Gparted näyttää levyn tyhjänä Mandiriva asennuksen jälkeen. Mandriva ei myöskään päivity grubiin. Mitä tehdä?
Minulla on ollut smanlaista ongelmaa ainakin kaksi kertaa, kovalevy täynnä osituksia mutta GParted näyttää tyhjämä, Ubuntu installointi haluaa ositta koko HD .
Nyt viimeksi huomasin testat mikäli tämä johtuu siitä että olin osittanut HDn niin että
alussa on tyhjää, käyttämättä oleva tilaa.
Jeps, nyt oli noin 6Gn tyhjä ja olin nyt, niinkuin ennen, osittanut Windowksessa Acroniksella.
Tämä vapaa 6G oli siellä koska HD (WinXP) oli kehittänyt bad sectoria siihen, low-level-formatointi nähtävästi vaihtoi siihen toimivan sectorin, tai sitten oli tullut äskeisessä sähkökatkoksessa (data+CRC ristiriita).
Varmuuden vuoksi jätin kuitenkin ens. 6G vapaana.
OK, laitoin siihen nopeasti Acroniksella XPssä ext osituksen (tai loogisen Acroniksen mukaan, en ymmärrä miksi ei enää extended ja sitten siihen loogisia, automatisoitu jollain tavalla??)
GParted näki nyt kaikki ositukset, Ubuntun installointi ja osituksien muuttaminen meni helposti, järkevästi ja varmasti.
PS Muistakseni oli samanlainen tilanne viime kertaa, tein luult samaa monen mutkan kautta silloin.