Latitude 5480 Xubuntu 22.04. DELL Latitude 7490 Xubuntu 24.04.
– Memento Vivere – Terv: Timo

peran

• Vieras
« Vastaus #3 : 01.03.10 - klo:13.22 »
Vai olisiko otettava jonkinlainen levykuva Windowsista talteen ja sitten uudelleenjärjestelyn jälkeen siirtää se taas omalle paikalleen? Siinä tapauksessa tarvitsen neuvoa: kuinka se levykuva tehdään?

Levykuvan luomiseen on monta tapaa, ja on siihen olemassa vapaita  ja kaupallisiakin sovelluksia.

Itse käytän levykuvan tekemiseen ihan Ubuntun Live-levyä. Live levyllä sisään pääte auki, ja siihen taikasanat:
Koodia: [Valitse]
sudo dd if=/dev/sda|gzip >levykuva.gz

dd:hen saattaa joutua laittaa lohkokooksi jotain muutakin kuin oletukset, mutta tolla se on mulla yleensä toiminut.

Jos joudut purkamaan levykuvan, niin silloin käänteinen tapahtuu tietenkin...
cat levykuva.gz|gunzip|sudo dd of=/dev/sda

Tässä siis oletetaan, että levy on /dev/sda. Varmista myös, että levykuva on riittävän suuri (Vähintään useamman Gigatavun verran).

Levykuvan tekemiseen ja purkamiseen menee useampi tunti ainakin minulla.

J3K

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #4 : 01.03.10 - klo:17.09 »
Onnistuisikohan tuo niin, että tyhjennät kaiken tarpeettoman c -asemalta ja pienennät sen jollain sopivalla ohjelmalla varsin pieneksi, muutama kymmenen megaa. Sitten vaan Ubuntun asennus lopputilaan.

Olen aika monessa paikassa kuullut varoituksia tuosta Win-osion koon muuttamisesta tai siis ntfs:n ropeloimisesta. Tietystä syystä työkalut tuohon tiedostojärjestelmään eivät ole täydellisiä Linuxissa.

oobetimer

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #5 : 01.03.10 - klo:17.10 »

Anteeksi kun lainaan keskustelua, mutta sivuaahan tämäkin alkuperäistä aihetta. :)

Onnistuu ihan linuxien perustyökaluilla  :)

http://debian-fi.eu/foorumi/viewtopic.php?f=12&t=151

http://debian-fi.eu/foorumi/viewtopic.php?f=9&p=460&sid=ecfd43235cfc723ca6c18d0ced762648#p460
13/2/2009 and friday....

http://debian-fi.dy.fi/

oobetimer

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #6 : 01.03.10 - klo:17.20 »
Olen asentamassa Ubuntua vanhaan koneeseeni XP:n rinnalle. Koneessa XP on D-asemalla ja C-asema on käytännössä tyhjä ja tilaa sopivasti 5 gb Ubuntulle. Tässähän ei olisi muuten ongelmaa, mutta huomasin, että jostain syystä XP:n tarvitsemat boot.ini ja ntldr -tiedostot sijaitsevat C:n juuressa eivätkä D:n juuressa, missä itse XP siis sijaitsee.

Siksi rupesin miettimään, uskallanko uhrata C-aseman Ubuntulle, jos siellä on vielä ko. tiedostot? Voinko siirtää tiedostot vain D-asemalle vai pitääkö myös muuttaa jotain muuta? "Active partition" on control panelin mukaan tällä hetkellä D-asema. Googlettamalla ymmärsin, että bootin yhteydessä koneen pitäisi jotenkin löytää ntldr- ja boot.ini -tiedostot, jotta se ylipäätään voisi käynnistää XP:tä.

Vastauksesta kiittäen,
linux-aloittelija eskofd

Oletan, että koneessasi on korppuasema, joten kannattaa tehdä käynnistyslevyke XP:lle ensin ennen muita toimenpiteitä.

1. avaa suorita ikkuna --> kirjoita komentokehoitteeseen format a:

2. kun korppu on formatoitu, niin kopio sille boot.ini , ntdetect.com ja ntldr tiedostot

3. kokeile, että käynnistyslevyke toimii

Kopio kyseiset tiedost myös XP-osiolle  :)
13/2/2009 and friday....

eskofd

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #7 : 01.03.10 - klo:18.21 »

Oletan, että koneessasi on korppuasema, joten kannattaa tehdä käynnistyslevyke XP:lle ensin ennen muita toimenpiteitä.

1. avaa suorita ikkuna --> kirjoita komentokehoitteeseen format a:

2. kun korppu on formatoitu, niin kopio sille boot.ini , ntdetect.com ja ntldr tiedostot

3. kokeile, että käynnistyslevyke toimii

Kopio kyseiset tiedost myös XP-osiolle  :)

Korppuasema on, muttei yhtään korppua eikä niitä taida enää kaupastakaan saada.

Googletin nyt vähän lisää tietoa ja näyttää siis siltä, että c-asemani on ns. system partition (joka sisältää nuo ntldr jne. tiedostot) ja d-asema on ns. boot partition, joka sisältää itse windows-kansion ja windows-tiedostot. Nyt edelleen epäselvää on, pitäisikö minun pienentää d- vai c-asemaa, jotta asennus sujuisi ongelmitta. Luin asennusohjeet ja niiden mukaan pitäisi olla melko helppoa tehdä tuo pienennys itse asennustyökalulla. Mutta voinko asentaa siis Ubuntun samalle asemalle kuin missä XP:ni on tällä hetkellä vai pitäisikö se asentaa tuonne c-asemalle eli ns. system partitionille?

Entä jos menen tätä c-asemaa pienentämään, niin tajuaako kone löytää enää bootatessa tältä "muokatulta" levyltä tarvittavia bootti-filejä?

oobetimer

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #8 : 01.03.10 - klo:18.55 »
Korppuasema on, muttei yhtään korppua eikä niitä taida enää kaupastakaan saada.

Googletin nyt vähän lisää tietoa ja näyttää siis siltä, että c-asemani on ns. system partition (joka sisältää nuo ntldr jne. tiedostot) ja d-asema on ns. boot partition, joka sisältää itse windows-kansion ja windows-tiedostot. Nyt edelleen epäselvää on, pitäisikö minun pienentää d- vai c-asemaa, jotta asennus sujuisi ongelmitta. Luin asennusohjeet ja niiden mukaan pitäisi olla melko helppoa tehdä tuo pienennys itse asennustyökalulla. Mutta voinko asentaa siis Ubuntun samalle asemalle kuin missä XP:ni on tällä hetkellä vai pitäisikö se asentaa tuonne c-asemalle eli ns. system partitionille?

Entä jos menen tätä c-asemaa pienentämään, niin tajuaako kone löytää enää bootatessa tältä "muokatulta" levyltä tarvittavia bootti-filejä?

Jos D-asemalla on runsaasti tilaa, niin asennus on ehkä turvallisinta tehdä siten, että pienentää D-asemaa, ja luo sitten uudet osiot vapautuvaan tilaan. Windows-osioita kannattaa pienentää aina osion lopusta. Kyllä boottifileet pitäisi löytyä, vaikka asemaa pienentäisikin  :)

Korppuja (ei syötäviä  :D) saa ainakin kirjakaupoista  :)

Windows kannattaa eheyttää ennen osioiden pienentämistä..
« Viimeksi muokattu: 01.03.10 - klo:18.57 kirjoittanut oobetimer »
13/2/2009 and friday....

Illu

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #9 : 01.03.10 - klo:20.28 »
Nythän mä hokasin. Jotenkin päädyin ajatukseen kahdesta kiintolevystä, joilla on osiot C ja D.

Jos sulla on yksi kiintolevy, jolla nuo kaksi osiota on, siivoa ja pienennä C mahdollisimman pieneksi, jätä kuitenkin 10% tyhjää (huomioi pagefile.sys:in sijainti C vai D). Siirrä D:tä alkuun päin (mahdollisesti pienennä) ja laita Ubuntu levyn loppuun. Tosin 5 gigaa on pian täynnä, kun siirryt kokonaan Ubuntun käyttäjäksi. Tämä tapa vaatii hyvän Windowsia osaavan työkalun, joka ymmärtää tiedostojen olevan levällään osiolla. Ennen operaatiota tee levyntarkastukset ja eheytykset vaikka muutaman kerran, aina varmempi. Pidä kädet ristissä.

Tai osta uusi, isompi kiintolevy, laita se slaveksi, tee sille kopio dd -komennolla (melko pomminvarma), vaihda se uusi sitten masteriksi (ja vanhalla levyllä kaikki säilyy vielä varalla ja toimivana) ja ota uuden levyn loppuosa käyttöön Ubuntulle erillisine home -osioineen.

Kun sitten varmasti kaikki toimii päivitysten jälkeen, voit joskus siitä vanhasta tehdä slaven ja koota sinne kaikki mediatiedostot jota molemmat järjestelmät käyttävät. Minä tein noin. Tapa on turvallinen koska mitään toimivaa ei muuteta ennen kuin olet onnistunut tekemään uuden toimivan systeemin. Tosin ei aivan niin halpa, kuin ensimmäinen vaihtoehto.

Ganymedes

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #10 : 01.03.10 - klo:21.48 »
Tai älä tee vanhalle levylle mitään.

Osta uusi levy, kytke se ja kytke vanha levy irti. Asenna Ubuntu uudelle levylle.

Kytke kaiken tämän jälkeen toinen levy kiinni ja vaihda Bioksesta kummalta haluat milloinkin bootata. Jos sitä ei voi tehdä, niin valitse kaapelilla fyysisesti (ehkä hankalaa, ehkä ei).

Hyvät puolet:
- kaikki toimii aina
- ei mitään ylimääräistä puljaamista

Huonot puolet:
- ylimääräistä hommaa bootissa

Tosin, kuka tällaista käyttöjärjestelmästä toiseen vaeltelua jaksaa muutoinkaan koko ajan tehdä - tämähän oli sinun vanha koneesi - ehkä lopulta pelkkä Ubuntu riittää?
« Viimeksi muokattu: 01.03.10 - klo:21.50 kirjoittanut Ganymedes »

Hajakenttä

• Profiili
« Vastaus #11 : 02.03.10 - klo:12.32 »

Levykuvan luomiseen on monta tapaa, ja on siihen olemassa vapaita  ja kaupallisiakin sovelluksia.

Itse käytän levykuvan tekemiseen ihan Ubuntun Live-levyä. Live levyllä sisään pääte auki, ja siihen taikasanat:

dd:hen saattaa joutua laittaa lohkokooksi jotain muutakin kuin oletukset, mutta tolla se on mulla yleensä toiminut.

Tässä siis oletetaan, että levy on /dev/sda. Varmista myös, että levykuva on riittävän suuri (Vähintään useamman Gigatavun verran).

Kiitos vinkistä. Mielenkiintoinen vaihtoehto. Herättää kuitenkin kysymyksiä. ::)

Tuossa koodissa: sudo dd if=/dev/sda|gzip >levykuva.gz on tuo loppuosa: |gzip >levykuva.gz, joka kai sanoo sen minne se levykuva sijoitetaan.  ::) Jos se sijoitetaan puoliteraiselle USB-levyasemalle, jollainen on käytettävissä, mitä siihen silloin pitäisi naputella? Wiki sanoo (korppuaseman ollessa kysymyksessä) tällaisen esimerkin: dd if=/dev/fd0 of=korppu.img, jossa kai fd0 on se josta tehdään ja korppu.img on se tiedostonimi, joka annetaan ja se on kai omalla kiintolevyllä. Aika paljon erilaista koodia  ::) onko se jotenkin vanhempaa mallia, vai olenko aivan väärillä jäljillä?

Kuinkas sitten se levykuva palautetaan takaisin uudelleenosioituun levyyn, joka todella on sitten /dev/sda? Ei kai tuo tarkoittamasi purkamisloitsu juuri tarkoita sitä?  ::)

Tämä nyt on taas tätä opettelua.  :)

Hajakenttä

• Profiili
« Vastaus #12 : 02.03.10 - klo:12.54 »

Onnistuu ihan linuxien perustyökaluilla  :)

http://debian-fi.eu/foorumi/viewtopic.php?f=12&t=151

http://debian-fi.eu/foorumi/viewtopic.php?f=9&p=460&sid=ecfd43235cfc723ca6c18d0ced762648#p460

Kiitti vinkistä.

su root

mkisofs -o /media/disk-2/hda1.iso -r -T /media/disk

Tuo pitänee muokata "puhumaan Ubuntua" ja laittaa eteen sudo ja lähteeksi (/media/disk...koodin lopussa) /dev/sda ja .iso:n tekopaikaksi (/media/disk-2/hda1.iso) sen USB-levyaseman jotain... hmm... siis mitähän? Tuleeko siitä sitten:
sudo mkisofs -o /se/usblevy/nimi.iso -r -T /dev/sda
vai ymmärsinkö taas ihan väärin?  ::)

Täytyy harjoitella asiaa... mutta en ymmärrä tuota ohjeen vinkkiä... jollain pienemmällä tiedostolla kokeeksi... kokonainen levyhän tässä on tarkoituksena... hmm.  ::)

eskofd

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #13 : 02.03.10 - klo:16.05 »

Jos sulla on yksi kiintolevy, jolla nuo kaksi osiota on, siivoa ja pienennä C mahdollisimman pieneksi, jätä kuitenkin 10% tyhjää (huomioi pagefile.sys:in sijainti C vai D). Siirrä D:tä alkuun päin (mahdollisesti pienennä) ja laita Ubuntu levyn loppuun.

Ennen operaatiota tee levyntarkastukset ja eheytykset vaikka muutaman kerran, aina varmempi. Pidä kädet ristissä.

Pagefile.sys sijaitsee näköjään D-asemalle, jota olen nyt pienentänyt siten, että siellä on vapaata tilaa 5gb:n verran. Myös C-asemalle on vapaata tilaa 4,5 gb ja siellä on oikeastaan tällä hetkellä ainoastaan nuo ntldr ja boot.ini -tiedostot.

Kuitenkaan en täysin ymmärtänyt, pienennänkö sekä C- että D-asemaa lopusta ja asennan Ubuntun D-aseman loppuun? Tässä tapauksessa siis (http://wiki.ubuntu-fi.org/Asentaminen_Windowsin_rinnalle) valitsen asennusvaiheessa D-aseman, ruksitan "Asenna rinnalle" ja sitten pienennän tuolta liukusäätimestä lopusta D-asemaa 5 gb:n verran?

Eiköhän tässä kohta jo asentelemaan päästä, eheytykset ensin ja sitten Ubuntun maailmaan :) Kiitoksia kaikille asiantuntevista vastauksista.

Tomin

• Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
« Vastaus #14 : 02.03.10 - klo:16.35 »

Kiitos vinkistä. Mielenkiintoinen vaihtoehto. Herättää kuitenkin kysymyksiä. ::)

Tuossa koodissa: sudo dd if=/dev/sda|gzip >levykuva.gz on tuo loppuosa: |gzip >levykuva.gz, joka kai sanoo sen minne se levykuva sijoitetaan.  ::) Jos se sijoitetaan puoliteraiselle USB-levyasemalle, jollainen on käytettävissä, mitä siihen silloin pitäisi naputella? Wiki sanoo (korppuaseman ollessa kysymyksessä) tällaisen esimerkin: dd if=/dev/fd0 of=korppu.img, jossa kai fd0 on se josta tehdään ja korppu.img on se tiedostonimi, joka annetaan ja se on kai omalla kiintolevyllä. Aika paljon erilaista koodia  ::) onko se jotenkin vanhempaa mallia, vai olenko aivan väärillä jäljillä?

Kuinkas sitten se levykuva palautetaan takaisin uudelleenosioituun levyyn, joka todella on sitten /dev/sda? Ei kai tuo tarkoittamasi purkamisloitsu juuri tarkoita sitä?  ::)

Tämä nyt on taas tätä opettelua.  :)

Tuo loitsuhan menee näin:
sudo dd if=/dev/sda|gzip >levykuva.gzTuosta | ja > ovat ohjausmerkkejä, joilla ohjataan tietoa seuraavalle komennolle tai tiedostoon.
Eli sudo antaa pääkäyttäjäoikeudet, mikä lienee selvää, dd if=/dev/sda lukee tiedon laitteesta /dev/sda (ensimmäinen kiintolevy),
| ohjaa sen gzip:ille, joka pakkaa tiedon (kohta gzip tietenkin) ja
> levykuva.gz ohjaa tiedon tiedostoon levykuva.gz nykyisessä kansiossa (sen voi muuttaa esim. muotoon /media/disk/levykuva.gz).

Purkamisessa tuo tehdään toisinpäin eli cat levykuva.gz lukee kuvan, | gunzip purkaa sen ja |sudo dd of=/dev/sda kirjoittaa sen /dev/sda:han.
« Viimeksi muokattu: 02.03.10 - klo:16.37 kirjoittanut Tomppeli »
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

oobetimer

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #15 : 02.03.10 - klo:17.10 »
su root

Tuo pitänee muokata "puhumaan Ubuntua" ja laittaa eteen sudo ja lähteeksi (/media/disk...koodin lopussa) /dev/sda ja .iso:n tekopaikaksi (/media/disk-2/hda1.iso) sen USB-levyaseman jotain... hmm... siis mitähän? Tuleeko siitä sitten:

Täytyy harjoitella asiaa... mutta en ymmärrä tuota ohjeen vinkkiä... jollain pienemmällä tiedostolla kokeeksi... kokonainen levyhän tässä on tarkoituksena... hmm.  ::)

Joo.. Ubuntulle sudo komentojen eteen, ja option -T voi jättää pois ainakin Windowseja varmuuskopioitaessa. Koska kopiot pelkän osion ilman mbr:ää, niin silloin komento menee suunnilleen näin.

sudo mkisofs -o /media/usblevy/nimi.iso -r  /media/sda1
Tuolloin /media/usblevylle tulee nimi.iso tiedosto osiosta /media/sda1

Sama suomeksi --> sudo mkisofs -o /minne/tiedosto.iso /mistä/osio

Lokalisointi ja tiedostonimioptiot kannattaa valita käyttiksen mukaan  :)

Jos palautat vaikka Windowsin sitten puhtoiselle osiolle, niin eheytä Windows sen jälkeen, niin se toimii nopeammin kuin alkuperäinen  ;D

Windowsista kannattaa ottaa virtuaalimuisti pois käytöstä ennen kopion tekemistä, sillä turha sitä tyhjää tiedostoa on kopioida  :)

[ylläpito on poistanut liitteen]
13/2/2009 and friday....

Hajakenttä

• Profiili
« Vastaus #16 : 02.03.10 - klo:17.17 »
su root

Joo.. Ubuntulle sudo komentojen eteen, ja option -T voi jättää pois ainakin Windowseja varmuuskopioitaessa. Koska kopiot pelkän osion ilman mbr:ää, niin silloin komento menee suunnilleen näin.

sudo mkisofs -o /media/usblevy/nimi.iso -r  /media/sda1
Tuolloin /media/usblevylle tulee nimi.iso tiedosto osiosta /media/sda1

Sama suomeksi --> sudo mkisofs -o /minne/tiedosto.iso /mistä/osio

Lokalisointi ja tiedostonimioptiot kannattaa valita käyttiksen mukaan  :)

Jos palautat vaikka Windowsin sitten puhtoiselle osiolle, niin eheytä Windows sen jälkeen, niin se toimii nopeammin kuin alkuperäinen  ;D

Windowsista kannattaa ottaa virtuaalimuisti pois käytöstä ennen kopion tekemistä, sillä turha sitä tyhjää tiedostoa on kopioida  :)

Kiitos tuhannesti, asiasta tuli selvä kuin pläkki.  :)

Hajakenttä

• Profiili
« Vastaus #17 : 02.03.10 - klo:17.29 »

Tuossa koodissa: sudo dd if=/dev/sda|gzip >levykuva.gz on tuo loppuosa: |gzip >levykuva.gz, joka kai sanoo sen minne se levykuva sijoitetaan.  ::) Jos se sijoitetaan puoliteraiselle USB-levyasemalle, jollainen on käytettävissä, mitä siihen silloin pitäisi naputella? Wiki sanoo (korppuaseman ollessa kysymyksessä) tällaisen esimerkin: dd if=/dev/fd0 of=korppu.img, jossa kai fd0 on se josta tehdään ja korppu.img on se tiedostonimi, joka annetaan ja se on kai omalla kiintolevyllä. Aika paljon erilaista koodia  ::) onko se jotenkin vanhempaa mallia, vai olenko aivan väärillä jäljillä?

Kuinkas sitten se levykuva palautetaan takaisin uudelleenosioituun levyyn, joka todella on sitten /dev/sda? Ei kai tuo tarkoittamasi purkamisloitsu juuri tarkoita sitä?  ::)

Tämä nyt on taas tätä opettelua.  :)

Tuo loitsuhan menee näin:
sudo dd if=/dev/sda|gzip >levykuva.gzTuosta | ja > ovat ohjausmerkkejä, joilla ohjataan tietoa seuraavalle komennolle tai tiedostoon.
Eli sudo antaa pääkäyttäjäoikeudet, mikä lienee selvää, dd if=/dev/sda lukee tiedon laitteesta /dev/sda (ensimmäinen kiintolevy),
| ohjaa sen gzip:ille, joka pakkaa tiedon (kohta gzip tietenkin) ja
> levykuva.gz ohjaa tiedon tiedostoon levykuva.gz nykyisessä kansiossa (sen voi muuttaa esim. muotoon /media/disk/levykuva.gz).

Purkamisessa tuo tehdään toisinpäin eli cat levykuva.gz lukee kuvan, | gunzip purkaa sen ja |sudo dd of=/dev/sda kirjoittaa sen /dev/sda:han.

Kiitos neuvoista. Hajakenttä oppii pätkittäin.
Kun tuo usb-levy ilmoittautuu nimellä: /media/Elements, kun on tuon merkkinen. Niin meinaako se, että sinne tehdään valmiiksi tyhjä kansio? /media/Elements/levykuva.gz jossa kait .gz pääte meinaa tärkeää tiedostomuotoa? Vai syntyykö se kansio sinne tuolla komennolla?
Onko oikea loitsu siinä tapauksessa?
sudo dd if=/dev/sda|gzip >/media/Elements/levykuva.gz

Tomin

• Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
« Vastaus #18 : 02.03.10 - klo:17.43 »
[Lyhensin vähän, kun oli niin pitkä ketju]

Kiitos neuvoista. Hajakenttä oppii pätkittäin.
Kun tuo usb-levy ilmoittautuu nimellä: /media/Elements, kun on tuon merkkinen. Niin meinaako se, että sinne tehdään valmiiksi tyhjä kansio? /media/Elements/levykuva.gz jossa kait .gz pääte meinaa tärkeää tiedostomuotoa? Vai syntyykö se kansio sinne tuolla komennolla?
Onko oikea loitsu siinä tapauksessa?
sudo dd if=/dev/sda|gzip >/media/Elements/levykuva.gz
Tuo komento kyllä toimii, mutta se levykuva.gz ei ole hakemisto vaan pakattutiedosto.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

oobetimer

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #19 : 02.03.10 - klo:17.46 »
Tuolla aika hyviä ohjeita  :)

http://www.sonoracomm.com/support/18-support/92-disk-images

"

Examples
Creating and Restoring a hard drive backup image

The main options to be concerned about are if= (input file) and of= (output file). By default, dd reads from stdin and writes to stdout. Here is an example of a use for dd:

dd if=/dev/hda | gzip > /mnt/hdb1/system_drive_backup.img.gz

Here dd is making an image of the first hard drive, and piping it through the gzip compression program. The compressed image is then placed in a file on a separate drive. To reverse the process:

gzip -dc /mnt/hdb1/system_drive_backup.img.gz | dd of=/dev/hda

Here, gzip is decompressing (the -d switch) the file, sending the results to stdout (the -c switch), which are piped to dd, and then written to /dev/hda.
"
« Viimeksi muokattu: 02.03.10 - klo:17.49 kirjoittanut oobetimer »
13/2/2009 and friday....