Kirjoittaja Aihe: Verkkolevyn liittäminen (RATKAISTU)  (Luettu 5977 kertaa)

jjsiekkinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Verkkolevyn liittäminen (RATKAISTU)
« : 08.12.09 - klo:01.37 »
Minulla on a-link wnap routerin kupeeseen usb-kaapelilla kiinnitetty buffalon ulkoinen kiintolevy. Saan kiintolevyn näkyviin 9.10 koneissani ftp:nä ja manuaalisesti liittämällä komennolla "sudo mount //192.168.1.254/verkkolevy /verkkolevy" se liittyy myöskin tiedostojärjestelmään, kunhan ensin olen painanut enteriä päätteen vaatiessa salasanaa -siis ei sudo-salasanaa vaan verkkolevyn salasanaa, jota ei pitäisi olla olemassakaan, ainakaan a-linkin ohjausliittymän mukaan. Valistuneita arvauksia salasanan alkuperästä? Mitä minun pitäisi kirjoittaa fstab:iin, jotta verkkolevy liittyisi automaattisesti käynnistettäessä? "192.168.1.254:/verkkolevy /verkkolevy nfs defaults 0 0" ei toimi - "sudo mount /verkkolevy" ainoastaan jumittaa päätteen hetkeksi, ja sitten ilmestyy virheilmoitus "mount.nfs: mount system call failed". En tohdi rebootata systeemiä kun ohjeiden mukaan testaamallakin fstab on virheellinen jos jätän tuon rivin siihen.

Kuuden tunnin googlettamiseen turhautuneena

Jarkko
« Viimeksi muokattu: 08.12.09 - klo:12.40 kirjoittanut jjsiekkinen »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16251
    • Profiili
Vs: Verkkolevyn liittäminen
« Vastaus #1 : 08.12.09 - klo:05.37 »
Minulla on a-link wnap routerin kupeeseen usb-kaapelilla kiinnitetty buffalon ulkoinen kiintolevy. Saan kiintolevyn näkyviin 9.10 koneissani ftp:nä ja manuaalisesti liittämällä komennolla "sudo mount //192.168.1.254/verkkolevy /verkkolevy" se liittyy myöskin tiedostojärjestelmään, kunhan ensin olen painanut enteriä päätteen vaatiessa salasanaa -siis ei sudo-salasanaa vaan verkkolevyn salasanaa, jota ei pitäisi olla olemassakaan, ainakaan a-linkin ohjausliittymän mukaan. Valistuneita arvauksia salasanan alkuperästä? Mitä minun pitäisi kirjoittaa fstab:iin, jotta verkkolevy liittyisi automaattisesti käynnistettäessä? "192.168.1.254:/verkkolevy /verkkolevy nfs defaults 0 0" ei toimi

A-link WNAP ei tue NFS:ää, vaan ainoastaan FTP:tä ja Microsoftin SMB-protokollaa, jota käytit tuossa yllä mountin kanssa. Kokeile siis riviä

Koodia: [Valitse]
//192.168.1.254/verkkolevy /verkkolevy cifs defaults 0 0
Jos tarvitaan käyttäjätunnuksia tai salasanoja, ne voi antaa tähän tapaan (jos tietoturva on tärkeää, käytä credentials-parametria):

Koodia: [Valitse]
//192.168.1.254/verkkolevy /verkkolevy cifs defaults,username=xxx,password=yyy 0 0
Sitten tarvitset vielä oikeudet kirjoittamista varten, eli lisää parametreihin uid=1000,gid=1000 (näet oikeat numerot komentamalla päätteessä id).

Lue lisää manuaalista: man mount.cifs (smbfs-paketti pitää olla asennettuna, muuten manuaalia ei ole koneella)



MUOKKAUS: 192.168.1.254:/verkkolevy --> //192.168.1.1254/verkkolevy, kuten retu huomautti alla.
« Viimeksi muokattu: 08.12.09 - klo:18.04 kirjoittanut nm »

jjsiekkinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Vs: Verkkolevyn liittäminen
« Vastaus #2 : 08.12.09 - klo:10.50 »
Kiitos, pääsin vähän lähemmäs. Fstab-rivini on nyt tällainen:

Koodia: [Valitse]
192.168.1.254:/verkkolevy /verkkolevy cifs defaults,password= 0 0
Lisäämällä tuon "password=" sain salasanan kyselyn pois. Lopputulos vaan ei ole haluttu:

Koodia: [Valitse]
$ sudo mount /verkkolevy
retrying with upper case share name
mount error(6): No such device or address
Refer to the mount.cifs(8) manual page (e.g. man mount.cifs)

Kuitenkin tuo manuaalinen liittäminen onnistuu:
Koodia: [Valitse]
sudo mount //192.168.1.254/verkkolevy /verkkolevyNiin että laite on olemassa, ja vieläpä saman nimisenä?
Edit: Kyselee toki salasanan tässä manuaalisessa liittämisessä. Enter kelpaa.

Jarkko
« Viimeksi muokattu: 08.12.09 - klo:10.53 kirjoittanut jjsiekkinen »

retu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 949
    • Profiili
Vs: Verkkolevyn liittäminen
« Vastaus #3 : 08.12.09 - klo:11.19 »
Eikö siellä fstabissakin pitäisi olla:
Koodia: [Valitse]
//192.168.1.254/verkkolevy /verkkolevy cifs defaults,password= 0 0eli nimet samoin kuin mount komennossa vaikkei syntaksi muuten olekaan aivan sama?

jjsiekkinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Vs: Verkkolevyn liittäminen
« Vastaus #4 : 08.12.09 - klo:11.25 »
Eikö siellä fstabissakin pitäisi olla:
Koodia: [Valitse]
//192.168.1.254/verkkolevy /verkkolevy cifs defaults,password= 0 0eli nimet samoin kuin mount komennossa vaikkei syntaksi muuten olekaan aivan sama?


Been there, done that. Ei toimi:

Koodia: [Valitse]
sudo mount /verkkolevy
mount error: could not resolve address for 192.168.1.254:: Name or service not known
No ip address specified and hostname not found

Nautilus muuten osaa avata verkkolevyn windows-jakona ihan näppärästi, niin että manuaalinen käyttö onnistuu sieltä kautta. Mutta kun se pitäisi saada automaattiseksi, jotta saisin varmuuskopioinnin toimimaan -vaimo ja lapset eivät osaa/suostu osaamaan manuaalisia toimintoja.

jjsiekkinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Vs: Verkkolevyn liittäminen
« Vastaus #5 : 08.12.09 - klo:12.29 »
Hallelujaa! Nyt toimii! Seuraavaksi kokeilen bootata systeemin ja katson mitä tapahtuu...

Nykyinen fstab rivi:

Koodia: [Valitse]
//192.168.1.254/verkkolevy /verkkolevy cifs defaults,password= 0 0
Jarkko


jjsiekkinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Vs: Verkkolevyn liittäminen
« Vastaus #6 : 08.12.09 - klo:12.39 »
Uudelleenkäynnistyksen jälkeen tiedostojärjestelmästä löytyi hakemisto /verkkolevy, jossa oli myös verkkolevyn sisältö. Kaikki hyvin siis. Kiitos teille, jotka autoitte minua!

Jarkko

retu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 949
    • Profiili
Vs: Verkkolevyn liittäminen
« Vastaus #7 : 08.12.09 - klo:17.26 »
Hallelujaa! Nyt toimii! Seuraavaksi kokeilen bootata systeemin ja katson mitä tapahtuu...

Nykyinen fstab rivi:

Koodia: [Valitse]
//192.168.1.254/verkkolevy /verkkolevy cifs defaults,password= 0 0

No mitäs eroa tuossa nyt on minun ehdottamaan?  ???

jjsiekkinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Vs: Verkkolevyn liittäminen
« Vastaus #8 : 13.12.09 - klo:09.32 »
Lainaus
No mitäs eroa tuossa nyt on minun ehdottamaan?  ???

Jaa-a. Ei siinä näytä olevan... Mutta jostain syystä se ei toiminut silloin, kun sitä ensimmäisen kerran kokeilin. Minulla lienee ollut joku typo jossain, kokeilin ainakin miljoonaa eri versiota, tai sille se silloin yöllä tuntui... Anteeksi, jos pahoitin mielesi.

Jarkko