Uusi käyttäjä esittäytyy ja kertoo murheestaan...
Mulla on koneessa Ubuntu 9.10 ja laitoin siihen vsftpd serverin. Kone on kotiverkossa, wlan kytkimen ja modemin kautta pääsee ulos.
Koneessa on 3 ftp:lle luotua käyttäjää, joille on kaikille omat hakemistonsa.
Ensin serveri toimi ok, mutta käyttäjillä oli liikaa oikeuksia. Rajoitin käyttäjien pääsyä asetuksella: chroot_local_user=YES.
Tämän lisäksi muutin oikeuksia kansioihin ja tiedostoihin -> drwxrwsrwx
Tuo s kertoo että tuolla on käytössä setgid. Muutin kaikkien hakemistojen ja tiedostojen omistajiksi ko ftp hakemiston omistajan (siellä oli joukossa itse paikallisesti siirtämääni tavaraa, jolla mun oikeudet).
Nyt ftp-clientilla ja selaimella näkee päätason, muttei pääse hakemistoihin. Joskus ei näy mitään kontenttia, riippuen selaimesta.
Mikä on outoa, Nokian N900lla (gFTP) ja (Ubuntu ja Windows) komentoriviltä serveri toimii. Hakemistoihin voi siirtyä ja faileja ladata.
Selaimessa yritettyäni siirtyä kansioon, sain virhesivun, jolla kerrotaan että hakemistoa ei löydy. Tuolloin osoiterivillä näkyvään kansion osoitteeseen oli ilmestynyt jotain outoa tauhkaa eteen.
ftp://xxx.xxx.xxx.xxx/10%2014%3A06%20Hakemisto/Toimivalla softalla tuo näkyy:
ftp://xxx.xxx.xxx.xxx/Hakemisto/Mistähän nuo merkit ilmestyvät? Ja vielä tärkeämpää, miten saan ne pois?
vsftpd asetusten muuttamin takaisin alkuperäisiksi (+restart) ei auta.