Kirjoittaja Aihe: [RATKAISTU]Samsung SyncMaster 2333HD ei aina löydä HDMI:tä bootissa  (Luettu 3639 kertaa)

uhappo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1029
  • Sissos
    • Profiili
    • Urkin sivut
EDIT: Koko homman ratkaisu on että tohon toiseen HDMI-tuloon laittaa ton kaapelin, joka kerralla syttyy ja synkkaa koneen kanssa.


Voi olla että tää ei liity mitenkään ubuntuun, mutta kysytääs silti:

Eli käytän kyseistä mööpeliä HDMI-näyttönä koneellani. Jos jollain muulla on kans HDMIn kanssa tosta kokemusta, kertokaas.

Mulla ei yleensä "löydä" HDMItä bootissa, siis kun käynnistää kylmiltään koneen. En tiedä onko tossa näytössä joku herätys vähän hitaampi vai mikä, koska aina sit rebootissa se kyllä tajuaa HDMIn. En oo kokeillu pelkästään windows-koneella jos ei oo grubia, joten en tiedä onko tää ubuntun ominaisuus, NVidia GR230:n ominaisuus vai mun kohtalo?
« Viimeksi muokattu: 28.12.09 - klo:18.23 kirjoittanut uhappo »
HP i7-pohjainen desktop ja itsekasattu i7-pohjainen desktop, uusin ubuntu 64bit
Ubuntu since 2008 Feb

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Samsung SyncMaster 2333HD ei aina löydä HDMI:tä bootissa
« Vastaus #1 : 10.12.09 - klo:05.56 »
Mulla ei yleensä "löydä" HDMItä bootissa, siis kun käynnistää kylmiltään koneen. En tiedä onko tossa näytössä joku herätys vähän hitaampi vai mikä, koska aina sit rebootissa se kyllä tajuaa HDMIn. En oo kokeillu pelkästään windows-koneella jos ei oo grubia, joten en tiedä onko tää ubuntun ominaisuus, NVidia GR230:n ominaisuus vai mun kohtalo?

Jos näytöllä ei siis näy mitään koneen käynnistyessä (ei BIOSin eikä Grubin viestejä), vika on aika varmasti rautapuolella eli joko näytössä tai näytönohjaimessa.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Samsung SyncMaster 2333HD ei aina löydä HDMI:tä bootissa
« Vastaus #2 : 10.12.09 - klo:06.14 »
Onko lankulla integroitua näytönohjainta, erillisen lisäksi? Jos näin sattuu olemaan, niin toki olet varmistanut biosista, että ulkoinen näytönohjain otetaan käyttöön, eikä käytössä ole mikään automaattiasetus? Joistain koneista nimittäin löytyy en nyt nimeä todellakaan tarkasti muista ja varmaan hiukan eri nimillä eri lankuissa, mutta "init onboard display graphics enabled/disabled" tyylinen kohta voi löytyä jonkin valikon takaa. Jos kyseessä on erillinen näytönohjain ja integroitukin löytyy, niin kyseessä voi ehkä olla jonkinlainen näytönohjaimen hidas herääminen kun virrat kytketään päälle. Tai sitten kuten jo mainittua, näytössä on jotain vikaa.

Rautaongelma joka tapauksessa.

uhappo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1029
  • Sissos
    • Profiili
    • Urkin sivut
Vs: Samsung SyncMaster 2333HD ei aina löydä HDMI:tä bootissa
« Vastaus #3 : 10.12.09 - klo:13.55 »
Kone on http://h10010.www1.hp.com/wwpc/uk/en/ho/WF06b/12454-12454-3329740-64546-64546-4011395-4038054.html

Tietääkseni koneessa ei oo onboard-näyttistä.

Pitää vielä BIOSia tutkia tarkemmin, samoin kattoo onko telkussa jotain säätöjä asian suhteen.

Ai niin näyttis siis GT230, eikä GR230
HP i7-pohjainen desktop ja itsekasattu i7-pohjainen desktop, uusin ubuntu 64bit
Ubuntu since 2008 Feb

tuke81

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1667
    • Profiili
Vs: Samsung SyncMaster 2333HD ei aina löydä HDMI:tä bootissa
« Vastaus #4 : 11.12.09 - klo:16.12 »
hmm Samsung SyncMaster 2333HD, tossa on vissiin kaksi digiviritintäkin... Hieman selailin tota telkkusi manuskaa, oletkos sitä source nappia painellut siitä telkasta kun käynnistät koneen ja telkku pysyy mustana, vai tunnistaako tuo automaattisesti inputin? Jos tuo tosiaan on hardis ongelma, niin ainoastaan emon biossin/ pahimmassa tapauksessa näytänohjaimen biossin päivitys pelastaisi. Toki joissain biosseissa on asetuksissa ensisijainen näyttä joka usein sattuu olemaan pci:ssä, jos semmosen asetuksen läydät biossista vaihda se PCIe:hen...

Edit: google chromen encoding kusee
Miksi tehdä jotain helposti, kun sen voi tehdä vaikeastikin...

uhappo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1029
  • Sissos
    • Profiili
    • Urkin sivut
Vs: Samsung SyncMaster 2333HD ei aina löydä HDMI:tä bootissa
« Vastaus #5 : 17.12.09 - klo:18.43 »
EDIT:

Uskomatonta, jenkkilän ubuntu-foorumilla yks heebo linkitti tommoseen postiin
http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?s=9b386ef390c79dbefb51bf46246f170f&p=17149066#post17149066

Tossa ois luultavasti ollu mun piiiiitkäaikaisen tappelun ratkaisu läppärin HDMI-ulostulon karmean laadun kanssa... Tässä on siis kaks HDMI-sisääntuloa, ja toi 1-sisääntulo ei aikaisemmin (läppärillä) ottanu kyllä mitenkään signaalia sisään ja luulin että tota toista pitää käyttää. Noh, sit toisessa kyllä otti mut kuva oli ihan täyttä kuraa. Joten ratin ja penkin välissä vika tällä kertaa, ainakin nyt siltä tuntuu. Pitääpä ihan testata ja ihmetellä että onko tosissaan niin Edelmanimaisesti pienestä kii..

Jep, läppärin HDMI toimii. Näyttää ihan just siltä miltä pitääkin. Ja mä olin jo laittamassa tätä HP:n huoltoon että korjatkaa läppärin HDMI...

Pieniä katkeransuloisia voiton hetkiä omasta tyhmyydestä, yeah!

Ai niin unohdin ihan tämän..

Joskus se lähtee päälle käynnistyksessä, joskus ei.

Semmonen hauska&omituinen piirre tässä on, että jos ei lähde päälle niin 95% lähtee siinä vaiheessa päälle kun loggautuu windowsiin sisälle, siis pitää kuunnella koneen hurinasta millon on winukan loginissa ja näppäilee passwordin. Yleensä sillon lähtee HDMI päälle? Ja sit kun käynnistää niin boot ja grub näkyy jo varmasti.

Muistaakseni ubuntun puolella ei oo kertaakaan lähteny HDMI päälle ubuntun loginin jälkeen.

Oon painellu tota source-nappia käynnistettäessä jne. Kyllä se tajuaa sen että kun on piuha kiinni niin no signal, mut sit kun ottaa piuhan pois niin sanoo että check connection tms tyyliin.

On kyllä aika ihmeellinen juttu. Jos telkkaria vois syyttää niin kai tässä vielä Veikon Koneen takuuta ois jäljellä.
« Viimeksi muokattu: 18.12.09 - klo:12.55 kirjoittanut uhappo »
HP i7-pohjainen desktop ja itsekasattu i7-pohjainen desktop, uusin ubuntu 64bit
Ubuntu since 2008 Feb