Kirjoittaja Aihe: Ohjelmien asennus  (Luettu 7290 kertaa)

uburba

  • Vieras
Ohjelmien asennus
« : 28.06.05 - klo:21.36 »
olen ensimmäistä päivää linuxin kanssa ja vaikuttaa hyvin monipuoliselta (ehkä liiankin) ja monimutkaiselta. Ongelmani nyt on, hain Operan linux version, miten puran/asennan/avaan sen. Olen selaillut koko päivän mutta kunnon ubuntu ohjeita ei löydä kuin englanniksi, ja englannin taitoni eivät vielä riitä täysin niiden ymmärtämiseen (ikä 14). Joten jos joku ihminen olisi niin mukava että viitsisi laittaa minulle ohjeet jotka minäkin ymmärtäisin. Kaiken maailman sude apt-get install opera sun muita käskyjä olen laitellut mutta mikään ei kelpaa, olen yrittänyt purkaa sen tiedoston, mutta en tiedä onnistuiko sekään.

Kiitän tuhannesti vastauksesta/vastauksista.

P.S älkää laittako mitään linkkejä englannin kielisille sivustoille en niitä ymmärrä :-\

Timo Jyrinki

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 1255
    • Profiili
    • kotisivu
Re: Ohjelmien asennus
« Vastaus #1 : 29.06.05 - klo:11.47 »
olen ensimmäistä päivää linuxin kanssa ja vaikuttaa hyvin monipuoliselta (ehkä liiankin) ja monimutkaiselta. Ongelmani nyt on, hain Operan linux version, miten puran/asennan/avaan sen. Olen selaillut koko päivän mutta kunnon ubuntu ohjeita ei löydä kuin englanniksi, ja englannin taitoni eivät vielä riitä täysin niiden ymmärtämiseen (ikä 14). Joten jos joku ihminen olisi niin mukava että viitsisi laittaa minulle ohjeet jotka minäkin ymmärtäisin. Kaiken maailman sude apt-get install opera sun muita käskyjä olen laitellut mutta mikään ei kelpaa, olen yrittänyt purkaa sen tiedoston, mutta en tiedä onnistuiko sekään.

Useimmiten ohjelmat Ubuntussa asennetaan suoraan Ubuntu omista ohjelmavarastoista. Helpommin kuin noilla apt-get-komennoilla homma onnistuu graafisella "Synaptic Package Manager"-ohjelmalla joka löytyy suoraan Ubuntun valikoista. Siitä löytyy mm. search-työkalu pakettien etsimiseen, mutta ikävä kyllä tuota ohjelmaa ei ole (vielä) kukaan suomentanut.

Opera ei kuitenkaan ole avoimen lähdekoodin ohjelma, eikä Ubuntu siten voi suoraan sitä tukea/levittää. Jos valitsit Operaa-ladatessasi Ubuntun "distribution vendor"-kohdasta, pitäisi sulta löytyä tiedosto 'opera-static_8.01-20050615.1-qt_en_i386.deb'. Tällaisen erillisen ohjelmapaketin voi asentaa komentoriviltä komennolla sudo dpkg -i tiedosto.deb. Tuossa komennossa sudo antaa komennolle pääkäyttäjän oikeudet (jotta ohjelmia voi asentaa koko järjestelmään eikä vain omaan kotihakemistoosi), ja dpkg -i asentaa annetun .deb-paketin.