Kirjoittaja Aihe: Swap osio  (Luettu 2205 kertaa)

Naur

• Käyttäjä
    • Profiili
Swap osio
« : 05.02.10 - klo:19.35 »
Tervehdys

Ubuntu 9.10 asennus meneillään uudelle kovalevylle joka olisi itse tarkoitus osioida. Ajattelin että helppo homma, olenhan tehnyt sen ennenkin (kun viimeksi koitin linukkaa yli vuosi sitten).
Mutta eipä olekkaan. Menin teidän ohje sivuille jossa mainitaan hienosti tämä suositeltu swap osio. Mutta mikähän näistä se mahtanee olla: boot, home, tmp, usr, var,srv, opt, usr/local? svapista ei ole mitään mainintaa.

Olisi meinaan kiva kun uusia versioita tulee niin viitsittäisiin päivittää ohjeet vastaamaan uusia muutoksia tai sitten pidettäisiin nämä termit samana jotta ei jo syntyessään linux expertitkin pysyisivät mukana ja tietäisivät
missä ollaan menossa ja mitä termit tarkoittavat.

Olisin toki voinut tuhlata illan etsiessä tämän swap osion nimeä/termiä jostain muualta mutta kun tätä helpoksi teidän sivuilla kehutaan ja oikein ohjataan ohje sivulle niin sieltä sitten kanssa löytyisi ajan tasalla olevat ohjeet ubuntun asentamiseksi, ihan näin palautteeksi teille.

Joten jos joku olisi ystävällinen ja kertoisi minulle millä termillä tuo svap taulukossa esiintyy niin pääsen hommassa etiäpäin (eikä tartte samantien pistää vanhaa vistaa koneelle).

Kiitos

Ville Pöntinen

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: Swap osio
« Vastaus #1 : 05.02.10 - klo:19.44 »
Mitä "meidän ohje sivua" olet lukenut?

Swappia varten tarvitaan oma osio. Sitä ei liitetä mihinkään (kuten esimerkiksi /, /home, /boot tai /var) vaan levyn tyypiksi määritetään swap.

Naur

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: Swap osio [ratkaistu]
« Vastaus #2 : 05.02.10 - klo:19.50 »
Mitä "meidän ohje sivua" olet lukenut?

Swappia varten tarvitaan oma osio. Sitä ei liitetä mihinkään (kuten esimerkiksi /, /home, /boot tai /var) vaan levyn tyypiksi määritetään swap.

ok, kiitos tiedosta, tuon juuri missasin, eli kirjoitan siihen itse /swap enkä oleta sen vaihtoehdon olevan valmiiksi luettelossa. Olin muistavinani että jossain aiemmassa versiossa /swap oli listassa valmiina enkä tullut ajatelleeksi että se kirjoitetaan sinne itse... Kun muut näistä listassa olevista termeistä on hepreaa ajattelin varmistaa ettei niistä jokin ole nyt se swap joka pitäisi osata valita....

Kiitos infosta homma ratkaistu

Kullervo

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 05.02.10 - klo:19.54 »

Naur

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #4 : 05.02.10 - klo:19.59 »
Näitä "meidän" ohjesivuja kannattaa lukea:
http://linux.fi/wiki/Miten_osioisin_kiintolevyn
http://linux.fi/wiki/Miten_osioisin_kiintolevyn#Katso_my.C3.B6s

Noniin, nuo sivut jäivätkin väliin ja valoittivat asiaa mukavasti, kiitokset. Niin paljon tietoa selattavana ja kun ei heti löydää niin kiirehtii kysymään :)

Tha-Fox

• Käyttäjä
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
« Vastaus #5 : 12.02.10 - klo:17.12 »
Ja sitä ei siis kirjoiteta sinne itse. Se valitaan siitä samasta valikosta, josta valitsit tiedostojärjestelmäksi ext4, ext3 jne. Siinä valikossa löytyy kohta swap.