Kirjoittaja Aihe: USB Live Ubuntu 9.10, Kuinkas asetan ??  (Luettu 4800 kertaa)

HannuTapio

• Käyttäjä
  • OpenJDK + JavaScript testailuu ja säätelyy.
    • Profiili
    • Hannun netti internet sotaisa aihe lautapelejä.
USB Live Ubuntu 9.10, Kuinkas asetan ??
« : 17.11.09 - klo:10.11 »
Hei!

Kuinka asetan "Live 2G USB" tikun täyteeksi Live U910 Linuxin ??

//----

Kiitos,,
« Viimeksi muokattu: 20.11.09 - klo:20.05 kirjoittanut JariTapio »
Suomalainen Linux netti lautapelejä indie .. ( Gimp, Inkscape, Netbeans, Audacity ) ..
Blogi - [ https://lautapelimestari.com ]
Pelisivut - [ https://lautapelisivusto.com | https://hannunsankarit.com | https://lautapelikenraalit.com ]
--

HannuTapio

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: USB Live Ubuntu 9.10, Kuinkas asetan ??
« Vastaus #1 : 17.11.09 - klo:11.05 »
Hei!

Kuinka asetan "Live 2G USB" tikun täyteeksi U910 Linuxin ??

//----

Kiitos,,

Unetboot!

Löysin Unetboot ohjelman, ja olen nyt onnistuneesti asentanut LIVE CD U910 minun 2G USB TIKULLE.
Ongelmana on nyt tikun käynnistys, kuinka käynnistän tikulla olevan U910 liven ??

Kun boottaan tikulle, niin näyttöön tulee musta ruutu jossa tekstiä joka pyytää kernelin nimeä ??
En osaa sellaista antaa, jotenka en pääse bootissa eteenpäin.

Miksi minun U910 ei käynnisty normaaliin live tilaan ??
Mitä minun tulee kirjoittaa kun USB Live Stick pyytää KERNELiä ??

//----

Kiitos,,
Suomalainen Linux netti lautapelejä indie .. ( Gimp, Inkscape, Netbeans, Audacity ) ..
Pelisivut - [ https://lautapelisivusto.com | https://hannunsankarit.com | https://lautapelikenraalit.com ]
--

Lasse.

• Käyttäjä
  • Techjunkie.
    • Profiili
    • Liquid Flower Games
« Vastaus #2 : 17.11.09 - klo:12.14 »
Käytithän varmasti live-imagea tuon tekoon ja uusinta unetbootin-versiota?

EDIT: Ubuntussa pitäisi myöskin nykyään olla itsessään joku USB-tikkutyökalu siellä järjestelmä-valikossa kaiketi jolla pystyy tuollaisen helposti tekemään.
Kone 1: Intel Core i5 2500K, 8GB DDR3, nVidia GTX 560 Ti 1GB, 2x1TB & 1x 250GB HDD, Windows 7 & Arch
Kone 2: Lenovo Ideapad Z370 (i5-2410M, 4GB RAM & GeForce 410M) Chakra
Google LG Nexus 4 (ParanoidAndroid)
Linuxia noin vuodesta 2004.

HannuTapio

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 17.11.09 - klo:13.27 »
Käytithän varmasti live-imagea tuon tekoon ja uusinta unetbootin-versiota?

EDIT: Ubuntussa pitäisi myöskin nykyään olla itsessään joku USB-tikkutyökalu siellä järjestelmä-valikossa kaiketi jolla pystyy tuollaisen helposti tekemään.

Hei!

Latasin unetbootin, ohjelman kotisivuilta, versio tarjoaa mahdollisuuden aina 9.10 asti.

Lisänä minä olen tällä hetkellä Linux Mint 7 Glorian kanssa kovalevyn puolesta, en halua asentaa Ubuntua ??
Olisi vain kiva testata U910 Live tikulta, mutta minulle siis latautuu bootissa vain jokin musta ruutu ja kysymys BOOT : ??

//----

Kiitos,,
--

nm

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #4 : 17.11.09 - klo:17.18 »
Miksi minun U910 ei käynnisty normaaliin live tilaan ??

Levykuvassa on vikaa tai unetbootin on kirjoittanut sen tikulle väärin.

Lainaus
Mitä minun tulee kirjoittaa kun USB Live Stick pyytää KERNELiä ??

Tee uusi tikku jollain toisella menetelmällä, kuten Ubuntun omalla usb-creator-työkalulla (sen voi asentaa myös Mintiin).

Tomin

• Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
« Vastaus #5 : 17.11.09 - klo:17.20 »
Joo mustakin tossa on jotain vikaa, mutta yleensä jos lukee boot: niin pitää painaa enttriä jos ei halua muuttaa mitään asetuksia/parametrejä.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Frank Zappa

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #6 : 18.11.09 - klo:14.55 »
Hanki isompi Usb-tikku. Mulla 8.10 vie tilaa 2,3 Gb   plus kasvu/asennusvara plus Home-osio 3 Gb ja swap 1G.
Eli mulla 8G tikku. Eli jos pärjäät pienellä home-osiolla ja swapilla niin 3-4 G minimi.

T: Frank Zappa   8)

Tomin

• Palvelimen ylläpitäjä
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
« Vastaus #7 : 18.11.09 - klo:15.44 »
Hanki isompi Usb-tikku. Mulla 8.10 vie tilaa 2,3 Gb   plus kasvu/asennusvara plus Home-osio 3 Gb ja swap 1G.
Eli mulla 8G tikku. Eli jos pärjäät pienellä home-osiolla ja swapilla niin 3-4 G minimi.
Jos laittaa liveksi sen sinne? Silloin riittää sitä imagea hieman isompi (eli käytännössä 1 GB tikku).
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Storck

• Vieras
« Vastaus #8 : 18.11.09 - klo:15.52 »
Nyt menee puurot ja vellit sekaisin, osa puhuu TIKULTA asentamisesta ja osa TIKKUUN asentamisesta. Enkä kyllä tiedä kumpaa aloittaja edes tarkoittaa.

Turha tuota Unetbootin-ohjelmaa on sekoittaa tähän kun Ubuntun omalla USB-asennusohjelmalla voi saman tehdä. 

Immo

• Käyttäjä
  • Ammuin sheriffin.
    • Profiili
« Vastaus #9 : 18.11.09 - klo:16.08 »
Voi sen Unetbootin tähän sekoittaa, jos ei ole Ubuntua koneella.
Turha on asennella Ubuntun USB-asennusohjelmia, jos on jo Unetboot asennettuna, vai?
Kummatkin yhtä helppokäyttöisiä ja ainakin itselläni toimivia.

Ehkäpä helpoin tapa on kirjoittaa image tikulle dd-komennon avulla, kunhan sen sisäistää.
Vaatii vain yhden komennon ja sitten on valmis asennus-USB kädessä.
Itse asensin Fedoran livelevyn USBille tällä taktiikalla ja toimii mainiosti.
Tosin dd:n avulla on mahdollista jyrätä joku osio tai kovalevy, jos käskyttää kirjoittamaan väärään hakemistoon.
"there's two types of people. Those who are very good. And those who are dead. I'm very good"

nm

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #10 : 18.11.09 - klo:16.25 »
Ehkäpä helpoin tapa on kirjoittaa image tikulle dd-komennon avulla, kunhan sen sisäistää.
Vaatii vain yhden komennon ja sitten on valmis asennus-USB kädessä.
Itse asensin Fedoran livelevyn USBille tällä taktiikalla ja toimii mainiosti.

Ubuntulle ei ole oikein saatavilla sellaisia levykuvia, jotka voisi kirjoittaa suoraan tikulle. Fedorassakin piti ennen käyttää erityisiä USB-tikuille tarkoitettuja .img-levykuvia, mutta uusimmassa versiossa ISO-levykuvat ovat hybridejä: http://syslinux.zytor.com/wiki/index.php/Doc/isolinux#HYBRID_CD-ROM.2FHARD_DISK_MODE

Frank Zappa

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #11 : 18.11.09 - klo:20.11 »
hups...sory vaan tomppeli

T: Frank Zappa  8)

Tomin

• Palvelimen ylläpitäjä
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
« Vastaus #12 : 18.11.09 - klo:20.12 »
hups...sory vaan tomppeli

T: Frank Zappa  8)
Isolla T:llä... ;) ...ja eipä mitään. :)

Immo

• Käyttäjä
  • Ammuin sheriffin.
    • Profiili
« Vastaus #13 : 18.11.09 - klo:22.07 »
Lainaus
Ubuntulle ei ole oikein saatavilla sellaisia levykuvia, jotka voisi kirjoittaa suoraan tikulle. Fedorassakin piti ennen käyttää erityisiä USB-tikuille tarkoitettuja .img-levykuvia, mutta uusimmassa versiossa ISO-levykuvat ovat hybridejä

Täysin uusi tieto minulle. Luulin, ettei .iso-tiedosotilla sellaisia eroja ole, jotka vaikuttaisivat tikulle kopioimiseen.
Nähtävästi pitää siis käyttää joko Unetboottia tai Ubuntun omaa USB-asennuslevyn luojaa.
Onkos Ubuntuun tulossa tuollaisia hybridi levykuvia?
"there's two types of people. Those who are very good. And those who are dead. I'm very good"

nm

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #14 : 18.11.09 - klo:22.38 »
Onkos Ubuntuun tulossa tuollaisia hybridi levykuvia?

Voisin veikata, että 10.04:ssä on jo, jos ratkaisu todetaan toimivaksi Fedorassa.

Immo

• Käyttäjä
  • Ammuin sheriffin.
    • Profiili
« Vastaus #15 : 19.11.09 - klo:20.27 »
Lainaus
Voisin veikata, että 10.04:ssä on jo, jos ratkaisu todetaan toimivaksi Fedorassa.

Minusta tuo on erittäin toimiva ratkaisu. Yhdellä komennolla saa luotua asennusmediat, eikä tarvitse cd:tä sitä varten uhrata.
Tosin veljeni kone, joka on vuosimallia millenium tai vähän jälkeen, ei osaa bootata kunnolla, vaan näyttää vilkkuvaa kuvaa.

anu

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #16 : 22.11.09 - klo:10.33 »
Hei ja sori, olin pitkään poissa täältä kun iski sellainen totaalinen väsyminen koko aiheeseen. Tilanteeni ei ole muuttunut miksikään... Sain kaverilta usb-tikun jolla pitäisi voida uudelleenasentaa 9.10 koneelle (en onnistunut siinä oman tikun tekemisessä, ei siitä enempää), mutta kun laitan sen koneeseen ja käynnistän, ei mitään tapahdu. Kone vain käynnistyy ihan tavallisesti eikä piittaa koko tikusta. Muistaakseni tähän kuitenkin asennettiin Ubuntu alun perin tikulta, joten ainakin joskus on toiminut.
Ja netti tekee edelleen samaa sekoilua, eli yhdistä ja katkaisee... Alkaa lannistuminen hiipiä pikkuhiljaa. En ole niitä käyttäjiä jotka haluavat itse säätää ja kehitellä konettaan - haluaisin vain jonkun mikä toimii jolla voin kirjoittaa ja käyttää nettiä - enkä sotkea koko järjestelmää yhdellä kuvakkeen deletoinnilla.  Ehkä tämä ei ole mulle sittenkään?  ???
Kiitti vielä yrityksistä!

haukkis

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #17 : 22.11.09 - klo:11.30 »
Hei ja sori, olin pitkään poissa täältä kun iski sellainen totaalinen väsyminen koko aiheeseen. Tilanteeni ei ole muuttunut miksikään... Sain kaverilta usb-tikun jolla pitäisi voida uudelleenasentaa 9.10 koneelle (en onnistunut siinä oman tikun tekemisessä, ei siitä enempää), mutta kun laitan sen koneeseen ja käynnistän, ei mitään tapahdu. Kone vain käynnistyy ihan tavallisesti eikä piittaa koko tikusta. Muistaakseni tähän kuitenkin asennettiin Ubuntu alun perin tikulta, joten ainakin joskus on toiminut.
Ja netti tekee edelleen samaa sekoilua, eli yhdistä ja katkaisee... Alkaa lannistuminen hiipiä pikkuhiljaa. En ole niitä käyttäjiä jotka haluavat itse säätää ja kehitellä konettaan - haluaisin vain jonkun mikä toimii jolla voin kirjoittaa ja käyttää nettiä - enkä sotkea koko järjestelmää yhdellä kuvakkeen deletoinnilla.  Ehkä tämä ei ole mulle sittenkään?  ???
Kiitti vielä yrityksistä!

Sinun pitää määritellä bios:sta usb tikku ensimmäiseksi käynnistyväksi laitteeksi tai koneessasi voi olla mahdollista saada erillinen "boot" valikko(mistä saa valita ensimmäisen käynnistyvän laitteen) esiin painamalla koneen käynnistyessä esim.F12.

Koneen käynnistyessä yleensä näkyy siellä alareunassa millä näppäimellä pääsee biossiin tai saa käynnistys valikon auki.
Noi näppäimet vaihtelee kone kohtaisesti,mutta biosin valinta näppäin on aika usein DEL<delete> tai F2.Käynnistys(boot) valikko on molemmissa omissa koneissa F12,mutta sekin vaihtelee kone kohtaisesti.

Helpoin tapa on tuo käynnistys valikon käyttäminen(kaikista koneista tätä ei kyllä löydy),koska bios voi olla aika sekava ensimmäisiä kertoja käyttävälle.

Arch ja monia muita.

Tomin

• Palvelimen ylläpitäjä
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
« Vastaus #18 : 22.11.09 - klo:15.21 »
Koneen käynnistyessä yleensä näkyy siellä alareunassa millä näppäimellä pääsee biossiin tai saa käynnistys valikon auki.
Noi näppäimet vaihtelee kone kohtaisesti,mutta biosin valinta näppäin on aika usein DEL<delete> tai F2.Käynnistys(boot) valikko on molemmissa omissa koneissa F12,mutta sekin vaihtelee kone kohtaisesti.
Jep. Aika kovasti vaihtelevat, koska mulla toi on ESC ja veljellä muistaakseni TAB. Iskän koneessa taisi olla myös ESC jos en väärin muista.

Immo

• Käyttäjä
  • Ammuin sheriffin.
    • Profiili
« Vastaus #19 : 22.11.09 - klo:15.28 »
Ja jotkut koneet ei tuo suoraan USB:lta boottamista, vaan silloin on pakko mennä bios-valikoihin säätämään ja asettaa tikku ensimmäiseksi kiintolevyksi.