Onko linuxissa olemassa jotakin softaa millä voi yrittää pelastaa tiedostoja jotka on jo kokonaan poistettu. windossin puolella tälläisiä on.
Ihan mielenkiinnosta, poistetaanko data tosiaan niin, että palauttaminen ei enää onnistu?
Undelete/Recovery onnistuu vain, jos osion liitäntä tiedostojärjestelmään puretaan
välittömästi (umount) ja loitsitaan yhtä ja toista. Silloin uutta dataa ei kirjoiteta vanhan päälle ja se ehkä löytyy vielä. Olet oikeassa, dataa ei poisteta välittömästi, mutta luultavasti seuraava tallennus menee jo sen päälle. KDE ja Gnome kirjoittavat koko ajan jotakin kovalevylle, siksi data häviää aika pian.
Itse olen käyttänyt ReiserFS:ää jo vuosia (ensin SuSEssa ja nyt Ubuntussa). Olen yksinkertaisesti opetellut olemaan hyvin varovainen poistamisen suhteen. Jos poistan jotain, niin en sitten todellakaan tarvitse sitä enää. Ja silloinkin siirrän sen jonnekin ensin (cdrom, toinen osio jne)
http://www.antrix.net/journal/techtalk/reiserfs_data_recovery_howto.commentsYstävällisin terveisin Asmo Koskinen.