Kirjoittaja Aihe: Ubuntu kysyy salasanaa käynnistyksessä  (Luettu 3852 kertaa)

Hazardo

• Käyttäjä
    • Profiili
Ubuntu kysyy salasanaa käynnistyksessä
« : 29.12.09 - klo:19.21 »
Kun Ubuntu käynnistyy, kysyy se salasanaa useita kertoja vaikka salasanan kirjoittaisi oikein (käyttäytyy erilailla jos väärin). Aina kun salasanan on kirjoittanut, kestää hetken ja Ubuntu lätkäsee sisäänkirjautumisikkunan uudestaan naaman eteen. Missä vika? Viimeksi joutu jonku 10 kertaa näppäilemään tunnuksen ennenku päästi työpöydälle. Nyt kun yritin kirjautua, en enää millään päässyt sisään.

Apuja kaivataan!

K-Veikko

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: Ubuntu kysyy salasanaa käynnistyksessä
« Vastaus #1 : 29.12.09 - klo:19.38 »
Kun Ubuntu käynnistyy, kysyy se salasanaa useita kertoja vaikka salasanan kirjoittaisi oikein

Sama vika Rahikasella. Jos olen käyttänyt ulkoista näppäimistöä, niin NUM-LOCK jää päälle seuraavassa sisäänkirjautumisessa. Tämä taas aiheuttaa sen että (789-)uio-jkl-m,. -näppäimet kirjoittavat numeron sen sijaan että pitäisi kirjoittaa kirjain.

Num-lock'in poistaminen taas joskus aiheuttaa sen että num-lock merkkivalo menee ristiin uloisen näppäimistön num-lockin kanssa. Eli kun num-lock on päällä nin merkkivalo ei pala ja päinvastoin.

Itse kokeilisin ensimmäiseksi boottaamista niin että ulkoinen näppis on kytketty ja kirjatumista käyttäen ulkoista näppäimistöä.
« Viimeksi muokattu: 29.12.09 - klo:19.46 kirjoittanut K-Veikko »

Hazardo

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 29.12.09 - klo:19.53 »
Ei ole tuo ongelmana. Pystyn esim kirjautumaan "komentokehotteeseen" salasanallani, mutta graafiseen ympäristöön (Gnomeen) en pääse, ja salasanan kirjoitan siis oikein, kokeilin jopa "näyttönäppistä", eli hiirellä kirjoitetaan.

K-Veikko

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 29.12.09 - klo:20.50 »

Vielä ysi todellinen tapaus tuli mieleen. - Vanhan koneen näppäimistössä oli "huonosti ottava näppäin". Eli tietty kirjain piti painaa tavallista kovempaa että se kirjoittui. Kun kirjain sattui olemaan salasanassa niin toisnaan salasana meni läpi ja toisinaan ei.

JarTak

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #4 : 29.12.09 - klo:21.29 »
Sama homma allekirjoittaneella. Kysyy käynnistäessä yleensä kaks kertaa salasanan. Eikä kysessä ole näppäilyvirhe. Empathyä käynnistäessä kyseli myös jollain ihme verukkeella salasanaa. Eipä nuo oo haitannut mua. Toisaalta, jos joku tietää ratkaisun, niin eipä tuo haittaa jos laittaa tänne viestiä.

mijoka

• Vieras
« Vastaus #5 : 29.12.09 - klo:21.41 »
Itse kävin systerin koneellla eilen (Ubunutu 9.04) ja oli ihan samanlainen ongelma. Ainoastaan uudelleen käynnistys sai palikat kasaaan. Toinen hauskuus oli, kun olin asentanut 9.04:sen tutulle ja hän soitti minulle ettei pysty kirjautumaan. Homma toimi suunnilleen kuudennella yrittämällä.

Itsellä on tänään ollut paha Ubuntu 9.10 päivä. Koko työpöytä jumittaa, eikä mikään softa käynnisty. Kone on ollut viikon verran päivittämättä muuton vuoksi ja on totaalisen pirstaleina. Reboot auttoi vähän. Pitää antaa neliydinprosulle pillimehua, että jaksaa murskata bittejä. Mahtoiko tämä päivitys sittenkään onnistua?

spark

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #6 : 29.12.09 - klo:23.11 »
Olisikohan asennusmediassa ollut jotain vikaa?
Tarkistapa asennuslevysi eheys.

Olen asennellut 9.04:n ~10 koneeseen, eikä vastaavia ongelkmia ole ollut.

Hazardo

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #7 : 30.12.09 - klo:10.57 »
Joo täytyy toi asennusmedia koluta läpi. Outoa vaan kun about ekan viikon pelas ihan normaalisti. Itselläni ei alun perin edes ole salasanan kysyminen käynnistyksessä käytössä. Sitten se vaan yhtäkkiä rupes sitä kyseleen. Ekan kerran joutu pari kertaa kirjottaa, sitte 6, sitte yli kymmenen ja nyt ei enää mee sisää...liekkö pitäs 100 kertaa kirjautuu stna...

Ja Ubuntuna on siis 9.10

Hazardo

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #8 : 31.12.09 - klo:09.39 »
Ei löytyny virheitä asennusmediasta... Täytyy varmaan siirtyä versioon 9.04.

retu

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #9 : 31.12.09 - klo:22.26 »
Villi arvaus, mutta jos kerran on 9.10, niin katsoppa vilahtaako kirjautumisen jälkeen työpöytä? Siis ennen kuin se kirjautumisruutu tulee uudestaan. Veikkaan että X se vaan kaatuu kesken työpöydän latauksen ja ketteränä sitten käynnistyy uudelleen. Jos, niin heitäppä xsplash animaatio helkuttiin ja koita uudelleen.  ;)