Kirjoittaja Aihe: Windowsin poistaminen  (Luettu 6887 kertaa)

TVi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Windowsin poistaminen
« : 02.02.10 - klo:08.57 »
Olisiko neuvoa?
Latasin Wubi-asennuksella Ubuntun Windowsin rinnalle. Hyvin meni ja kaikki toimii hienosti.  Ubuntu käynnistyy tässä asennuksessa windowsin käynnistysvalikosta. Nyt Ubuntuun iloisesti yllättyneenä haluaisin poistaa windowsin kokonaan koneelta tarpeettomana. Miten se onnistuu? Tai ainakin niin, että Ubuntu käynnistyy oletusarvoisesti heti.

juyli

  • Vieras
Vs: Windowsin poistaminen
« Vastaus #1 : 02.02.10 - klo:09.59 »
Olisiko neuvoa?

Asennat aivan normaalisti Ubuntu-jakelun alustalähtien. Halutessasi voit käyttää koko levyn Linux-järjestelmälle.
Wubi-asennus periaatteessa poistetaan, kuten mikä tahansa muukin Windows-ohjelma 'lisää ja poista ohjelmia' -valikosta.

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3933
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
Vs: Windowsin poistaminen
« Vastaus #2 : 02.02.10 - klo:10.16 »
asenna startupmanager, sillä saat säädettyä helposti ubuntun oletusjärjestelmäksi. wubi-asennuksen kanssa voi sitten tulla yllättäviä ongelmia joita  ei oikein kukaan osaa korjata joten olisi parempi jos tekisit ihan normaalin asennuksen
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

liam

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Vs: Windowsin poistaminen
« Vastaus #3 : 05.02.10 - klo:21.28 »
Hei, olen täysin ummikko muun kuin perus käytön osalta ja sain hankittua itselleni normi läppärin(amilo 1703), minkä kanssa ajattelin opetella linuxin ja kenties ehkä muutakin(ohjelmointia, säveltämistä jne). Ongelmana on, että vista ei suostu poistumaan. Latasin Ubuntu 9.10 "Finnish remixin", poltin levylle ja mitään ei tapahtunu. Yritin muuttaa boottaus järjestystä, mutta ilman tulosta. Laitettuani levyn kihlattuni koneeseen selvisi, että tiedostot oli pakattu. Purettuani tiedostot sain, kas kummaa, ladattua Ubuntun vistan sisään. Kaikki olisi hyvin, jos tyytyisin tähän, mutta kun haluan sen vistan pois koko koneelta. En ole löytänyt(kaikkia nappuloita painettuanikaan) edes jotain reittiä, miten pystyisin formatoimaan levyn. Onko tämä edes mahdollista vai joudunko lopun elämäni viettämään vistan kurimuksessa.
Vapahdusta odottaen...Matti

Matu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 196
    • Profiili
Vs: Windowsin poistaminen
« Vastaus #4 : 05.02.10 - klo:21.31 »
Hei, olen täysin ummikko muun kuin perus käytön osalta ja sain hankittua itselleni normi läppärin(amilo 1703), minkä kanssa ajattelin opetella linuxin ja kenties ehkä muutakin(ohjelmointia, säveltämistä jne). Ongelmana on, että vista ei suostu poistumaan. Latasin Ubuntu 9.10 "Finnish remixin", poltin levylle ja mitään ei tapahtunu. Yritin muuttaa boottaus järjestystä, mutta ilman tulosta. Laitettuani levyn kihlattuni koneeseen selvisi, että tiedostot oli pakattu. Purettuani tiedostot sain, kas kummaa, ladattua Ubuntun vistan sisään. Kaikki olisi hyvin, jos tyytyisin tähän, mutta kun haluan sen vistan pois koko koneelta. En ole löytänyt(kaikkia nappuloita painettuanikaan) edes jotain reittiä, miten pystyisin formatoimaan levyn. Onko tämä edes mahdollista vai joudunko lopun elämäni viettämään vistan kurimuksessa.
Vapahdusta odottaen...Matti

Esimerkiksi asennettaessa Ubuntua, voit valita miten asennat Ubuntun. Säilytetäänkö vanhat käyttöjärjestelmät vai valitsetko käsin ja näin saat formatoitua koko levyn.

liam

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Vs: Windowsin poistaminen
« Vastaus #5 : 05.02.10 - klo:21.59 »
Hei, olen täysin ummikko muun kuin perus käytön osalta ja sain hankittua itselleni normi läppärin(amilo 1703), minkä kanssa ajattelin opetella linuxin ja kenties ehkä muutakin(ohjelmointia, säveltämistä jne). Ongelmana on, että vista ei suostu poistumaan. Latasin Ubuntu 9.10 "Finnish remixin", poltin levylle ja mitään ei tapahtunu. Yritin muuttaa boottaus järjestystä, mutta ilman tulosta. Laitettuani levyn kihlattuni koneeseen selvisi, että tiedostot oli pakattu. Purettuani tiedostot sain, kas kummaa, ladattua Ubuntun vistan sisään. Kaikki olisi hyvin, jos tyytyisin tähän, mutta kun haluan sen vistan pois koko koneelta. En ole löytänyt(kaikkia nappuloita painettuanikaan) edes jotain reittiä, miten pystyisin formatoimaan levyn. Onko tämä edes mahdollista vai joudunko lopun elämäni viettämään vistan kurimuksessa.
Vapahdusta odottaen...Matti

Esimerkiksi asennettaessa Ubuntua, voit valita miten asennat Ubuntun. Säilytetäänkö vanhat käyttöjärjestelmät vai valitsetko käsin ja näin saat formatoitua koko levyn.

Siis, laitettuani cd:n takaisin koneeseen muodostui vistaan tiedosto "Ubuntu", josta exe ohjelmalla onnistuin lataamaan Ubuntun vistan sisälle. Missään vaiheessa ei tullut vastaan Ubuntun kysymystä "Install Ubuntu" jne, asennusvalikkoa tai ylipäätään Ubuntun asennusta. Se vaan latautui ja sillä hyvä. Mikään siinä ei tähän mennessä ole toiminut(netti jne) miinaharavaa lukuunottamatta. Täällä on 2 päätä hakattu seinään jo jonkin aikaa.

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Windowsin poistaminen
« Vastaus #6 : 05.02.10 - klo:22.07 »
Boottaa siltä Ubuntu asennus CD:ltä, niin sitten tulee asennusvalikoita. Ennen varsinaista asennusta (bootin jälkeen) kannattaisi, jos minulta kysytään:

- tarkistaa muistit
- tarkistaa asennus CD
- bootata Ubuntuun ja katsoa toimiiko kaikki normaalit, kuten netti (verkkopiuhalla)

Nämä valinnat ja tavat ovat varsin ilmeisiä kun boottaat tältä asennus-CD:ltä.
« Viimeksi muokattu: 05.02.10 - klo:22.33 kirjoittanut Ganymedes »

liam

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Vs: Windowsin poistaminen
« Vastaus #7 : 05.02.10 - klo:22.47 »
Boottaa siltä Ubuntu asennus CD:ltä, niin sitten tulee asennusvalikoita. Ennen varsinaista asennusta (bootin jälkeen) kannattaisi, jos minulta kysytään:

- tarkistaa muistit
- tarkistaa asennus CD
- bootata Ubuntuun ja katsoa toimiiko kaikki normaalit, kuten netti (verkkopiuhalla)

Nämä valinnat ja tavat ovat varsin ilmeisiä kun boottaat tältä asennus-CD:ltä.

Toimin tällasen sivun ohjeitten mukaan, mut se levis käsiin jo kakkososion jälkeen: http://apcmag.com/how_to_dualboot_vista_with_linux_vista_installed_first.htm?page=1

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Windowsin poistaminen
« Vastaus #8 : 05.02.10 - klo:22.55 »
Niin mutta sehän on Dual-Boot -ohje ja sinä halusit poistaa Windowsin. Mitä me siitä ohjeesta ...  ;D

Sun olis muuten pitänyt aloittaa tämä omana kysymyksenäsi - nyt sinä kaappasit TVi:n säikeen itsellesi - no toivottavasti hänellä ei ollut enempää kysymyksiä. Tietysti vähän munkin vika kun yleensäkään rupesin tähän vastailemaan ...
« Viimeksi muokattu: 05.02.10 - klo:23.02 kirjoittanut Ganymedes »

liam

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Vs: Windowsin poistaminen
« Vastaus #9 : 05.02.10 - klo:23.11 »
Niin mutta sehän on Dual-Boot -ohje ja sinä halusit poistaa Windowsin. Mitä me siitä ohjeesta ...  ;D

Sun olis muuten pitänyt aloittaa tämä omana kysymyksenäsi - nyt sinä kaappasit TVi:n säikeen itsellesi - no toivottavasti hänellä ei ollut enempää kysymyksiä.

No hittolainen, mä oon ekaa kertaa näillä keskusteluilla. Yritä kestää. Jos mennään ihan perusasioihin, ni enhän mä edes tiedä mikä on boot. Luulin, et sillä sen saa pois:D  Ummikko kun olen. Onko tähän mahdollista löytää ratkaisua eli vista vek ja Ubuntu tilalle, vai vienkö koneen huoltoon tms?

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Windowsin poistaminen
« Vastaus #10 : 05.02.10 - klo:23.21 »
Ei tässä isommista asioista ole kyse  ;D

Tarkoitin sitä, että Ubuntun asennus-CD sisään (sellainen pitää olla) ja käynnistät koneen uudestaan. Sen pitäisi automaattisestikin käynnistyä siltä CD:ltä eikä siis Vistalta joka sulla on kovalevyllä.

Jos kuitenkin käynnistyy Vistaan eikä siltä CD:ltä, niin sitten pitää BIOS-puolella muuttaa käynnistys (=boot) asioita. Jos et yhtään tiedä miten, niin sitten melkein suosittelen, että joku tulee neuvomaan koneen vierelle.

Mutta kuten sanoin, jos automatiikka toimii, niin voi unohtaa BIOS-asetukset.

Tämän jälkeen kone käynnistyy tähän Ubuntuun ja homman pitäisi alkaa näyttää siltä mitä yllä suositeltiin tehtäväksi.

Tähän varmasti löytyy Ubuntu Suomesta tai vaikkapa ubuntu.com :sta ohjeita - koita Googlata niistä. Samoin sieltä löytyy ohjeet sille mistä ja miten Ubuntu asennus-CD:n saa tehtyä (jollei sitä sulla jo ollutkin). Eh, ehkä ne löytyvät tältä Forumiltakin ...

Itse Ubuntun asennustapahtuma on hyvin looginen tapahtuma, mutta et ole vielä saanut sitä käyntiin.

liam

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Vs: Windowsin poistaminen
« Vastaus #11 : 06.02.10 - klo:00.20 »
Ei tässä isommista asioista ole kyse  ;D

Tarkoitin sitä, että Ubuntun asennus-CD sisään (sellainen pitää olla) ja käynnistät koneen uudestaan. Sen pitäisi automaattisestikin käynnistyä siltä CD:ltä eikä siis Vistalta joka sulla on kovalevyllä.

Jos kuitenkin käynnistyy Vistaan eikä siltä CD:ltä, niin sitten pitää BIOS-puolella muuttaa käynnistys (=boot) asioita. Jos et yhtään tiedä miten, niin sitten melkein suosittelen, että joku tulee neuvomaan koneen vierelle.

Mutta kuten sanoin, jos automatiikka toimii, niin voi unohtaa BIOS-asetukset.

Tämän jälkeen kone käynnistyy tähän Ubuntuun ja homman pitäisi alkaa näyttää siltä mitä yllä suositeltiin tehtäväksi.

Tähän varmasti löytyy Ubuntu Suomesta tai vaikkapa ubuntu.com :sta ohjeita - koita Googlata niistä. Samoin sieltä löytyy ohjeet sille mistä ja miten Ubuntu asennus-CD:n saa tehtyä (jollei sitä sulla jo ollutkin). Eh, ehkä ne löytyvät tältä Forumiltakin ...

Itse Ubuntun asennustapahtuma on hyvin looginen tapahtuma, mutta et ole vielä saanut sitä käyntiin.

Ilm ed viesti ei tullu. Säädin kyl kaikki biosit oikein, kokeilin useampiakin vaihtoehtoja, mut ei se vaan suostunu noteeraamaan koko tanan levyä. Eli latasin sen suoralla latauksella, ei bitTorrentin kautta, poltin levylle, levyn tiedostot oli pakattu eli ei käynnistyny  tolla koneella. Purettiin tiedostot ja kokeiltiin uudestaan, ni se latautu suoraan ilman mitään install-ohjelmaa vistan sisään. Ei se siellä suostu toimimaan, mut onpahan siellä. Nyt vaan toivoisin apua, miten sen vistan saa veke ja Ubuntun sen tilalle. Itse laitteessa ei ole mitään vikaa(vistaa lukuunottamatta)

Storck

  • Vieras
Vs: Windowsin poistaminen
« Vastaus #12 : 06.02.10 - klo:00.27 »
Se täytyy polttaa .iso tiedostona että pelittää. Minulle ainakin jäi epäselväksi miten poltto on tehty. Jos vindous alla niin jotain "iso burner"-ohjelmia löytyy...

liam

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Vs: Windowsin poistaminen
« Vastaus #13 : 06.02.10 - klo:00.46 »
Se täytyy polttaa .iso tiedostona että pelittää. Minulle ainakin jäi epäselväksi miten poltto on tehty. Jos vindous alla niin jotain "iso burner"-ohjelmia löytyy...

Se oli ihan sen vistan normi ohjelmalla. Tosiaan, latasin sen Ubuntun, se meni vistan latauksiin, sieltä poltin sen cd:lle ja se cd oli pakattu. Ei kone tunnistanu ollenkaan. Purettiin pakkaukset toisella koneella, laitettiin cd takas koneeseen ja se ilmesty vistaan. Sieltä sit exe-ohjelmalla käynnistin sen, latautu ja kaikki hyvin. Ongelma on, et vistasta ei pääse eroon, mikä on tässä se pääasia, ja Ubuntu ei suostu toimimaan vistan sisällä. Eli tällä hetkellä mikään ei ole hyvin. Mulla on vista; mitä en halua, ja mulla on Ubuntu, mikä ei toimi. Ja mä vaan haluan sen vista veke. Ei tällasia ongelmia oo ollu xp:n kanssa. Haluaisin vaan saada itelleni yhden koneen, millä vois tehdä sitä, mitä haluaa, eikä, mitä muut sanoo, et mä haluan. Vista vittuun, pliis.(jos täällä saa kiroilla)

Storck

  • Vieras
Vs: Windowsin poistaminen
« Vastaus #14 : 06.02.10 - klo:00.58 »
Tuoltahan nuo ohjeista löytyy http://wiki.ubuntu-fi.org/Levykuva

liam

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Vs: Windowsin poistaminen
« Vastaus #15 : 06.02.10 - klo:01.04 »
Tuoltahan nuo ohjeista löytyy http://wiki.ubuntu-fi.org/Levykuva

Voi kun oiskin noin helppoa. Oon kyl yrittäny kaiken ton, vaan kun ei toimi. Siis, palatakseni alkuperäiseen aiheeseen, miten hitossa mä saan sen vistan veke? Se on täs se homman pointti! Kyllähän Ubuntun sinne saa myöhemminkin. Nyt se vaan valitettavasti toimii vistan sisällä.

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Windowsin poistaminen
« Vastaus #16 : 06.02.10 - klo:09.29 »
Muutkin kommentoijat ovat mielestäni olleet sitä mieltä, että sinä teet sen CD:n kanssa ihan jotain muuta kuin pitäisi. Olen samaa mieltä. Vastauksesi herättää tällaiset kysymykset asian tiimoilta:

1.
Sanot että CD on pakattu (tai jotain sellaista). Mistä tiedät, mikä sen sinulle kertoo? Ei koneen bios mitään sellaista osaa sanoa.

2.
Joka tapauksessa unohda tällaiset ISO-imagen purkamiset (siis .iso päätteen tiedoston purkaminen) - eikä sieltä mitään .EXEä löydy vaikka purkaisikin.

3.
Sanot, että kone ei ymmärrä levystä mitään. Mitä tämä tarkoittaa? Tämä viittaa jotenkin siihen, että Vista kertoo sulle jotakin - halusit unohtaa Vistan. No unohda se sitten kokonaan. Aina kun näet Vista tekstin ruudussa, niin vedä virtapiuha irti seinästä jotta saa näytön pimeäksi ja koneen hiljaiseksi - toimii hyvin tässä vaiheessa. Tämä noin leikillisesti sanottuna  ;D

Se mitä Vista sinulle kertoo levystä on parhaimmillaan sinulle erittäin harhaanjohtavaa - unohda se.

4a.
Jos BIOS (eli tavallaan siis itse "kone") ei ymmärrä levyä, sanoo jotakin sitten sellaista että "no operating system found", niin levy on viallinen. Todennäköisesti olet polttanut ihan väärän. Kirjoita Googleen "Ubuntu download", niin se kyllä kertoo sinulle mistä löytyy oikea - jos oikeaksi katsotaan versio 9.10 - itse ottaisin edellisen version 9.04 - Google kertoo mistä löytyy.


4b.
Täältä käsin näyttää siltä, että Ubuntu asennus-CDsi ei ole oikein poltettu. Vika on todennäköisesti se, että ei kai Vista nyt mitään levyä osaa polttaa. Olen yrittänyt pari kertaa (Enterprise 64-bit versiolla = kallein Vista) ja eihän siitä mitään tullut.

Toivottavasti Vista installointisi ei hajonnut edellisessä kohdassa 3  ;D - jotta voit asentaa siihen jonkun todellisen levyn poltto-ohjelman. Tai käytä jotain muuta konetta jossa on poltto-ohjelmat.

Vaihtoehtoja oikean tekemiseen on paljon, mutta pitäisi saada se ensimmäinen toimiva asennusmedia-CD syntymään.

5.
Jos BIOS ei kerro mitään, eikä kuitenkaan käynnisty tältä CD:ltä, niin sinun pitää muuttaa Biosta kahdella tapaa:
- muuta siten, että näet Bioksen antamat ohjetekstit ja virhetekstit
- muuta siten, että CD on ykkösprioriteetilla käynnistyksessä

Voi olla, että käynnistysvaiheessa silti joudut antamaan jotakin, esim. painamaan jotain näppäintä, jotta se oikeasti käynnistyy CD:ltä - kertoo ruudulla tämän. Valitettavasti en täältä käsin näe tarkemmin mitä ruudullasi tapahtuu, mutta edellä mainittuja asioita - tekstit voi vaihdella  - ruudulla pitäisi tapahtua, jos teet mistä on ollut puhe.


6.
Sanoit, että XP:ssä ei ole mitään tällaista. Ei pidä paikkansa.

XP:n asentaminen perustuu juuri aivan samaan CD:ltä käynnistykseen kuin mistä nytkin puhutaan, joten XP:ssä olisi täsmälleen sama ongelma. Siinä mielessä et ole vielä edes päässyt Ubuntu asioihin vaan nyt vasta käynnistetään konetta (bootataan), joka ei ole vielä käyttöjärjestelmälataus ollenkaan.

XP:ssä (kuluttajavaihtoehtona) ei muuta tapaa edes ole olemassa kuin juuri se mitä nyt olet tekemässä Ubuntun kanssa.

Siinä mielessä eroja on, että XP:n tapauksessa mitään muuta vaihtoehtoa kuluttajalla ei ole kuin käyttää sitä yhtä CD:tä mitä kaupasta on ostanut. Ubuntussa vaihtoehtoja on paljon eivätkä ne rajoitu CD:hen mediana.

Ehkä tämä selventää - tosin kysymyksiähän näistä monet olivat.
« Viimeksi muokattu: 06.02.10 - klo:10.58 kirjoittanut Ganymedes »

Storck

  • Vieras
Vs: Windowsin poistaminen
« Vastaus #17 : 06.02.10 - klo:13.53 »
Tuohon edelliseen: löytyy .exe - wubi.exe nimittäin.

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Windowsin poistaminen
« Vastaus #18 : 06.02.10 - klo:14.02 »
Tuohon edelliseen: löytyy .exe - wubi.exe nimittäin.

Hyvä tarkennus .... kiva huomata, että joku näitä lukeekin  ;D

Tämän tarkennuksen myötä on helpompaa ymmärtää mahdollista tapauksen kulkuakin ...

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3933
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
Vs: Windowsin poistaminen
« Vastaus #19 : 06.02.10 - klo:16.03 »
http://unetbootin.sourceforge.net/ tämä on helppo tapa asentaa ubuntu usb-tikulla. levyjen kanssa voi tulla pieniä virheitä aina
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB