Minulla on a-link wnap routerin kupeeseen usb-kaapelilla kiinnitetty buffalon ulkoinen kiintolevy. Saan kiintolevyn näkyviin 9.10 koneissani ftp:nä ja manuaalisesti liittämällä komennolla "sudo mount //192.168.1.254/verkkolevy /verkkolevy" se liittyy myöskin tiedostojärjestelmään, kunhan ensin olen painanut enteriä päätteen vaatiessa salasanaa -siis ei sudo-salasanaa vaan verkkolevyn salasanaa, jota ei pitäisi olla olemassakaan, ainakaan a-linkin ohjausliittymän mukaan. Valistuneita arvauksia salasanan alkuperästä? Mitä minun pitäisi kirjoittaa fstab:iin, jotta verkkolevy liittyisi automaattisesti käynnistettäessä? "192.168.1.254:/verkkolevy /verkkolevy nfs defaults 0 0" ei toimi
A-link WNAP ei tue NFS:ää, vaan ainoastaan FTP:tä ja Microsoftin SMB-protokollaa, jota käytit tuossa yllä mountin kanssa. Kokeile siis riviä
//192.168.1.254/verkkolevy /verkkolevy cifs defaults 0 0
Jos tarvitaan käyttäjätunnuksia tai salasanoja, ne voi antaa tähän tapaan (jos tietoturva on tärkeää, käytä credentials-parametria):
//192.168.1.254/verkkolevy /verkkolevy cifs defaults,username=xxx,password=yyy 0 0
Sitten tarvitset vielä oikeudet kirjoittamista varten, eli lisää parametreihin uid=1000,gid=1000 (näet oikeat numerot komentamalla päätteessä
id).
Lue lisää manuaalista:
man mount.cifs (
smbfs-paketti pitää olla asennettuna, muuten manuaalia ei ole koneella)
MUOKKAUS: 192.168.1.254:/verkkolevy --> //192.168.1.1254/verkkolevy, kuten retu huomautti alla.