Minun on hyvin vaikeata ymmärtää miten kone, josta pelkästään jätetään (noin) 100 euron osa pois (käyttis), on kalliimpi kuin kone jossa kyseinen osa on, vieläpä muutaman DVD:n lisäohjelmien kanssa.
Ymmärrän kyllä, että takavuosina joku firma osasi toimia niin huonosti, että tämäkin tilanne oli todellisuutta - eihän huono toiminta mitään vaadi, kuka hyvänsä osaa sitä.
Jos katsoo, esim. Asuksen läppärimalleja, niin niitä on keskimäärin "älytön määrä erilaisia" ja ne mallit sitten vielä muuttuvat kuukauden tai kolmen kuukauden välein. Kai niissä nyt sentään voisi olla jokin vähemmän myytäväkin malli mukana.
Luulisin, että todellinen syy on siinä, että PC-valmistajat saavat käyttiksen polkumyyntihintaan M$sofilta (mopoläppäreissä tämä on avoimesti uutisoitukin viime vuonna, hinta oli 10 US$). Tilanne olisi ihan OK, jos sen käyttiksen saisi sitten ostaa kaupastakin samaan hintaan, ihan avoimesti.
Jos ei edellinen ole todellista määräävän markkina-aseman väärinkäyttöä, niin sitten en tiedä mikä sitä on. Nyt kun käyttis on aina mukana PC:ssä tilanne vääristää käyttöjärjestelmien vapaata kilpailua --- niin tämä ei ollut enää minun väitteeni, vaan italialaisten syytös.
Mutta siinä mielessä olen edellisten kirjoittajien kanssa samaa mieltä, että viime kädessä tämä johtuu kuluttajista tai juridisessa mielessä EU:n kansalaisista. Emme me ansaitse parempaa, jos emme osaa vaatia.