Kirjoittaja Aihe: Ihanteellisimmat fonttiasetukset Firefox 3.5:ssä?  (Luettu 2290 kertaa)

Senior

  • Vieras
Itse olen yrittänyt säätää tuon tuostakin Firefoxia niin että nettisivustojen fontit, iconit ym... näkyisivät mahdollisimman selvinä ja tarkkoina - toistaiseksi heikolla menestyksellä. Silloin kun fontit ym. näkyvät tummempina on hajontaa. Perusoletuksessa messageboxin teksti on taas "haaleaa" ja sitä meikäläinen heikentyneellä näöllä sitten yrittää katsoa tihrustaa.

Asetukset--->Sisältö---> Kirjasinlajit/Lisäasetukset ja sieltä olen ottanut täpän pois kohdasta "sivut saavat käyttää omia kirjasinlajia oletusten sijaan" ja kuvitellut tämän parantavan fonttien ja iconien näkyvyyttä ja tarkkuutta. Mutta ei.

Pitääköhän tässä kohta kokeilla gujaratilaista fonttia...???  ::)

mikko_h

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 202
    • Profiili
Vs: Ihanteellisimmat fonttiasetukset Firefox 3.5:ssä?
« Vastaus #1 : 01.12.09 - klo:13.24 »
Itselläni on asetettuna tuo kaikkien fonttien pakotus, oletusfontti sans-serif, sekä sans-serif että serif Dejavu-perheestä ja monospace-fontti on Droid. Minimipistekooksi on pakotettu 16p (kuulostaa ehkä isolta, mutta näytön dpi-luku on iso ja 16p ei ruudulla näytä kovin suurelta). Näössä ei minulla ole suurempaa vikaa ja tämä toimii, mutta ärsyttävästi jotkut isot webbisivustot on suunniteltu kankeasti mikroskooppisten fonttikokojen varaan ja minimikoon asetus aiheuttaa sen, että tekstejä menee päällekkäin tai esim. lomakkeiden nappuloita katoaa näkyvistä. Kun tämmöisissä paikoissa joutuu tilapäisesti ottamaan minimikokoasetuksen pois, niin usein olen ällistynyt siitä, miten pienikokoisia fontit ovat webbisuunnittelijan jäljiltä. Internet Explorerin oletusfonttikoot ovat tietysti erilaisia, mutta mun kokemuksen mukaan nämä sivut eivät juuri näytä sen luettavimmilta sielläkään.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16252
    • Profiili
Vs: Ihanteellisimmat fonttiasetukset Firefox 3.5:ssä?
« Vastaus #2 : 01.12.09 - klo:13.43 »
Itselläni on asetettuna tuo kaikkien fonttien pakotus, oletusfontti sans-serif, sekä sans-serif että serif Dejavu-perheestä ja monospace-fontti on Droid. Minimipistekooksi on pakotettu 16p (kuulostaa ehkä isolta, mutta näytön dpi-luku on iso ja 16p ei ruudulla näytä kovin suurelta).

16p-minimipistekoko kuulostaa epätavalliselta. Se voi olla tarpeen katseltaessa pientä näyttöä kaukaa, mutta tavallisella alle metrin työskentelyetäisyydellä pitäisi 8p-fonttienkin olla vielä luettavissa. Oletko varma, että X.org on tunnistanut näyttösi fyysisen koon oikein ja DPI-asetukset ovat kunnossa? Tämän voi tarkistaa päätteessä vaikkapa komennolla xdpyinfo | grep -C 1 dimensions
« Viimeksi muokattu: 01.12.09 - klo:13.45 kirjoittanut nm »

Emithgih

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 152
    • Profiili
Vs: Ihanteellisimmat fonttiasetukset Firefox 3.5:ssä?
« Vastaus #3 : 15.02.12 - klo:07.11 »
Mistä voisi johtua, että fonttien ”renderöinnissä” tapahtui gnomen puolella jonkinlainen muutos, kun lisäsin koneeseen vaihtoehdoksi KDE-ympäristön. Asetukset näyttäisivät olevan ennallaan, mutta jotain on kuitenkin tapahtunut. 

Aikaisemmin kirjaimet olivat hyvän näköisiä kaikissa sovellutuksissa, ja tämä on ollut yksi niistä syistä, miksi olen pitänyt Ubuntusta verrattuna joihinkin toisiin Linux-versioihin.

Nyt kirjaimet ovat ennallaan enää Opera-selaimessa. Muissa selaimissa ne ovat muuttuneet ohuemmiksi. Tästä kuvaparista ero käy ilmi. Chromen teksti on heikompaa kuin Operan.

http://photoupload.org/uploads/13292800071.png

Asetuksissa fonttien koko on ”sans 10” paitsi ikkunoiden otsikoissa, joissa se on ”sans 10 bold”. Fixed width font on ”monospace 10”. Nämä asetukset ovat mielestäni olleet koko ajan samat.

Lisäasetuksissa rendering on säädetty arvoon ”subpixel smoothing (LCDs)” ja hinting arvoon ”slight” ja subpixel order arvoon ”rgb”. Pisteitä tuumalle arvo on 96.

Nämä taitavat kaikki olla oletusasetuksia tai ainakin lähellä niitä.

Pitäisikö arvojen olla samat KDE:n puolella, vai onko tällä merkitystä. Nyt ne eivät ole samat. KDE:ssä on käytössä oletusasetukset, jotka poikkeavat gnomen asetuksista.

Emithgih

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 152
    • Profiili
Vs: Ihanteellisimmat fonttiasetukset Firefox 3.5:ssä?
« Vastaus #4 : 20.02.12 - klo:08.48 »

Nyt kirjaimet ovat ennallaan enää Opera-selaimessa. Muissa selaimissa ne ovat muuttuneet ohuemmiksi. Tästä kuvaparista ero käy ilmi. Chromen teksti on heikompaa kuin Operan.

http://photoupload.org/uploads/13292800071.png

Tähän ei taida kenelläkään olla ratkaisuehdotuksia?