Kirjoittaja Aihe: Helpotusta elämään  (Luettu 5119 kertaa)

Sapetsi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 45
    • Profiili
Helpotusta elämään
« : 13.09.05 - klo:15.15 »
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=64629

"Best thing since sliced bread" niinkuin ameriikoissa sanotaan...  ;D ;D
New is now and will never be the same again...

mikk0

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 555
    • Profiili
Re: Helpotusta elämään
« Vastaus #1 : 14.09.05 - klo:11.27 »
Juu!  ;D

Mie tykkään varsinkin siitä että tuo ei asenna kysymättä kaikkea sälää, vaan vain ne mitä olet itse ruksannut haluavasi.
Täytynee testailla kotikoneella, vaikka olenkin jo ehtinyt säätää suuren osan noista toimimaan.

Mikko

P.S. Osa tuosta tavarasta taitaa liikkua hieman harmaalla alueella, sillä osa koodekeista ja vastaavista on patentoituja ja ei-vapaita. Eipä noita Windowsin fonttejakaan taida saada sopimuksen mukaan käyttää ilman Windowsin lisenssiä?
Mitään tällaista ei siis ole lisensoitu käytettäväksi tässä Ubuntussa, koska ensin pitää rahaa liikkua johonkin suuntaan ja mehän emme mistään ole vielä maksaneet.
Mutta minä en ole mikään juristi, niin en tiedä mitä saa ja mitä ei saa tehdä. Jos omatunto kolkuttelee, niin jätä asentamatta.

Mikko Saarinen

Sapetsi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 45
    • Profiili
Re: Helpotusta elämään
« Vastaus #2 : 15.09.05 - klo:00.57 »
Omantunnon asioissa kaikki tekee niinkuin parhaaksi näkee...  :)

Tuli mieleen mainita, ohjelman käyttö muokkaa sources.listiä ja vaihtaa repositoryt (ainakin jotkut) ranskalaisiin vastaaviin. Eli kun ohjelma on hoitanut hommansa, kannattaa alkuperäiset sources.listit palauttaa (ohjelma tekee kohteliaasti sources.list_backup tiedoston) En nyt varmaksi tiedä vaikuttaako se mitään mistä päivitykset noudetaan mutta nopeuden kannalta luulisin että suomalaisen on nopeampi latailla suomalaisilta palvelimilta kun se kerran mahdollista on...
New is now and will never be the same again...

Matti Parkkinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 10
    • Profiili
Re: Helpotusta elämään
« Vastaus #3 : 15.09.05 - klo:16.52 »
joo repsitoryt meni sekasi


janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Helpotusta elämään
« Vastaus #4 : 15.09.05 - klo:17.48 »
minsta tämä on taas vähän siinä rajamailla onko tämä softa oikeasti hyödyllinen. ihan aloittelija voi pitää sitä toki erinomaisena ja helppona ja samalla suorittaa toimenpiteitä joita ei lainkaan ymmärrä. vaihtoehtona olisi ensin vähän opettelua jonka jälkeen saisi vastaavat softat asennettua, säädöt tehtyä ja samalla ymmärtäisi enemmän asioita käyttämästään järjestelmästä. en sitten tiedä mitä innokkata ihmiset ovat ymmärtämään, jos he ovat menneisyydessä tottuneet vain 'blackbox' käyttiksiin.

Eipä noita Windowsin fonttejakaan taida saada sopimuksen mukaan käyttää ilman Windowsin lisenssiä?

tästä en ole kyllä ihan varma, mutta toisaalta enpä minä ole windows-fontteja juuri kaipaillutkaan. suht vapaalla lisenssillä on ollut saatavana kaikki fontit joita olen toistaiseksi tarvinnut, jopa ihan bitstream-perheessä on tarjolla groteskia, antikvaa ja monospacea.

Mitään tällaista ei siis ole lisensoitu käytettäväksi tässä Ubuntussa, koska ensin pitää rahaa liikkua johonkin suuntaan ja mehän emme mistään ole vielä maksaneet.

vaikka mulla kyllä olisi parikin winkarin lisenssiä menneiltä ajoilta.
Janne

ViPiFi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 50
    • Profiili
Re: Helpotusta elämään
« Vastaus #5 : 15.09.05 - klo:18.30 »
Se tekeekö nuo lisäykset tuolla, vaiko ubuntuguiden ohjeilla ei lisää taikka vähennä tuota ymmärtämystä yhtään.
Kenties oppii guiden avulla pari komentoa....sudo, apt-get install jne
Nykypäivänä pitää olla helppoa ja nopeaa, sitähän tuo tarjoaa.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Helpotusta elämään
« Vastaus #6 : 15.09.05 - klo:19.12 »
Se tekeekö nuo lisäykset tuolla, vaiko ubuntuguiden ohjeilla ei lisää taikka vähennä tuota ymmärtämystä yhtään.

tästä ollaan selvästi eri mieltä.

Kenties oppii guiden avulla pari komentoa....sudo, apt-get install jne

...ja jos hyvin käy, niin oppii mikä tiedosto vaikuttaa mihinkin ja mitä paketteja koneeseen asentuu tai jotain tiettyä tarkoitusta varten tarvitaan.

Nykypäivänä pitää olla helppoa ja nopeaa, sitähän tuo tarjoaa.

jep, ja sitten ruikutettaan kuinka atk on paskaa kun kone on täynnä viruksia. no, tämähän ei ole vielä vaarana, kun valtaosa käyttäjistä on edes vähän hajulla mistä on kyse.
Janne

hegulix

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 215
    • Profiili
Re: Helpotusta elämään
« Vastaus #7 : 15.09.05 - klo:19.25 »
Juu, itekkin oon täys pösilö sinänsä, mutta pitäis kyllä ajatella että mitä kukin toiminto tekee ettei tuu ylläreitä virus ym muodossa. Ja ajatus oli lähinnä se, että joskus kun pittää joku homma äkkiä saada toimimaan, niin ei siinä ajatella sen enempää laillisuus kuin muitakaan etiikka asioita.  Toivottavasti sitten kun (jos) aika antaa periksi voi vähän miettiä ja tehdä mitä pitää.  Sori vaan, mutta oon tällä hetkellä jonkinlaisessa Foorumi-hurmiossa. ( Sain jokinen aika sitten hyvän neuvon )  KIIIITOOOSS!!!!

ViPiFi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 50
    • Profiili
Re: Helpotusta elämään
« Vastaus #8 : 15.09.05 - klo:20.20 »
Edelleen sitä mieltä että tuollainen on paikallaan, tuo lista noista sudo apt-get käskyistä tuolla guidessa ei opeta mitään (kertoo että lib se ja tämä asennetaan, mutta eipä ne mitään muuta kerro).
Sieltä guidesta ne sitten kuitenkin katsotaan uudestaan ja kopioidaan ilman mitään omatoimista ajatusta mitä tapahtuu seuraavallakin kerralla ja seuraavassa koneessa.
Sama koskee sitä yhtä reposities muokkausta....

Se tekeekö tuon lukemalla&kopioimalla kuin apina, vaiko yhden raksin laittamalla ei tee eroa ymmärtämisen taikka ymmärtämättömyyden välillä, varsinkaan jos kyseisen toimenpiteen tekijä on joku muu kuin naapurin nuori nörttipoika.

Varsin suurta osaa ei yksinkertaisesti kiinnosta ädläys taikka säätäminen, pääasia että käyttis toimii. Se että joku tykkää säätää ja opetella toisarvoisi asioita (säätäminen, helpon asian tekeminen vaikeammin) ei poista sitä tosiasiaa että jos Linux meinataan joskus saada "helpoksi kaikenkansan käyttikseksi" niin noita kilkkeitä tarvitaan. Ainakaan itse en tunne montaakaan ns aikuista joka tahtoisi noita loruja tuolta alkaa konsoliin naputtelemaan....varsinkaan jos ei se konepellin alainen toiminta kiinnosta. Toosassa niiden numerokirjan sarjojen naputtelu saa jo näppylöitä aikaan...

Mitä taas tulee noihin eti(i)kka taikka laillisuus asioihin, niin taaskaan en usko että ainakaan vanhempaa polvea paljon kiinnostaa moisia pohtia jos ainoastaan tarvivat toimivaa käyttistä. Kuinka moni on edes lukenut GNU/GPL (vai mikä lyhenne lienee) lisenssin? Vielä vaikeammaksi menee jos muotoillaan, kuinka moni on lukenut ja ymmärtänyt lukemansa?
Ubuntunhan piti olla vain ilmaisia (=pohtimista tarvimattomia) ohjelmia käyttävä distro? Joten moista ongelmaahan meillä ei siis ole...

EDIT: typojen poistoa
« Viimeksi muokattu: 15.09.05 - klo:20.23 kirjoittanut ViPiFi »

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Helpotusta elämään
« Vastaus #9 : 15.09.05 - klo:20.56 »
Se tekeekö tuon lukemalla&kopioimalla kuin apina, vaiko yhden raksin laittamalla ei tee eroa ymmärtämisen taikka ymmärtämättömyyden välillä, varsinkaan jos kyseisen toimenpiteen tekijä on joku muu kuin naapurin nuori nörttipoika.

no, minusta sillä on paljonkin eroa. rastia laittamalla eti tiedä yhtään mitä koneella tapahtuu, etkä voi millään tasolla sitä ymmärtääkään.

Varsin suurta osaa ei yksinkertaisesti kiinnosta ädläys taikka säätäminen, pääasia että käyttis toimii.

tietokone on lähtökohtaisesti monimutkainen laite, enkä minä usko hetkeäkään, että koneen käyttäminen onnistuu ilman opettelua. enemmänkin siitä syntyy ongelmia sekä itselleen, että sille raukalle joka niitä joutuu sitten jossain välissä selvittelemään.

Se että joku tykkää säätää ja opetella toisarvoisi asioita (säätäminen, helpon asian tekeminen vaikeammin)

täss ne toisarvoiset asiat ovat esim. sitä, että laitteet tarvitsevat ajureita, ohjelmia pitää asentaa, on olemassa erilaisia tiedostoformaatteja jotka vaativat toimiakseen/näkyäkseen jonkun ohjelman/pluginin/koodekin, jne. melkoista säätämistä kyllä.

helpomminhan tuo menisi, kun installeri asentasiis kaikki saatavilla olevat paketit ja konffaisi ne mielensä mukaan. käyttäjältä ei kysyttäisi mitään -> helppoa.

ei poista sitä tosiasiaa että jos Linux meinataan joskus saada "helpoksi kaikenkansan käyttikseksi" niin noita kilkkeitä tarvitaan.

minä taas olen sitä mieltä, että kaikkia tietokonetta käyttäviä ihmisiä pitäisi kouluttaa tietotekniikan saralla. ei pelkästään käyttämään jotain tiettyä käyttöjärjestelmää, vaan ymmärtämään hieman mistä on kysekin.

eihän autossakaan ole kuin pari-kome poljinta, ratti, muutama vipu ja pari viisaria ja sitäkin pitää opetella käyttämään. myöskään pelkkä auton käyttäminen ei riitä, vaan pitää osata toimia oikein eri tilanteissa ja sisäistää suuri määrä erilaisia sääntöjä.

Ainakaan itse en tunne montaakaan ns aikuista joka tahtoisi noita loruja tuolta alkaa konsoliin naputtelemaan...

apt on vain eräs olemassa olevista ohjelmista. aika pitkälle päästään pelkän synapticikinkin kanssa, se on yhtä lailla asennustyökalu.

Toosassa niiden numerokirjan sarjojen naputtelu saa jo näppylöitä aikaan...

jollain turhilla rekisteröintähässäköillä satunnaisesti generoiduilla merkkisarjoilla taas ei ole mitään tekemistä tietokoneenä _käyttämisen_ kanssa.

Mitä taas tulee noihin eti(i)kka taikka laillisuus asioihin, niin taaskaan en usko että ainakaan vanhempaa polvea paljon kiinnostaa moisia pohtia jos ainoastaan tarvivat toimivaa käyttistä.

minä luulen, että waretuspolvea kiinnostaa vielä vähemmän, mutta... vanhempi polvi, eikä kaikki nuoremmistakaan välttämättä tiedä, että he tarvitsevat käyttistä saati sitten mikä sen on ja mitä sen pitäisi tehdä. ei se tunnu olevan ihan päivänselvää täälläkään.

Kuinka moni on edes lukenut GNU/GPL (vai mikä lyhenne lienee) lisenssin? Vielä vaikeammaksi menee jos muotoillaan, kuinka moni on lukenut ja ymmärtänyt lukemansa?

varmaan aika moni niistä joita se suoranaisesti koskee. siinä vaiheessa kun lisenssi alkaa rajoittamaan, se alkaa myös viimeistään kiinnostamaan.

Ubuntunhan piti olla vain ilmaisia (=pohtimista tarvimattomia) ohjelmia käyttävä distro? Joten moista ongelmaahan meillä ei siis ole...

ei varmaan olekaan, jos ei käytä backportsia tai muita ubuntun virallisten repojen ulkopuolisia repsitoryjä. fonttien ja joidenkin koodekkien lisäksi myös mm. decss:n ja javan jakelu on vähintän epäilyttvää. suomessa decss on kai vielä toistaiseksi ihan ok, mutta javan lisenssi kieltää sen uudelleenpaketoinnin ja levittämisen.
Janne

ViPiFi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 50
    • Profiili
Re: Helpotusta elämään
« Vastaus #10 : 15.09.05 - klo:21.19 »
Lainaus
minä taas olen sitä mieltä, että kaikkia tietokonetta käyttäviä ihmisiä pitäisi kouluttaa tietotekniikan saralla. ei pelkästään käyttämään jotain tiettyä käyttöjärjestelmää, vaan ymmärtämään hieman mistä on kysekin.
Olen tässä täysin samaa mieltä, mutta kaipa se ongelma onkin juuri tässä kohtaa.
Miten voidaan opettaa jos ei ole halua taikka kiinnostusta oppia???
Ajokorttia ei saa jos ei läpäise kokeita, tietokonetta saa taasen käyttää vaikkei mistään mitään tajuaisikaan...
Tietokonetta ei enään nykyisin mielletä laitteeksi mitä pitäisi opetella käyttämään, saati että edes yhtä opusta sen käytöstä lainattaisiin kirjastosta...
Tästä syystä taasen tietokoneiden/käyttisten pitäisi olla ns idioottivarmoja ja mahdollisimman helppoja...ilman toosan aukkoja taikka kaatuilemisia.

mikk0

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 555
    • Profiili
Re: Helpotusta elämään
« Vastaus #11 : 15.09.05 - klo:22.14 »
Kaikkien pitäisi hankkia Macintosh-koneet ja käyttikset, niin jäisi kai turhat säätämiset sikseen  ;)

Mutta vakavasti puhuen, kyllä mäkin aluksi seurasin ihan Ubuntuguiden ohjetta ihan orjallisesti kun vaan halusin saada DVD:t ym. pyörimään heti eikä vasta parin viikon opiskelun jälkeen. Mutta kyllä siitäkin apt-get sejase -hommasta jotain oppi. Ainakin löytyi uusia käskyjä joihin sai tutustua sitten paremmalla ajalla man-sivujen kanssa (esim. wget oli mulle ihan uusi).

Kun käytin Susea, niin en minä tiennyt mitä siellä pellin alla oli, kun kaikki tehtiin ja säädettiin graafisesti Yastilla. Täytyy sanoa, että jossain vaiheessa hommaan alkoi haluta muutosta, mutta vaikeaa oli ryhtyä komentoriviltä mitään säätämään, kun systeemissä oli kaikenlaisia automatisoituja juttuja. Monessa perinteisessä konfigurointitiedostossa luki vain että älä muokkaa tätä tiedostoa käsin, sillä muutokset häviävät kun suseconfig (tai joku vastaava) ajetaan seuraavan kerran.
En kauheasti pitänyt moisesta ominaisuudesta.

Eli mielestäni moinen ohjelma on hyvä siinä, että sillä saa nopeasti tietyt asiat toimimaan, mutta tuossa pitäisi tulla mukana manuaalisivu, jossa kerrottaisiin tarkasti mitä muutoksia ohjelma mihinkin tiedostoon tekee. Lisäksi eri ruksien vaikutus pitäisi kertoa muodossa: kun valitset x:n, niin suoritetaan komennot y, z ja f.

Mikko

P.S. Vastaavanhan voisi tehdä ihan suomeksi bashin skriptinä, jolloin jokainen halukas näkisi suoraan mitä tehdään missäkin vaiheessa. Tuo kun olisi vielä hyvin kommentoitu, niin siinä olisi apua aloittelijallekin ihan ohjelmien asennukseen, mutta myös eri komentoihin tutustumiseen.
Pitäisiköhän kokeilla?

Mikko Saarinen