Kirjoittaja Aihe: Aloittelija saanut ubuntun solmuun  (Luettu 5537 kertaa)

Armoletti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 9
    • Profiili
Aloittelija saanut ubuntun solmuun
« : 01.05.06 - klo:12.04 »
Joo eli asensin Ubuntun täällaseen vanhaan koneeseen kokeilu mielessä.

No sit yritin Cedegaa asennella ja se valitti jotain että ei ole oikeuksia usr/ kansioon. No minä sitten fiksuna poikana rupesin täältä lueskelemaan että miten niitä /usr asetuksia saa muutettua, huomasin kyllä että joka kohdassa kun niitä neuvottiin muuttamaan sanottiin että niin ei kannata tehdä. No tottakai minä sitten niitä koitin muuttaa...

Ja onnistuin säheltämään sen verran että kun katsoo /usr kansion ominaisuuksia niin tiedoston omistaja on root mutta tiedoston ryhmä on 1001.

Eli nyt tulee kaikissa hallintaan liittyvissä ohjelmissa tällainen ilmoitus (tämä kyseinen on update managerista):
     Ei voitu suorittaa komentoa /usr/bin/update-manager käyttäjänä root:
     Child terminated with 1 status

Mitenkäs tämän sitten saisi palautettua normaaliksi että pystyisin sekoittamaan sen uudelleen?
(ja kai sitä vois noita perusteita tällä kertaa lukea  ;D)
Vinkkejä ja linkkjä, kiitos.

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Re: Aloittelija saanut ubuntun solmuun
« Vastaus #1 : 01.05.06 - klo:12.09 »
Lainaus
Joo eli asensin Ubuntun täällaseen vanhaan koneeseen kokeilu mielessä.
Hyvä valinta.

Lainaus
No sit yritin Cedegaa asennella ja se valitti jotain että ei ole oikeuksia usr/ kansioon. No minä sitten fiksuna poikana rupesin täältä lueskelemaan että miten niitä /usr asetuksia saa muutettua, huomasin kyllä että joka kohdassa kun niitä neuvottiin muuttamaan sanottiin että niin ei kannata tehdä. No tottakai minä sitten niitä koitin muuttaa...
Sinun pitää laittaa "sudo" sana komennon alkuun jolloin komento suoritetaan pääkäyttäjänä. SIlloin on oikeudet. Lisää asiasta täällä.
Eli niitä oikeuksia ei kannata eikä tarvitse muuttaa!
alias vililikku

Armoletti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 9
    • Profiili
Re: Aloittelija saanut ubuntun solmuun
« Vastaus #2 : 01.05.06 - klo:12.20 »
No kokeilin toata:
gksudo gedit - Käynnistää tekstieditorin pääkäyttäjän oikeuksin.

Tuli seuraava ilmoitus:

tapio@ubuntu:~$ gksudo gedit
sudo: must be setuid root

Luin että tämän sudon käyttämiseen täytyy olla admin ryhmässä?
Olen kaiketi onnistunut säheltämään itseni ulos siitä ryhmästä?
Miten tämän voi tarkistaa ja miten voin säheltää itseni siihen takaisin?
« Viimeksi muokattu: 01.05.06 - klo:12.23 kirjoittanut Armoletti »
Vinkkejä ja linkkjä, kiitos.

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4218
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Re: Aloittelija saanut ubuntun solmuun
« Vastaus #3 : 01.05.06 - klo:12.40 »
Miten tämän voi tarkistaa ja miten voin säheltää itseni siihen takaisin?
Menusta System -> Administration -> User and Groups -> valitse Groups välilehti -> Valitse listasta Admin ryhmä (106) -> Paina Properties -> Valitse vasemmasta listasta ryhmään lisättävä käyttäjä ja paina Add -> OK
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

Armoletti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 9
    • Profiili
Re: Aloittelija saanut ubuntun solmuun
« Vastaus #4 : 01.05.06 - klo:12.42 »
Muuten hyvä mutta kun koittaa avata tota käyttäjät ja käyttäjäryhmät niin seuraava ilmoitus:

Ei voitu suorittaa komentoa users-admin käyttäjänä root:
 Child terminated with 1 status

Katsoin tiedoststa /etc/passwd ja siellä minun käyttäjän kohdalla luki seuraavaa:
tapio:x:1000:1000:Tapio,,,:/home/tapio:/bin/bash

Eli olen kaiketi ryhmässä jonka ID on 1000, miten voin muuttaa itseni kuulumaan admin ryhmään
« Viimeksi muokattu: 01.05.06 - klo:12.52 kirjoittanut Armoletti »
Vinkkejä ja linkkjä, kiitos.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Aloittelija saanut ubuntun solmuun
« Vastaus #5 : 01.05.06 - klo:13.03 »
Eli olen kaiketi ryhmässä jonka ID on 1000, miten voin muuttaa itseni kuulumaan admin ryhmään

boottaamalla single user modeen ja lisäämällä itsesi ryhmään käsin, mutta tämä ei muuta sitä tosiasiaa, että /usr hakemiston (koko hakemistorakenteen?) oikeudet ovat perseellään.

tosin oletuksena ensimmäisen luodun käyttäjän pitäisi kyllä olla ko. ryhmässä. tämä voi tietty tarkistaa komennolla id tai groups.

säikeen ensimmäinen viesti on kyllä malliesimerkki juuri siitä miksi minun mielestäni ei ole järkevää vastata aloittelijoiden "miten pystyn tekemään sitä ja tätä typerää" -kysymyksiin, muuten kuin kertomalla, että se on typerää ja mahdollisesti perustelemalla miksi se on sitä.
Janne

Armoletti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 9
    • Profiili
Re: Aloittelija saanut ubuntun solmuun
« Vastaus #6 : 01.05.06 - klo:13.10 »
Heh kiitos, teen parhaani  ;D
Vinkkejä ja linkkjä, kiitos.

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4218
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Re: Aloittelija saanut ubuntun solmuun
« Vastaus #7 : 01.05.06 - klo:13.24 »
Eli olen kaiketi ryhmässä jonka ID on 1000, miten voin muuttaa itseni kuulumaan admin ryhmään
/etc/group tiedostossa on rivi:
admin:x:106:root
Lisää rootin perään pilkulla eroteltuna tarvittavat käyttäjät
admin:x:106:root, hemuli, kanalja

Tarkista lisäksi että etc/sudoers tiedostossa on rivit
Koodia: [Valitse]
root ALL=(ALL) ALL
%admin ALL=(ALL) ALL
jos ei ole, lisää moiset komennolla visudo
Komennot: Ctrl+O = tallenna Ctrl+X = lopeta
« Viimeksi muokattu: 01.05.06 - klo:13.44 kirjoittanut raimo »
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

Tuomas_M

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 30
    • Profiili
Re: Aloittelija saanut ubuntun solmuun
« Vastaus #8 : 09.10.06 - klo:22.01 »
Noniin, nyt minulla on sama ongelma eli "sudo: must be setuid root". Miten tästä nyt oikein pääsee eroon, kun en pysty nyt tekemään adminin hommia kun tulee aina tuo ilmoitus, eli en pysty edes muuttelemaan tiedostoja joita pitäisi muutella että pääsisi tuosta eroon! Ei ilmeisesti kannattanut mennä muuttamaan usr kansion oikeuksia... Mistäpä tuonkin olisi tiennyt... -__-

pisberg

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Vs: Aloittelija saanut ubuntun solmuun
« Vastaus #9 : 27.02.07 - klo:19.55 »
joo eli mulla samantapainen ongelma:

en pysty enään avamaan järjestelmä/ylläpito/ja sen alla olevia ohjelmia enkä pysty enään tekemään mitään sudo:lla
tulee vain sudo:must be setuid root ja työpöydällä ei kysy enään salasanaa vaan lakkaa vain kokonaan avaamasta noita järjestelmä/ylläpito/ja sen alla olevia ohjelmia

pisberg

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 6
    • Profiili
ubuntu sudo ongelma...
« Vastaus #10 : 27.02.07 - klo:20.22 »
eli sudo ei toimi..
en pysty enään avamaan järjestelmä/ylläpito/ja sen alla olevia ohjelmia enkä pysty enään tekemään mitään sudo:lla
tulee vain sudo:must be setuid root ja työpöydällä ei kysy enään salasanaa vaan lakkaa vain kokonaan avaamasta noita järjestelmä/ylläpito/ja sen alla olevia ohjelmia
aaapuva!
 :)

Vapaan koodin kananmuna

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1536
    • Profiili
Vs: Aloittelija saanut ubuntun solmuun
« Vastaus #11 : 27.02.07 - klo:20.43 »
Sudo ohjelman oikeudet on siis päin v?ttua, oikat jotka kuuluisi olla on seuraavanlaiset:
Koodia: [Valitse]
kannisto@sylimikro:~$ ls -l /usr/bin/sudo
-rwsr-sr-x 1 root root 93844 2006-05-17 11:41 /usr/bin/sudo
Elikkä ainut keino sudon toimimaan laittamiseen on bootata sinne recovery-modeen (grubin valikosta) ja chownata sudo (tai oikeammin koko /usr kansio) takaisin rootin omistukseen.
Koodia: [Valitse]
chown -R root:root /usr/ jos siitä puuttuu noita s:iä niin sitten niitä plussaillaan chmodilla
Koodia: [Valitse]
chmod 6755 /usr/bin/sudoValitettavasti kuitenkin joissain muissakin erikoisemmissa tiedostoissa saattaa olla oikeuksia vähän poskellaan.
En Vastaa Vaikeisiin Kysymyksiin.

peran

  • Vieras
Vs: Aloittelija saanut ubuntun solmuun
« Vastaus #12 : 28.02.07 - klo:00.10 »
Miksei suoraan suositella uudelleenasentamista?

Vapaan koodin kananmuna

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1536
    • Profiili
Vs: Aloittelija saanut ubuntun solmuun
« Vastaus #13 : 28.02.07 - klo:00.43 »
Miksei suoraan suositella uudelleenasentamista?
Taitaisi kannattaa kyllä.

On siellä sudon lisäksi ainakin pari muutakin suidattua binääriä at ja X /usr/bin kansiossa (at omistajalla daemon:daemon ja X root:root ja oikeudet siis nuo aiemmat 6755). Jotain muutakin voi kyllä löytyä.
En Vastaa Vaikeisiin Kysymyksiin.

jniiranen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 127
    • Profiili
Vs: Aloittelija saanut ubuntun solmuun
« Vastaus #14 : 28.02.07 - klo:02.12 »
Ei muutaku vaan puhdasta uutta asennusta aina..  ;) Eiköhän jossain vaihees opi olemaan tekemättä tyhmiä säätöjä..  ;)
Oikeestaan eikai sellasta tarvetta kai olekkaan jossa tarvisisi muiden kuin itse tehtyjen hakemistojen oikeuksien muuttaa..  ::)
Ja jos ei todella tiedä mitä on tekemässä - ei silloin kannata tehdä mitään..  ;)

pisberg

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Vs: Aloittelija saanut ubuntun solmuun
« Vastaus #15 : 28.02.07 - klo:16.15 »
nooh kait se parasta on asentaa usiks koko homma=)
hommat kusi siinä kun lisäsin windows levyn joka olin Ntfs ja vetäsin sen ext3:seks tolla Gnome Partition Editorilla ja ku yritin mountia niin se itki jotain ja ajattelin että se johtuu käyttöoikeuksista joten vetäsin jotain sudo chown -R jutskaa ja hommat oli sitten siinä :D
eläessä oppii :D
kiitos avusta!

peran

  • Vieras
Vs: Aloittelija saanut ubuntun solmuun
« Vastaus #16 : 28.02.07 - klo:16.29 »
Opit siis kantapään kautta sudo:n vaarallisuudesta.

Ts. jos selviät ilman sudoa et todennäköisesti saa myöskään konettasi solmuun. Sudo ei siis turhaan kysy salasanaa.  ;)