Kirjoittaja Aihe: filename encoding [ratkaistu]  (Luettu 1516 kertaa)

samase

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 68
    • Profiili
filename encoding [ratkaistu]
« : 29.12.09 - klo:00.48 »
Heps,

romppeet on seuraavat:
1) DNS-323 NAS purkki
2) vista läppäri
3) ubuntu pöytäkone


mitenkähän tiedostonimien encodaus pitäis määritellä, että scandit toimis kunnolla? eli NAS:ssa on musat, videot ym. joiden tiedostonimien pitäis näkyä kunnolla muilla vekottimilla?

oliks vähän laaja kysymys, vai?

no pilkotaan vähän.
a) ensinnäkin mikä on suositeltava koodaus, mitä pitäisi käyttää, jotta ne näkyis oikein ja tukis scandeja?

b) missähän välissä ne menee sekaisin ja mistä syystä? jos esim. luon tuonne NAS ääkköstiedoston vistasta, se näkyy oikein vistassa mutta ei enää ubuntusta katsottuna. mikä tiedoston encoodauksen määrittää kun tiedosto luodaan? meneekö se niin, että vista käyttää niitä kaikkia merkkejä mitä sillä on käytössä omassa merkistössään ja sitten vastaanottava pää (NAS) parhaan kykynsä mukaan muuttaa sen omaan merkistöönsä?

c) mitähän encoodausta vista mahtaa käyttää?
d) voinko muuttaa NAS:n merkistön lennosta? ilmeisesti käytössä olevan saa selville:

Koodia: [Valitse]
echo $LANG
mikä NASin tapauksessa se on mulla en_US ja ubuntussa en_US,UTF-8
tällä hetkellä tilanne on seuraava:

järjestelmä jossa tiedosto on luotu                   vista  ubuntu     NAS
vista                                                                    OK      NOK         OK
ubuntu                                                                 NOK    OK          NOK
NAS                                                                      OK      NOK        OK

eli näyttäis siltä, että vista ja NAS ymmärtävät toisiaan mutta ubuntu ei näitä kahta. eli pitäiskö sittenkin muuttaa vain ubuntun merkistö???

ps. jos ehdotatte ratkaisuksi olla käyttämättä scandeja, niin kertokaa se mun vaimolle :)

vähän lisätietoa...

mountti näyttää tältä:
//purnukka/Volume_1 on /media/purnukka type cifs (rw,mand)

tuossa threadissa on asiaa vastaavast ongelmasta samban kanssa. mulla ei ole samba käytössä, pitäiskö olla?

http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=26421.0

« Viimeksi muokattu: 29.12.09 - klo:16.17 kirjoittanut samase »

retu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 949
    • Profiili
Vs: filename encoding
« Vastaus #1 : 29.12.09 - klo:09.00 »
Laita ubuntussa fstab tai mount riville optio: iocharset=utf8 eli esmes näin:
Koodia: [Valitse]
sudo mount //purnukka/volume_1 /media/purnukka -t cifs -o username=samase,iocharset=utf8
Vistassa ei taida olla kauheasti säätövaraa tähän. Koska merkit näkyvät nassissa oikein sitäkään ei tarvitse säätää. Pitää siis laittaa ubuntu kohdalleen, kuten epäilitkin.

Vista käyttää unicodea, samoin samba ja ubuntu. Jostain syystä mountatessa pitää silti kertoa käytössä oleva merkistö erikseen.

ps. jos ehdotatte ratkaisuksi olla käyttämättä scandeja, niin kertokaa se mun vaimolle :)
Krhm, ...et sitten laittanut puhelinnumeroa tms. ::)

samase

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 68
    • Profiili
Vs: filename encoding
« Vastaus #2 : 29.12.09 - klo:15.32 »
jeah,

jos mounttaan sen käsin, niin tää komento toimii ja äkkiseltään näyttäs ratkaisevan ongelman:

mount //purnukka/Volume_1/share /media/purnukka -o iocharset=utf8

mutta fstab:n kautta ao. komento kyllä mounttaa sen mutta toi utf8 ei tunnu vaikuttavan mitään:

//purnukka/Volume_1/share /media/purnukka  cifs  defaults,utf8,umask=007,gid=46 0 0

mitenkähän ton sais toimimaan?

samase

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 68
    • Profiili
Vs: filename encoding [ratkaistu]
« Vastaus #3 : 29.12.09 - klo:16.16 »
vastaan itse itselleni, nyt se on fstabissa näin ja näyttäis toimivan:

//purnukka/Volume_1/share /media/purnukka  cifs  iocharset=utf8,umask=007,gid=46 0 0