Kirjoittaja Aihe: MS taklasi miniläppärit?  (Luettu 7513 kertaa)

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: MS taklasi miniläppärit?
« Vastaus #20 : 07.01.10 - klo:22.03 »
Kyllähän se seiskan Paint on kai ihan hyvä, vai?  ::)

Voi olla  ;D ... en tunne paremmin.

Kuten toisessa postissani sanoin, onhan tämä nyt enää myöhäistä rypistää ja puhua XP:stä kun Windows 7 hype on jo vallannut markkinat ja vallannut mopoläppäritkin.

Mutta ehkä historia on hyvä kerrata ja mikä siinä meni pieleen.

Vittaan tässä nyt italialaisten keksintöön, että esiasennetut Windowsit pitäisi kieltää. Samaa mieltä.

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: MS taklasi miniläppärit?
« Vastaus #21 : 07.01.10 - klo:22.08 »
Sen lisäksi Wordpadillä ei pärjää alkuunkaan ja Paint ei ole varsinaisesti kuvankäsittelyohjelma vaan piirustusohjelma, jolla ei voi edes kunnolla pienentää kuvia.
Voihan. Sinä et vain osaa.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5676
    • Profiili
Vs: MS taklasi miniläppärit?
« Vastaus #22 : 07.01.10 - klo:22.10 »
Lainaus
Mutta - onhan niitä ohjelmia netissä - mutta eivät ne ole XP:n mukana. Eihän sinne nettiin edes saisi mennä ennen kuin virustorjunta on ladattu.
Palomuuri on tärkeä kun menee nettiin ja sehän on valmiiksi päällä. Siinä mistä alat ohjelmia ladata on tietysti sitten eriasia.

Lainaus
Sitäkin vain mietin kun tuossa oli puhetta että esiasennettu Windows on osa kokonaisuutta eikä kytkykauppa?
Ei vaan oli puhetta siitä jos koneessa ei olisi mitään käyttöjärjestelmää. Kuka pakottaa ostamaan Windows koneen kun niitä Linux koneitakin on markkinoilla?

Lainaus
Sen lisäksi miniläppäreiden kuuluisi olla halpoja nettikoneita (eng. netbook), joten miksi ne ovat yhtäkkiä kasvaneet koko ajan
Tämähän on vain ja ainoastaan käyttäjien vika. Ei valmistajat tekisi tuota suuntausta jos kaikki haluaisivat niitä alun 7"-9" miniläppäreitä. Etkö muista enää sitä itkua ja porua pienestä näppäimistöstä ja liian pienestä näytöstä. Tässä se seuraus nyt sitten on.

Lainaus
Tietysti myöhäistähän tämä nyt on rypistää, kun Microsoft ON JO TAKLANNUT mopoläppäreissä Linuxin.
Jaa, no omasta mielestäni seuraavalle sivustolle on alkanut tulemaan kokoajan enemmän juttua Linux läppäreistä  ::)
http://www.linuxfordevices.com/

Lainaus
Mutta XP itsessään ei sisällä mitään mp3 codeckia eikä mpeg-2 codeckia, mpeg4:stä puhumattakaan. Eikä se sisällä mitään ilmaista ja helppoa tapaa niiden lataamiseenkaan
Itseasiassa uusimmasta Media Player kyllä tarjoaa kyseiset codeckit ladattavaksi jos niitä yrität toistaa. Vanhemmat niitä ei ymmärräkään, mutta kuka käyttää XP konetta ilman SP3:sta ja uudempaa playeria kuin piraattikäyttäjät jotka on saaneet wga:n päälle.

Lainaus
Se, että mitä sovelluksia kukakin käyttää ei liikuta minua tässä suhteessa
Minua ainakin liikuttaa jos kone bloatataan valmiiksi

Lainaus
Pointtini oli se, että jos Windowsin pakkomyyntiä perustellaan jotenkin kuluttajan edulla, se pitäisi kyllä perustella jotenkin.
Tähän voi vaikuttaa vain käyttäjät ja suunta onkin parempi ja valikoima on laajentumaan päin jatkuvasti. Ei minulle ainakaan ole vielä pakkomyyty Windowsia? Ihan tietoinen valinta se on ollut millä käyttiksellä olen koneeni ostanut. Seuraava voi hyvinkin olla kone joka sitä ei sisällä.

*edit*
Latuhan on vasta aukeamassa todellisesti Linuxille ja tässä on vain yksi esimerkki siitä
http://www.tietokone.fi/uutiset/kiinalainen_lapparivalmistajaa_avaa_64_bittista_latua?utm_source=tk-boksi&utm_medium=promoboksi&utm_campaign=tk-boksi
http://www.slashgear.com/lenovo-skylight-smartbook-official-att-3g-1ghz-snapdragon-10hrs-battery-0567516/
« Viimeksi muokattu: 07.01.10 - klo:22.29 kirjoittanut qwertyy »

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: MS taklasi miniläppärit?
« Vastaus #23 : 07.01.10 - klo:22.32 »
Ihan hyviä pointteja qwertyyllä tietysti.

Mutta ei tämä nyt aivan näin yksinkertaista ole. Kyllä markkinoijat ovat paljon ovelampia ja käyttävät hyväkseen trendejä.

Viimeisestä asiasta, että onko kenellekin pakkomyyty jotakin - mielestäni täysin irrelevanttia. En puhu nyt omasta puolestani, enkä siitä mitä minä ITSE olen tehnyt, vaan siitä mitä haluaisin markkinoiden yleensä olevan. Nimittäin ei näitä koneita minulle tehdä vaan markkinoille YLEENSÄ ja silloin se mitä kaupasta löydän on se mitä YLEENSÄ tehdään. Nimittäin joulukuun mopoläppäri ostos, ei minun vaan jonkun muun, olisi ollut (joku) Linux versio jos niitä olisi ollut kaupoissa (Verkkokauppa, DataSystems, Tietoasema, anttilat, mustatpörssit ja muut tällaiset) - mutta kun ei ollut enkä ole niitä näissä nähnyt pitkään aikaan. (Wintel:llä on FitPC, mutta sehän on eri).

Joten valinta kohdistui koneeseen jossa on XP, se 10 US $:n versio, joten M$ vero oli varsin pieni. No, sehän ei sitten kiva kyllä, Ubuntussa kunnolla toimikaan. Joten se tästä yleisestä trendistä ja sen vaikutuksesta itse kullekin. (Itse en osta mitään käyttistä pakkomyynnillä, koska rakennan koneeni itse, mutta tämä on täysin off-topic juttu)

Tämä mopoläppäreiden suurentaminen 9":n koosta aina 14":aan asti on paljon ovelampi juttu sekin - ei todellakaan mikään kuluttajien ykkösvaihtoehto. Tietystihän monet valmistajat jotka jäivät jälkeen, kuten Dell ja HP, toivat markkinoille näitä isompia koneita kun eivät muuhun siihen hätään pystyneet. Mainostipa DELL jopa että heillä on "markkinoiden suurin miniläppäri". Tämä on mainoksena samaa luokkaa kuin aikoinaan Neuvostoliiton työnsankaripalkinto joka annettin it-expertti Makaroville, joka oli kehittänyt maailman suurimman mikroprosessorin, 10 x 15 cm. No, 99% ihmisistä ei tässä Dellin mainoksessakaan nähnyt mitään hauskaa, vaan otti sen todesta. He saivat mukavasti pelattua aikaa sille, että pääsevät markkinoille mukaan. Kun koneiden kokoa suurennettiin, saatiin koneista paremmat katteet, voitiin käyttää tehokkaampia komponentteja, jolloin käytetty XP:kin alkoi siinä toimia (sehän ei Flash levyille olisi mahtunutkaan kunnolla kaikkien päivitysten jms jälkeen). Tämä oli tietysti vanhoille valmistajille ja Microsoftille win-win tilanne. Onnistuivat tässäkin hyvin.

Nimerkki: Hyvän flash-levyllä varustetun Asus 9":n mopoläppärin omistaja, UBR 9.04-käyttiksellä. Tämä on se aito mopoläppäri  ;D

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5676
    • Profiili
Vs: MS taklasi miniläppärit?
« Vastaus #24 : 07.01.10 - klo:22.43 »
Yleisellä tasolla henk.kohtaisesti kuitenkin vielä suosittelen tietotekniikasta ymmärtämättömille ja erityisesti kannettavan ostajille, kuitenkin vielä konetta Windowsilla, johon saa rinnalle sen Linuxin. Tämä johtuen siitä, että tällaisella henkilöllä ei kuitenkaan ole ymmärrystä valita sitä mokkulaansa tai tulostinta sen mukaan, että se varmasti toimii Linuxissa. Ikävä totuus kuitenkin on, että Windowsille löytyy ne ajurit, joskaan toki ei aina hyvät valmistajasta riippuen, mutta löytyvät kuitenkin.

Tästä pääsee vähän siihen yleiseen kysymykseen, oletko laitteiston käyttäjä vaiko ylläpitäjä?

Mutta nyt aletaan mielestäni olla aika pahassa murroksessa ja jos ja kun nämä snapdragon ja arm härvelit lyövät itsensä läpi Linuxilla (siis laitteet jotka eivät edes voi tällä hetkellä toimia Windowsilla), heräävät myös oheislaitevalmistajat kyllä laitetuentekemiseen. Toivon siis kyllä kovin, että saan alkaa suosittelemaan kaikille Linux koneita lähiaikoina ja uskonkin siihen.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11442
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: MS taklasi miniläppärit?
« Vastaus #25 : 07.01.10 - klo:22.44 »
Mutta XP itsessään ei sisällä mitään mp3 codeckia eikä mpeg-2 codeckia, mpeg4:stä puhumattakaan. Eikä se sisällä mitään ilmaista ja helppoa tapaa niiden lataamiseenkaan. Se, että se on jollekin helppoa, on täysin suhteellista. Monille tuntuu olevan hyvinkin vaikeaa, edes löytää näitä ilmaisohjelmia.
Tämän kanssa olen itsekin tapellut ja turhautunut, kun en osannut keksiä minkä paketin lataisin saamatta viruksia... :-[ Jos soppaan lisätään ogg (vorbis ja theora) ja h264 nii entäs sitten?
En muuten ole varma ehdottiko se jotain asennettavaksi, mutta jos ehdotti niin ei se kyllä siinä onnistunut, koska lopputulos muistaakseni oli, että asensin VLC:n... :D

Sen lisäksi Wordpadillä ei pärjää alkuunkaan ja Paint ei ole varsinaisesti kuvankäsittelyohjelma vaan piirustusohjelma, jolla ei voi edes kunnolla pienentää kuvia.
Voihan. Sinä et vain osaa.
Mun piti ainakin asentaa jotain PowerToolseja ennenku sain XP:llä kutistettua muutaman kuvan nettiä varten. Miten se onnistuu sillä Paintilla itse en ainakaan älynnyt?

Minusta tuossa paintissa on myös Ubuntun huonoin puoli, koska siitä ei löydy kunnollista vastaavaa ohjelmaa, jolla voi tuherrella. Tai ehkä löytyy, mutta en ole kyllä huomannut semmoista hirveästi "mainostettavan" missään. TuxPaint on tyyliltään vähän lelu ja xpaint (vai mikä se oli) on ruma, koska ei käytä GTK:ta (vai olenko väärässä? jos olen niin miksi se on ruma?)... ::)

Ganymedes eikö nämä ole ristiriitaisia:
(Itse en osta mitään käyttistä pakkomyynnillä, koska rakennan koneeni itse, mutta tämä on täysin off-topic juttu)

Nimerkki: Hyvän flash-levyllä varustetun Asus 9":n mopoläppärin omistaja, UBR 9.04-käyttiksellä. Tämä on se aito mopoläppäri  ;D
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: MS taklasi miniläppärit?
« Vastaus #26 : 07.01.10 - klo:22.58 »
Ganymedes eikö nämä ole ristiriitaisia:
(Itse en osta mitään käyttistä pakkomyynnillä, koska rakennan koneeni itse, mutta tämä on täysin off-topic juttu)

Nimerkki: Hyvän flash-levyllä varustetun Asus 9":n mopoläppärin omistaja, UBR 9.04-käyttiksellä. Tämä on se aito mopoläppäri  ;D

 ;D ... kumma kyllä EI.
Siinä oli valmiina joku asus-linux, jonka halusinkin. Tosin vaihdoin sen myöhemmin Ubuntuun, koska se tuntui paremmalta. Periaatteessa en sitä käyttistä edes "ostanut", kun sehän on "ilmainen"  ;D.

Periaattessa en halua puhua omasta puolestani vaan puhua markkinoista yleensä. Siinä tietysti on isokin ristiriita että sanon näin mutta että en pidä siitä mitä vaihtoehtoja tämä yleinen tilanne tuo henkilökohtaisesti minulle.

... mutta joku motivaatiohan takana pitää olla, että näin paljon viitsii argumentoida  ;D ;D ;D

Joo, hyvä jos codecin lataus netistä nykyään toimii XP:ssä - ainakaan 5 ensimmäiseen vuoteen ei toiminut  ::) Heillä on ilmeisesti joku iso kehitysponnistus saanut tällaisen erittäin vaikeasti toteutettavan asian toimimaan.

Paint ei myöskään ole toiminut cut&paste toiminnoissa "kunnolla" (mistä minä tiedän minkä pixelimäärän kuva pitää tehdä pohjaksi) - samoin sen kautta paste ei ole toiminut muistaakseni Wordiin. Hyvä kuulla, että Windowsissa on nämä saatu toimimaan 32-bittisen käyttöjärjestelmän 15 vuoden kehityksen jälkeen. Varmasti vaikeita asioita nämäkin ovat olleet toteuttaa. ::)

Hertsi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 581
    • Profiili
Vs: MS taklasi miniläppärit?
« Vastaus #27 : 13.01.10 - klo:22.15 »
paintilla nyt voi pyyhkiä jöötiä (kyllä ovela sanavalinta mutta ajattelin että foorumi ei osaa muuttaa sitä itse ainakaan perunaksi tms.)
Wordpad on täysi turhake. Yhdyn ajatukseen että MS koneenmukana kielletään. Osa kavereistani ei edes usko että EEE PCtä on saanut prisman hyllyltä linuxilla.
(Myös ylpeä asuksen 7 tuuman ubuntu 9.10 NBR omistaja) Tällainen pelleily microsoftin kanssa voisi loppua. osa ihmisistä tosissaan luulee että ei ole mitään muuta
kuin windows XP ja vista joka on kaikkien vähänkään asioista ymmärtävien mielestä surkea viritys. Olisin kyllä todella iloinen jos menisin verkkokauppa.comiin tai avaisin gigantin mainoksen ja näkisin kuinka edes osassa koneista
lukisi "tehokas tuplaydin prosessori sekä luotettava ja turvallinen Ubuntu Linux". Kuinkakohan paljon sitä onnistuisi tienaamaan jos perustaisi hyviä tietokoneita valmistavan firman jonka koneet olisivat 100% linuxia?
Tuossa hyvä vinkki sille joka voittaa lotossa. jos itse voittaisin saattaisin tuota lähteä toteuttamaan.