Kirjoittaja Aihe: noin 17 miljoonaa viallista sektoria 80 gigan kiintolevyssä  (Luettu 2435 kertaa)

lbm

• Käyttäjä
    • Profiili
tällanen tuli vastaan ku tutkin asiaa..: "As far as I know on all hard drives one sector = 512 bytes. So 80 GB = 85 899 345 920 bytes divide that by 512 you get 167772160 sectors."

eli mulla ei ole vissiin sit yhtä ainutta ehyttä kohtaa tuossa kiintolevyssä. aattelin että ongelma ois se ku ennen ubuntua mulla oli tässä xp ja kiintolevy oli kryptattu muistaakseni compusec-ohjelmalla. oisin poistanu sen kryptauksen ajat sitten mut unohin sen salasanan jolla sen olis saanu pois. osa varoituksista kertoo kiintolevyn kohta hajoavan ja osa sanoo sen olevan vanha. se on ehkä 6-7 vuoden ikäinen. tämä on hp pavilion zv5471ea.

oisko mahdollista että sektorit jotenkin korjautuis jos vaikka pyyhkisin koko levyn vaikka tuolla ultimate boot cd:llä ja asentaisin sitten ubuntun uudestaan? vai oliko niissä ubuntun asennusvalikoissa joku formatointijutska jolla homma hoituisi? tällä hetkellä homma on ratkaistu ottamalla se varoituskolmio pois tuolta ylhäältä..

kiitos

[ylläpito on poistanut liitteen]

Minna S

• Käyttäjä
    • Profiili
Minulla on Fedoran ja Ubuntun mukaan 65537 viallista sektoria. Olen tässä odotellu milloin hajoaa kokonaan. Aka lyhyt ikäisiä nämä nykyajan koneet. Tämäkin kone on 3 vuotta "vanha".

Linux user # 406601

Ganymedes

• Käyttäjä
    • Profiili
Voihan sitä toivoa, että varoitukset eivät ole todellisia, vaan johtuvat "jostakin muusta virheestä", mutta eivät kai ne sektorit mihinkään koskaan korjaannu. Jos niitä virheitä on pieni määrä, niin alustusohjelmat voivat kertoa muille ohjelmille miten ne ohitetaan, mutta sehän on eri.

Ei näytä hyvältä.

Tietyt levymallit aina välillä ovat sellaisia, että ne kaikki hajoavat alle kahden vuoden ... tällaista tämä on näiden komponenttien kanssa.

lbm

• Käyttäjä
    • Profiili
no mä annan sitte olla vaan. outoa että tämä kuitenkin toimii vaikka koko kiintolevy viallinen. ehkä ne on sitten vaan pikkuvikoja.. jep jep

Storck

• Vieras
Mikä Ubuntu käytössä? Jossain versiossahan oli tuollainen bugi joka herjasi levyvirheitä ilman syytä. Voisko olla siitä johtuvaa...

lbm

• Käyttäjä
    • Profiili
tämä on 9.10. päivitysasetuksiin en ole koskenu. kaikki lataan sitä mukaa kun koala niitä ehdottaa.

qwertyy

• Käyttäjä
    • Profiili
Varmuuskopiot tärkeistä tiedostoista ja seuraile lisääntyykö sektorit. Jos vikaa on, niin järjestetään niitä sitten alkaa tulemaan lisää ja vauhdilla, mutta kuten jo mainittua, niin tuo Ubuntun smart tietojenhaku on ihan jätekamaa ja niihin ei välttämättä ole luottaminen. Jos koneen biosista löytyy diagnostiikka ohjelma (monissa hp:n koneissa nimittäin on), niin kannattaa ehdottomasti katsoa mitä se sanoo kiintolevyn kunnoksi.

lbm

• Käyttäjä
    • Profiili
aika karu bios on.. mut löyty sieltä toi levyn tarkistus. tulos oli :Pass. se on varmaan hyvä. mitään muuta tietoja ei testi antanu.

ja kattelin muutamasta paikasta, esim täältä https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/libatasmart/+bug/438136 ja tuntuu olevan koalan ominaisuus tosiaan tuo sektoreista varoittelu. ei tuollakaan tietysti kaikki usko sitä bugiksi..

Storck

• Vieras
On se bugi - testiasensin Karmicin jossain vaiheessa UUTEEN kovalevyyn ja heti tuli ilmoitus että levy on hajoamassa...    en uskonut  8)