Kirjoittaja Aihe: Ubuntu boottaa mysteerisesti komentoriville?  (Luettu 1318 kertaa)

Baniboy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Ubuntu boottaa mysteerisesti komentoriville?
« : 12.12.09 - klo:15.28 »
Eräänä kauniina päivänä ubuntu näytti käynnistyvän normaalisti, kunnes huomasin ettei se bootannutkaan itse käyttiksee vaa shelliin tai johonkin samantapaiseen.
GRUB näyttää kans vähän oudolta, siinä oli ennen 1 kernel ja sit recovery mode johon pysty buuttaa ja loput oli näitä memtest sun muita. Nyt se on eka kernel, sit memtestit ja sit vast tulee recovery mode. Pitää myöntää et koitin poistaa GRUBin(pääsyynä se, että GRUB 1.97 beta on ihan täysi *lisää sopiva sana tähän*) ja asentaa vanhan takas, ei onnistunu vaan siinä sitten luki edelleen GRUB beta blaah blaah. Mut se ei lakannu toimimasta silloin. Oli miten oli, asensin XAMPPin koneelle, pistin koneen horrostilaan, herätin sen myöhemmin ja sit ku viimein oikeesti sammutin sen, käynnistäessä se boottas komentoriville.

Koneessa on ollu 9.10 asentamisen jälkeen jotain outoa muutenkin. Ensinnäkään ekan kerran kun yritin eläissäni erottaa /home ja / eri osioihin(tein puhtaan asennuksen), se valitti käynnistyessään, että /home ei ollut vielä valmis mountattavaksi ja sit käynnistymine jatku normaalisti ja kaikki toimi ihan ok. Johtuisko tämä nyt siitä, että /home on nyt viimein saanut jonkinmoisen kohtauksen tai jotai eikä sitä voi mountata?

No olen pettynyt 9.10 vähän muutenkin, ja joudun käyttämää nyt yhtä koneellani kummittelevaa rumilusta nimeltä vista kun linukka ei toimi. Eniten paheksun Pidginin poistamista ja Empathyn laittamista tilalle, empathy ei edes anna säätää sitä kirjoitustilaa, mikä on ärsyttävä asia ainakin minun mielestäni.

Heruisiko apua? Kokeilin jo recovery modella korjata sun muuta, ei vaikuttanut.

ukki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 156
    • Profiili
Vs: Ubuntu boottaa mysteerisesti komentoriville?
« Vastaus #1 : 13.12.09 - klo:15.13 »
Olen nähnyt samaa:

Minulla oli virheellisesti määritelty osio '/etc/fstab'- tiedostossa.

Ehkä sinun '/home'- kansiosi on käynnistyksessä tuntematon
eli UUID- koodi, '/dev/sdx', määritys tms on virheellinen.

Ubuntu buuttaa tähän 'ctrl-D'- tilaan (mm.), jos osion tarkistus tai
kiinnittäminen epäonnistuu.. Jatkoon pääsee yo komennolla.
Tosin ilman '/home'- kansiota ei ole juuri näytettävää.