Kirjoittaja Aihe: Kumpi näyttis linuxiin ATI:a vai Nvidiaa?  (Luettu 4820 kertaa)

marsu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 31
    • Profiili
Kumpi näyttis linuxiin ATI:a vai Nvidiaa?
« : 08.02.10 - klo:19.56 »
Nykyinen kokoonpano on tullut tiensä päähän ja tarkitus on rakentaa uusi kokoonpano jossa hyödynnetään nykyinen 500GB Sata kovalevy ja kuukausi sitten ostettu 400w power.Olen hiukan pudonnut kehityksen kyydistä joten pyytäisin konsultaatiota tietäviltä  :D.Olen sijoittamassa päivitykseen n.500€ ja päätynyt alustavasti seur. Vaihtoehtoihin:

AMD Phenom II X4 945 -prosessori AM3 ja AM2+ -kantaan, boxed.                                      150,9€
Asus M4A785TD-V EVO AMD 785G AM3 ATX-emolevy                                                        90,9€
Kingston HyperX 4GB (2x2GB) 1333MHz DDR3 CL7 -muistikampakitti                                 118,9€
Nexus Clodius ATX-kotelo ilman virtalähdettä, must                                                              49,9€
Samsung SH-S223C/RSMS DVDRW 22X Retail S-ATA                                                        27,9€

Sapphire Radeon HD5670 512MB GDDR5 PCI Express -näytönohjain                                    86,9€
TAI
Asus ENGT240/DI/512MD3/A
nVidia GeForce GT240 512MB DDR3 PCI Express -näytönohjain.                                          93,9€

                                                                           Kokonaishinta verkkokauppa.comissa  525-532€

Mitä mieltä olette linuxin kannalta näyttis valinnoista,ehdotuksia? Kumpi  näyttiksistä linuxiin luotettavampi,itselläni aikaisemmin ollut geforce 7600 GT heatpipe. Olisko tuolle emolle vastaavan tasoista ja hintaista  vaihtoehtoa?Käyttötarkoitus on lähinnä surffailu,satunnainen nettipelaaminen,leffojen katselu ja kuvankäsittely/videoeditointi projetX:llä.Riittääkö powerin tehot noille osille?

Jos Intel leirin kamut keksivät saman hintaisen ja tehoisen systeemin tän rinnalle niin ideoita otetaan vastaan.Olis kiva jos jaksatte perustella Intelin edut amd:hen (aina ollut amd:tä tähän asti).


Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Kumpi näyttis linuxiin ATI:a vai Nvidiaa?
« Vastaus #1 : 09.02.10 - klo:10.55 »
Näyttää hyvältä. Yhdessä threadissä keskusteltiin juuri tällaisesta, satunnaisen pelaajan koneesta, (säikeen nimi taisi olla Kysymys - yleisellä keskustelualueella).

Sen perusteella seuraavat kommentit:
- prosessori, juuri näin jos haluaa tehoja
- Emo, joku M4- Asus malli tarpeen mukaan, juuri näin
- Kingston, en oikeasti tiedä, onko DDR2, CL5, 800 MHz parempi vai huonompi vaihtoehto? Emot ei yleensä oikeasti tue yli 800MHz:iä DDR2:ssa.
- kotelo, Antec Sonata III (500W) on hyvä. Riippuu näytönohjaimesta ja levyjen määrästä pärjääkö 400 W:lla (tai edes 500 W:lla) ... kannattaa olla tarkkana. Mutta onhan näitä koteloita kaikenlaisia, mistä itse tykkää.
- DVD, Samsung, näitä olen käyttänyt

- Ati / nVidia, tähän asti olen käyttänyt nVidaa. Sanovat, että nykyään ATI voisi jopa olla parempi vaihtoehto Ubuntussa. Tiedä häntä ...

Intelin etuja olen ihmetellyt itsekin. Oikeasti en ole mitään etuja löytänyt kun testit tutkii tarkemmin - toimittajien hehkutuksesta huolimatta. Kun tutkitaan hinta/laatusuhdetta tällaisissa kohtuuhintaisissa koneissa, niin en ole huomannut, että Intel olisi mitenkään parempi. Tosin ei liene huonompikaan - riippuu varmaan siitä mitä mallisarjaa valitsee.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Kumpi näyttis linuxiin ATI:a vai Nvidiaa?
« Vastaus #2 : 09.02.10 - klo:12.02 »
- Ati / nVidia, tähän asti olen käyttänyt nVidaa. Sanovat, että nykyään ATI voisi jopa olla parempi vaihtoehto Ubuntussa. Tiedä häntä ...
Muuten en ota tuohon kantaa, mutta omassa läppärissä ainakin toimii todella hienosti nykyään HDMI-liitäntä ja sen kytkeminen/irti nyppääminen lennosta. Pulseaudiokin siirtää äänen todella hienosti kun vain vaihtaa äänilähteen kyseiseen liitäntään ja äänet taitaa kuulua oletuksena HDMI:n kautta jos kaapeli on kiinni kun koneen käynnistää. Näin ei ollut vielä joku aika sitten, vaan resoluutioiden ja äänien kanssa tuppasi olemaan jotain omituisuuksia. Näin siis 9.10:llä

Tuli vain noin mieleen jos kyseinen ominaisuus on vaadittu. En tietenkään sano etteikö nVidialla homma toimisi ihan yhtä hyvin kun ei ole mitään kokemusta. Tuli vain mieleen. Sinänsä aika huvittavaa, että Vistassa koneen joutuu joskus laittamaan lepotilaan ja käynnistämään siitä, että äänet saa siirtymään HDMI:lle. Myös ääniä käyttävät sovellukset joutuu sulkemaan ja käynnistämään siinä uudelleen, kun Ubuntussa käynnissä olevien audiosovellusten ääni siirtyy virheettömästi ja välittömästi läppärinkaiuttimien ja HDMI:n välillä valinnan mukaan.
« Viimeksi muokattu: 09.02.10 - klo:12.05 kirjoittanut qwertyy »

Storck

  • Vieras
Vs: Kumpi näyttis linuxiin ATI:a vai Nvidiaa?
« Vastaus #3 : 09.02.10 - klo:12.14 »
Makustelujuttuja suurelta osin..    Tuohon prosessoriin: joskus joku jossain sanoi että Intel on viileämpi kuin AMD, tiedä sitten onko käytännössä paljoa eroa.

marsu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 31
    • Profiili
Vs: Kumpi näyttis linuxiin ATI:a vai Nvidiaa?
« Vastaus #4 : 09.02.10 - klo:14.22 »
Kiitos arvokkaista kommenteistanne.Laitoin eilen saman aiheen afterdawnin foorumiin ja sain aika hyvän palautteen kokoonpanosta.Kaveri löysi Jimm's storesta hiukan tehokkaammman setin miltei samaan hintaan jossa näytönohjaimeksi tarjottiin Club 3d:n valmistamaa HD5750 1GT,hinta pari kymppiä kovempi mutta jätin näyttiksen vielä hyllyyn koska en löytänyt noin uudelle kortille vielä linuxiin ajuri tukea eikä näyttänyt löytyvän tukea linuxissa vielä tuolle HD5670.Näytti siltä että virtalähteen kapasiteetti ei riitttäisi tuolle HD 5750:lle kun vaatimus olisi väh. 450w ja mulla on 400w virtalähde(kortti tullut juuri myyntiin) joten sinnittelen alkuun ainakin tuolla integroidulla  atin HD4200:lla.Muistit vaihtuivat hiukan nopeampiin mutta halvempiin kampoihin.Se Nexuksen kotelo haukuttiin huteraksi muovirimpulaksi ja tilalle valitsin  three hundred gamerin samaan hintaa.Nyt vain odotellaa koska tilaus on noudettavissa.

G-skill 4GB kit DDR3 1600 mhz H:114€
Antec Three Hundred Ultimate Gamer Case H:49.90€
Optiarc DVD±RW DL 24x, 5240S, SATA, Musta H:21€
 

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Kumpi näyttis linuxiin ATI:a vai Nvidiaa?
« Vastaus #5 : 09.02.10 - klo:14.27 »
Sori pikku OT:stä, mutta onko muistien hinta noussut räjähdysmäisesti muutaman kuukauden sisällä? En ole pitkään aikaan kasannut konetta, mutta jotenkin on sellainen fiilis, että muistien hinta olisi ennemminkin noussut ja reilusti kuin laskenut?

*edit*
Nyt vasta tuli mieleen hintaseuranta ja kyllähän noiden hinta on näemmä pompsahtanut kaikilla aika hyvästi.
« Viimeksi muokattu: 09.02.10 - klo:14.29 kirjoittanut qwertyy »

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Kumpi näyttis linuxiin ATI:a vai Nvidiaa?
« Vastaus #6 : 09.02.10 - klo:14.41 »
Antecin kopat eivät ainakaan ole huteroita eivätkä muovisia - eivät ainakaan ne mitä minä olen tavannut.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Kumpi näyttis linuxiin ATI:a vai Nvidiaa?
« Vastaus #7 : 09.02.10 - klo:14.44 »
Antecin kopat eivät ainakaan ole huteroita eivätkä muovisia - eivät ainakaan ne mitä minä olen tavannut.
Itsellä on ollut P180 Antec ja toistaiseksi ollut ehdottomasti paras, hiljaisin ja parhaiten varusteltu kotelo mitä olen omistanut. Onhan nuo kyllä yleensä sen hintaisiakin, että niiden pitää olla hyviä.

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Kumpi näyttis linuxiin ATI:a vai Nvidiaa?
« Vastaus #8 : 09.02.10 - klo:15.11 »
Sori pikku OT:stä, mutta onko muistien hinta noussut räjähdysmäisesti muutaman kuukauden sisällä? En ole pitkään aikaan kasannut konetta, mutta jotenkin on sellainen fiilis, että muistien hinta olisi ennemminkin noussut ja reilusti kuin laskenut?

*edit*
Nyt vasta tuli mieleen hintaseuranta ja kyllähän noiden hinta on näemmä pompsahtanut kaikilla aika hyvästi.
Se ItäSaksaksan kolmas polvi on se, joka noissa muisteissa maksaa, DDR2:ia saa halvemmalla..

T:Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Kumpi näyttis linuxiin ATI:a vai Nvidiaa?
« Vastaus #9 : 09.02.10 - klo:16.16 »
Sori pikku OT:stä, mutta onko muistien hinta noussut räjähdysmäisesti muutaman kuukauden sisällä? En ole pitkään aikaan kasannut konetta, mutta jotenkin on sellainen fiilis, että muistien hinta olisi ennemminkin noussut ja reilusti kuin laskenut?

*edit*
Nyt vasta tuli mieleen hintaseuranta ja kyllähän noiden hinta on näemmä pompsahtanut kaikilla aika hyvästi.
Se ItäSaksaksan kolmas polvi on se, joka noissa muisteissa maksaa, DDR2:ia saa halvemmalla..
Tosin niiden hinta on noussut (ainakin tähän koneeseen (kannettava, käyttää DD2:sta, nyt 2GB tahtoisin 4GB), kun viimeksi katsoin).
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Illu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1058
    • Profiili
Vs: Kumpi näyttis linuxiin ATI:a vai Nvidiaa?
« Vastaus #10 : 09.02.10 - klo:20.20 »
Nyt seuraan vielä suuremmalla kiinnostuksella projektiasi. Olen melkoisen samassa tilanteessa ja käyttökin on samankaltaista.

Kiinnostaa siis kuulla, miten juttu etenee.

Tuosta rautapuolesta löytyy tietoa paljon ja vielä hiukan enemmänkin. Kuitenkin se tieto on hajallaan ympäri tätä foorumia ja koko nettiä.

Olisiko paikallaan ketju, jossa rakentelijat kertoisivat onnistumisistaan ja toimivista kokoonpanoista, ei niinkään yksittäisistä osista? Rautapuoli kehittyy sen verran hurjaa tahtia, ettei parin vuoden seuraamattomuuden jälkeen enää kärryillä pysy, perässä kyllä (ja kaukana).

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Kumpi näyttis linuxiin ATI:a vai Nvidiaa?
« Vastaus #11 : 09.02.10 - klo:20.44 »
Joo miten vaan, mutta valitettavasti se ei mene kyllä ihan näin.

Nimittäin kokoonpano muodostuu osista, joita voi vaihdella ja kombinoida erittäin monipuolisella tavalla. Oikeasti kyse on siitä mitä tällä viikolla kukakin haluaa ja suhteessa siihen pitää valita osat. Kokoonpano määräytyy suhteellisen selvän logiikan perusteella osien perusteella.

Kokoonpanoista voi keskustella, jos katselee Dellin tai HP:n tai Anttilan myymiä laitteita - jos se jotakin kiinnostaa. Vaativalle mikä hyvänsä valmis kokoonpano on epätyydyttävä, koska siinä on a) vanhentuneet osat, b) ei kovinkaan optimaaliset osat, oikeastaan mihinkään käyttöön - tämä siis vaativalle.

Enempi yllä kiinnosti se, että miksi joku tosiaan valitsee DDR3 muistit DD2 muistin sijasta? Saako niillä oikeasti - jo tänä päivänä - paremman hinta/laatusuhteen? Voi olla että saa - en tiedä ... vielä ... ehkä joku kertoo?

Esimerkikkinä vain - edellinen valinta vaikuttaa vain lievästi emolevyn valintaa, koska oletettavasti suunnilleen samanhintainen Asus-emo (tai joku muu) käy kummassakin tapauksessa. Muihin valintoihin - eli siis siihen kokoonpanoon - moinen muistivalinta ei vaikuta mitään (ei ainakaan jos AMD on X4-sarjaa). Eli kokoonpanon kaikki muut asiat määräytyvät jonkun muun seikan mukaan.

Vielä tähän selvennyksenä se, että ensi kuussa optimaaliset komponentit ovat joiltakin osin erilaisia, puolen vuoden päästä optimaalisessa kokoonpanossa tuskin on yhtään samaa komponenttia (kotelon powerikin saattaa olla jo eri). Rakentelin tässä pari kuukautta sitten pari konetta suunnilleen vastaavilla osilla kuin mitä edellä esitettiin. Halusin testata toimivuuden ensimmäisellä ja tilasin sitten vajaa 2 päivää myöhemmin toisen. Prosessori oli sillä välin jo vaihtunut parempaan, hinta hivenen pudonnut ja saatavuudesta johtuen se piti tilata eri kaupasta eri paikkakunnalta.

Illu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1058
    • Profiili
Vs: Kumpi näyttis linuxiin ATI:a vai Nvidiaa?
« Vastaus #12 : 09.02.10 - klo:21.35 »
Juu siten vaan, että kyllä se voi ihan näinkin mennä. Olet siinä mielessä hyvässä asemassa, että voit esittää tuollaisen kysymyksen muisteista. Minä taas ihmettelen, mitä eroa yleensä noilla muisteilla on. Kolmonen on kai parempi, taitaa myös sopia samaan emolevyn paikkaan? Kun viimeksi olen itse kokoonpanon tehnyt, DDR:ät olivat uutuuksia ja prosessorien nopeus näkyi suoraan tyypistä.

Koskapa nykytietämykseni kokoonpanoista on melko heikko, voisin päätyä jonkun myymälän valmiiseen pakettiin, sellainen luultavasti toimii. Ongelmaksi asian muuttaa mieltymykseni Linuxiin sekä kuitenkin tarve erääseen toiseen käyttöjärjestelmään. Toisaalta helpotusta tuo se, etten tarvitse huippukonetta, eikä sen tarvitse olla huippuunsa trimmattu.

Tuossa osuit asian ytimeen, kun totesit laitteiden muuttuvan nopeasti. Siksipä toimivia yhdistelmiä olisi helppo seurata saman ketjun alta. Vähemmän vakaville käyttäjille vielä pari-kolmekin kuukautta ajastaan jäljessä oleva lista toisi helpotusta.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Kumpi näyttis linuxiin ATI:a vai Nvidiaa?
« Vastaus #13 : 09.02.10 - klo:22.08 »
Juu siten vaan, että kyllä se voi ihan näinkin mennä. Olet siinä mielessä hyvässä asemassa, että voit esittää tuollaisen kysymyksen muisteista. Minä taas ihmettelen, mitä eroa yleensä noilla muisteilla on. Kolmonen on kai parempi, taitaa myös sopia samaan emolevyn paikkaan? Kun viimeksi olen itse kokoonpanon tehnyt, DDR:ät olivat uutuuksia ja prosessorien nopeus näkyi suoraan tyypistä.

Ei sovi samaan paikkaan, mutta hieman parempi se taitaa olla sekä tietysti hintavampi. Tästä päästäänkin sitten Ganymedeksen kysymykseen.

Enempi yllä kiinnosti se, että miksi joku tosiaan valitsee DDR3 muistit DD2 muistin sijasta? Saako niillä oikeasti - jo tänä päivänä - paremman hinta/laatusuhteen? Voi olla että saa - en tiedä ... vielä ... ehkä joku kertoo?

No minä olen ainakin miettinyt tuota ihan sen takia, että jos ostaa emon johon käy DDR2-muistit niin saako siihen parin vuoden päästä lisää muistia, vaikka uudemman prosessorin saisikin? Maksaako se DDR2 sitten maltaita kuten SDRAM nykyään (ja varmaan DDR piakkoin?)? Kannettavissa noiden hinnat tuntuvat nousevan nopeammin (DDR2-SODIMM 4GB (kaksi 2GB kampaa ~80€). Tosin muistia yleensä kannattaa ostaa kerralla tarpeeksi, - se on halpaa - mutta kuitenkin. ::)
« Viimeksi muokattu: 09.02.10 - klo:22.13 kirjoittanut Tomppeli »
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Kumpi näyttis linuxiin ATI:a vai Nvidiaa?
« Vastaus #14 : 09.02.10 - klo:23.02 »
Miten olisi tällainen, että kun komponentteja ehdottaa, niin kasaa myös mielekkään kokoonpanon - tätä käytettiin tässä mainitsemassani toisessa keskustelusäikeessä? Näitähän voi sitten tutkiskella jälkeenpäinkin. Tämä on tehty Verkkokauppa.com :in valinnoilla ja tässä on se hyvä puoli että hinnatkin näkyvät - eihän näistä yleisesti ottaen ole mielekästä keskustella, jos ei esitä hintojakin.

Tein tämän kokoonpanon DDR2-muisteilla - nämä ovat muuten Low Latency, CL4 -muisteja - näköjään näitä saa suhteellisesti ottaen vain pienellä lisähinnalla.

Tässä on myös tuote-ID, joten ei ole mitään epätietoisuutta mikä tuote todella on kyseessä.

 Kpl  ID   Tuoteseloste                                  Hinta  Vapaana
=======================================================================
  1  2227 Antec Sonata III 500 - ATX-kotelo, 500W     106.90e    38kpl
  1  9031 AMD Phenom II X4 945 -prosessori AM3 ja     150.90e    17kpl
  2 14273 Kingston HyperX Low-Latency - 800MHz DDR    111.80e     5kpl
  1 22243 Western Digital Caviar Green 1TB SATAII      73.90e     0kpl
  1 23073 Asus M4A78 -ATX-emolevy AM3/AM2+ suoritt     72.90e     7kpl
  1 36385 Asus ENGTS250 DK/DI/1GD3 nVidia GeForce     140.90e     2kpl
  1 38862 Samsung SH-S222A/RSMN musta/valkoinen/ho     24.90e    -6kpl
=======================================================================
Yhteishinta:                                           682.20e

Tämä näyttää kalliimmalta kuin keskustelun alussa ehdotettu, mutta se ei ollut täydellinen kokoonpano. Näytönohjain on tässä kalliimpi, mutta se on sitten oma keskustelunsa (tämä ohjain on oikeasti valittu seuraavilla kriteereillä: "nVidian ohjain joka ei ole aivan halpis-sarjaa ja on Verkkokaupassa saatavana heti" - ei mitkään teknisesti edistyneet kriteerit  ;D )
« Viimeksi muokattu: 10.02.10 - klo:09.29 kirjoittanut Ganymedes »

marsu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 31
    • Profiili
Vs: Kumpi näyttis linuxiin ATI:a vai Nvidiaa?
« Vastaus #15 : 10.02.10 - klo:09.14 »
Tämähän poiki monenlaisia mielipiteitä.Itse olen edellisen koneeni kasannut v. 2005 jolloin amd athlon xp 3200 oli huippu prossu,pitänee laittaa kai se huutokauppaan myyntiin .Huomasin nimittäin että siitä saa vielä hyvät rahat ja DDR:t  lisäksi.Vanha rauta voi osoittautua aika arvokkaaksi kun uutta vastaavaa ei ole enää kaupan hyllyllä .
Tein päätökseni muistien nopeuden suhteen ihan sillä perusteella mikä on tuoreinta matskua siis DDR3:sta koska emolevy syö sitä ja prossukin mielestäni sopii hyvin tuohon settiin eli luulen saavani kohtuullisen tuoretta tekniikkaa jolla pitäisi pärjätä yhä raskaammiksi kehittyvien ohjelmien kanssa muutama vuosi  eikä päivityksissäkään pitäis tulla hirveesti ongelmia.
Nii kuin totesin 5 vuodessa tippuu helposti kärryiltä kun tekniikka kehittyy aimo harppauksin eteenpäin jopa muutamassa kuukaudessa ja piti saada kohtuullinen kone pikku budjetilla.Nyt on kaikki osat kaupassa noutoa vaille paitsi kotelo ei ole vielä saapunut varastolta liikkeeseen.

Aluksi hiukan selasin noita 500-700€ merkkikoneita joissa oli reilusti muistia 4-8 GT ,teran kovalevy ja tehokas näytönohjain mutta aina pisti silmään että prossusta oli tingitty.Lähes jokaisessa tuon hinta luokan koneessa on halvin ja hitain prossu enkä ollut innokas laittamaan turhaa rahaa kiinni erääseen 7 version käyttikseen kun saatavilla on parempiakin  ;D

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Kumpi näyttis linuxiin ATI:a vai Nvidiaa?
« Vastaus #16 : 10.02.10 - klo:09.31 »
...
Aluksi hiukan selasin noita 500-700€ merkkikoneita joissa oli reilusti muistia 4-8 GT ,teran kovalevy ja tehokas näytönohjain mutta aina pisti silmään että prossusta oli tingitty.Lähes jokaisessa tuon hinta luokan koneessa on halvin ja hitain prossu enkä ollut innokas laittamaan turhaa rahaa kiinni erääseen 7 version käyttikseen kun saatavilla on parempiakin  ;D

Joo - ainahan niissä merkkikoneissa jokin asia mättää ;)

Tämä minun edellinen postini oli muuten tarkoitettu vain kehittämään Illun ideaa eteenpäin (siinä ei muutoin ollut mitään uutta, paitsi DDR2-CL4 muistien saatavuus) - ehkä oma säikeensä?
« Viimeksi muokattu: 10.02.10 - klo:09.33 kirjoittanut Ganymedes »

marsu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 31
    • Profiili
Vs: Kumpi näyttis linuxiin ATI:a vai Nvidiaa?
« Vastaus #17 : 10.02.10 - klo:09.57 »
Ihan mielenkiintoista.Mulla on hiukan heprea noi muistien loppuissa olevat CL ja jotain  :-\ ...aukko sivistyksessä?  ;D.Olis mukavaa jos sais pienen tietopaketin noista esim CL4.Noissa mitkä loppujen lopuksi valitsin luki seur. 4GB DDR3-1600, F3-12800CL9D-4GBNQ, 9-9-9-24, Dual Kit (2 x 2GB)

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Kumpi näyttis linuxiin ATI:a vai Nvidiaa?
« Vastaus #18 : 10.02.10 - klo:11.52 »
Pullonkaulat suorituskyvyssä ovat nykyään toisaalla.
Samaa mieltä. Henk.kohtaisesti valitsisin jonkin pienen, mutta nopean SSD-aseman käyttöjärjestelmälle ja tavallisen perinteisen kiintolevyn, johon asentaisin ohjelmat ja mediat. Tuon ratkaisun kokisin tekevän eniten normaalissa työpöytäkäytössä. Viimeisimmästä prossutehosta, näytönohjaimen ja muistien nopeudesta tavalliselle käyttäjälle ei yleensä paljoa jää käteen. Sitten asia erikseen jos on himopelaaja, videoiden käsittelijä tai vaikkapa esim. suunnittelija, joka tekee mallinnuksia/lujuuslaskuja simuloimalla työasemallaan.

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Kumpi näyttis linuxiin ATI:a vai Nvidiaa?
« Vastaus #19 : 10.02.10 - klo:14.17 »
Itse tulen maailmasta jossa nopea kovalevytila on kaikki kaikessa. Oikeilla servereillä se on ratkaistu kysymys - on vain kallista. Halvemmissa järjestelmissä, kuten henkilökohtaiset testijärjestelmät, ei oikein ole löydetty muuta ratkaisua kuin jakaa asioita useammalle SATA-II levylle. Teoriassa voi tehdä muutakin, mutta ... a) SSD-levyillä ei tee (juuri koskaan) mitään kun ovat niin pieniä, odotamme mielenkiinnolla halpenemista, b) SCSI-levyjä ei jaksa kuunnella ja ovat kuitenkin kalliitakin ja pieniä (ehkä pitäisi päivittää tiedot näistä?). Yksittäinen SATA-II -levyhän palvelee törkeän huonosti, jos yrität sitä kuormittaa useammalla taskilla samaanaikaan, tai oikeastaan lakkaa palvelemasta kun suorituskyky romahtaa.

Kannettavissa, silloin kun puhutaan pienistä datamääristä = demokäyttö, SSD-levyistä on kantautunut positiivisia asioita. Yritin jopa ostaa sellaista itsellekin viime vuoden loppupuolella, mutta ei niitä saanut moneen viikkoon (Intelin nopeita SSD levyjä) - joten luovutin. Niitä piti tulla suht.nopeasti, mutta eipä tullut.

Näistä muisteista - vain "harvinaiset sovellukset" hyötyvät alhaisesta latenssista - no, aika moni asia on "harvinaista" mitä tietokoneella ammattikäytössä tehdään - riippuu tietysti business-alueestakin. Lähinnä tässä kiinnostaa se, että minkätyyppiset (tai millä koodatut) sovellukset voivat hyötyä alhaisesta latenssista tai nopeasta muistista? Tai mitkä reaalimaailman sovellukset hyötyvät? Voisi kuvitella, että ainakin jotkin Live-Linuksit hyötyvät kun kaikki toimii keskusmuistissa - tosin nehän ovat nopeita jo nytkin (esim. Puppy Linux).