Kirjoittaja Aihe: Tiedotojen oikeudet  (Luettu 3958 kertaa)

Axuu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 87
    • Profiili
Tiedotojen oikeudet
« : 07.05.06 - klo:12.54 »
Miten saisi kerralla tietystä kansiosta muutettua kaikkien alikansioiden ja tiedostojen oikeudet? koska tällä hetkellä ne on roottina ja tarvis saada ne mun käyttäjän alaseks

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Tiedotojen oikeudet
« Vastaus #1 : 07.05.06 - klo:12.59 »
Miten saisi kerralla tietystä kansiosta muutettua kaikkien alikansioiden ja tiedostojen oikeudet? koska tällä hetkellä ne on roottina ja tarvis saada ne mun käyttäjän alaseks

kuulostaa epäilyttävältä... mistähän hakemistosta mahtaa olla kyse?
Janne

Risto H. Kurppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3024
  • Useita Kubuntuja ajossa.
    • Profiili
    • http://risto.kurppa.fi
Re: Tiedotojen oikeudet
« Vastaus #2 : 07.05.06 - klo:13.13 »
Itselläni oli /var/www tällainen - ja tästä lisäkyssäri esim. Jannelle:
miten kannattaisi noita www - sivuja tällaisella 1-2 käyttäjän koneella hallita: antaa kaikille oikeudet /var/www - kansioon vai luoda sieltä jonkinlaiset symlinkit kotikansiossa oleviin esim. public_html - kansioihin (tosin linkki luodaan esim. alikansioon /var/www/username eikä juureen - mutta se, että /var/www - juureen oikeudet on vain rootilla on itseasiassa ihan ok..)

r
UUSI UBUNTUN KÄYTTÄJÄ: SÄÄSTÄ AIKAASI LUKEMALLA  -> TÄMÄ <-

Axuu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 87
    • Profiili
Re: Tiedotojen oikeudet
« Vastaus #3 : 07.05.06 - klo:13.14 »
oho olis ehkä sopinu johonki muualle ku alottelijoiden aluelle, mut kyse on winen kansiost, ku se ny näyttää jostain syystä olevan roottin oikeuksil ja on ärsyttävää muuttaa jokainen tiedosto erikseen, onnistuuko jollain päätteen komennol? (chmod?)

edit sain sen nyt omille oikeuksilleni, olin aikasemmin vahingos configuroinnu sen rootin oikeuksil, mut ny poistin kansion ja configuroin uudestaan niin oikeudet pelittää
« Viimeksi muokattu: 07.05.06 - klo:13.25 kirjoittanut Axuu »

Jiku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 248
    • Profiili
SV: Tiedotojen oikeudet
« Vastaus #4 : 07.05.06 - klo:13.51 »
Miten saisi kerralla tietystä kansiosta muutettua kaikkien alikansioiden ja tiedostojen oikeudet? koska tällä hetkellä ne on roottina ja tarvis saada ne mun käyttäjän alaseks

eikös se komennolla chown olisi onnistunut?
chown -R uuden_omistajan_nimi /kansio
niin pitäisi tuolla -R:llä alikansiotkin muuttaa omistajuuttaan..

ja jos pelkistä käyttöoikeuksista on kyse, niin
chmod -R 777 /kansio
muuttaa oikeudet kaikille käyttäjille (luku, kirjoitus, suoritus)
« Viimeksi muokattu: 07.05.06 - klo:13.53 kirjoittanut Jiku »
Puoliksi suunniteltu on hyvin tehty

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Re: Tiedotojen oikeudet
« Vastaus #5 : 07.05.06 - klo:13.55 »
Tai siis komennolla
Koodia: [Valitse]
sudo chown -R käyttäjänimesi:ryhmäsi /kansion/nimi
alias vililikku

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Tiedotojen oikeudet
« Vastaus #6 : 07.05.06 - klo:14.02 »
Itselläni oli /var/www tällainen

minusta /var -hakemiston alla ei ole mitään syytä olla mitään käyttäjän oikeuksilla. ryhmälle voi toki antaa oikeudet johonkin tiettyyn hakemistoon/tiedsotoihin, jos sen näkee tarpeelliseksi, mutta harvoin sitäkään tarvitaan.

miten kannattaisi noita www - sivuja tällaisella 1-2 käyttäjän koneella hallita: antaa kaikille oikeudet /var/www - kansioon vai luoda sieltä jonkinlaiset symlinkit kotikansiossa oleviin esim. public_html - kansioihin (tosin linkki luodaan esim. alikansioon /var/www/username eikä juureen - mutta se, että /var/www - juureen oikeudet on vain rootilla on itseasiassa ihan ok..)

nuo symlinkit ovat varmastikin ihan ok ratkaisu, jos ei halua käyttää internetin, *NIXien ja ubuntun apache-konffin oletusta, jolla kotihakemistoon viitataan tildellä. siis oletuksenahan käyttäjän public_html näkyy osoitteessa http://palvelin/~käyttäjätunnus

itse vierastan ajatusta antaa kaikille oikeudet /var/www-hakemistoon, mutta rajatun ryhmän salliminen ryhmän oikeuksilla on jo paljon parempi. tietysti tuon palvelimen document rootin voi asetaa halutessaan jonnekin aivan muualle, vaikkapa /home/www:hen jolloin "oikeudet kaikille"-käytäntö olisi aavistuksen siedettävämpi (itse kyllä käyttäsin siinäkin tapauksessa ryhmien oikeuksia, kun juuri sitä varten ne ovat olemassa)

esimerkkinä nyt vielä vaikka /var/games joka sisältää tiedostoja joihin tallennetaan pelien ennätyksiä. oikeudet tiedsotoihin eivät suinkaan ole kaikilla käyttäjillä, vaan ainoastaan games-ryhmään kuuluvilla henkilöillä.
Janne