Käänsin Kaffeinen silloin kun siitä tuli jokin uusi pre-release. Näissä omissa kääntöpuuhissa törmää enimmäkseen ja aina samoihin asioihin:
1) Virheilmoitus joka johtuu siitä että jokin -dev loppuinen paketti puuttuu ja pitää käydä etsimässä / asentamassa omaan koneeseen ennen kuin käännös taas etenee. Lisäksi voi käydä että et saa asennettua tätä -dev pakettia ennen kuin asennat edellä jonkun toisen -dev paketin. Tämä ketju voi olla pitkäkin. Näitä -dev loppuisia voit laittaa koneeseesi vaikka repullisen valmiiksi jos kääntelet usein ohjelmia itse joskin usein käy niin että juuri se tarvittava vielä puuttuu. Vanhemmankin version jostain -dev loppuisesta voit laittaa jos tarvitsen sen ohjelman kääntämiseksi. Voihan sen uudemman -dev paketin taas halutessaan laittaa takaisin kun käännös meni läpi.
Eikö tarvitsemaasi -dev pakettia löydy Ubuntun puolelta ? No, ruoho on joskus vihreämpää aidan takana, olen kerran (?) hakenut Debian Lenny: n tavaroita käännökseen mukaan kun en löytänyt Ubuntun puolelta...onnistui. Debian -perhettähän tämä Ubuntukin on. Luovuus on sallittua.
2) Asenna koneeseesi "checkinstall" paketti. Älä käytä "make install" vaan "checkinstall" komentoa asennuksesi lopussa koska:
a) Checkinstall asentaa niin että voit poistaa helposti oman virityksesi Synaptic: in avulla, asentamasi itsekäännetty ohjelma näkyy siellä.
b) Saat kaupan päälle .deb paketin jolla voit helposti asentaa ohjelmasi seuraavalla kerralla tai toiseen koneeseen.
Checkinstall on usein kätevä vaikka ei olisikaan se "virallinen" tapa tehdä .deb paketteja. Kannattaa tutustua ja syöttää järkevät tunnistetiedot, versiot, jne. kun ajat "checinstall". Näillä checkinstall .deb paketeilla pystyy päivittämään suoraan aiemmin Checkinstall: lla tekemäsi .deb paketin kunhan pidät jotain järjestystä minkä versionumeron syötät pakettia tehdessäsi. Kokeile itse --- mitään ei mene rikki, voi vain alussa tulla sekundaa...