Kirjoittaja Aihe: Läppärin virrankulutus? Mitkä tekijät vaikuttavat?  (Luettu 3013 kertaa)

Jone

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 182
  • \,,/
    • Profiili
Aloin miettimään asiaa että mitkä tekijät vaikuttavat läppärin virrankulutukseen ja näin ollen akun kestoon. Kuinka suuri merkitys on työpöytä ympäristöllä? Kuluttaako Gnome/KDE/Xfce/jne eri tavalla akkua? Entäpä jos ei kirjaudu lainkaan graafisesti sisään vaan menee kirjautumisruudusta tekstitilaan Ctrl+alt+f1 näppäin yhdistelmällä? Toisaalta taas juuri graafisissa ympäristöissä taitaa olla virranhallinta ominaisuuksia, mutta ovatko ne käytössä vain GDM/KDM kirjautumisen jälkeen? Sitten tulee mieleen että graafisen puolen ikkunatehosteet vaatisivat enemmän virtaa näytönohjaimelta vastavuoroisesti..

Osaisiko joku valaista asiaa onko virrankulutuksessa eroja GNOME/KDE/muut? Entä verrattuna pelkkään tekstitilaan? Miten ja mitkä muut tekijät vaikuttavat virrankulutukseen?

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Läppärin virrankulutus? Mitkä tekijät vaikuttavat?
« Vastaus #1 : 30.01.10 - klo:03.28 »
Miten ja mitkä muut tekijät vaikuttavat virrankulutukseen?

Parhaiten säästät, kun tiputat näytön kirkkautta.

Daneli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1037
  • Red Hat Chili Peppers
    • Profiili
    • www.daneli.org
Vs: Läppärin virrankulutus? Mitkä tekijät vaikuttavat?
« Vastaus #2 : 30.01.10 - klo:11.35 »
Itse vaihdoin kovalevyn CompactFlash korttiin adapterilla, ja virtaa riittää tod.  pidempään.

Hajakenttä

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: Läppärin virrankulutus? Mitkä tekijät vaikuttavat?
« Vastaus #3 : 30.01.10 - klo:19.15 »
Lainaus
Itse vaihdoin kovalevyn CompactFlash korttiin adapterilla, ja virtaa riittää tod.  pidempään.

Asia ei ole noin yksinkertainen. Luin jostain testistä (en muista mistä) kun oli mitattu virrankulutuksia kovalevyn ja flash (ssd) laitteen välillä. Kun kovalevyn asetukset tehdään järkevästi, niin se pysähtyy silloin kun ei lueta tai kirjoiteta vähään aikaan. SSD taas kuluttaa vähän virtaa, mutta tasaisesti koko ajan. Talous voi siten olla parempikin pyörivällä kovalevyllä. (Tosin siinä testissä oli mukana USB HD ja USB SSD ja niiden virrankulutusta seurattiin.)

Ainakin virtaa säästyy, jos kytkee pois päältä bluetooth radion ja wlan radion, jos niitä ei käytä. Niiden virrankulutus on yllättävän suuri. Tosin juuri läppäreillähän niitä usein tarvitaan.
DELL Latitude E6220 Xubuntu 20.04, DELL Latitude 5480 Xubuntu 22.04.
– Memento Vivere – Terv: Timo

Daneli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1037
  • Red Hat Chili Peppers
    • Profiili
    • www.daneli.org
Vs: Läppärin virrankulutus? Mitkä tekijät vaikuttavat?
« Vastaus #4 : 30.01.10 - klo:20.33 »
Ehkei tuo CF käyttäminen kaikilla säästä muuta itselläni on kyllä käyttömukavuus lisääntynyt ja akunkesto. Muita mitä itse olen tehnyt on ollut tuulettimien puhdistus ja prossun tuulettimen jopa vaihdoinkin kun ääni kertoi kovasti laakereiten olevan jo historiaa. Liikkuvat osat käsittääkseni kuluttavat aika hyvästi virtaa. Olen myös irrottanut cd-aseman ja korvannut sen "proteesilla", Vähän paino keveni ja eipä tuota usbien aikana tollasta virtasyöppö asemaa kaivata. Mutta nämä on vaan mun vanhan läppärin moodauksia omiin tarpeisiini.