Kirjoittaja Aihe: Päivitys ja päivitykset joita en halua asentaa  (Luettu 6009 kertaa)

Hajakenttä

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1546
    • Profiili
Vs: Päivitys ja päivitykset joita en halua asentaa
« Vastaus #20 : 06.02.10 - klo:17.34 »
Jatkanpa tätä ketjua vielä vähän kun tuli taas harjoiteltua systeemin huoltoa. Poistin nimittäin synapticilla aika paljon mielestäni tarpeettomia paketteja. Tilaa vapautui tähän miniläppäriin melkein 300 Mt. Kuulostaa vähältä, mutta aika paljon se on näissä pikkukoneissa 4 Gt:n ssd muistissa.

Sellaista kysyisin, jos joku ystävällisesti opettaisi, että voiko niitä vanhoja kerneleitä poistaa kun ne ottaa aika paljon tilaa, niistä vapautuisi useampi sata megaa? Onko ne edelleen joltain osiltaan käytössä vaiko vain uusin, kuten luulen? Täällä on tällaisia: Linux kernel image for version 2.6.28-11 ja -12 puuttuu, mutta -13, -14, -15, -16, -17 ovat ja luullakseni uusin Linux kernel image for version 2.6.28-18.

Käykö siinä hassusti, jos poistan nuo pienimmän numeroiset? Synaptic kyllä suostuu ne poistamaan, vie vaan mukanaan vastaavan numeroisen restricted modules paketin.

E: Niin... tämä on ubuntu nr 9.04
« Viimeksi muokattu: 06.02.10 - klo:17.37 kirjoittanut Hajakenttä »
DELL Latitude E6220 Xubuntu 20.04, DELL Latitude 5480 Xubuntu 22.04.
– Memento Vivere – Terv: Timo

pjotr

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 625
    • Profiili
Vs: Päivitys ja päivitykset joita en halua asentaa
« Vastaus #21 : 06.02.10 - klo:18.10 »
Voit poistaa,

Jätä 2 uusinta.
www.tehotuotanto.net

The surest sign that intelligent life exists elsewhere in the Universe is that none of it has tried to contact us.

Hajakenttä

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1546
    • Profiili
Vs: Päivitys ja päivitykset joita en halua asentaa
« Vastaus #22 : 06.02.10 - klo:19.57 »
Voit poistaa,

Jätä 2 uusinta.

Kiitos! Tein noin ja kaikki toimii edelleen. Tilaa vapautui 491 Mt. Heh! Melkein giga vapaata tilaa tiedostojärjestelmälle!
DELL Latitude E6220 Xubuntu 20.04, DELL Latitude 5480 Xubuntu 22.04.
– Memento Vivere – Terv: Timo

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Päivitys ja päivitykset joita en halua asentaa
« Vastaus #23 : 06.02.10 - klo:21.53 »
Voit poistaa myös noita vastaavat headers-paketit, en muista nimen tarkkaa muotoa. Sillä ei tosin tainnut paljoa säästää tilaa, mutta itse olen ottanut tavaksi poistaa nuokin samalla kun hävitän vanhat kernelit.

Hajakenttä

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1546
    • Profiili
Vs: Päivitys ja päivitykset joita en halua asentaa
« Vastaus #24 : 07.02.10 - klo:11.54 »
Voit poistaa myös noita vastaavat headers-paketit, en muista nimen tarkkaa muotoa. Sillä ei tosin tainnut paljoa säästää tilaa, mutta itse olen ottanut tavaksi poistaa nuokin samalla kun hävitän vanhat kernelit.

Kiitti vinkistä! Niillä lähti vielä 300 Mt. Nyt alkaa olla tilaa samaan malliin kuin uudisasennuksessa. Mahtuu jo päivityskin kääntämään kylkeä.  ;D
DELL Latitude E6220 Xubuntu 20.04, DELL Latitude 5480 Xubuntu 22.04.
– Memento Vivere – Terv: Timo